ПОСТАНОВА
Іменем України
12 червня 2020 року
Київ
справа №280/1401/19
адміністративне провадження №К/9901/36867/19
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача - Калашнікової О.В.,
суддів: Білак М.В., Жука А.В.,
розглянувши у судовому засіданні в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами адміністративну справу № 280/1401/19
за позовом Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення до Товариства з обмеженою відповідальністю "Телерадіокомпанія "Славія" про анулювання ліцензії зобов`язання вчинити певні дії,
за касаційною скаргою Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення на рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 24 червня 2019 року (суд у складі головуючого судді - Семененко М.О.) та постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 10 грудня 2019 року (суд у складі колегії суддів: головуючого судді - Божко Л.А., суддів: Дурасової Ю.В., Баранник Н.П.)
І РУХ СПРАВИ
1. У квітні 2019 року Національна рада України з питань телебачення і радіомовлення звернулася до суду з адміністративним позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю "Телерадіокомпанія "Славія" про анулювання ліцензії.
2. В обґрунтування позову позивач зазначив, що 05.08.2005 р. відповідачу видано ліцензію на мовлення НР № 1577 - м (ефірне мовлення, позивні "Славія"). 18.01.2019 р. на виконання рішення Національної ради від 22.11.2018 р. № 2056 здійснено планову виїзну перевірку відповідача, за результатами чого складено акт №4 від 18.01.2019 р., де зафіксовано порушення ч.4 ст. 35 Закону України "Про телебачення і радіомовлення", оскільки ліцензіат протягом 30 робочих днів не подав до Національної ради заяву про переоформлення ліцензії на мовлення в зв`язку зі зміною відомостей про орган управління (зміни відбулися 19.11.2015 р.), власників та пов`язаних осіб (зміни відбулися 03.10.2018 р.) У 30-денний строк до Національної ради не надійшла заява відповідача про переоформлення ліцензії на мовлення НР № 1577-м від 05.08.2005 р. у зв`язку зі зміною керівника юридичної особи та пов`язаних осіб. Оскільки відповідачем порушено вимоги статті 35 Закону України "Про телебачення і радіомовлення", відповідно п. б) ч.5 ст. 37 даного Закону та виникли підстави для анулювання ліцензії, просять суд анулювати ліцензію на мовлення серії НР № 1577-м від 05.08.2005 р. видану ТОВ "Телерадіокомпанія "Славія".
3. Рішенням Запорізького окружного адміністративного суду від 24 червня 2019 року, залишеним без змін постановою Третього апеляційного адміністративного суду від 10 грудня 2019 року, у задоволенні адміністративного позову відмовлено.
4. Не погоджуючись із рішеннями судів попередніх інстанцій, Національна рада України з питань телебачення і радіомовлення звернулася із касаційною скаргою до Верховного Суду, в якій просить їх скасувати та ухвалити по справі нове рішення, яким позовні вимоги задовольнити повністю.
5. Верховний Суд ухвалою від 03 січня 2020 року відкрив касаційне провадження за касаційною скаргою Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення на рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 24 червня 2019 року та постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 10 грудня 2019 року у справі за позовом Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення до Товариства з обмеженою відповідальністю "Телерадіокомпанія "Славія" про анулювання ліцензії зобов`язання вчинити певні дії.
6. Відповідач подав відзив на касаційну скаргу, в якому просив залишити її без задоволення, а рішення судів попередніх інстанцій - без змін.
II ОБСТАВИНИ СПРАВИ
7. ТОВ "Телерадіокомпанія "Славія" зареєстровано в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань як юридична особа з 23.09.2003 за номером 1 092 120 0000 000046, основним видом господарської діяльності є "60.10. Діяльність у сфері радіомовлення".
8. 05.08.2005 р. Національна рада видала ТОВ "Телерадіокомпанія "Славія" ліцензію на мовлення HP №1577-м від 05.08.2005 (вид мовлення - ефірне радіомовлення) строком дії до 05.08.2012 та строк дії ліцензії на мовлення продовжено до 5 серпня 2019 року.
9. Рішенням Національної ради №2056 від 22.11.2018 затверджено План проведення виїзних перевірок телерадіоорганізацій України на перший квартал 2019 р., де заплановано у січні 2019 р. проведення перевірки ТОВ "Телерадіокомпанія "Славія" у зв`язку із закінченням терміну дії ліцензії.
10. На виконання рішення Національної ради від 22.11.2018 №2056 позивачем видано наказ №5а/317 від 04.12.2018 про здійснення планової виїзної перевірки діяльності ТОВ "Телерадіокомпанія "Славія" на предмет дотримання умов ліцензії та вимог чинного законодавства (а.с.27).
11. 18.01.2019 на виконання рішення Національної ради від 22.11.2018 № 2056 та наказу голови Національної ради від 04.12.2018 №5а/317 уповноваженою особою позивача здійснено планову виїзну перевірку відповідача, за результатами якої складено Акт №4 від 18.01.2019 (а.с.38,39).
