1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



12 червня 2020 року

Київ

справа №810/5009/18

адміністративне провадження №К/9901/24943/19



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Калашнікової О.В.,

суддів: Єресько Л.О., Загороднюка А.Г.,


розглянувши у порядку письмового провадження у касаційній інстанції адміністративну справу № 810/5009/18


за позовом ОСОБА_1 до Військово-лікарської комісії при Київському обласному військовому комісаріаті третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача - Білоцерківський об`єднаний міський військовий комісаріат, про визнання протиправним та скасування рішення,


за касаційною скаргою ОСОБА_1 на рішення Київського окружного адміністративного суду від 18 квітня 2019 року (суд у складі головуючого судді Кушнової А.О.) та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 16 липня 2019 року (суд у складі колегії суддів: головуючого - Василенка Я.М., суддів Кузьменка В.В., Шурка О.І.)


І РУХ СПРАВИ

1. ОСОБА_1 звернувся до суду з адміністративним позовом до Військово-лікарської комісії при Київському обласному військовому комісаріаті третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача - Білоцерківський об`єднаний міський військовий комісаріат, в якому просив визнати протиправним та скасувати рішення Військово-лікарської комісії Київського обласного військового комісаріату від 03.09.2018, а саме висновок голови медичної комісії Київського обласного військового комісаріату про придатність до військової служби та призначення "придатний до військової служби" ОСОБА_1, 1996 року народження.

2. Рішенням Київського окружного адміністративного суду від 18 квітня 2019 року, залишеним постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 16 липня 2019 року, у задоволенні прозову відмовлено.

3. Не погоджуючись із рішеннями судів попередніх інстанцій, ОСОБА_1 звернувся із касаційною скаргою до Верховного Суду, в якій просить їх скасувати та ухвалити нове рішення, яким позовні вимоги задовольнити повністю.

4. Верховний Суд ухвалою від 09 вересня 2019 року відкрив касаційне провадження за касаційною скаргою ОСОБА_1 на рішення Київського окружного адміністративного суду від 18 квітня 2019 року та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 16 липня 2019 року.

5. Київський обласний військовий комісаріат подав відзив на касаційну скаргу, в якому просив залишити її без задоволення, а рішення судів попередніх інстанцій - без змін.

II ОБСТАВИНИ СПРАВИ

6. ОСОБА_1, ІНФОРМАЦІЯ_1, є громадянином України, про що свідчить паспорт громадянина України серії НОМЕР_1, виданий Білоцерківським МВМ № 2 ГУ МВС України в Київській області 18.04.2012.

7. Відповідно до посвідчення про приписку до призовної дільниці позивач з 05.07.2018 перебуває на обліку в Білоцерківському об`єднаному міському військовому комісаріаті.

8. З 14.08.2018 по 21.08.2017 позивач за направленням Білоцерківського об`єднаного міського військового комісаріату проходив медичне обстеження в Комунальному закладі Білоцерківської міської ради "Білоцерківська міська лікарня № 3", за результатами якого складено акт дослідження стану здоров`я № 1051 від 21.08.2018.

9. У вказаному акті зазначено, що позивач проходив обстеження у дерматологічному відділенні комунального закладу Білоцерківської міської ради "Білоцерківська міська лікарня № 3".

10. В акті дослідження стану здоров`я № 1051 від 21.08.2018 вказано, що на шкірі тулуба, кінцівок ОСОБА_1 спостерігаються численні новоутворення у вигляду плям світло та темно-коричневого кольору, округлими контурами, від 0,2 до 0,5 сантиметрів в діаметрі, деякі підвищуються над поверхнею шкіри. Без ознак запалення та малігнізації. Суб`єктивно не турбують.

11. Відповідно до акту дослідження стану здоров`я № 1051 від 21.08.2018 позивачу встановлено діагноз: "Множинні пігментні невуси шкіри тулуба, кінцівок, проліферуючі".

12. Відповідно до консультативного висновку спеціаліста Комунального закладу Київської обласної ради "Білоцерківський обласний онкологічний диспансер" від 14.08.2018 позивачу встановлено діагноз: "Проліферуючі пігментні невуси правої бокової та передньої черевної стінки".

13. Як вбачається з довідки військово-лікарської комісії Білоцерківського об`єднаного міського військового комісаріату від 28.08.2018 № 10/1 за результатами медичного огляду позивачу встановлено діагноз: "Множинні пігментні невуси шкіри тулуба"" та встановлено, що ОСОБА_1 непридатний до військової служби в мирний час, обмежено придатний у воєнний час.

14. Позивача було направлено для огляду до збірного пункту Київського обласного військового комісаріату.

15. Відповідно до карти № 2 медичного огляду призовника на збірному пункті Київського облвійськкомату від 03.09.2018 військово-лікарська комісія дійшла висновку про придатність ОСОБА_1 до військової служби.

16. На зворотному боці карти медичного огляду лікар-дерматолог ОСОБА_2 встановила позивачу діагноз: "Множинні меланоцитарні невуси", рекомендовано: спостереження.

