ПОСТАНОВА
Іменем України
16 червня 2020 року
Київ
справа №137/2109/16-а
адміністративне провадження №К/9901/43473/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача - Мороз Л.Л.,
суддів: Бучик А.Ю., Рибачука А.І.,
розглянувши у порядку письмового провадження у касаційній інстанції адміністративну справу № 137/2109/16-а
за позовом ОСОБА_1 до Державної архітектурно-будівельної інспекції у Вінницькій області, третя особа: Громадська сільська рада Літинського району Вінницької області, про скасування постанови в справі про адміністративне правопорушення, провадження в якій відкрито
за касаційною скаргою Державної архітектурно-будівельної інспекції України на постанову Літинського районного суду Вінницької області від 17 березня 2017 року, прийняту у складі судді Гопкіна П.В. та ухвалу Вінницького апеляційного адміністративного суду від 16 травня 2017 року, прийняту у складі колегії суддів: головуючого судді: Гонтарука В. М., суддів: Білої Л.М. Граб Л.С.,
в с т а н о в и в :
ОСОБА_1 звернувся до Літинського районного суду Вінницької області із позовом до інспектора Державної архітектурної-будівельної інспекції у Вінницькій області Подоляна Анатолія Івановича про скасування постанови про адміністративне правопорушення.
Постановою Літинського районного суду Вінницької області від 17 березня 2017 року, залишеною без змін ухвалою Вінницького апеляційного адміністративного суду від 16 травня 2017 року, адміністративний позов задоволено. Вирішено постанову інспектора Департаменту Державної архітектурно-будівельної інспекції у Вінницькій області Подоляна Анатолія Івановича від 11 жовтня 2016 року № 328 про накладення адміністративного стягнення передбаченого ч. 5 ст. 96 КУпАП у вигляді штрафу в розмірі 4250 грн. скасувати, провадження у зазначеній справі закрити.
Судами попередніх інстанцій встановлено, що 04 жовтня 2016 року на підставі наказу Державної архітектурно-будівельної інспекції України № 1091 та листа Громадської сільської ради від 21 вересня 2016 року № 141 головним інспектором будівельного нагляду відділу нагляду за діяльністю органів державного архітектурно-будівельного контролю та ринкового нагляду Департаменту Державної архітектурно-будівельної інспекції у Вінницькій області Подоляном Анатолієм Івановичем було проведено позапланову перевірку дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, державних будівельних норм, стандартів і правил громадянина ОСОБА_1, за адресою: АДРЕСА_3 .
За наслідками, перевірки 04 жовтня 2016 року відповідачем було складено акт № 1349-пп, протокол про адміністративне правопорушення та припис про усунення порушень вимог законодавства № 294-31.
11 жовтня 2016 року управлінням державної архітектурної інспекції у Вінницькій області було винесено постанову № 328 по справі про адміністративне правопорушення щодо притягнення ОСОБА_1 до відповідальності за самочинне будівництво господарської будівлі розміром 4,0х3,4 м. на прибудинковій території будинку АДРЕСА_3 .
У поданій касаційній скарзі відповідач просить скасувати рішення судів попередніх інстанцій у справі та прийняти нове рішення, яким відмовити у позові.
Суд, перевіривши доводи касаційної скарги, враховуючи межі касаційного перегляду, визначені статтею 341 Кодексу адміністративного судочинства України, виходить з такого.
Згідно із ч. 5 ст. 96 КУпАП Кодексу України про адміністративні правопорушення (далі - КУпАП) виконання будівельних робіт без повідомлення про початок виконання зазначених робіт, а також наведення недостовірних даних у такому повідомленні тягнуть за собою накладення штрафу від двохсот п`ятдесяти до трьохсот п`ятдесяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
Відповідно до частини першої статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Вжитий у цій процесуальній нормі термін "суб`єкт владних повноважень" означає орган державної влади, орган місцевого самоврядування, їх посадову чи службову особу, іншого суб`єкта при здійсненні ними публічно-владних управлінських функцій на підставі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень, або наданні адміністративних послуг (пункт 7 частини першої статті 4 КАС України).
Згідно із статтею 244-6 КУпАП органи державного архітектурно-будівельного контролю розглядають справи про адміністративні правопорушення, пов`язані з порушенням вимог законодавства, будівельних норм, державних стандартів і правил під час будівництва, порушенням законодавства під час планування та забудови територій та невиконанням законних вимог (приписів) посадових осіб органів державного архітектурно-будівельного контролю (статті 96, 96-1 (крім частин третьої - п`ятої), частини перша та друга статті 188-42).
Від імені органів державного архітектурно-будівельного контролю розглядати справи про адміністративні правопорушення і накладати адміністративні стягнення мають право:
керівники виконавчих органів з питань державного архітектурно-будівельного контролю сільських, селищних, міських рад - щодо об`єктів, розташованих в межах населених пунктів (статті 96, 96-1 (крім частин третьої - п`ятої), частини перша та друга статті 188-42);
керівники структурних підрозділів з питань державного архітектурно-будівельного контролю Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій - щодо об`єктів, розташованих в межах міст Києва та Севастополя (статті 96, 96-1 (крім частин третьої - п`ятої), частини перша та друга статті 188-42);
головні інспектори будівельного нагляду в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві і Севастополі - щодо об`єктів, розташованих на території кількох адміністративно-територіальних одиниць, за межами населених пунктів та в межах населених пунктів, в яких не утворено органів державного архітектурно-будівельного контролю (статті 96, 96-1 (крім частин третьої - п`ятої), частини перша та друга статті 188-42).
Пунктом 7-1 частини другої статті 255 КУпАП передбачено, що у справах про адміністративні правопорушення, розгляд яких віднесено до відання органів, зазначених у статтях 222 - 244-20 цього Кодексу протоколи про правопорушення мають право складати уповноважені на те посадові особи цих органів.
Частиною третьою статті 288 КУпАП, якою визначено порядок оскарження постанови у справі про адміністративне правопорушення передбачено, що постанову іншого органу (посадової особи) про накладення адміністративного стягнення, постанову по справі про адміністративне правопорушення у сфері забезпечення безпеки дорожнього руху, зафіксоване в автоматичному режимі можна оскаржити у вищестоящий орган (вищестоящій посадовій особі) або в районний, районний у місті, міський чи міськрайонний суд, у порядку, визначеному Кодексом адміністративного судочинства України, з особливостями, встановленими цим Кодексом.
Аналіз наведених норм права свідчить про те, що при розгляді справ про адміністративні правопорушення, зокрема, передбачених статтею 96 КУпАП посадові особи відповідного орану діють не як самостійний суб`єкт владних повноважень, а від імені органу державного архітектурно-будівельного контролю.