ПОСТАНОВА
Іменем України
16 червня 2020 року
Київ
справа №461/4462/16-а
адміністративне провадження №К/9901/30310/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача Берназюка Я.О., судді Коваленко Н.В., судді Чиркіна С.М., розглянувши в письмовому провадженні у касаційному порядку адміністративну справу
за позовом ОСОБА_1
до Міністерства внутрішніх справ України, Пенсійного фонду України, Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області, Національної поліції України
про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії
за касаційною скаргою Міністерства внутрішніх справ України
на постанову Львівського апеляційного адміністративного суду від 27 лютого 2017 року (постановлену у складі колегії: головуючого судді Обрізко І.М., суддів Носа С.П., Сапіги В.П.),
В С Т А Н О В И В :
Короткий зміст позовних вимог
ОСОБА_1 (далі - ОСОБА_1, позивач) звернувся з адміністративним позовом про перерахунок пенсій особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ України та зобов`язання МВС і Національну поліцію повідомити в п`ятиденний строк Пенсійний фонд України про підстави перерахунку пенсій; зобов`язання Пенсійний фонд України повідомити у п`ятиденний термін, з моменту надходження від МВС та/або Національної поліції повідомлення про підстави перерахунку пенсій особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ України, Головним управлінням Пенсійного фонду України в областях, в т.ч. ГУ ПФУ у Львівській області, про підстави для проведення перерахунку пенсій та про необхідність підготовки списків осіб, пенсії яких підлягають перерахунку; зобов`язання ГУ ПФУ у Львівській області скласти у десятиденний строк, з моменту надходження від Пенсійного фонду України інформації про підстави перерахунку пенсій особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ України, списки осіб, пенсії яких підлягають перерахунку, включивши до цих списків позивача, та подати вказані списки Головному управлінню Національної поліції у Львівській області для видачі довідок про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсій; зобов`язання ГУ ПФУ у Львівській області, після отримання від ГУ НП у Львівській області довідок про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсій, невідкладно провести перерахунок пенсії позивачу з 1 січня 2016 року.
Короткий зміст рішень судів попередніх інстанцій
Постановою Галицького районного суду міста Львова від 14 листопада 2016 року в задоволенні позову відмовлено.
Суд першої інстанції, відмовляючи в задоволенні позову, виходив з того, що перерахунок пенсії проводиться лише у разі прийняття рішення Кабінетом Міністрів України про зміну розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення для відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за Законом України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" від 9 квітня 1992 року №2262-ХІІ (далі - Закон №2262-ХІІ). Водночас Кабінет Міністрів України такого рішення не приймав, а тому відсутні підстави для задоволення позову.
Постановою Львівського апеляційного адміністративного суду від 27 лютого 2017 року апеляційну скаргу ОСОБА_1 задоволено частково, прийнято нову постанову, якою позов задоволено частково: визнано протиправною бездіяльність Міністерства внутрішніх справ України стосовно неповідомлення Пенсійного фонду України про підстави перерахунку пенсій особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ України та зобов`язано Міністерство внутрішніх справ України повідомити Пенсійний фонд України про зміни у грошовому забезпеченні позивача з урахуванням вимог постанови Кабінету Міністрів України від 11 листопада 2015 року №988 з 1 січня 2016 року; в решті позовних вимог відмовлено.
Постановляючи зазначене рішення, суд апеляційної інстанції виходив з того, що Міністерство внутрішніх справ України допустило протиправну бездіяльність, яка полягає у ненаправленні Пенсійному фонду України інформації про підстави перерахунку пенсії позивачеві з 1 січня 2016 року, як це передбачено пунктом 2 Порядку №45.
В іншій частині позову відмовлено у зв`язку із безпідставністю та передчасністю таких позовних вимог.
Короткий зміст та обґрунтування вимог касаційної скарги
Не погоджуючись з рішенням суду апеляційної інстанції, посилаючись на неправильне застосування норм матеріального права, Міністерство внутрішніх справ України звернулося з касаційною скаргою до Вищого адміністративного суду України, в якій просило скасувати судове рішення суду апеляційної інстанції та прийняти нове рішення, яким у задоволенні позову відмовити.