17. Позивач звертався до Білоцерківського об`єднаного міського військового комісаріату із заявою від 13.09.2018 вх. № Б-48-6 про ознайомлення з матеріалами особової справи позивача та надання копій документів щодо рішення позаштатної постійної діючої військово-лікарської комісії Білоцерківського об`єднаного міського військового комісаріату про придатність до військової служби в Збройних Силах України та рішення про призов на строкову військову службу до лав Збройних Сил України.

18. Білоцерківський об`єднаний міський військовий комісаріат листом від 19.09.2018 № 2/2103 повідомив позивачу про те, що ВЛК Білоцерківського об`єднаного міського військового комісаріату було винесено рішення: "Не придатний до військової служби в мирний час, обмежено придатний у воєнний час", протокол ВЛК від 28.08.2018 № 10/1.

19. У листі від 19.09.2018 № 2/2103 вказано, що під час контрольного медичного огляду 03.09.2018 ВЛК Київського обласного військового комісаріату винесено рішення "Придатний до військової служби".

20. У вказаному листі зазначено про відсутність у позивача підстав для звільнення від призову на строкову військову службу та про те, що ОСОБА_1 підлягає призову на строкову військову службу на загальних підставах. Рішення щодо призову позивача на строкову військову службу буде розглянуто на засіданні міської призовної комісії 01.10.2018.

21. Білоцерківський об`єднаний міський військовий комісаріат запропонував позивачу з метою урегулювання конфлікту та винесення остаточного рішення щодо ступеня придатності до військової служби пройти Центральну ВЛК.

22. Позивачу було вручено повістку, відповідно до якої ОСОБА_1 призвано на строкову військову службу і зараховано до команди № 1. Позивачу наказано 08.10.2018 о 07 год. 00 хв. з`явитись для відправки на обласний збір пункту Київського ОВК за адресою: АДРЕСА_1, до Білоцерківського об`єднаного міського військового комісаріату.

23. Не погоджуючись з рішенням військово-лікарської комісії Київського обласного військового комісаріату від 03.09.2018, а саме висновком голови медичної комісії Київського обласного військового комісаріату щодо придатності ОСОБА_1 до військової служби, позивач звернувся з даним позовом до суду.

ІIІ. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

24. Суди першої та апеляційної інстанцій, відмовляючи у задоволенні позову, зазначили, що спірний висновок голови військово-лікарської комісії Київського обласного військового комісаріату про придатність позивача, який міститься у карті № 2 медичного огляду призовника на збірному пункті Київського обласного військового комісаріату від 03.09.2018, не породжує для позивача настання будь-яких негативних наслідків у вигляді порушення його прав та інтересів. Суди вказали, що неналежне оформлення висновку (відсутність підпису голови комісії) нівелює його значення як документа. При цьому, позивач не скористався своєю можливістю, запропонованою Білоцерківським об`єднаним військовим комісаріатом, з метою врегулювання конфлікту та винесення остаточного рішення щодо ступеню придатності до військової служби щодо повторного проходження досліджень у Центральній військовій лікарській комісії.

IV. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ

25. У касаційній скарзі касатор вказав, що рішення Військово-лікарської комісії Київського обласного військового комісаріату від 03.09.2018, а саме висновок голови медичної комісії Київського обласного військового комісаріату про придатність до військової служби та призначення "придатний до військової служби" ОСОБА_1, є передчасним та неправомірним, оскільки у позивача наявні підстави для звільнення від військової служби.

V. ОЦІНКА ВЕРХОВНОГО СУДУ

26. Суд касаційної інстанції наголошує на тому, що перевірка законності судових рішень судів першої та апеляційної інстанції, згідно зі статтею 341 КАС України, здійснюється виключно у частині застосування норм матеріального та процесуального права.

27. Аналізуючи доводи, викладені у касаційній скарзі, колегія суддів Верховного Суду дійшла висновку про наявність підстав для її задоволення з огляду на наступне.

28. Правове регулювання щодо даних правовідносин передбачені Законом України "Про військовий обов`язок і військову службу" від 25.03.1992 № 2232-XII (далі - Закон № 2232).

29. Відповідно до ч. 1 ст. 1 Закону № 2232 захист Вітчизни, незалежності та територіальної цілісності України є конституційним обов`язком громадян України.

30. Згідно з ч. 2 ст. 1 Закону № 2232 військовий обов`язок установлюється з метою підготовки громадян України до захисту Вітчизни, забезпечення особовим складом Збройних Сил України, інших утворених відповідно до законів України військових формувань, а також правоохоронних органів спеціального призначення та Державної спеціальної служби транспорту (далі - Збройні Сили України та інші військові формування), посади в яких комплектуються військовослужбовцями.

31. Частиною 3 ст. 1 Закону № 2232 передбачено, що військовий обов`язок включає підготовку громадян до військової служби; приписку до призовних дільниць; прийняття в добровільному порядку (за контрактом) та призов на військову службу; проходження військової служби; виконання військового обов`язку в запасі; проходження служби у військовому резерві; дотримання правил військового обліку.

32. Частиною 5 ст. 1 Закону № 2232 передбачено що, від виконання військового обов`язку громадяни України звільняються на підставах, визначених цим Законом.

