1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



16 червня 2020 року

м. Київ

справа №1340/6225/18

адміністративне провадження №К/9901/22073/19



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Рибачука А.І.,

суддів: Мороз Л.Л., Бучик А.Ю.,

розглянувши у порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами у касаційній інстанції адміністративну справу № 1340/6225/18

за позовом Інспекції державного архітектурно-будівельного контролю у місті Львові (далі - Інспекція ДАБК) до Громадської організації (далі - ГО) "Наше ідеальне місто", третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача - Львівська міська рада, про знесення самочинного будівництва, провадження в якій відкрито

за касаційною скаргою Інспекції ДАБК на

постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 08.07.2019, ухвалену у складі колегії суддів: головуючого судді Пліша М.А., суддів Судової-Хомюк Н.М., Макарика В.Я., -

ВСТАНОВИВ:

І. РУХ СПРАВИ

1. 26.12.2018 Інспекція ДАБК звернулась до суду з позовом, в якому просила знести самочинно збудований обʼєкт: багатоквартирний житловий будинок, що розташований на вул. Варшавська, 22 в м. Львові, на земельній ділянці кадастровий номер 4610137500:07:001:0208, з компенсацією витрат, повʼязаних із знесенням цього обʼєкта за рахунок ГО "Наше ідеальне місто".

В обґрунтування позовних вимог Інспекція ДАБК зазначала, що відповідачем не виконано у двомісячний термін, встановлений для добровільного виконання вимоги припису від 20.09.2018 про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил, на обʼєкті будівництва за адресою: вул. Варшавська, 22 в м. Львові, яким вимагалось привести обʼєкт до попереднього стану, що в свою чергу є підставою для звернення до суду з позовом про у звʼязку з чим позивач звернувся до суду з даною позовною заявою.

2. Львівський окружний адміністративний суд рішенням від 29.03.2019 задовольнив позовні вимоги.

3. Восьмий апеляційний адміністративний суд постановою від 08.07.2019 скасував рішення суду першої інстанції, а провадження у справі закрив на підставі пункту 1 частини першої статті 238 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України).

4. 05.08.2019 до Верховного Суду надійшла касаційна скарга Інспекції ДАБК, в якій вона, посилаючись на неправильне застосування судом апеляційної інстанції норм матеріального права та порушення ним норм процесуального права, просить скасувати постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 08.07.2019, а справу №1340/6225/18 передати до суду апеляційної інстанції для продовження розгляду.

7. Верховний Суд ухвалою від 09.08.2019 відкрив касаційне провадження за вказаною касаційною скаргою та витребував матеріали справи.

ІІ. ОБСТАВИНИ СПРАВИ

8. Суди встановили, що ГО "Наше ідеальне місто" на підставі договору оренди землі (серія та номер: Ш-3387), укладеного 01.04.2015 з Львівською міською радою, як власником земельної ділянки, є орендарем земельної ділянки загальною площею 0,0306 га, кадастровий номер 4610137500:07:001:0208, що знаходиться за адресою: м. Львів, вул. Варшавська, 22, цільове призначення - будівництво та обслуговування будівель громадських та релігійних організацій (03.04).

Інспекція ДАБК на підставі наказу про проведення позапланової перевірки від 29.12.2017 №543-П та направлення для проведення позапланового заходу від 29.12.2017 №860-пп здійснила позапланову перевірку на обʼєкті будівництва, що знаходиться за адресою: м. Львів, вул. Варшавська, 22, на предмет дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил під час виконання підготовчих та будівельних робіт про що складено акт від 15.01.2018 №86-пп, яким встановлено порушення ГО "Наше ідеальне місто" пункту 1 частини першої статті 34 Закону України від 17.02.2011 № 3038-VI "Про регулювання містобудівної діяльності" (далі - Закон № 3038-VI), абзацу 3 пункту 5 Порядку виконання підготовчих та будівельних робіт, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 13.04.2011 №466 (далі - Порядок № 466), проведення будівельних робіт без повідомлення про початок виконання таких робіт. На час проведення позапланового заходу на обʼєкті будівництва по вулиці Варшавській, 22 у місті Львові, збудовано 1-й поверх багатоквартирного житлового будинку.

