1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



16 червня 2020 року

Київ

справа №813/3047/18

адміністративне провадження №К/9901/12098/19

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача Берназюка Я.О., судді Желєзного І.В., судді Коваленко Н.В., розглянувши в письмовому провадженні у касаційному порядку адміністративну справу

за позовом Львівського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів

до Товариства з обмеженою відповідальністю "Вимпелком Глобал Сервісиз Україна"

про стягнення боргу

за касаційною скаргою Товариства з обмеженою відповідальністю "Вимпелком Глобал Сервісиз Україна"

на постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 3 квітня 2019 року (прийняту у складі колегії: головуючого судді Гуляка В.В., суддів Ільчишин Н.В., Коваля Р.Й.),

В С Т А Н О В И В :

Короткий зміст позовних вимог

У липні 2018 року Львівське обласне відділення Фонду соціального захисту інвалідів (далі також - позивач) звернувся в суд із адміністративним позовом до ТОВ "Вимпелком Глобал Сервісиз Україна" (далі також - відповідач), в якому просило стягнути з ТОВ "Вимпелком Глобал Сервісиз Україна" на користь Львівського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів борг в сумі 597890,60 грн по сплаті адміністративно-господарських санкцій та пені за невиконання нормативу робочих місць щодо працевлаштування осіб з інвалідністю.

Короткий зміст рішень судів попередніх інстанцій

Рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 24 вересня 2018 року в задоволенні позову відмовлено повністю.

Суд першої інстанції, відмовляючи у задоволенні позову, виходив з того, що відповідачем було вжито усіх можливих заходів для працевлаштування інвалідів відповідно до встановленого статтею 19 Закону України "Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні" від 21 березня 1991 року №875-XII (далі - Закон №875-XII) нормативу робочих місць, а тому немає підстав для застосування до нього адміністративно-господарських санкцій.

Постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 3 квітня 2019 року апеляційну скаргу Львівського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів задоволено, рішення Львівського окружного адміністративного суду від 24 вересня 2018 року скасовано, прийнято нове судове рішення, яким позов задоволено повністю.

Постановляючи зазначене рішення, суд апеляційної інстанції виходив з того, що оскільки відповідачем не було вжито усіх необхідних дій для працевлаштування у 2017 році визначеної нормативом кількості осіб з інвалідністю, не було належним чином і своєчасно повідомлено центр зайнятості про створені вакансії для працевлаштування осіб з інвалідністю, а первинну звітність форми №3-ПН було подано лише у серпні 2017 року, тому Фондом правомірно визначено відносно відповідача адміністративно-господарські санкції та нараховано пеню за порушення термінів сплати таких санкцій.

Короткий зміст та обґрунтування вимог касаційної скарги

Не погоджуючись з рішенням суду апеляційної інстанції, посилаючись на неправильне застосування норм матеріального права, відповідач звернувся з касаційною скаргою до Верховного Суду, в якій просить скасувати судове рішення суду апеляційної інстанції та залишити в силі судове рішення суду першої інстанції.

Касаційна скарга обґрунтована тим, що на виконання приписів законодавства, відповідачем 28 лютого 2018 року поданий до позивача звіт про зайнятість і працевлаштування інвалідів за 2017 рік по формі №10-ПІ, відповідно до якого середньооблікова кількість штатних працівників облікового складу на підприємстві в 2017 році становила 190 осіб, з них: середньооблікова кількість працівників з інвалідністю складає 6 осіб, а кількість осіб з інвалідністю - штатних працівників, які повинні працювати на робочих місцях, створених відповідно до статті 19 Закону №875-XII, повинна становити 8 осіб.

Таким чином, у відповідача було в наявності 2 вакантних робочих місця для працевлаштування інвалідів.

У відповідності до статті 19 Закону №875-XII відповідачем було прийнято наказ №320ос від 14 серпня 2017 року про затвердження штатного розпису у новій редакції, яким було створено додаткові робочі місця для інвалідів (13 вакансій), а вже 15 серпня 2017 року відповідачем було подано до позивача звітність про попит на робочу силу (вакансії) у відповідності до вимог закріплених у пункті 4 частини третьої статті 50 Закону України "Про зайнятість населення" та в порядку, визначеному наказом №316 від 31 травня 2013 року.

Отже, на думку відповідача, своєчасно та в повному обсязі надавши інформацію про попит на вакансії він, фактично, вжив усіх залежних від нього передбачених законом заходів для відповідності середньооблікової чисельності працюючих інвалідів установленими нормативами, тобто заходів для недопущення правопорушення.

