ПОСТАНОВА
Іменем України
17 червня 2020 року
Київ
справа №159/1786/17
адміністративне провадження №К/9901/43828/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача - Стеценка С.Г.,
суддів: Стрелець Т.Г., Тацій Л.В.,
розглянувши в письмовому провадженні в касаційному порядку адміністративну справу № 159/1786/17
за позовом ОСОБА_1
до Ковельського об`єднаного управління Пенсійного фонду України
про визнання дій неправомірними та зобов`язання вчинити певні дії
за касаційною скаргою Ковельського об`єднаного управління Пенсійного фонду України на постанову Ковельського міськрайонного суду Волинської області від 03 липня 2017 року (головуючий суддя Панасюк С.Л.) та постанову Львівського апеляційного адміністративного суду від 17 жовтня 2017 року (колегія у складі: головуючого судді Святецького В.В., суддів: Гудима Л.Я., Довгополова О.М.), -
В С Т А Н О В И В:
ІСТОРІЯ СПРАВИ
Короткий зміст позовних вимог
1. У травні 2017 року ОСОБА_1 звернулася до Ковельського міськрайонного суду Волинської області з позовом до Ковельського об`єднаного управління Пенсійного фонду України, в якому просила: - визнати протиправними дії Ковельського об`єднаного управління Пенсійного фонду України щодо виплати пенсії ОСОБА_1 без врахування розміру прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність; - зобов`язати Ковельське об`єднане управління Пенсійного фонду України здійснити перерахунок та виплату пенсії ОСОБА_1 у розмірі не нижчому ніж розмір прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, відповідно до частини 3 статті 46 Конституції України, починаючи з 19 серпня 2016 року, з виплатою компенсації втрати частину доходу, у зв`язку з несвоєчасною виплатою пенсії в повному розмірі без обмеження строком.
2. В обґрунтування своїх вимог позивач зазначала, що Законами України про Державний бюджет щорічно збільшувався розмір прожиткового мінімуму. Згідно норм чинного законодавства, у зв`язку зі зміною прожиткового мінімуму здійснюється перерахунок складових пенсійної виплати, які визначаються від цієї величини. Зокрема, перерахунку підлягає мінімальний розмір пенсії та доплати за понаднормовий стаж. Однак, відповідачем відповідний перерахунок пенсії позивача проведено не було. Загальний розмір пенсійної виплати на момент звернення до суду складає 949 грн. при прожитковому мінімумі 1312 грн.
Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій
3. Постановою Ковельського міськрайонного суду Волинської області від 03 липня 2017 року позов задоволено частково. Визнано протиправними дії Ковельського об`єднаного управління Пенсійного фонду України щодо відмови ОСОБА_1 в перерахунку пенсії у зв`язку з підвищенням прожиткового мінімуму. Зобов`язано Ковельське об`єднане управління Пенсійного фонду України провести перерахунок пенсії і виплатити ОСОБА_1 пенсію у розмірі, не нижчому, ніж розмір прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, визначений законом, починаючи з 19 серпня 2016 року, з врахуванням раніше виплачених сум.
4. Постановою Львівського апеляційного адміністративного суду від 17 жовтня 2017 року постанову Ковельського міськрайонного суду Волинської області від 03 липня 2017 року скасовано та прийнято нову постанову. Адміністративний позов ОСОБА_1 до Ковельського об`єднаного управління Пенсійного фонду України про визнання дій протиправними та зобов`язання здійснити перерахунок і виплату пенсії за період з 19 серпня 2016 року по 15 листопада 2016 року включно залишено без розгляду. Визнано протиправною відмову Ковельського об`єднаного управління Пенсійного фонду України у проведенні перерахунку та виплаті пенсії ОСОБА_1 не нижче розміру прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність. Зобов`язано Ковельське об`єднане управління Пенсійного фонду України здійснити перерахунок та виплату пенсії ОСОБА_1 у розмірі, не нижчому, ніж розмір прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, відповідно до ч. 1 ст. 28 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" починаючи з 16 листопада 2016 року.
