1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



17 червня 2020 року

Київ

справа №337/2596/17(2-а/337/204/2017)

адміністративне провадження №К/9901/18664/18



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Стеценка С.Г.,

суддів: Рибачука А.І., Тацій Л.В.,

розглянувши в письмовому провадженні в касаційному порядку адміністративну справу №337/2596/17 (2-а/337/204/2017)

за позовом ОСОБА_1

до Головного управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області, Управління Державної пенітенціарної служби України в Запорізькій області

про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити певні дії

за касаційною скаргою Головного управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області на постанову Хортицького районного суду м. Запоріжжя від 25 вересня 2017 року (головуючий суддя Мурашова Н.А.) та ухвалу Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 7 листопада 2017 року (колегія у складі: головуючого судді Гімона М.М., суддів: Олефіренко Н.А., Чумака С.Ю.), -

В С Т А Н О В И В:

ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

1. У липні 2016 року ОСОБА_1 звернувся до Хортицького районного суду м. Запоріжжя з позовом до Головного управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області, Управління Державної пенітенціарної служби України в Запорізькій області, в якому просив: - визнати протиправною відмову комісії з ліквідації Управління Державної пенітенціарної служби України в Запорізькій області від 12.06.2017 № 230/Ш у формуванні матеріалів щодо призначення пенсії за вислугу років та зобов`язати комісію з ліквідації направити до Головного управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області матеріали щодо призначення пенсії за вислугу років, передбачені Порядком подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", затвердженим постановою правління ПФУ від 30.01.2007 №3-1; - визнати протиправною відмову Головного управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області від 06.06.2017 № 425/Ш-9 в призначенні пенсії за вислугу років та зобов`язати Головне управління призначити пенсію за вислугу років з 08.12.2016 й проводити її виплату у розмірі, виходячи з вислуги років 24 роки 3 місяці 1 день.

2. В обґрунтування своїх вимог позивач зазначав, що дії відповідачів є незаконними, оскільки він має вислугу років в пільговому обчисленні 24 роки 03 місяці 01 день, що більше 23 років, встановлених ст.12 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", а тому має право на призначення пенсії за вислугу років

Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій

3. Постановою Хортицького районного суду м. Запоріжжя від 25 вересня 2017 року позов задоволено частково. Визнано протиправними дії Управління Державної пенітенціарної служби України в Запорізькій області щодо відмови ОСОБА_1 в підготовці та поданні до Головного управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області документів для призначення пенсії за вислугу років. Зобов`язано Управління Державної пенітенціарної служби України в Запорізькій області підготувати та направити до Головного управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області документи для призначення ОСОБА_1 пенсії за вислугу років на пільгових умовах. Стягнуто з Державного бюджету України на користь ОСОБА_1, ІНФОРМАЦІЯ_1, в рахунок повернення судових витрат по сплаті судового збору 640,00грн. Зобов`язано Управління Державної пенітенціарної служби України в Запорізькій області подати суду звіт про виконання судового рішення протягом одного місяця з дня набрання цією постановою законної сили. В іншій частині позову відмовлено.

4. Ухвалою Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 7 листопада 2017 року постанову Хортицького районного суду м. Запоріжжя від 25 вересня 2017 року по справі № 337/2596/17 змінено в частині обґрунтування висновків суду та в абзаці четвертому резолютивної частини постанови суду словосполучення "з Державного бюджету України" замінити на словосполучення "за рахунок бюджетних асигнувань Управління Державної пенітенціарної служби України в Запорізькій області". В іншій частині постанову Хортицького районного суду м. Запоріжжя від 25 вересня 2017 року залишено без змін.

5. Задовольнивши частково позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що до повноважень Управління Державної пенітенціарної служби України в Запорізькій області на стадії підготовки та подання документів не входить оцінка наявності підстав для призначення пенсії особі, яка звертається з відповідною заявою. Тому, відмова Управління Державної пенітенціарної служби в направленні пакету документів для призначення позивачу пенсії за вислугу років через відсутність у позивача необхідного стажу за вислугою років є протиправною. Одночасно судом першої інстанції зроблено правовий висновок про достатність у позивача вислуги років та щодо наявності підстав для призначення пенсії за вислугу років. Відмовляючи у задоволенні позовних вимог до Головного управління ПФУ в Запорізькій області, суд першої інстанції виходив з того, що вони є передчасними, оскільки ним не розглядалась заява позивача у встановленому порядку та не приймалось рішення про відмову в призначенні пенсії, в той час як судовому захисту підлягають права, порушені внаслідок прийняття суб`єктом владних повноважень певного рішення, вчинення дії або допущення бездіяльності.

