1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



16 червня 2020 року

Київ

справа №345/4640/16-а

адміністративне провадження №К/9901/23442/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача Берназюка Я.О., судді Коваленко Н.В., судді Шарапи В.М, розглянувши в письмовому провадженні у касаційному порядку адміністративну справу

за позовом ОСОБА_1

до Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області,

третя особа - Головне управління Національної поліції в Івано-Франківській області,

про визнання дій неправомірними та зобов`язання вчинити певні дії

за касаційною скаргою ОСОБА_1

на постанову Львівського апеляційного адміністративного суду від 5 вересня 2017 року (прийняту у складі колегії: головуючого судді Заверухи О.Б., суддів Гінди О.М., Ніколіна В.В.),

В С Т А Н О В И В :

Короткий зміст позовних вимог

22 грудня 2016 року ОСОБА_1 звернувся в суд з адміністративним позовом до Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області, в якому просив:

визнати бездіяльність відповідача щодо непроведення перерахунку пенсії з 1 січня 2016 року відповідно до Закону України "Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення гарантій соціального захисту колишніх працівників органів внутрішніх справ України та членів їх сімей" №900 від 23 грудня 2015 року, статті 63 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" від 9 квітня 1992 року №2262-XII (далі - Закон №2262-XII), постанов Кабінету Міністрів України №988 від 11 листопада 2015 року "Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції", №947 від 18 листопада 2015 року "Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 09 березня 2006 року № 268" протиправною;

зобов`язати провести перерахунок розміру пенсії та проводити виплати пенсії у новому розмірі відповідно до Закону України "Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення гарантій соціального захисту колишніх працівників органів внутрішніх справ України та членів їх сімей" № 900 від 23 грудня 2015 року, статті 63 Закону №2262-XII, постанов Кабінету Міністрів України №988 від 11 листопада 2015 року "Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції", №947 від 18 листопада 2015 року "Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 9 березня 2006 року № 268", починаючи з 1 січня 2016 року без обмеження граничного розміру, відповідно до чинного законодавства України; зобов`язати відповідача подати у десятиденний строк з моменту набрання рішенням законної сили звіт про виконання рішення суду.

Короткий зміст рішень судів попередніх інстанцій

Постановою Калуського міськрайонного суду Івано-Франківської області від 24 травня 2017 року адміністративний позов задоволено частково, а саме: визнано бездіяльність Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області щодо непроведення перерахунку ОСОБА_1 пенсії з 1 січня 2016 року відповідно до Закону України "Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення гарантій соціального захисту колишніх працівників органів внутрішніх справ України та членів їх сімей" № 900 від 23 грудня 2015 року, статті 63 Закону №2262-XII, постанов Кабінету Міністрів України №988 від 11 листопада 2015 року "Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції", №947 від 18 листопада 2015 року "Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 9 березня 2006 року №268" протиправною; зобов`язано Головне управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області провести перерахунок ОСОБА_1 розміру його пенсії та проводити виплати пенсії у новому розмірі відповідно до Закону України "Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення гарантій соціального захисту колишніх працівників органів внутрішніх справ України та членів їх сімей" № 900 від 23 грудня 2015 року, статті 63 Закону №2262-XII, постанов Кабінету Міністрів України №988 від 11 листопада 2015 року "Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції", №947 від 18 листопада 2015 року "Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 09 березня 2006 року № 268", починаючи з 1 січня 2016 року, без граничного розміру, відповідно до чинного законодавства України. В задоволенні решти позовних вимог відмовлено.

Суд першої інстанції, частково задовольняючи позов, дійшов висновку, що згідно з пунктом 24 Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", затвердженого постановою правління Пенсійного фонду України від 30 січня 2007 року № 3-1, інформацію про зміни у грошовому утриманні до органів Пенсійного фонду України з метою здійснення перерахунку пенсії позивачу було зобов`язане подати Міністерство внутрішніх справ України. Однак його бездіяльність, щодо виконання встановленого обов`язку, не звільняє органи Пенсійного Фонду України від виконання своїх обов`язків. Постанова КМУ від 11 листопада 2015 року №988 "Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції" є нормативним актом та встановлює грошове забезпечення поліцейських, а з огляду на Закон №900-VIII "Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення гарантій соціального захисту колишніх працівників органів внутрішніх справ України та членів їх сімей" має стосуватись і колишніх працівників органів внутрішніх справ.

Постановою Львівського апеляційного адміністративного суду від 5 вересня 2017 року апеляційну скаргу Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області задоволено; постанову Калуського міськрайонного суду Івано-Франківської області від 24 травня 2017 року скасовано та ухвалено у справі нову постанову, якою у задоволенні позову відмовлено.

Постановляючи зазначене рішення, суд апеляційної інстанції виходив з того, що відмовляючи у перерахунку пенсії ОСОБА_1 відповідач діяв правомірно, оскільки жодної з підстав передбачених законодавством для перерахунку пенсії, таких як наявність довідки про зміну розмірів грошового забезпечення у позивача чи надходження до відповідача довідки для здійснення перерахунку пенсії позивачу від Міністерства внутрішніх справи України про зміну хоча б одного з видів грошового забезпечення, до Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області не надходило.