5. Задовольняючи частково позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що пенсія, яку отримує позивач і яка є основним джерелом її існування, що не заперечив відповідач, не забезпечує рівень життя, не нижчий від прожиткового мінімуму, встановленого законом, а тому призначення відповідачем пенсії позивачу в такому розмірі є необґрунтованим. В той же час, позовна вимога позивача про виплату їй компенсації втрати частини доходу в зв`язку з несвоєчасною виплатою пенсії в повному розмірі без обмеження строком задоволенню не підлягає, оскільки є передчасною, у зв`язку з тим, що на момент розгляду цього спору в суді не існує судового рішення, яке набрало законної сили та підтверджує факт, що відповідач протиправно не перерахував розмір пенсії позивача.
6. В свою чергу, апеляційний суд, частково скасовуючи рішення суду першої інстанції виходив з того, що ухвалюючи рішення про задоволення позовних вимог, суд першої інстанції дійшов правильного та обґрунтованого висновку про протиправність дій відповідача щодо відмови в перерахуванні позивачу призначеної пенсії за віком відповідно до розміру прожиткового мінімуму для осіб, що втратили працездатність та необхідності зобов`язати відповідача перерахувати позивачу призначену їй пенсію за віком. Разом з тим, при зверненні до суду позивачем пропущено шестимісячний строк звернення до суду, передбачений ч.2 ст.99 КАС України та не наведено поважних причин його пропуску, а тому позовні вимоги за період з 19 серпня 2016 року по 15 листопада 2016 року включно слід залишити без розгляду.
Короткий зміст вимог касаційної скарги
7. У листопаді 2017 року Ковельське об`єднане управління Пенсійного фонду України звернулося до Вищого адміністративного суду України з касаційною скаргою на постанову Ковельського міськрайонного суду Волинської області від 03 липня 2017 року та постанову Львівського апеляційного адміністративного суду від 17 жовтня 2017 року, в якій просить скасувати рішення судів попередніх інстанції та ухвалити нове судове рішення, яким відмовити в задоволенні позову.
8. В обґрунтування своїх вимог скаржник зазначив про те, що висновки судів першої та апеляційної інстанцій є помилковими, оскільки Пенсійним органом позивачу на законних підставах призначена та виплачується пенсія в порядку та у розмірі, що передбачений чинним законодавством. Окремо зазначає, що відсутність у позивача необхідного страхового стажу позбавляє Пенсійний орган можливості виплачувати їй пенсію у розмірі, не меншому аніж прожитковий мінімум для осіб, що втратили працездатність.
ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ ТА КЛОПОТАННЯ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
9. Вищий адміністративний суд України ухвалою від 07 листопада 2017 року відкрив касаційне провадження за касаційною скаргою Ковельського об`єднаного управління Пенсійного фонду України.
10. 15 грудня 2017 року набрав чинності Закон України від 03 жовтня 2017 року №2147-VIII "Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України та інших законодавчих актів". З цієї дати набула чинності нова редакція Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України).
11. Згідно з підпунктом 4 пункту 1 Перехідних положень КАС України, касаційні скарги (подання) на судові рішення в адміністративних справах, які подані і розгляд яких не закінчено до набрання чинності цією редакцією Кодексу, передаються до Касаційного адміністративного суду та розглядаються спочатку за правилами, що діють після набрання чинності цією редакцією Кодексу.
12. На виконання вимог підпункту 7 пункту 1 Перехідних положень справа була передана до Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду.
13. Відповідно до протоколу повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 21.03.2018, визначено склад колегії суддів: головуючий суддя Гімон М.М., судді: Мороз Л.Л., Бучик А.Ю.
14. У зв`язку зі зміною спеціалізації та введенням до іншої судової палати судді-доповідача Гімона М.М., на підставі розпорядження заступника керівника апарату Верховного Суду - керівника секретаріату Касаційного адміністративного суду від 26.06.2019 № 850/0/78-19, протоколом повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 26.06.2019, визначено колегію суддів для розгляду цієї справи у складі головуючого судді Стеценка С.Г., суддів: Стрелець Т.Г., Тацій Л. В.
15. Ухвалою Верховного Суду від 15.06.2020 справу призначено до розгляду в порядку письмового провадження з 16.06.2020.
СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
16. Як встановлено судами попередніх інстанцій, позивач з 19.08.2016 перебуває на обліку в Ковельському об`єднаному управлінні Пенсійного фонду України, як одержувач пенсії за віком, призначеної відповідно до розділу ХV Прикінцеві положення Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування". Розмірі пенсії позивача складає 949,00 грн.
17. Позивач у квітні 2017 року звернулася до Ковельського об`єднаного управління Пенсійного фонду України з заявою про перерахунок і підвищення їй пенсії до розміру прожиткового мінімуму для непрацездатних осіб, починаючи з 19.08.2016.
