1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



11 червня 2020 року

Київ

справа №820/270/17

адміністративне провадження №К/9901/37447/18



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Юрченко В.П.,

суддів: Васильєвої І.А., Пасічник С.С.,

розглянувши у порядку письмового провадження касаційну скаргу Енергетичної митниці ДФС на постанову Харківського окружного адміністративного суду від 11.05.2017 (суддя - Мар`єнко Л.М.,) та ухвалу Харківського апеляційного адміністративного суду від 31.07.2017 (колегія суддів: Донець Л.О., Бенедик А.П., Мельнікова Л.В.) у справі №820/270/17 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Пропан Трейд" до Енергетичної митниці ДФС, третя особа - Служба безпеки України про визнання дій протиправними,

ВСТАНОВИВ:



Товариство з обмеженою відповідальністю "Пропан Трейд", звернулось до Харківського окружного адміністративного суду з позовом до Енергетичної митниці ДФС, третя особа - Служба безпеки України (залучена ухвалою суду 1-ї інстанції) в якому просив, з урахуванням заяви про уточнення позовних вимог, визнати незаконними дії Енергетичні митниці ДФС щодо затримки митного оформлення товару - "газ скраплений вуглеводневий" марки ПБТ згідно поданої Товариством з обмеженою відповідальністю "Пропан Трейд" митної декларації ІМ 40 ДЕ 903010000/2016/004945 від 07.12.2016.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що відповідачем не дотримано вимог чинного законодавства при проведенні митного оформлення товару за МД ІМ 40 ДЕ 903010000/2016/004945 від 07.12.2016, оскільки за приписами Митного кодексу України, митний орган, отримавши декларацію, зобов`язаний протягом чотирьох годин здійснити митне оформлення за умови відсутності обставин, зазначених у ч. 2 ст. 255 МК України, або прийняти рішення про відмову у митному оформленні. Також у заяві про уточнення позовних вимог позивач зазначив, що 07.03.2017 Енергетичною митницею ДФС проведено митне оформлення вказаного товару. Таким чином, митне оформлення товару, яке розпочалось 10.11.2016, загалом тривало майже 4 місяці, замість 4 робочих днів. Вищенаведене свідчить про те, що протягом всього цього часу товар утримувався, а розмитнення блокувалося відповідачем протиправно.

Постановою Харківського окружного адміністративного суду від 11.05.2017, залишеною без змін ухвалою Харківського апеляційного адміністративного суду від 31.07.2017 позов задоволено. Визнано протиправними дії Енергетичної митниці ДФС щодо затримки митного оформлення товару "газ скраплений вуглеводневий", марки ПБТ згідно поданої Товариством з обмеженою відповідальністю "Пропан Трейд" митної декларації ІМ 40 ДЕ 903010000/2016/004945 від 07.12.2016.

Рішення судів мотивовано тим, що будь-яких відомостей щодо наявності рішення контролюючого органу, на підставі отриманого листа СБ України від 02.12.2016 №14/4/1-24964, щодо митного контролю та митного оформлення товару за МД ІМ 40 ДЕ 903010000/2016/004945 від 07.12.2016 не має. При цьому, чинним законодавством при проведенні митного оформлення товару митний орган на підставі отриманої митної декларації зобов`язаний протягом чотирьох годин здійснити митне оформлення за умови відсутності обставин, зазначених у частині 2 статті 255 Митного кодексу України, або прийняти рішення про відмову у митному оформленні. Енергетичною митницею ДФС не було проведено ані митного оформлення товару, ані прийнято рішення про відмову у митному оформленні товару. фактично підставою для затримки товару була інформація щодо "можливої" наявності у товарі отруйних та сильнодіючих речовин, яка в подальшому не підтвердилась. При цьому, лист Спеціальної лабораторії з питань експертизи та досліджень ДФС від 16.01.2017 №317/7/94-94-55-03-01-11 щодо неможливості останньої визначити наявність отруйних та сильнодіючих речовин у скраплених газах (а.с.98-99), за поясненнями представника третьої особи у судовому засіданні, і став фактично підставою для направлення ГУ БКОЗ СБ України листа від 06.03.2017 №14/4/1-6086 до Енергетичної митниці ДФС з дозволом щодо здійснення митного оформлення товару, без врахування орієнтувань ГУ БКОЗ СБ України щодо відбору проб товару для проведення експертного дослідження на предмет вмісту сильнодіючих/отруйних речовин, а також без проведення митного огляду/ переогляду товарів за участю співробітників CБ України. Одночасно суди зауважують на безпідставне подальше тримання Енергетичною митницею ДФС вказаного товару без розмитнення у період з 16.01.2017 по день митного оформлення товару - 07.03.2017, оскільки вказаний лист Спеціальної лабораторії з питань експертизи та досліджень ДФС адресований безпосередньо Енергетичній митниці ДФС, отже, будь - яких причин зволікання з митним оформленням у цей період часу не наведено ані відповідачем, ані третьою особою по даній справі.