Крім того, суд апеляційної інстанції вказав, що приймаючи оскаржувану постанову, суд першої інстанції помилково зазначав про виникнення у відповідача обов`язку звернення до Міністерства внутрішніх справи України з метою витребування довідки про зміну хоча б одного з видів грошового забезпечення, у зв`язку з ненадісланням такої самим Міністерством внутрішніх справ України, оскільки згаданим вище Порядком подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" визначено чіткий алгоритм дій органу пенсійного фонду при перерахунку пенсії, який, зокрема, не передбачає можливості звернення Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області до Міністерства внутрішніх справи України для отримання довідки про зміну хоча б одного з видів грошового забезпечення з метою перерахунку пенсії.

Короткий зміст та обґрунтування вимог касаційної скарги

Не погоджуючись з рішенням суду апеляційної інстанції, посилаючись на неправильне застосування норм матеріального права, позивач звернувся з касаційною скаргою до Вищого адміністративного суду України, в якій просив скасувати судове рішення суду апеляційної інстанції та залишити в силі судове рішення суду першої інстанції.

Касаційна скарга обґрунтована тим, що постановою Кабінету Міністрів України від 13 лютого 2008 №45 затверджений Порядок проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб".

Цим нормативно-правовим актом визначено процедуру перерахунку пенсії та належні для цього підстави.

Позивач зазначає, що у своїй заяві до відповідача він просив здійснити перерахунок його пенсії з 1 січня 2016 року відповідно до Закону України "Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення гарантій соціального захисту колишніх працівників органів внутрішніх справ України та членів їх сімей" №900 від 23 грудня 2015 року, статті 63 Закону №2262-XII, постанов Кабінету Міністрів України №988 від 11 листопада 2015 року "Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції", №947 від 18 листопада 2015 року "Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 09 березня 2006 року № 268", однак відповідачем було протиправно відмовлено у такому перерахунку.

Позиція інших учасників справи

Від інших учасників справи відзиву або заперечень на касаційну скаргу позивача не надходило, що відповідно до статті 338 КАС України не перешкоджає касаційному перегляду судових рішень судів попередніх інстанцій.

Процесуальні дії у справі та клопотання учасників справи

Ухвалою Вищого адміністративного суду України від 2 жовтня 2017 року відкрито касаційне провадження у справі №345/4640/16-а, витребувано адміністративну справу та запропоновано сторонам надати заперечення на касаційну скаргу, однак розгляд справи цим судом не був закінчений.

У зв`язку із початком роботи Верховного Суду, на виконання підпункту 4 пункту 1 Розділу VII "Перехідні положення" Кодексу адміністративного судочинства України (в редакції, чинній з 15 грудня 2017 року, далі - КАС України) матеріали цієї справи передано до Верховного Суду.

Суддя-доповідач ухвалою від 15 червня 2020 року прийняв до провадження адміністративну справу №345/4640/16-а та призначив її до розгляду в порядку письмового провадження за наявними матеріалами без повідомлення та виклику учасників справи колегією у складі трьох суддів з 16 червня 2020 року.

При розгляді цієї справи в касаційному порядку учасниками справи клопотань заявлено не було.

Встановлені судами попередніх інстанцій обставини справи

Судами попередніх інстанцій на підставі наявних у матеріалах справи доказів встановлено, що позивач проходив службу в органах внутрішніх справ України.

З 2 липня 2014 року позивачу призначена пенсія по інвалідності (у спеціальному званні майора міліції, посада старшого інспектора сектору інспекції з особового складу відділу кадрового забезпечення Управління МВС України на Південно-Західній залізниці) на підставі Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб".

29 листопада 2016 року позивач звернувся до Головного Управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області із заявою про проведення перерахунку раніше встановленої йому пенсії.

Листом Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області №ПІ-35 від 2 грудня 2016 року повідомлено позивача, що для проведення перерахунку його пенсії підстав не має, оскільки від МВС України не надходило повідомлень про наявність рішення КМУ про зміну розміру грошового забезпечення пенсій колишнім працівникам МВС, а постанова КМУ №988 від 11 листопада 2016 року безпосередньо не породжує підстав для проведення перерахунку пенсій, особам із числа колишніх працівників поліції.

ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

Оцінка висновків судів попередніх інстанцій і доводів учасників справи

Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та доводам касаційної скарги, а також виходячи з меж касаційного перегляду справи, визначених статтею 341 КАС України, колегія суддів зазначає наступне.

Згідно з положенням частини четвертої статті 328 КАС України підставами касаційного оскарження є неправильне застосування судом норм матеріального права чи порушення норм процесуального права.

Відповідно до частин першої, другої та третьої статті 242 КАС України судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права із дотриманням норм процесуального права.

Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні.


................
Перейти до повного тексту