ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
09 червня 2020 року
м. Київ
Справа № 910/1844/19
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:
Волковицької Н. О. - головуючого, Могила С. К., Случа О. В.,
секретар судового засідання - Мельникова Л. В.,
за участю представників:
позивача - Баранова Т. О.,
відповідача 1 - не з`явилися,
відповідача 2 - не з`явилися,
третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача-1 - не з`явилися,
розглянув у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Стіф-Сервіс"
на рішення Господарського суду міста Києва від 27.06.2019 і постанову Північного апеляційного господарського суду від 13.01.2020 у справі
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Стіф-Сервіс"
до 1) Харківської обласної ради,
2) Товариства з обмеженою відповідальністю "Обласна соціальна аптека",
третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача-1 - Комунальне некомерційне підприємство Харківської обласної ради "Обласна клінічна лікарня",
про визнання незаконним і скасування рішення та визнання правочину недійсним.
1. Короткий зміст і підстави позовних вимог
1.1. У лютому 2019 року Товариство з обмеженою відповідальністю "Стіф-Сервіс" (далі - ТОВ "Стіф-Сервіс") звернулося до Господарського суду міста Києва з позовом до Харківської обласної ради і Товариства з обмеженою відповідальністю "Обласна соціальна аптека" (далі - ТОВ "Обласна соціальна аптека") та, з урахуванням заяви про уточнення позовних вимог, просило суд:
- визнати незаконним і скасувати рішення конкурсної комісії з передачі в оренду спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст області, оформленого протоколом від 11.12.2018 № 4;
- визнати недійсним договір оренди від 15.01.2019 № 361 Н комунального майна, а саме: нежитлового приміщення першого поверху загальною площею 22,2 кв.м, у тому числі місця спільного користування площею 4,2 кв.м, навчально-діагностичного корпусу, літ. "М1-9", розташованого за адресою: м. Харків, просп. Незалежності, 13, укладений між Харківською обласною радою та ТОВ "Обласна соціальна аптека".
Позовні вимоги аргументовано тим, що позивач мав намір отримати в оренду приміщення для розміщення аптечного пункту, однак уповноважені посадові особи Харківської обласної ради установивши додаткові вимоги для потенційних учасників конкурсу на укладення договору оренди зазначеного об`єкта оренди, а отже вийшли за межі своїх повноважень, привласнили собі повноваження пленарного засідання Харківської обласної ради, провели конкурс з грубим порушенням вимог чинного законодавства України, що призвело до обмеження вільної конкуренції та недопуску до участі у конкурсі інших, крім ТОВ "Обласна соціальна аптека", претендентів, внаслідок чого це товариство було визнано переможцем і з ним укладено спірний договір оренди.
2. Короткий зміст судових рішень у справі
2.1. Рішенням Господарського суду міста Києва від 27.06.2019 у справі № 910/1844/19, залишеним без змін постановою Північного апеляційного господарського суду від 13.01.2020, у задоволенні позову відмовлено.
2.2. Рішення суду першої інстанції, з яким погодився суд апеляційної інстанції, аргументовано тим, що позивач не довів наявності підстав для визнання незаконним і скасування рішення конкурсної комісії, у справі не встановлено порушень порядку укладення договору оренди комунального майна, а отже немає і підстав для визнання недійсним спірного договору оренди.
3. Фактичні обставини справи, встановлені судами
3.1. Як установили суди попередніх інстанцій і свідчать матеріали справи, у листі від 10.08.2018 № 01/3674 Комунальний заклад охорони здоров`я "Обласна клінічна лікарня - центр екстреної медичної допомоги та медицини катастроф" (далі - КЗОЗ "Обласна клінічна лікарня") повідомив Харківській обласній раді про те, що до адміністрації цього закладу звернувся в.о. директора ДОРП "Обласний аптечний склад" Клочко І. О. із проханням дати згоду на оренду нежитлового приміщення першого поверху загальною площею 22,2 кв.м у тому числі 4,4 кв.м, розташоване за адресою: м. Харків, пр. Незалежності, 13, літ. "М 1-9"; мета використання приміщення: розміщення аптечного пункту комунальної форми власності для запровадження діяльності, пов`язаної з обігом наркотичних засобів, психотропних речовин та реалізації готових лікарських засобів, товарів медичного призначення, а також виконання державних соціальних програм з пільгового відпуску медикаментів.