Не погоджуючись з рішенням судів першої та апеляційної інстанцій, відповідач подав касаційну скаргу, в яких просить їх скасувати, у задоволені позову відмовити. Вказується на те, що суди здійснили розгляд справи неповно та не об`єктивно, брались лише докази по справі, які подані з боку позивача. Поясненням відповідача не надано належної оцінки, зокрема, суди не звернули увагу на те, що відповідні дії митниці були зумовлені з огляду на вимогу Служби безпеки України, яка була вказана в листах про виключення факту завершення митного оформлення товару позивача та випуску його у вільний обіг до тримання від підрозділів СБУ інформації про результати експертних досліджень відібраних проб (зразків) цього товару.

В письмовому запереченні, який надійшло ще до Вищого адміністративного суду України, позивач просить вказану касаційну скаргу залишити без задоволення, а оскаржувані нею рішення - без змін.

Переглянувши рішення судів першої та апеляційної інстанцій в межах доводів касаційної скарги, перевіривши повноту встановлення судовими інстанціями фактичних обставин справи та правильність застосування судами норм матеріального та процесуального права, Верховний Суд дійшов висновку про наявність підстав для часткового задоволення касаційної скарги, з таких підстав.

Судами попередніх інстанцій встановлено, що між позивачем (покупець) та ЕМІТRADE FZE (Умм Аль Квейн, ОАЕ) (продавець), укладено контракт від 22.09.2016 №ЕМІ- 22/09- 16СЗ/4, відповідно до п.п.1.1 якого, продавець зобов`язується продати, а покупець зобов`язується придбати та оплатити за газ вуглеводневий скраплений, в кількості, узгодженій додатковою угодою/додатком, які є невід`ємною частиною даного контракту.

Пунктом 1 додатку від 26.10.2016 №8 до вказаного контракту від 22.09.2016№ЕМІ-22/09-16СЗ/4 визначено, що кількість товару поставленого продавцем по реквізитам покупця в жовтні - листопаді 2016 року в рамках даного додатку складає - газ скраплений вуглеводневий марки ПБТ у кількості 600 метричних тон.

10.11.2016 на станцію "Спартак" Південно-західної залізниці, прибули вагони-цистерни №№58269796, 58158940 з газом скрапленим вуглеводневим марки ПБТ, загальною вагою 74 500 кг. Власником вказаного товару є позивач, вантажовідправник - ТОВ "Газпромтранс" Оренбургська філія, виробник - Газпромдобича Оренбург Газопереробний завод, країна походження - Казахстан, вантажоотримувач - ТОВ "УКРПЕТРОЛЬПОСТАЧ" (зберігач Товару на підставі договору відповідального зберігання, укладеного з Товариством), що підтверджується деклараціями на товар, паспортом якості, додатком до паспорту якості, відповідною довідкою.

10.11.2016 уповноваженим декларантом ОСОБА_1 від імені позивача, з метою здійснення митного контролю та оформлення товару, до митного посту "КИЇВ-ЕНЕРГЕТИЧНИЙ" Енергетичної митниці ДФС подана митна декларація ІМ 40 ДЕ 903010000/2016/003693.

14.11.2016 відповідачем ініційовано відбір проб зазначеного товару та направлено до Спеціальної лабораторії з питань експертизи та досліджень ДФС на експертизу, відбір проб здійснювалося в присутності представника СБ України.

15.11.2016, з ініціативи СБУ, в присутності інспектора митниці, проведений додатковий відбір проб. Додатковий відбір проб проводився ІП СЖС Україна, відібрані зразки товару направлені до лабораторії ІП СЖС Україна.

17.11.2016 з метою здійснення митного контролю та оформлення товару до митного посту "КИЇВ-ЕНЕРГЕТИЧНИЙ" Енергетичної митниці ДФС уповноваженою особою подана митна декларація ІМ 40 ТН 903010000/2016/004019, оформлення товару не відбувалося, оскільки очікувалися результати досліджень лабораторії.

18.11.2016 до відповідача надійшло доручення ГУ БКОЗ СБУ від 17.11.2016 №14/4/1-23797 на проведення огляду товару за вказаною митною декларацією.

29.11.2016 Спеціальною лабораторією з питань експертизи та досліджень ДФС складено висновок експертизи №142005701-1482, відповідно до якого встановлено, що проби продукту ідентифіковано як суміш газів вуглеводневих скраплених (зріджених), також встановлені відсотковий вміст компонентів та густина суміші газу.

Рішенням відповідача від 30.11.2016 №КТ-903000000-0130-2016 визначено код товару згідно з УКТЗЕД, а також визначено про невідповідність інформації в графі 31 митної декларації.

30.11.2016 щодо митних декларацій ІМ 40 ДЕ 903010000/2016/003693 від 10.11.2016 та ІМ 40 ТН 903010000/2016/004019 від 17.11.2016, митним органом складено картки відмови у митному оформленні (випуску) товару №903010000/2016/00107 та №903010000/2016/00108.