Касаційна скарга обґрунтована тим, що до компетенції МВС належить виключно обов`язок повідомлення про підстави перерахунку пенсії для певної категорії військовослужбовців (співробітників), а не щодо конкретної особи; вказує, що перерахунок пенсії здійснюється виключно на підставі довідок про розмір грошового забезпечення, які надаються державним органом, з якого особа звільнена зі служби, а не згідно інших документів, наданих будь-яким іншим органом.
Позиція інших учасників справи
18 липня 2017 року до суду надійшли заперечення позивача на касаційну скаргу відповідача, в яких зазначається, що рішення суду апеляційної інстанції є законним та обґрунтованим, прийнятим з правильним застосуванням норм матеріального права та при дотриманні норм процесуального права, тому просить залишити касаційну скаргу без задоволення, а рішення суду апеляційної інстанції - без змін.
Процесуальні дії у справі та клопотання учасників справи
Ухвалою Вищого адміністративного суду України від 16 травня 2017 року відкрито касаційне провадження у справі №461/4462/16-а, витребувано адміністративну справу та запропоновано сторонам надати заперечення на касаційну скаргу, однак розгляд справи цим судом не був закінчений.
У зв`язку із початком роботи Верховного Суду, на виконання підпункту 4 пункту 1 Розділу VII "Перехідні положення" Кодексу адміністративного судочинства України (в редакції, чинній з 15 грудня 2017 року, далі - КАС України) матеріали цієї справи передано до Верховного Суду.
Суддя-доповідач ухвалою від 15 червня 2020 року прийняв до провадження адміністративну справу №461/4462/16-а та призначив її до розгляду в порядку письмового провадження за наявними матеріалами без повідомлення та виклику учасників справи колегією у складі трьох суддів з 16 червня 2020 року.
З касаційною скаргою позивачем подано клопотання про участь представника у розгляді справи, в задоволенні якого було відмовлено ухвалою Верховного Суду від 15 червня 2020 року.
Встановлені судами попередніх інстанцій обставини справи
Судами попередніх інстанцій на підставі наявних у матеріалах справи доказів встановлено, що позивач перебуває на обліку в Головному управлінні Пенсійного фонду України у Львівській області та йому призначена пенсія відповідно до Закону №2262-ХІІ, що не заперечується сторонами.
Законом України "Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення гарантій соціального захисту колишніх працівників органів внутрішніх справ України та членів їхніх сімей" від 23 грудня 2015 року, який набув чинності з 29 рудня 2015 року, внесено зміни до Закону №2262-ХІІ, зокрема в статті 43, 63 цього Закону.
Позивач, вважаючи, що у зв`язку із внесенням змін до зазначеного Закону у нього з`явились підстави для проведення перерахунку раніш призначеної пенсії, звернувся до Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області про отримання повідомлення про підстави перерахунку пенсії.
На звернення до відповідача про перерахунок пенсії від 22 січня 2016 року, позивачем отримано лист від 8 лютого 2016 року №65/к-20, яким надано роз`яснення щодо розміру призначеної пенсії та порядку перерахунку призначених пенсійних виплат. Зокрема, зазначено, що міністерство (відомство) силової структури зобов`язане повідомити Пенсійний фонд України про необхідність проведення перерахунку, а уповноважений орган силової структури надати довідки про грошове забезпечення для обчислення нового розміру пенсії, відповідно до "Порядку проведення перерахунку пенсій", затвердженого постановою КМУ від 13 лютого 2008 року №45. У зв`язку з тим, що від силових структур відповідних повідомлень не надходило, відсутні підстави для перерахунку.
ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ
Оцінка висновків судів попередніх інстанцій і доводів учасників справи
Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та доводам касаційної скарги, а також виходячи з меж касаційного перегляду справи, визначених статтею 341 КАС України, колегія суддів зазначає наступне.
Згідно з положенням частини четвертої статті 328 КАС України підставами касаційного оскарження є неправильне застосування судом норм матеріального права чи порушення норм процесуального права.
Відповідно до частин першої, другої та третьої статті 242 КАС України судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права із дотриманням норм процесуального права.
Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні.
Крім того, стаття 2 та частина четверта статті 242 КАС України встановлюють, що судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, а саме бути справедливим та неупередженим, своєчасно вирішувати спір у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.