18. Листом від 28.04.2017 року за №56/І-01 Ковельське об`єднане управління Пенсійного фонду України повідомило позивача, що розмір її пенсії за віком обчислено відповідно до ст.ст. 27, 28 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" залежно від стажу та заробітку. Основний розмір пенсії обчислений із заробітної плати за період з 01.07.2000 по 31.12.2000 та з 01.01.2010 по 31.01.2015 і страхового стажу 15 років 02 дні. Пенсійна виплата обрахована згідно норм діючого законодавства.
19. З вказаного листа Ковельського об`єднаного управління Пенсійного фонду України убачається, що розмірі пенсії за віком ОСОБА_1 з 01.12.2016 становить 949,00 грн., де 224, 20 грн. - основний розмір пенсії; 399,30 грн. - доплата до прожиткового мінімуму при неповному стажі; 325,50 - державна адресна допомога відповідно до Постанови КМ України від 26.03.2008 №265 (949,00 грн. - 623,50 грн.).
20. Не погоджуючись з призначенням та виплатою відповідачем пенсії у вказаному вище розмірі, позивач звернулася до суду.
ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ
21. Відповідно до статті 1 Конституції України, Україна є суверенна і незалежна, демократична, соціальна, правова держава. Стаття 3 Конституції України, відповідно, гарантує, що людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.
22. Офіційне тлумачення положення статті 1 Конституції України міститься у рішенні Конституційного Суду України № 3-рп/2012 від 25 січня 2012 року, згідно якого "Основними завданнями соціальної держави є створення умов для реалізації соціальних, культурних та економічних прав людини, сприяння самостійності і відповідальності кожної особи за свої дії, надання соціальної допомоги тим громадянам, які з незалежних від них обставин не можуть забезпечити достатній рівень життя для себе і своєї сім`ї".
23. Спеціальним законом, що визначає принципи, засади і механізми функціонування системи загальнообов`язкового державного пенсійного страхування, призначення, перерахунку і виплати пенсій, надання соціальних послуг з коштів Пенсійного фонду є Закон України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" (далі - Закон №1058-IV).
24. Відповідно до частини третьої статті 4 Закону №1058-IV виключно законами про пенсійне забезпечення визначаються умови, норми та порядок призначення, нарахування і виплати пенсій.
25. Частиною першою статті 5 Закону №1058-IV встановлено, що цей Закон регулює відносини, що виникають між суб`єктами системи загальнообов`язкового державного пенсійного страхування. Дія інших нормативно-правових актів може поширюватися на ці відносини лише у випадках, передбачених цим Законом, або в частині, що не суперечить цьому Закону.
26. Відповідно до п. 3 розділу ХV "Прикінцеві положення" Закону №1058-IV тимчасово, до прийняття відповідного закону, жінки, які народили п`ятеро або більше дітей і виховали їх до шестирічного віку, і матері інвалідів з дитинства, які виховали їх до цього віку, мають право на призначення дострокової пенсії за віком після досягнення 50 років та за наявності не менше 15 років страхового стажу. При цьому до числа інвалідів з дитинства належать також діти-інваліди віком до 16 років.
27. Постановою Кабінету Міністрів України від 26.03.2008 № 265 "Деякі питання пенсійного забезпечення громадян", у редакції, чинній до 24 квітня 2014 року, передбачалася виплата щомісячної державної адресної допомоги, у разі, якщо щомісячний розмір пенсійних виплат не досягав прожиткового мінімуму. І така щомісячна адресна допомога виплачувалася у сумі, що не вистачає саме до прожиткового мінімуму.
28. Проте, постановою Кабінету Міністрів України від 25.03.2014 №112 було внесено зміни до постанови Кабінету Міністрів України від 26.03.2008 №265, та встановлено, що у разі, коли щомісячний розмір пенсійних виплат, державної соціальної допомоги інвалідам з дитинства і дітям-інвалідам, особам, які не мають права на пенсію, та інвалідам, крім інвалідів I та II груп (з урахуванням надбавок, підвищень, додаткових пенсій, цільової грошової допомоги, сум індексації та інших доплат, встановлених законодавством, крім пенсій за особливі заслуги перед Україною), не досягає 949 гривень, таким особам надається щомісячна державна адресна допомога у сумі, що не вистачає до зазначеного розміру.