У листі КЗОЗ "Обласна клінічна лікарня" повідомив Харківській обласній раді, про відсутність заперечень проти передачі зазначеної площі в оренду.
3.2. 30.08.2018 Харківська обласна рада прийняла рішення № 801-VII, згідно з яким ухвалено передати в оренду об`єкти спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст області, зокрема частину нежитлового приміщення першого поверху (кімн. № 26) загальною площею 22,2 кв.м, у тому числі місця спільного користування площею 4,2 кв.м, навчально-діагностичного корпусу, літ. "М1-9" (місцезнаходження об`єкта: м. Харків, просп. Незалежності, 13; балансоутримувач: КЗОЗ "Обласна клінічна лікарня"; мета використання: розміщення аптечного пункту; орендодавець: Харківська обласна рада).
3.3. На підставі рішення Харківської обласної ради від 30.08.2018 № 801-VII 04.09.2018 у газеті "Слобідський край", випуск № 71, опубліковано оголошення Харківської обласної ради про намір передати в оренду нерухоме майно спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст області, зокрема об`єкт оренди: частина нежитлового приміщення першого поверху (кімн. № 26) загальною площею 22,2 кв.м, у тому числі місця спільного користування площею 4,2 кв.м, навчально-діагностичного корпусу, літ. "М1-9", балансоутримувач: КЗОЗ "Обласна клінічна лікарня"; місцезнаходження об`єкта: м. Харків, просп. Незалежності, 13; мета використання: розміщення аптечного пункту; орендодавець: Харківська обласна рада.
3.4. Розпорядженням Голови Харківської обласної ради від 05.10.2018 № 169 "Про визначення процедури та укладання договорів оренди об`єктів спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст області" управлінню з питань комунальної власності виконавчого апарату обласної ради та відділу по роботі з громадськістю та ЗМІ управління з питань діяльності виконавчого апарату та роботи з персоналом виконавчого апарату обласної ради доручено протягом 15 робочих днів опублікувати у газеті "Слобідський край" і на офіційному сайті обласної ради повторне оголошення про намір передати в оренду об`єкти, зокрема частину нежитлового приміщення
першого поверху (кімн. № 26) загальною площею 22,2 кв.м, у тому числі місця спільного користування площею 4,2 кв.м, навчально-діагностичний корпус, літ. М 1-9, що обліковується на балансі КЗОЗ "Обласна клінічна лікарня" та розташований за адресою: м. Харків, просп. Незалежності, 13, - для розміщення аптечного пункту.
3.5. На виконання розпорядження в газеті "Слобідський край" випуск № 84 повторно опубліковано оголошення про намір передати майно в оренду, зокрема нежитлове приміщення першого поверху (кімн. № 26) загальною площею 22,2 кв.м, у тому числі місця спільного користування площею 4,2 кв.м, навчально-діагностичний корпус, літ. М1-9, балансоутримувач - КЗОЗ "Обласна клінічна лікарня", місцезнаходження об`єкта - м. Харків, просп. Незалежності, 13, мета використання - розміщення аптечного пункту, орендодавець - Харківська обласна рада.
3.6. Розпорядженням Голови Харківської обласної ради від 19.11.2018 № 193 "Про визначення процедури та укладення договорів оренди об`єктів спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст області" управлінню з питань комунальної власності виконавчого апарату обласної ради та відділу по роботі з громадськістю та ЗМІ управління з питань діяльності виконавчого апарату та роботи з персоналом виконавчого апарату обласної ради доручено визначити процедуру оренди, в тому числі розмістити протягом 15 робочих днів у газеті "Слобідський край" та на офіційному сайті обласної ради оголошення про конкурс на право оренди частини нежитлового приміщення першого поверху (кімн. №26) загальною площею 22,2 кв.м, у тому числі місця спільного користування площею 4,2 кв.м, навчально-діагностичного корпусу, літ. "М1-9", що обліковується на балансі КЗОЗ "Обласна клінічна лікарня" та розташований за адресою: м. Харків, просп. Незалежності, 13, для розміщення аптечного пункту.
На виконання розпорядження у газеті "Слобідський край" (випуск № 94 від 22.11.2018) розміщено оголошення (інформаційне повідомлення) про конкурс на право укладання договору оренди комунального майна такого змісту:
"Назва об`єкта оренди та його коротка характеристика: частина нежитлового приміщення 1-го поверху (кімн. №26) загальною площею 22,2 кв.м, у тому числі місця спільного користування площею 4,2 кв.м, навчально-діагностичного корпусу, літ. "М1-9".