6. В свою чергу, суд апеляційної інстанції змінюючи рішення суду першої інстанції, виходив з того, що уповноважені структурні підрозділи міністерств та відповідних служб наділені лише повноваженнями на підготовку та подання за зверненням особи необхідних документів до відповідних пенсійних органів, що призначають пенсії. При цьому, оскільки уповноважений орган (Пенсійний фонд) заяву позивача про призначення пенсії не розглядав та рішення про наявність чи відсутність у нього вислуги років або права на пенсію за вислугою років у передбаченому законодавством порядку не приймав, то суд першої інстанції передчасно в своїй постанові вирішував питання про наявність у позивача права на пенсію і достатність відповідної вислуги років та робив правові висновки щодо цього. Фактично з цього приводу між сторонами спір ще не виник. Водночас мотивувальна частина постанови суду першої інстанції містить правовий висновок про те, що позивач має вислугу років більшу за визначену п. "а" ст. 12 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" і тому має право на пенсію за вислугу років. Оскільки такий висновок є передчасним, то постанова суду підлягає зміні шляхом виключення його (висновку) із її мотивувальної частини.



Короткий зміст вимог касаційної скарги

7. У грудні 2017 року Головне управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області звернулося до Вищого адміністративного суду України з касаційною скаргою на ухвалу Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 7 листопада 2017 року та постанову Хортицького районного суду м. Запоріжжя від 25 вересня 2017 року, в якій просить скасувати рішення судів попередніх інстанції та ухвалити нове судове рішення, яким відмовити в задоволенні позову в повному обсязі.

8. В обґрунтування своїх вимог, скаржник зазначив про те, що судові рішення судів першої та апеляційної інстанцій містять помилковий висновок про те, що до повноважень Управління Державної пенітенціарної служби України в Запорізькій області не входить оцінка наявності підстав для призначення пенсії особі, яка звертається з відповідною заявою. А також, скаржник звертає увагу, що судами попередніх інстанцій не враховано, що законодавство про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби та деяких інших осіб, не передбачає призначення пенсії на пільгових умовах, оскільки пункт "а" ч. ст. 12 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" встановлює, що підставою для призначення пенсії є наявність календарної вислуги років, а не пільгової.

ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ ТА КЛОПОТАННЯ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

9. Вищий адміністративний суд України ухвалою від 06 грудня 2017 року відкрив касаційне провадження за касаційною скаргою Головного управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області.

10. 15 грудня 2017 року набрав чинності Закон України від 03 жовтня 2017 року №2147-VIII "Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України та інших законодавчих актів". З цієї дати набула чинності нова редакція Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України).

11.Згідно з підпунктом 4 пункту 1 Перехідних положень КАС України, касаційні скарги (подання) на судові рішення в адміністративних справах, які подані і розгляд яких не закінчено до набрання чинності цією редакцією Кодексу, передаються до Касаційного адміністративного суду та розглядаються спочатку за правилами, що діють після набрання чинності цією редакцією Кодексу.

12. На виконання вимог підпункту 7 пункту 1 Перехідних положень справа була передана до Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду.

13. Відповідно до протоколу повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 08.02.2018, визначено склад колегії суддів: головуючий суддя Гриців М.І., судді: Берназюк Я.О., Коваленко Н.В., справу передано головуючому судді.

14. У зв`язку з обранням до Великої Палати Верховного Суду судді Гриціва М.І., на підставі розпорядження заступника керівника апарату Верховного Суду - керівника секретаріату Касаційного адміністративного суду від 12.06.2019 №726/0/78-19, протоколом повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 13.06.2019, визначено колегію суддів для розгляду цієї справи у складі: головуючий суддя Стеценко С.Г., судді: Рибачук А.І., Тацій Л.В.

15.Ухвалою Верховного Суду від 22.05.2020 справу призначено до розгляду в порядку письмового провадження з 10.06.2020.

СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

16. Як встановлено судами попередніх інстанцій, ОСОБА_1 з 15.11.2001 по 07.12.2016 проходив службу в Державній кримінально-виконавчій службі України.

17. Наказом Управління Державної пенітенціарної служби України в Запорізькій області № 366/ОС-16 від 02.12.2016 головний спеціаліст сектору технічного забезпечення Управління Державної пенітенціарної служби України в Запорізькій області, капітан внутрішньої служби Шаталов Дмитро Анатолійович звільнений з 07.12.2016 зі служби на підставі п. 4 ст.77 ЗУ "Про Національну поліцію" (у зв`язку із скороченням штатів або проведенням організаційних заходів). Вислуга років на день звільнення в календарному обчисленні становить 19 років 2 місяці 24 дні, у пільговому обчисленні - 24 роки 3 місяці 1 день (а.с. 10).

