1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



16 червня 2020 року

Київ

справа №803/807/17

адміністративне провадження №К/9901/37189/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача Берназюка Я.О., судді Коваленко Н.В., судді Чиркіна С.М., розглянувши в письмовому провадженні у касаційному порядку адміністративну справу

за позовом ОСОБА_1

до Міністерства внутрішніх справ України, Ліквідаційної комісії управління МВС у Волинській області

про визнання бездіяльності протиправною і зобов`язання вчинити дії

за касаційною скаргою Міністерства внутрішніх справ України

на постанову Волинського окружного адміністративного суду від 19 липня 2017 року (прийняту у складі колегії: головуючого судді Ксензюка А.Я., суддів Андрусенко О.О., Валюха В.М.) та ухвалу Львівського апеляційного адміністративного суду від 2 жовтня 2017 року (постановлену у складі колегії: головуючого судді Обрізко І.М., суддів Носа С.П., Сапіги В.П.),

В С Т А Н О В И В :

Короткий зміст позовних вимог

ОСОБА_1 звернувся з адміністративним позовом до Міністерства внутрішніх справ України (далі також - МВС України), Ліквідаційної комісії управління МВС у Волинській області про визнання протиправною бездіяльності щодо невизначення аналогічної (відповідної) посади в структурі та штатному розпису при Головних управліннях Національної поліції в областях, що відповідає посаді, яку ОСОБА_1 обіймав під час служби в органах внутрішніх справ України - заступник начальника загону - начальника ДПЧ-2 технічної служби ДПО м. Луцька, та зобов`язання визначити аналогічну (відповідну) посаду в структурі та штатному розпису при Головних управліннях Національної поліції в областях, що відповідає посаді, яку ОСОБА_1 обіймав під час служби в органах внутрішніх справ України та подати до Пенсійного фонду України всі необхідні документи для перерахунку пенсії по інвалідності з 1 січня 2016 року за аналогічною (відповідною) посадою.

Короткий зміст рішень судів попередніх інстанцій

Постановою Волинського окружного адміністративного суду від 19 липня 2017 року, залишеною без змін ухвалою Львівського апеляційного адміністративного суду від 2 жовтня 2017 року, адміністративний позов задоволено частково, а саме: визнано протиправною бездіяльність Міністерства внутрішніх справ України щодо нерозгляду заяви позивача від 31 травня 2017 року; зобов`язано Міністерство внутрішніх справ України повторно розглянути заяву позивача від 31 травня 2017 року; в іншій частині позову відмовлено

Суд першої інстанції, з яким погодився суд апеляційної інстанції, приймаючи рішення про часткове задоволення позову, виходив з того, що вирішення постановленого у зверненні питання належить до компетенції МВС України, оскільки позивача звільнено на пенсію з органів внутрішніх справ, тому його скерування до іншого органу виконавчої влади є неправомірним.

Тому, суд, користуючись повноваженнями наданими частиною другою статті 11 Кодексу адміністративного судочинства України, вийшов за межі позовних вимог, і прийшов до переконання про необхідність обрання способу захисту порушених прав позивача шляхом визнання протиправною бездіяльності Міністерства внутрішніх справ України щодо не розгляду заяви ОСОБА_1 від 31 травня 2017 року та зобов`язання Міністерства внутрішніх справ України повторно розглянути заяву ОСОБА_1 від 31 травня 2017 року.

Короткий зміст та обґрунтування вимог касаційної скарги

Не погоджуючись з рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, посилаючись на неправильне застосування норм матеріального права та порушення норм процесуального права, Міністерство внутрішніх справ України звернулося з касаційною скаргою до Вищого адміністративного суду України, в якій просило скасувати рішення судів попередніх інстанцій та прийняти нове рішення, яким відмовити у задоволенні позову в повному обсязі.

Касаційна скарга обґрунтована тим, що МВС України виконало вимоги постанови Кабінету Міністрів України від 13 лютого 2008 року №45 повідомивши про наявність підстав для перерахунку раніше призначеної пенсії особам із числа колишніх працівників міліції.

Разом з тим, позивач проходив службу у підрозділах Державної пожежної охорони, тому дія частини третьої статті 63 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби та деяких інших осіб" від 9 квітня 1992 року №2262-ХІІ (далі - Закон №2262-ХІІ) на нього не розповсюджується, у зв`язку з чим право на перерахунок пенсії у позивача відсутнє.

Крім того, скаржник зазначає, що у МВС України відсутні правові підстави для визначення аналогічної відповідної посади в структурі та штатному розпису при ГУ НП в областях, що відповідає посаді, яку позивач обіймав під час служби в органах внутрішніх справ України.

Позиція інших учасників справи

Від інших учасників справи відзиву або заперечень на касаційну скаргу Міністерства внутрішніх справ України не надходило, що відповідно до статті 338 КАС України не перешкоджає касаційному перегляду судових рішень судів попередніх інстанцій.

