1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України

15 червня 2020 року

Київ

справа №234/17229/17

адміністративне провадження №К/9901/49925/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Тацій Л.В.,

суддів: Стрелець Т.Г., Стеценка С.Г.,

розглянувши у попередньому судовому засіданні касаційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Краматорського міського суду Донецької області від 29 січня 2018 року (ухвалене судом у складі судді Чернобай А.О.) та постанову Донецького апеляційного адміністративного суду від 27 березня 2018 року (ухвалену судом у складі: головуючого судді Ястребової Л.В., суддів: Гайдара А.В., Казначеєва Е.Г.) у справі № 234/17229/17 за позовом ОСОБА_1 до Управління праці та соціального захисту населення Краматорської міської ради, треті особи: ДТЕК "Донецькобленерго", КАТП 052810, ТОВ "Краматорський водоканал" визнання рішення протиправним та зобов`язання вчинити певні дії,-

В С Т А Н О В И В:

ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

У листопаді 2017 року ОСОБА_1 (далі - позивач, ОСОБА_1 ) звернувся до Краматорського міського суду Донецької області з позовом до Управління праці та соціального захисту населення Краматорської міської ради (далі - відповідач, УПСЗН), треті особи: ДТЕК "Донецькобленерго", КАТП 052810, ТОВ "Краматорський водоканал", в якому просив:

-визнати повідомлення-рішення УПСЗН про відмову призначити житлову субсидію з 1 травня 2017 року від 11 вересня 2017 року незаконним;

- зобов`язати відповідача відновити житлову субсидію.

Короткий зміст рішень судів першої й апеляційної інстанцій

Постановою Краматорського міського суду Донецької області від 29.01.2018 у задоволенні позову ОСОБА_1 відмовлено.

Донецький апеляційний адміністративний суд постановою від 27 березня 2018 року рішення суду першої інстанції залишив без змін.

Приймаючи таке рішення, суди першої та апеляційної інстанцій виходили з того, що відповідач, відмовляючи у призначенні позивачу субсидії з травня 2017 року через наявність заборгованості по оплаті за житлово-комунальні послуги понад два місяці, дотримався норм діючого законодавства.

Короткий зміст вимог касаційної скарги

У квітні 2018 року ОСОБА_1 звернувся до Верховного Суду України із касаційною скаргою, у якій просить судові рішення скасувати та постановити нове - про задоволення позову.

У скарзі посилається на неправильне застосування судами норм матеріального та порушення норм процесуального права. Зазначив, що судами не враховані обставини, за яких виникла заборгованість по сплаті за житлово-комунальні послуги, не перевірені обставини, на які посилався позивач щодо виникнення заборгованості у його матері, яка є співвласницею домоволодіння.

Відповідач надіслав до Верховного Суду відзив на касаційну скаргу, відповідно до якої проти задоволення касаційної скарги заперечує в повному обсязі.

ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ ТА КЛОПОТАННЯ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

Верховний Суд ухвалою від 23 травня 2018 року відкрив касаційне провадження.

Відповідно до повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 14 червня 2019 року на підставі розпорядження заступника керівника апарату Верховного Суду - керівника секретаріату Касаційного адміністративного суду від 13 червня 2019 року № 740/0/78-19 визначено склад колегії суддів: головуючий суддя Тацій Л.В., судді: Бучик А.Ю., Стеценко С.Г., справу передано головуючому судді.

У зв`язку із тимчасовою непрацездатністю судді Бучик А.Ю. розпорядженням заступника керівника апарату Верховного Суду від 12.06.2020 за № 972/0/78-20 здійснено за допомогою автоматизованої системи заміну судді Бучик А.Ю. та згідно протоколу повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями визначено склад колегії суддів: головуючий суддя Тацій Л.В., судді: Стрелець Т.Г., Стеценко С.Г.

СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

Згідно з інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, будинок АДРЕСА_1 на праві власності належить 11/20 частки ОСОБА_2, 9/20 частки - позивачу.

З жовтня 2016 року по квітень 2017 року ОСОБА_1 отримував житлову субсидію.

Відповідно інформації, наданої шляхом передачі даних в електронному вигляді відповідно до п. 13 Постанови КМ України №848 від 21 жовтня 1995 року у червні 2017 року для призначення субсидії з травня 2017 року по особовій справі № 46966, за будинком АДРЕСА_1 рахується заборгованість за житлово-комунальні послуги понад два місяці перед: ККП "Краматорський водоканал" у сумі 1153,38 грн.; КАТП 052810 - 507,24 грн., ПАТ ДТЕК "Донецькобленерго" - 78,18 грн., ОКП "Донецьктеплокомуненерго" - 20318,61 грн.