18. 18.05.2017 позивач звернувся з письмовою заявою до комісії з ліквідації Управління Державної пенітенціарної служби України в Запорізькій області щодо формування та подання матеріалів до пенсійного органу про призначення йому пенсії за вислугу років.

19. Листом від 12.06.2017 за № 1/8-230/Нв, комісія з ліквідації відмовила ОСОБА_1 у направленні до Головного управління ПФУ в Запорізькій області матеріалів щодо призначення йому пенсії за вислугу років з підстав відсутності необхідної календарної вислуги років, яка має дорівнювати 23 календарних роки та більше. Також зазначено, що вислуга років на день звільнення позивача (07.12.2016) у календарному обчисленні становить 19 років 2 місяці 24 дні і це є недостатнім для призначення пенсії за вислугу років (а.с. 12).

20. Також, 18.05.2017 позивач звернувся і до Головного управління ПФУ в Запорізькій області із письмовою заявою про призначення йому пенсії за вислугу років на підставі п. "а" ст.12 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" №2262-ХІІ.

21. Листом від 06.06.2017 за № 425/Ш-9 Головне управління ПФУ в Запорізькій області повідомило позивача про відсутність підстав для призначення пенсії за вислугу років через відсутність на це законних підстав, оскільки заявник не має необхідної вислуги років в календарному обчисленні. Також, його проінформовано, що заяви про призначення пенсії за вислугу років подаються до головних управлінь ПФУ через уповноважені структурні підрозділи міністерств (відомств), з яких звільнені військовослужбовці.

22. Вважаючи протиправними відмови та бездіяльність відповідачів щодо призначення пенсії, позивач звернувся до суду з вищевказаним позовом.

ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

23. Згідно з частиною другою статті 19 Конституції України визначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи, зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

24. Умови, норми і порядок пенсійного забезпечення громадян України із числа осіб, які перебували на військовій службі, службі в органах внутрішніх справ, осіб начальницького і рядового складу Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України, державній пожежній охороні, Державній службі спеціального зв`язку та захисту інформації України, органах і підрозділах цивільного захисту, податковій міліції чи Державній кримінально-виконавчій службі України, та деяких інших осіб, які мають право на пенсію за цим Законом визначає Закон України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб".

25. Пунктом "б" статті 1-2 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" передбачено, що право на пенсійне забезпечення на умовах цього Закону мають звільнені зі служби особи начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ України, поліцейські, особи начальницького складу податкової міліції, особи начальницького і рядового складу Державної кримінально-виконавчої служби України, особи начальницького і рядового складу органів і підрозділів цивільного захисту.

26. Згідно з п. "а" ст. 12 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби та деяких інших осіб", пенсія за вислугу років призначається особам офіцерського складу, прапорщикам і мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, іншим особам, зазначеним у пунктах "б"-"д" статті 1-2 цього Закону крім осіб, зазначених у частині третій статті 5 цього Закону, незалежно від віку, якщо вони звільнені зі служби з 1 жовтня 2016 року по 30 вересня 2017 року і на день звільнення мають вислугу 23 календарних роки і більше.

27. Згідно із частиною 3 статті 23 Закону України "Про державну кримінально-виконавчу службу України" пенсійне забезпечення осіб рядового і начальницького складу кримінально-виконавчої служби здійснюється відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб". При звільненні зі служби особи рядового і начальницького складу кримінально-виконавчої служби користуються правовими і соціальними гарантіями відповідно до Закону України "Про статус ветеранів військової служби, ветеранів органів внутрішніх справ і деяких інших осіб та їх соціальний захист".

28. За приписами ст. 48 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" заява про призначення пенсії згідно з цим Законом подається до територіального органу ПФУ або до уповноваженого ним органу чи уповноваженій особі в порядку, встановленому правлінням ПФУ за погодженням із центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сферах трудових відносин, соціального захисту населення, іншими заінтересованими центральними органами виконавчої влади та Службою зовнішньої розвідки.

29. Питання щодо подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", крім пенсій військовослужбовцям строкової служби та членам їх сімей, врегульовано постановою КМУ від 02.11.2006р. № 1522 "Про передачу органам Пенсійного фонду України функцій з призначення і виплати пенсій деяким категоріям громадян" та Порядком подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", затвердженим постановою Правління ПФУ від 30.01.2007 №3-1 (далі - Порядок №3-1).


................
Перейти до повного тексту