12. Відповідно до п.3 даного Акту у ході перевірки зафіксовано порушення відповідачем частини 4 статті 35 Закону України "Про телебачення і радіомовлення" (а.с.38, зворотний бік), оскільки ліцензіат протягом 30 робочих днів не подав до Національної ради заяву про переоформлення ліцензії на мовлення у зв`язку зі зміною відомостей про органи управління (зміни відбулись 19.11.2015), власників та пов`язаних осіб (зміни відбулись 03.10.2018), а саме:
- директор за ліцензією - ОСОБА_1, фактично - ОСОБА_2 (відповідно до Протоколу загальних зборів учасників ТОВ "Телерадіокомпанія "Славія" від 19.11.2015 та Наказу №11-к від 19.11.2015);
- відповідно до Додатку 3 ліцензії HP №1577-м від 05.08.2005 власниками організації є:
1) ПАТ "Славянський-Юг", м.Севастополь, частка статутного фонду - 24%;
2) ОСОБА_3, частка статутного фонду - 76%.
Фактично до складу пов`язаних осіб входять:
1) ОСОБА_4 - 100 % в статутному капіталі (кінцевий бенефіціар - власник);
2) ПрАТ "Пологівський олійноекстракційний завод" - 99 % в статутному капіталі;
3) ОСОБА_5 - 1%;
4) АТ "Фон ЗассАГ" - 93,3886%.
13. Рішенням Національної ради №295 від 06.03.2019 "Про результати планової виїзної перевірки ТОВ "Телерадіокомпанія "Славія", вирішено:1) визнати порушення ТОВ "Телерадіокомпанія "Славія", частини 4 статті 35 Закону України "Про телебачення і радіомовлення"; 2) звернутись до суду із заявою про анулювання ліцензії на мовлення HP №1577-м від 05.08.2005, ТОВ "Телерадіокомпанія "Славія".
ІIІ. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
14. Суди першої інстанції, розглядаючи справу по суті, прийшов до висновку, що застосування до відповідача крайньої міри як анулювання ліцензії на мовлення є не співмірним з тяжкістю допущеного порушення, а тому у задоволенні позову слід відмовити.
15. Апеляційний суд погодився з таким висновком та вказав, що позивачем було порушено встановлений статтею 72 Закону України "Про телебачення і радіомовлення" порядок застосування санкцій.
IV. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ
16. У касаційній скарзі касатор вказав, що висновки судів про недотримання позивачем порядку застосування санкцій є помилковими. Позивач вважає, що у даному випадку не діє правило, передбачене статтею 72 Закону України "Про телебачення і радіомовлення", а слід керуватися вимогами частини 5 статті 37 цього Закону.
V. ОЦІНКА ВЕРХОВНОГО СУДУ
17. Суд касаційної інстанції наголошує на тому, що перевірка законності судових рішень судів першої та апеляційної інстанції, згідно зі статтею 341 КАС України, здійснюється виключно у частині застосування норм матеріального та процесуального права.
18. Аналізуючи доводи, викладені у касаційній скарзі, колегія суддів Верховного Суду дійшла висновку про наявність підстав для її задоволення з огляду на наступне.
19. Відповідно до пункту 23 частин 1 статті 1 Закону України "Про телебачення і радіомовлення" від 21 грудня 1993 року № 3759-XII (далі - Закон № 3759-XII) ліцензія на мовлення - документ державного зразка, який видається Національною радою України з питань телебачення і радіомовлення та засвідчує право ліцензіата відповідно до умов ліцензії здійснювати мовлення, використовувати канали мовлення, мережі мовлення, канали багатоканальних телемереж.
20. Частинами 1 та 3 статті 23 Закону № 3759-XII визначено, що ліцензування мовлення здійснюється виключно Національною радою відповідно до порядку та вимог, встановлених цим Законом та Законом України "Про Національну раду України з питань телебачення і радіомовлення".
21. Залежно від організаційно-технологічних особливостей розповсюдження програм Національна рада видає ліцензії на такі види мовлення: супутникове; ефірне; кабельне; проводове; багатоканальне.
22. Відповідно до частини 9 статті 23 Закону № 3759-XII крім випадку, передбаченого абзацом другим цієї частини, ліцензія на мовлення, видана Національною радою, є єдиним і достатнім документом, що надає ліцензіату право відповідно до умов ліцензії здійснювати мовлення, користуватися каналами мовлення за умови наявності у володільців радіоелектронних засобів передбачених законом дозволів на їх експлуатацію.
23. Частиною 4 статті 27 Закону України "Про телебачення і радіомовлення" визначено, що обов`язковими додатками до ліцензії на мовлення є:
програмна концепція мовлення;
організаційно-технічні, фінансові, інвестиційні зобов`язання, взяті організацією-ліцензіатом під час конкурсного відбору або під час розгляду її заяви Національною радою при отриманні ліцензії на позаконкурсних засадах;
докладні характеристики каналу мовлення, мережі мовлення, багатоканальної телемережі: частота (частоти), місцезнаходження та потужність передавача (передавачів), територія розповсюдження програм, місцезнаходження головної станції багатоканальної телемережі, максимальна кількість каналів (ресурс) багатоканальної телемережі, територія розташування (прийому) багатоканальної мережі;
відомості про засновника (співзасновників), власника (співвласників) телерадіоорганізації-ліцензіата та пов`язаних осіб, які були зазначені у заяві про видачу (продовження строку дії) ліцензії на мовлення;
відомості про склад управлінських та/або наглядових органів телерадіоорганізації-ліцензіата: керівника організації, склад ради директорів, склад наглядової ради тощо (для кожної з осіб - прізвище, ім`я, по батькові, дата народження, громадянство, адреса, реєстраційний номер облікової картки платника податків або серія та номер паспорта для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний орган державної податкової служби і мають відмітку в паспорті).