Згідно із даними Єдиного реєстру документів, що дають право на виконання підготовчих та будівельних робіт і засвідчують прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом обʼєктів, відомостей про повернення на доопрацювання, відмову у видачі, скасування та анулювання зазначених документів, станом на момент проведення перевірки відсутні відомості про реєстрацію документів, що дають право на здійснення підготовчих чи будівельних робіт за адресою: м. Львів, вул.Варшавська, 22.

Також, за результатами позапланового заходу 15.01.2018 складено:

протокол про правопорушення у сфері містобудівної діяльності: пункту 1 частини першої статті 34 Закону № 3038-VI, абзацу 3 пункту 5 Порядку №466;

припис про зупинення підготовчих та будівельних робіт на обʼєкті будівництва багатоквартирного житлового будинку на вул. Варшавська, 22 у м. Львові до усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил.

За результатами розгляду матеріалів справи про правопорушення у сфері містобудівної діяльності, 29.01.2018 ухвалено постанову про накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності №0006-вих-335/8, якою ГО "Наше ідеальне місто" визнано винним у вчиненні правопорушення, передбаченого абзацом 2 пункту 3 частини другої статті 2 Закону України від 14.10.1994 № 208/94-ВР "Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності" (далі - Закон № 208/94-ВР) та накладено штраф у розмірі 651 940, 00 грн.

Вказана постанова була предметом судової ревізії у справі №464/4194/18 та рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 18.12.2018 у задоволенні позову ГО "Наше ідеальне місто" до Інспекції ДАБК про визнання протиправною та скасування постанови про накладення штрафу відмовлено повністю.

Крім того, судами встановлено, що з метою перевірки виконання вимог припису про зупинення підготовчих та будівельних робіт від 15.01.2018 Інспекцією ДАБК на підставі наказу про проведення позапланової перевірки від 12.04.018 №191-П, службової записки про продовження терміну позапланової перевірки від 27.04.2018, направлень для проведення позапланового заходу від 12.04.018 №191-пп та від 27.04.2018 №224-пп здійснено позапланову перевірку на обʼєкті будівництва, що знаходиться за адресою: м. Львів, вул. Варшавська, 22, про що складено акт №224-п від 02.05.2018, яким встановлено, що на обʼєкті за адресою: м. Львів, вул. Варшавська, 22 будівельні роботи не виконуються.

В подальшому, на підставі наказу про проведення позапланової перевірки від 12.09.2018 №538-пп та направлення для проведення позапланової перевірки від 12.09.2018 №538-пп посадовими особами Інспекції ДАБК в період з 14.09.2018 до 20.09.2018 з метою перевірки вимог припису про зупинення підготовчих та будівельних робіт від 15.01.2018 здійснено повторно виїзд за місцем здійснення будівельних робіт за адресою: м. Львів, вул. Варшавська, 22.

В акті перевірки від 20.09.2018 № 538-пп зафіксовано, що всупереч припису про зупинення підготовчих та будівельних від 15.01.2018 на обʼєкті будівництва за адресою: м. Львів, вул. Варшавська, 22 виконуються будівельні роботи, а саме збудовано 3, 4 поверх будинку.

За результатами згаданої вище перевірки 20.09.2018 складено: протокол про правопорушення у сфері містобудівної діяльності, в якому зазначено, що всупереч раніше виданому припису на обʼєкті за вищевказаною адресою виконуються будівельні роботи, що є порушенням абзацу 4 пункту 14 Порядку здійснення державного архітектурно-будівельного контролю, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23.05.2011 №553 (далі - Порядок № 553); припис про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів та правил, виданого ГО "Наше ідеальне місто", шляхом приведення обʼєкта за адресою: м. Львів, вул. Варшавська, 22 до попереднього стану в двомісячний термін з дня отримання припису.

04.10.2018 за результатами розгляду матеріалів справи про правопорушення у сфері містобудівної діяльності від 20.09.2018 ухвалено постанову про накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності №0006-вих-3515/68, якою ГО "Наше ідеальне місто" визнано винним у вчиненні правопорушення, передбаченого абзацом 3 пункту 1 частини шостої статті 2 Закону № 208/94-ВР та накладено штраф у розмірі 92 050, 00 грн.