Місцезнаходження: м. Харків, просп. Незалежності, 13.
Балансоутримувач: Комунальне некомерційне підприємство Харківської обласної ради "Обласна клінічна лікарня".
Умова конкурсу на право укладання договору оренди: стартова орендна ставка - 8% за рік від вартості майна, визначеної суб`єктом оціночної діяльності, для розміщення аптечного пункту.
Додаткові умови конкурсу на право укладення договору оренди для об`єкта:
1. Сплата орендної плати у вигляді завдатку в розмірі не менше ніж орендна плата за три місяці (у разі порушення орендарем зобов`язань зі сплати орендної плати, він має відшкодувати збитки в сумі, на яку вони перевищують розмір завдатку. Завдаток, перерахований несвоєчасно або не в повному обсязі, стягується на користь обласного бюджету та Балансоутримувача).
2. Розміщення аптечного пункту, що має змогу в порядку, встановленому законодавством, здійснювати діяльність з реалізації (відпуску) наркотичних засобів, психотропних речовин і прекурсорів, що зареєстровані як лікарські засоби; готових лікарських засобів, товарів медичного призначення, а також виконання державних соціальних програм з пільгового відпуску медикаментів. Ефективне використання об`єкта оренди за призначенням, визначеним договором оренди.
3. Утримання об`єкта та прилеглої території в належному санітарно-технічному стані.
4. Дотримання вимог експлуатації об`єкта оренди, в т.ч. екологічних, санітарно-епідеміологічних, протипожежних норм.
5. Переможець конкурсу на право оренди комунального майна зобов`язаний укласти договір на проведення незалежної оцінки об`єкта оренди з переможцем конкурсу з відбору суб`єктів оціночної діяльності, визначеним Харківською обласною радою, та сплатити витрати за надані послуги по її проведенню.
Учасники конкурсу подають до обласної ради такі документи:
- заяву на участь у конкурсі;
- конкурсні пропозиції, які включають: зобов`язання щодо виконання умов конкурсу (відображаються в проекті договору оренди), додаткові пропозиції до договору оренди (у разі оренди цілісного майнового комплексу - обсяг ресурсів, які будуть залучені, продукція, послуги, ринки збуту, джерела постачання сировини і матеріалів тощо; у разі оренди нерухомого майна - варіанти поліпшення орендованого майна); пропозиції щодо забезпечення зобов`язань зі сплати орендної плати (завдаток відображається в проекті договору оренди). Конкурсні пропозиції надаються в окремому конверті з написом "На конкурс", запечатаному печаткою учасника конкурсу;
- дозвільні документи на здійснення господарської діяльності, для якої об`єкт береться в оренду, ліцензію на провадження відповідної діяльності, пов`язаної з обігом наркотичних засобів, психотропних речовин і прекурсорів;
- інформацію про наявність у штаті персоналу необхідного освітнього і кваліфікаційного рівня; практичний досвід учасника конкурсу щодо здійснення діяльності за призначенням, визначеним умовами конкурсу (що підтверджується відповідними документами, ліцензіями та договорами);
- відомості про учасника конкурсу:
а) для учасників, які є юридичними особами:
- документи, що посвідчують повноваження представника юридичної особи;
- належним чином засвідчені копії установчих документів;
- виписку чи витяг з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань;
- звіт про фінансові результати, з урахуванням дебіторської і кредиторської заборгованостей (платоспроможність);
- довідку від учаснику конкурсу про те, що до нього не порушено справу про банкрутство довільної форми;
б) для учасників, які є фізичними особами:
- копію документа, що посвідчує особу учасника конкурсу, або неналежним чином оформлену довіреність, видану представнику фізичної особи;
- виписку чи витяг з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань;
- декларацію про доходи або завірену в установленому порядку копію звіту суб`єкта малого підприємництва - фізичної особи-платника єдиного податку.
Кінцевий термін прийняття заяв про участь у конкурсі, підтверджуючих документів та конкурсних пропозицій 05 грудня 2018 року (включно).
Конкурс буде проведено 11 грудня 2018 року.
Заяви та документи подаються до Харківської обласної ради за адресою: 61002, м.Харків, вул. Сумська, 64 (каб. № 94).