Повідомленням про призначення субсидії на житлово-комунальні послуги від 11.09.2017 доведено до відома позивача про те, що з 01 травня 2017 року не призначається субсидія ОСОБА_1 з підстав наявності боргу. (а.с.3). Повідомлення вручено позивачу 11.09.2017, що не заперечується позивачем.

Вважаючи вказану відмову у протиправною, позивач звернулася з цим позовом до суду.

ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду у межах доводів касаційної скарги перевірив постановлені у цій справі судові рішення, обговорив доводи касаційної скарги і дійшов висновку про таке.

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до ч. 1 ст. 1 Закону України "Про житлово-комунальні послуги" від 24.06.2004 №1875-IV, (далі - Закон №1875-IV) житлово-комунальні послуги - результат господарської діяльності, спрямованої на забезпечення умов проживання та перебування осіб у жилих і нежилих приміщеннях, будинках і спорудах, комплексах будинків і споруд відповідно до нормативів, норм, стандартів, порядків і правил.

Пунктом 5 частини 3 статті 20 Закону №1875-IV закріплений обов`язок споживача оплачувати житлово-комунальні послуги у строки, встановлені договором або законом.

Порядок призначення та надання житлових субсидій встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Питання щодо надання субсидій врегульовано Положенням про порядок призначення та надання населенню субсидій для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 21 жовтня 1995 року №848 (далі - Положення № 848).

Дане положення визначає умови призначення та порядок надання громадянам щомісячної адресної безготівкової субсидії для відшкодування витрат на оплату управління багатоквартирним будинком, користування житлом або його утримання, послуг з транспортування та розподілу природного газу та комунальних послуг (водо-, тепло-, газопостачання, водовідведення, електроенергія, вивезення побутового сміття та рідких нечистот), а також один раз на рік субсидії готівкою на придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива.

Відповідно до Положення № 848 право на отримання адресної безготівкової субсидії для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, а також субсидії готівкою на придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива (далі - субсидія) поширюється на громадян, які проживають у житлових приміщеннях (будинках), в частині оплати ними користування житлом; утримання житла; управління багатоквартирним будинком, комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива.

Призначення субсидій та контроль за їх цільовим використанням здійснюється структурними підрозділами з питань соціального захисту населення районних, районних у містах Києві і Севастополі держадміністрацій, виконавчих органів міських, районних у містах (у разі їх створення) рад.

Субсидія призначається одній із зареєстрованих у житловому приміщенні (будинку) осіб. В окремих випадках на підставі рішення районної, районної у містах Києві і Севастополі держадміністрації та виконавчого органу міської і районної ради або утвореної ними комісії та акта обстеження матеріально-побутових умов домогосподарства субсидія може призначатися особі, яка не зареєстрована, але фактично проживає у житловому приміщенні (будинку) на підставі договору найму (оренди) житла (далі - орендар), якщо їй нараховується плата за житлово-комунальні послуги, або індивідуальним забудовникам, будинки яких не прийняті в експлуатацію.

Субсидія розраховується виходячи з кількості зареєстрованих у житловому приміщенні (будинку) осіб (осіб, які фактично проживають), яким нараховується плата за житлово-комунальні послуги, у тому числі осіб, призваних на строкову військову службу.

Якщо особи, зареєстровані у житловому приміщенні (будинку), сплачують за житлово-комунальні послуги на розділені особові рахунки, субсидія може призначатися окремо за розділеними особовими рахунками виходячи з кількості зареєстрованих осіб, які сплачують за послуги на такі рахунки, на підставі рішення районної, районної у мм. Києві і Севастополі держадміністрації та виконавчого органу міської і районної ради або утвореної ними комісії та акта обстеження матеріально-побутових умов домогосподарства.

Для призначення субсидії сукупний дохід обчислюється виходячи з доходів, нарахованих особам, які досягли 14-річного віку станом на початок періоду, за який враховуються доходи, без урахування податку з доходів фізичних осіб, відомості про які надаються структурним підрозділам з питань соціального захисту населення ДФС, Пенсійним фондом України, фондами соціального страхування, у порядку, визначеному пунктом 13 цього Положення, а також розмірів державної соціальної допомоги, що виплачується структурними підрозділами з питань соціального захисту населення (крім частини допомоги при народженні дитини, виплата якої здійснюється одноразово, частини допомоги при усиновленні дитини, виплата якої здійснюється одноразово, одноразової винагороди жінкам, яким присвоєно почесне звання України "Мати-героїня", державної соціальної допомоги на дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, допомоги на дітей, над якими встановлено опіку чи піклування, щомісячної адресної допомоги внутрішньо переміщеним особам для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг).


................
Перейти до повного тексту