Позиція інших учасників справи

4 червня 2019 року до суду надійшов відзив позивача на касаційну скаргу відповідача, в якому зазначається, що рішення суду апеляційної інстанції є законним та обґрунтованим, прийнятим з правильним застосуванням норм матеріального права та при дотриманні норм процесуального права, тому просить залишити касаційну скаргу без задоволення, а рішення суду апеляційної інстанції - без змін.

Процесуальні дії у справі та клопотання учасників справи

Касаційна скарга надійшла до суду 2 травня 2019 року.

Ухвалою Верховного Суду від 17 травня 2019 року відкрито касаційне провадження у справі №813/3047/18, витребувано адміністративну справу та запропоновано сторонам надати відзив на касаційну скаргу.

Ухвалою Верховного Суду від 15 червня 2020 року справу було призначено до розгляду в порядку письмового провадження за наявними матеріалами без повідомлення та виклику учасників справи колегією у складі трьох суддів з 16 червня 2020 року.

При розгляді цієї справи в касаційному порядку учасниками справи клопотань заявлено не було.

Встановлені судами попередніх інстанцій обставини справи

Судами попередніх інстанцій на підставі наявних у матеріалах справи доказів встановлено, що ТОВ "Вимпелком Глобал Сервісиз Україна" є юридичною особою, роботодавцем, який відповідно до статті 18 Закону №875-XII зобов`язаний створювати робочі місця для працевлаштування осіб з інвалідністю.

Згідно звіту про зайнятість і працевлаштування інвалідів за 2017 рік по формі №10-ПІ від 28 лютого 2018 року, у відповідача середньооблікова кількість штатних працівників облікового складу на підприємстві в 2017 році становила 190 осіб, з них: середньооблікова кількість працівників з інвалідністю складає 6 осіб, а кількість осіб з інвалідністю - штатних працівників, які повинні працювати на робочих місцях, створених відповідно до статті 19 Закону №875-XII повинна становити 8 осіб.

У серпні 2017 року відповідач подав до Львівського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів первинну звітність форми №3-ПН "Інформація про попит на робочу силу (вакансії)" від 15 серпня 2017 року, якою було повідомлено про наявність робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю. До цієї звітності додано коментарі про вакансії.

Також встановлено, що позивачем було пред`явлено відповідачу Претензію №01-7/371-04 від 25 квітня 2018 року про погашення заборгованості зі сплати адміністративно-господарських санкцій 573253,60 грн та пені з розрахунку 321 грн за один день прострочення сплати, у зв`язку із невиконанням нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю у 2017 році.

За результатами розгляду вказаної Претензії відповідачем надано позивачу відповідь №22 від 15 травня 2018 року, де вказано, що підстави для застосування адміністративно-господарських санкцій до Товариства відсутні, оскільки Товариством було дотримано вимоги Закону №875-XII та створено робочі місця для інвалідів.

Згідно проведеного позивачем розрахунку заборгованості по сплаті адміністративно-господарських санкцій та пені за невиконанням нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю у 2017 році, розмір такої заборгованості відповідача становить 597890,60 грн, що включає: адміністративно-господарські санкції (основний борг) - 573253,60 грн та пеню (за період з 16 квітня 2018 року по 14 червня 2018 року включно) - 20637 грн. Розрахунок проведено відносно 2 незайнятих робочих місць особами з інвалідністю.

ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

Оцінка висновків судів попередніх інстанцій і доводів учасників справи

Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та доводам касаційної скарги, а також виходячи з меж касаційного перегляду справи, визначених статтею 341 КАС України, колегія суддів зазначає наступне.

Згідно з положенням частини четвертої статті 328 КАС України підставами касаційного оскарження є неправильне застосування судом норм матеріального права чи порушення норм процесуального права.

Відповідно до частин першої, другої та третьої статті 242 КАС України судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права із дотриманням норм процесуального права.

Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні.

Крім того, стаття 2 та частина четверта статті 242 КАС України встановлюють, що судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, а саме бути справедливим та неупередженим, своєчасно вирішувати спір у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Зазначеним вимогам процесуального закону постанова Восьмого апеляційного адміністративного суду від 3 квітня 2019 року відповідає, а викладені у касаційній скарзі доводи скаржника є неприйнятні з огляду на наступне.

Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, у межах повноважень та способом, передбаченими Конституцією та законами України.

Закон №875-XII визначає основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні і гарантує їм рівні з усіма іншими громадянами можливості для участі в економічній, політичній і соціальній сферах життя суспільства, створення необхідних умов, які дають можливість особам з інвалідністю ефективно реалізувати права та свободи людини і громадянина та вести повноцінний спосіб життя згідно з індивідуальними можливостями, здібностями і інтересами.