33. Відповідно до ч. 9 ст. 1 Закону № 2232 щодо військового обов`язку громадяни України поділяються на такі категорії: допризовники - особи, які підлягають приписці до призовних дільниць; призовники - особи, приписані до призовних дільниць; військовослужбовці - особи, які проходять військову службу; військовозобов`язані - особи, які перебувають у запасі для комплектування Збройних Сил України та інших військових формувань на особливий період, а також для виконання робіт із забезпечення оборони держави; резервісти - особи, які проходять службу у військовому резерві Збройних Сил України, інших військових формувань і призначені для їх комплектування у мирний та воєнний час.

34. Згідно з абз. 1 ч. 10 ст. 1 Закону № 2232 громадяни України, які приписані до призовних дільниць або перебувають у запасі Збройних Сил України чи проходять службу у військовому резерві, зобов`язані: прибувати за викликом районного (міського) військового комісаріату для оформлення військово-облікових документів, приписки, проходження медичного огляду, направлення на підготовку з метою здобуття або вдосконалення військово-облікової спеціальності, призову на військову службу або на збори військовозобов`язаних; проходити медичний огляд та лікування в лікувально-профілактичних закладах згідно з рішеннями комісії з питань приписки, призовної комісії або військово-лікарської комісії районного (міського) військового комісаріату; проходити підготовку до військової служби, військову службу і виконувати військовий обов`язок у запасі; виконувати правила військового обліку, встановлені законодавством.

35. Відповідно до ч. 1 ст. 15 Закону № 2232 на строкову військову службу призиваються придатні для цього за станом здоров`я громадяни України чоловічої статі, яким до дня відправлення у військові частини виповнилося 18 років, та старші особи, які не досягли 27-річного віку і не мають права на звільнення або відстрочку від призову на строкову військову службу (далі - громадяни призовного віку).

36. Частиною 2 ст. 2 Закону № 2232 проходження військової служби здійснюється: громадянами України - у добровільному порядку (за контрактом) або за призовом; іноземцями та особами без громадянства - у добровільному порядку (за контрактом) на посадах, що підлягають заміщенню військовослужбовцями рядового, сержантського і старшинського складу Збройних Сил України.

37. Відповідно до ч. 12 ст. 12 Закону № 2232 громадяни України, які приписуються до призовних дільниць, направляються для підготовки до військової служби, особи, які призиваються або приймаються на військову службу, приймаються на службу у військовому резерві, та військовозобов`язані, призначені для комплектування посад за відповідними військово-обліковими спеціальностями під час проведення мобілізації, проходять обов`язковий медичний огляд. Порядок проходження медичного огляду затверджується Міністерством оборони України та центральними органами виконавчої влади, які відповідно до закону здійснюють керівництво військовими формуваннями, за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері охорони здоров`я. Перелік військово-облікових спеціальностей затверджується Міністерством оборони України.

38. Згідно до ч. 7 ст. 17 Закону № 2232 відстрочка від призову на строкову військову службу за станом здоров`я на строк до одного року надається призовникам, які визнані під час медичного огляду тимчасово непридатними до військової служби.

39. Наказом Міністра оборони України від 14.08.2008 № 402 затверджено Положення про військово-лікарську експертизу в Збройних Силах України (далі - Положення № 402).

40. Відповідно до п. 1.1 розділу І Положення № 402 військово-лікарська експертиза визначає придатність за станом здоров`я до військової служби призовників, військовослужбовців та військовозобов`язаних, установлює причинний зв`язок захворювань, травм (поранень, контузій, каліцтв) та визначає необхідність і умови застосування медико-соціальної реабілітації та допомоги військовослужбовцям.

41. Згідно з п. 1.2 розділу І Положення № 402 військово-лікарська експертиза - це: медичний огляд допризовників, призовників; військовослужбовців та членів їхніх сімей (крім членів сімей військовослужбовців строкової військової служби); військовозобов`язаних, офіцерів запасу, які призиваються на військову службу за призовом осіб офіцерського складу, резервістів (кандидатів у резервісти); громадян, які приймаються на військову службу за контрактом; кандидатів на навчання у вищих військово-навчальних закладах та військових навчальних підрозділах вищих навчальних закладів Міністерства оборони України (далі - ВВНЗ), учнів військових ліцеїв; колишніх військовослужбовців; працівників Збройних Сил України, які працюють у шкідливих та небезпечних умовах праці та залучаються до роботи з джерелами іонізуючого випромінювання (далі - ДІВ), компонентами ракетного палива (далі - КРП), джерелами електромагнітних полів (далі - ЕМП), лазерного випромінювання (далі - ЛВ), мікроорганізмами I - II груп патогенності; працівників допоміжного флоту Військово-Морських Сил Збройних Сил України (далі - ВМС Збройних Сил України); визначення ступеня придатності до військової служби, навчання у ВВНЗ, роботи за фахом; установлення причинного зв`язку захворювань, травм (поранень, контузій, каліцтв) військовослужбовців, військовозобов`язаних, резервістів.


................
Перейти до повного тексту