З додатковою інформацією можна ознайомитися в управлінні з питань комунальної власності виконавчого апарату обласної ради за адресою: м.Харків, вул. Сумська, 64, 5-й поверх, каб. 175, тел.:700-07-44, 705-32-50.
Начальник відділу управління об`єктами управління з питань комунальної власності виконавчого апарату обласної ради Н.Гершаннік".
3.7. Для участі у конкурсі до Харківської обласної ради подано заяви з відповідними пакетами документів від 6 суб`єктів підприємницької діяльності, а саме: ТОВ "Обласна соціальна аптека", Товариства з обмеженою відповідальністю "Аннушка, Хелс Кеа", ТОВ "Стіф-Сервіс", Товариства з обмеженою відповідальністю "Аптека № 288", Товариства з обмеженою відповідальністю "Євромедінформ", Товариства з обмеженою відповідальністю "Фенікс Фарм".
3.8. За результатами розгляду заяв на участь у конкурсі та обговорення пропозицій і звернень, що надійшли до обласної ради, 11.12.2018 конкурсна комісія з передачі в оренду об`єктів спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст області прийняла рішення, оформлене протоколом від 11.12.2018 №4, згідно з яким переможцем конкурсу визнано ТОВ "Обласна соціальна аптека".
3.9. За змістом протоколу від 11.12.2018 № 4 через відсутність усіх необхідних документів і невиконання учасниками конкурсу його умов, конкурсні пропозиції щодо розміру орендної ставки інших учасників конкурсу - ТОВ "Аптека №288", ТОВ "Євромедінформ", ТОВ "Аннушка, Хелс Кеа", ТОВ "Фенікс Фарм" та ТОВ "Стіф-Сервіс", не розглядалися як такі, що не відповідають умовам конкурсу.
3.10. 15.01.2019 на підставі рішення конкурсної комісії (протокол від 11.12.2018 № 4) між Харківською обласною радою (як орендодавцем) і ТОВ "Обласна соціальна аптека" (як орендарем) укладено договір оренди комунального майна № 361 Н, за умовами якого орендодавець передає, а орендар приймає в строкове платне користування частину нежитлового приміщення першого поверху (кімн. № 26) загальною площею 22,2 кв.м, у тому числі місця спільного користування площею 4,2 кв.м, навчально-діагностичного корпусу, літ. М1-9, що розташоване за адресою: м. Харків, просп. Незалежності, 13, що перебуває на балансі Комунального некомерційного підприємства Харківської обласної ради "Обласна клінічна лікарня", склад і вартість якого визначено відповідно до звіту суб`єкта оціночної діяльності про незалежну оцінку майна, складеного станом на 18.12.2018, вартість якого становить 309 260,00 грн. Згідно з пунктом 1.1 цього договору майно передається в оренду з метою розташування аптечного пункту, що має змогу в порядку, встановленому законодавством, здійснювати діяльність із реалізації (відпуску) наркотичних засобів, психотропних речовин і прекурсорів, що зареєстровані як лікарські засоби, готових лікарських засобів, товарів медичного призначення, а також виконання державних соціальних програм із пільгового відпуску медикаментів.
4. Узагальнені доводи особи, яка подала касаційну скаргу
4.1. Не погоджуючись із рішенням Господарського суду міста Києва від 27.06.2019 і постановою Північного апеляційного господарського суду від 13.01.2020 у справі № 910/1844/19, ТОВ "Стіф-Сервіс" звернулося до Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду із касаційною скаргою, в якій просить скасувати зазначені рішення та прийняти нове, яким задовольнити позовні вимоги.
За твердженням скаржника, що суди попередніх інстанцій під час розгляду справи № 910/1844/19 не звернули увагу на те, що висновки про умови договору оренди, з урахуванням положень абзацу 1 частини 3 статті 9 Закону України "Про оренду державного та комунального майна" (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин), затверджуються на сесії Харківської обласної ради, яка, у свою чергу, прийняла рішення про передачу приміщення в оренду для "розташування аптечного пункту", без застереження, що такий аптечний пункт, повинен мати змогу в порядку, встановленому законодавством, здійснювати діяльність із реалізації (відпуску) наркотичних засобів, психотропних речовин і прекурсорів, зареєстрованих як лікарські засоби; готових лікарських засобів, товарів медичного призначення, а також виконання державних соціальних програм з пільгового відпуску медикаментів.