Крім того, Інспекцією ДАБК 30.11.2018 видано наказ про проведення позапланової перевірки №713-пп та направлення для проведення позапланової перевірки №713-пп. На підставі вказаних документів посадовими особами Інспекції ДАБК здійснено виїзд на обʼєкт будівництва за адресою: м. Львів, вул. Варшавська, 22, за результатом якого 07.12.2018 складено акт №713-пп, згідно з яким на час перевірки обʼєкта за адресою: вул. Варшавська, 22, м. Львів, субʼєкт містобудування або уповноважена особа відсутні. В акті зазначено, що провести позапланову перевірку з дотриманням вимог статті 41 Закону № 3038-VI та Порядку №553 неможливо. Візуальним оглядом встановлено, що припис про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил від 20.09.2018, що полягає у приведенні обʼєкта до попереднього стану, виданий ГО "Наше ідеальне місто", не виконано.

При цьому судам апеляційної інстанції встановлено, що згідно із інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності, будівля по вул. Варшавська, 22 в м. Львові, з 06.12.2018 зареєстрована за обслуговуючим кооперативом "Варшава Хоум". Крім того, частина квартир у спірній будівлі відчужена обслуговуючим кооперативом "Варшава Хоум", шляхом укладення нотаріально посвідчених договорів міни та купівлі-продажу, фізичним особам, в тому числі апелянту Комарницькому Д.Ю.

ІІІ. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

9. Задовольняючи позовні вимоги про зобовʼязання відповідача знести обʼєкт самочинного будівництва, суд першої інстанції виходив із того, що ГО "Наше ідеальне місто" без розроблення проектної документації та відповідних дозвільних документів проведено будівництво багатоповерхового будинку на земельній ділянці, яка не була відведена для цієї мети та має інше цільове призначення, а також не виконало у встановлений строк вимоги приписів про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил та про зупинення підготовчих і будівельних робіт, які не відповідають вимогам законодавства.

10. Суд апеляційної інстанції, скасовуючи рішення суду першої інстанції та закриваючи провадження у справі, виходив із того, що заявлений спір не є публічно-правовим, оскільки право власності на обʼєкт за адресою: м. Львів, вул. Варшавська, 22 було зареєстроване, а відтак, даний спір повʼязаний з вирішенням питання щодо речового права, тому його не належить розглядати за правилами адміністративного судочинства.

IV. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ

11. Касаційна скарга мотивована, зокрема тим, що суд апеляційної інстанції помилково вказав на те, що цю справу не належить розглядати за правилами КАС України, оскільки метою знесення обʼєктів самочинного будівництва за позовом органів державного архітектурно-будівельного контролю є не перехід права власності на ці обʼєкти, а приведення будівництва у відповідність до імперативних вимог публічно-правових норм, направлених на захист суспільних інтересів.

V. ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ

12. Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та доводам касаційної скарги, а також виходячи із меж касаційного перегляду справи, визначених статтею 341 КАС України [в редакції до набрання чинності змінами, внесеними Законом України від 15.01.2020 № 460-IX "Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України щодо вдосконалення порядку розгляду судових справі"; далі - Закон № 460-IX )], колегія суддів виходить із такого.

13. Відповідно до статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод від 04.11.1950 (далі - Конвенція) кожен має право на справедливий і публічний розгляд його справи упродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом, встановленим законом.

14. Субʼєкти владних повноважень мають право звернутися до адміністративного суду виключно у випадках, визначених Конституцією та законами України (частина четверта статті 5 КАС України).

15. За правилами пункту 1 частини першої статті 19 КАС України юрисдикція адміністративних судів поширюється на справи у публічно-правових спорах, зокрема, за зверненням субʼєкта владних повноважень у випадках, коли право звернення до суду для вирішення публічно-правового спору надано такому субʼєкту законом.

16. На підставі пункту 7 частини першої статті 4 КАС України субʼєкт владних повноважень - це орган державної влади (у тому числі без статусу юридичної особи), орган місцевого самоврядування, їх посадова чи службова особа, інший субʼєкт при здійсненні ними публічно-владних управлінських функцій на підставі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень, або наданні адміністративних послуг.

17. На підставі частини пʼятої статті 46 КАС України громадяни України, іноземці чи особи без громадянства, громадські обʼєднання, юридичні особи, які не є субʼєктами владних повноважень, можуть бути відповідачами лише за адміністративним позовом субʼєкта владних повноважень:


................
Перейти до повного тексту