Так, статтею 17 цього Закону встановлено, що з метою реалізації творчих і виробничих здібностей осіб з інвалідністю та з урахуванням індивідуальних програм реабілітації їм забезпечується право працювати на підприємствах, в установах, організаціях, а також займатися підприємницькою та іншою трудовою діяльністю, яка не заборонена законом. Підприємства, установи і організації за рахунок коштів Фонду соціального захисту інвалідів або за рішенням місцевої ради за рахунок власних коштів у разі потреби створюють спеціальні робочі місця для працевлаштування осіб з інвалідністю, здійснюючи для цього адаптацію основного і додаткового обладнання, технічного оснащення і пристосування тощо з урахуванням обмежених можливостей осіб з інвалідністю.

Відповідно до статті 18 вказаного Закону, підприємства, установи, організації, фізичні особи, які використовують найману працю, зобов`язані виділяти та створювати робочі місця для працевлаштування осіб з інвалідністю, у тому числі спеціальні робочі місця, створювати для них умови праці з урахуванням індивідуальних програм реабілітації і забезпечувати інші соціально-економічні гарантії, передбачені законодавством, надавати державній службі зайнятості інформацію, необхідну для організації працевлаштування осіб з інвалідністю, і звітувати Фонду соціального захисту інвалідів про зайнятість та працевлаштування осіб з інвалідністю у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Згідно із частиною третьою статті 18-1 Закону №875-XII Державна служба зайнятості здійснює пошук підходящої роботи відповідно до рекомендацій МСЕК, наявних у особи з інвалідністю кваліфікації та знань, з урахуванням її побажань.

Норматив робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю визначено статтею 19 вказаного Закону, Так, для підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських організацій осіб з інвалідністю, фізичних осіб, які використовують найману працю, установлюється норматив робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю у розмірі 4% (чотирьох відсотків) середньооблікової чисельності штатних працівників облікового складу за рік, а якщо працює від 8 до 25 осіб, - у кількості одного робочого місця.

Цією статтею також встановлено, що підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських організацій осіб з інвалідністю, фізичні особи, які використовують найману працю, самостійно розраховують кількість робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю відповідно до нормативу, встановленого частиною першою цієї статті, і забезпечують працевлаштування осіб з інвалідністю. При розрахунках кількість робочих місць округлюється до цілого значення.

Згідно частини третьої, п`ятої статті 19 Закону №875-XII підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських організацій осіб з інвалідністю, фізичні особи, які використовують найману працю, самостійно здійснюють працевлаштування осіб з інвалідністю у рахунок нормативів робочих місць виходячи з вимог статті 18 цього Закону. Виконанням нормативу робочих місць у кількості, визначеній згідно з частиною першою цієї статті, вважається працевлаштування підприємством, установою, організацією, у тому числі підприємством, організацією громадських організацій осіб з інвалідністю, фізичною особою, яка використовує найману працю, осіб з інвалідністю, для яких це місце роботи є основним.

Крім цього, статтею 20 вказаного вище Закону передбачено, що підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських організацій осіб з інвалідністю, фізичні особи, які використовують найману працю, де середньооблікова чисельність працюючих осіб з інвалідністю менша, ніж установлено нормативом, передбаченим статтею 19 цього Закону, щороку сплачують відповідним відділенням Фонду соціального захисту інвалідів адміністративно-господарські санкції, сума яких визначається в розмірі середньої річної заробітної плати на відповідному підприємстві, в установі, організації, у тому числі на підприємстві, в організації громадських організацій осіб з інвалідністю, у фізичної особи, яка використовує найману працю, за кожне робоче місце, призначене для працевлаштування особи з інвалідністю і не зайняте особою з інвалідністю.

Порушення термінів сплати адміністративно-господарських санкцій тягне за собою нарахування пені. Пеня обчислюється виходячи з 120 відсотків річних облікової ставки Національного банку України, що діяла на момент сплати, нарахованої на повну суму недоїмки за весь її строк.

Сплату адміністративно-господарських санкцій і пені підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських організацій осіб з інвалідністю, фізичні особи, які використовують найману працю, проводять відповідно до закону за рахунок прибутку, який залишається в їх розпорядженні після сплати всіх податків і зборів (обов`язкових платежів).

Адміністративно-господарські санкції розраховуються та сплачуються підприємствами, установами, організаціями, у тому числі підприємствами, організаціями громадських організацій осіб з інвалідністю, фізичними особами, зазначеними в частині першій цієї статті, самостійно в строк до 15 квітня року, наступного за роком, в якому відбулося порушення нормативу, встановленого частиною першою статті 19 цього Закону. При цьому до правовідносин із стягнення адміністративно-господарських санкцій, передбачених цим Законом, не застосовуються строки, визначені статтею 250 Господарського кодексу України.


................
Перейти до повного тексту