Порядок передачі комунального майна в оренду є стадійним і не передбачає подання додаткових документів, зокрема ліцензій на провадження певного виду діяльності. Водночас, установлення додаткових умов щодо необхідної наявності ліцензії для продаж наркотичних засобів при проведенні конкурсу, без прийняття сесією Харківської обласної ради такого рішення, суперечить чинному законодавству та здійснено з перевищенням повноважень. Крім того, участь скаржника у конкурсі не свідчить про визнання його умов та правомірності дій Харківської обласної ради.
Засідання конкурсної комісії відбувалося із порушеннями. Зокрема, не були розкриті конверти з пропозиціями інших учасників, крім ТОВ "Обласна соціальна аптека", члени комісії провели закрите засідання, не врахували визначального критерію для визначення переможця.
Оскільки спірний конкурс проведено із численними порушеннями, укладений за його результатами договір необхідно визнати недійсним, що також підтверджується судовою практикою, зокрема постановою Вищого господарського суду України від 19.07.2017 у справі № 916/3145/16 і постановою Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 25.04.2018 у справі № 916/855/16.
5. Доводи інших учасників справи
5.1. У відзиві на касаційну скаргу Харківська обласна рада зазначає про безпідставність доводів скаржника, наголошує на помилковості посилань на рішення у справах № 916/3145/16 та № 916/855/16, оскільки обставини у цих справах не тотожні обставинам справи № 910/1844/19, а тому просить залишити без змін рішення Господарського суду міста Києва від 27.06.2019 і постанову Північного апеляційного господарського суду від 13.01.2020.
5.2. Інші учасники справи не скористалися можливістю надати свої заперечення на касаційну скаргу.
6. Позиція Верховного Суду
6.1. Заслухавши суддю-доповідача, дослідивши наведені у касаційній скарзі доводи, перевіривши на підставі встановлених фактичних обставин справи правильність застосування судами попередніх інстанцій норм матеріального і процесуального права, Верховний Суд вважає, що касаційна скарга не може бути задоволена з огляду на таке.
6.2. За змістом статті 300 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України) у редакції Закону України від 18.12.2019 № 390-IX, переглядаючи у касаційному порядку судові рішення, суд касаційної інстанції в межах доводів та вимог касаційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права. Суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази.
6.3. Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно зі статтею 2 Закону України "Про оренду державного та комунального майна" (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) державну політику у сфері оренди здійснюють: Кабінет Міністрів України, а також Фонд державного майна України, його регіональні відділення та представництва - щодо державного майна; органи, уповноважені Верховною Радою Автономної Республіки Крим, - щодо майна, яке належить Автономній Республіці Крим; органи місцевого самоврядування - щодо майна, яке перебуває в комунальній власності.
За змістом частини 1 статті 7 зазначеного Закону, Ініціатива щодо оренди майна може виходити від фізичних та юридичних осіб, які можуть бути орендарями відповідно до статті 6 цього Закону, пропозиція може надходити від орендодавців, зазначених у статті 5 цього Закону. Орендодавець може оголосити про передачу майна в оренду в порядку, встановленому цим Законом.
Згідно зі статтею 9 Закону України "Про оренду державного та комунального майна" у відповідній редакції, фізичні та юридичні особи, які бажають укласти договір оренди, направляють заяву, проект договору оренди, а також інші документи згідно з переліком, що визначається Фондом державного майна України (далі - матеріали), відповідному орендодавцеві, зазначеному у статті 5 цього Закону. У разі надходження до орендодавця заяви про оренду цілісного майнового комплексу підприємства, його структурного підрозділу, нерухомого майна, а також майна, що не увійшло до статутного (складеного) капіталу господарських товариств, створених у процесі приватизації (корпоратизації), орендодавець за умови відсутності заборони на передачу майна в оренду у п`ятиденний строк після дати реєстрації заяви надсилає копії матеріалів органу, уповноваженому управляти відповідним майном Органи, уповноважені управляти майном, що належить Автономній Республіці Крим або перебуває у комунальній власності, розглядають подані матеріали і протягом п`ятнадцяти днів після надходження матеріалів повідомляють підприємство про своє рішення (надання дозволу щодо укладення договору оренди або відмову). Порядок проведення конкурсу визначається: Кабінетом Міністрів України - для об`єктів, що перебувають у державній власності; органами, визначеними Верховною Радою Автономної Республіки Крим, - для об`єктів, що належать Автономній Республіці Крим; органами місцевого самоврядування - для об`єктів, що перебувають у комунальній власності.