Процесуальні дії у справі та клопотання учасників справи

Ухвалою Вищого адміністративного суду України від 7 листопада 2017 року відкрито касаційне провадження у справі №803/807/17, витребувано адміністративну справу та запропоновано сторонам надати заперечення на касаційну скаргу, однак розгляд справи цим судом не був закінчений.

У зв`язку із початком роботи Верховного Суду, на виконання підпункту 4 пункту 1 Розділу VII "Перехідні положення" Кодексу адміністративного судочинства України (в редакції, чинній з 15 грудня 2017 року, далі - КАС України) матеріали цієї справи передано до Верховного Суду.

Суддя-доповідач ухвалою від 15 червня 2020 року прийняв до провадження адміністративну справу №803/807/17 та призначив її до розгляду в порядку письмового провадження за наявними матеріалами без повідомлення та виклику учасників справи колегією у складі трьох суддів з 16 червня 2020 року.

З касаційною скаргою позивачем подано клопотання про участь у розгляді справи, в задоволенні якого було відмовлено ухвалою Верховного Суду від 15 червня 2020 року.

Встановлені судами попередніх інстанцій обставини справи

Судами попередніх інстанцій на підставі наявних у матеріалах справи доказів встановлено, що наказом начальника ДПО УМВС України у Волинській області від 2 червня 2000 року №19 о/с ОСОБА_1 був звільнений з органів МВС України у запас Збройних Сил України за пунктом 64 "б" Положення про проходження служби рядовим і начальницьким складом органів внутрішніх справ, з посади заступника начальника загону - начальника ДПЧ-2 технічної служби ДПО м. Луцька в званні "підполковник внутрішньої служби".

Пенсія ОСОБА_1 нарахована на підставі даних грошового атестату№2 від 15 червня 2000 року.

22 травня 2017 року позивач звернувся до Голови ліквідаційної комісії УМВС України у Волинській області про надання інформації щодо: прирівняної посади ОСОБА_1 до посади поліцейського при перерахунку пенсій з 1 січня 2016 року за рішенням МВС України, а також за комісійним рішенням державного органу; отримання від Головного управління Пенсійного фонду України у Волинській області списків осіб начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ України, пенсії яких підлягають перерахунку з 1 січня 2016 року; перебування ОСОБА_1 в списках осіб начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ України, пенсії яких підлягають перерахунку з 1 січня 2016 року, що були направлені з Головного управління Пенсійного фонду України у Волинській області; оформлення довідки про грошове забезпечення ОСОБА_1 на виконання постанови Кабінету Міністрів України від 11 листопада 2015 року №988; направлення до Головного управління Пенсійного фонду України у Волинській області оформленої довідки про грошове забезпечення ОСОБА_1 на виконання постанови Кабінету Міністрів України від 11 листопада 2015 року №988, для перерахунку пенсії з 1 січня 2016 року.

Листом від 24 травня 2017 року за №7/177 УМВС України у Волинській області повідомило ОСОБА_1 про те, що посада "заступник начальника загону - начальника ДПЧ-2 технічної служби" в наказі МВС України від 17 лютого 2017 року №138, яким затверджено Перелік посад осіб рядового і начальницького складу органів внутрішніх справ України (міліції), які мають право на пенсійне забезпечення або одержують пенсію на умовах Закону №2262-ХІІ, що прирівнюються посадам поліцейських, не зазначена. Відповідно до листа МВС України від 20 квітня 2017 року №5551/05/02-2017 "Про окремі питання підготовки та подання до органів Пенсійного фонду України довідок про грошове забезпечення для перерахунку пенсій" особам, які були звільнені зі служби в підрозділах внутрішніх військ та Національної гвардії, у підрозділах, закладах та установах Державної пожежної охорони (пожежної безпеки) МВС, у підрозділах, закладах та установах виконання покарань МВС, з Державної фельд`єгерської служби і відповідно до частини четвертої статті 63 Закону №2262-ХІІ в разі підвищення грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців та осіб, які мають право за цим Законом. Враховуючи наведене, довідка про грошове забезпечення за займаною позивачем посадою Ліквідаційною комісією УМВС України у Волинській області не оформлялась та до Головного управління Пенсійного фонду України у Волинській області не направлялась.

ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

Оцінка висновків судів попередніх інстанцій і доводів учасників справи

Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та доводам касаційної скарги, а також виходячи з меж касаційного перегляду справи, визначених статтею 341 КАС України, колегія суддів зазначає наступне.

Згідно з положенням частини четвертої статті 328 КАС України підставами касаційного оскарження є неправильне застосування судом норм матеріального права чи порушення норм процесуального права.

Відповідно до частин першої, другої та третьої статті 242 КАС України судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права із дотриманням норм процесуального права.


................
Перейти до повного тексту