07.12.2016 декларантом ОСОБА_1, від імені позивача, за результатами експертизи та на підставі вказаного рішення відповідача, з метою здійснення митного контролю та оформлення товару, до митного посту "КИЇВ-ЕНЕРГЕТИЧНИЙ" Енергетичної митниці ДФС подано на оформлення МД ІМ 40 ДЕ 903010000/2016/004945.

Відповідачем було витребувано додаткові документи щодо вказаного товару. На виконання вимог уповноваженою особою позивача 20.12.2016 та 21.12.2016 до митного посту "КИЇВ-ЕНЕРГЕТИЧНИЙ" Енергетичної митниці ДФС подані оригінали та засвідчені копії витребуваних додатковий документів щодо зазначеного товару.

Проте митне оформлення товару Енергетичною митницею ДФС знову не відбулось.

Листом від 16.12.2016 №596, позивач звернувся до відповідача з проханням втрутитися в ситуацію та сприяти митному оформленню товару. У відповідь на вказане звернення листом від 27.12.2016 №28/70-1/60/10-4048, за підписом начальника Енергетичної митниці ДФС надано пояснення, що причиною затримки в митному оформленні стали додаткові заходи контролю зі сторони Служби безпеки України.

Листом 21.12.2016 № 602 позивач звернувся до Служби безпеки України та ГУ СБ України у м. Києві та Київській області з проханням втрутитися в ситуацію та сприяти митному оформленню товару. У відповідь на вказане звернення листом ГУ БКОЗ СБ України від 29.12.2016 №14/4/1- 26816 роз`яснено, що порушень вимог чинного законодавства з боку співробітників СБ України не встановлено, а митне оформлення вантажів віднесено до компетенції підрозділів Державної фіскальної служби України.

При цьому, як встановлено з письмових заперечень на позов, здійснення митних процедур в частині митного оформлення зазначеного товару за вказаною митною декларацією було зупинено у зв`язку з надходженням листа ГУ БКОЗ СБ України від 02.12.2016 № 14/4/1-24964 через необхідність вжиття ГУ БКОЗ СБУ додаткових заходів контролю, у зв`язку з підозрою щодо наявності у складі вказаного товару отруйних та сильнодіючих речовин, які можуть нанести шкоду здоров`ю людини, а також тією обставиною, що документи, подані до Енергетичної митниці ДФС, містять неправдиві дані відносно характеристик, номенклатури та вартості цього товару.

В зазначеному листі ГУ БКОЗ СБУ від 02.12.2016 № 14/4/1-24964 вказуються нормативно-правові обґрунтування щодо виключення фактів завершення митного оформлення зазначених товарів та випуску їх у вільний обіг до отримання результатів експертних досліджень відібраних зразків.

Як вбачається з матеріалів справи, Енергетична митниця ДФС листом від 12.12.2016 №28-70-2/60/9-3888 зверталась до ГУ БКОЗ СБУ, у зв`язку з необхідністю направити до митниці відповідних спеціалістів для вирішення питання щодо проведення додаткових досліджень вказаного товару.

Також судом встановлено, що відповідачем отримано від ГУ БКОЗ СБУ лист від 09.12.2016 №14/4/1-25505, з вимогою до митниці виключити факти завершення митного оформлення зазначеного товару та випуску його у вільний обіг до отримання від підрозділів Служби безпеки України інформації про результати експертних досліджень відібраних проб (зразків) цього товару.

16.01.2017 Спеціальна лабораторія з питань експертизи та досліджень ДФС повідомила Енергетичну митницю ДФС листом за №317/7/94-94-55-03-01-11 про те, що встановити наявність отруйних та сильнодіючих речовин у скраплених газах неможливе.

18.01.2017 представником ГУ БКОЗ СБ України здійснено відбір проб (зразків) вказаного товару, за митною декларацією ІМ 40 ДЕ 903010000/2016/004945 від 07.12.2016.

Як вбачається з матеріалів справи, 18.01.2017 Енергетичною митницею отримано доручення ГУ БКОЗ СБ України від 12.01.2017 №14/4/1-148 на проведення огляду (переогляду) у присутності співробітників СБ України.

В письмових запереченнях на позов представником відповідача зазначено, що Енергетична митниця ДФС неодноразово зверталась до ГУ БКОЗ СБУ про готовність сприяти Службі безпеки України, в межах компетенції митниці, у вирішенні питань щодо недопущення порушень вимог законодавства України в сфері державної митної справи з боку суб`єктів зовнішньоекономічної діяльності та необхідність направлення до митниці посадових осіб ГУ БКОЗ СБУ, які будуть залучені до проведення додаткових заходів митного контролю, а також інформування про дату і час їх проведення. На підтвердження вказаних дій відповідачем до матеріалів справи надано листи від 12.01.2017 № 28-70-1.3/60/9-142, від 23.12.2016 №28-70-1/60/9-4019 від 20.01.2017 №28-70-1/60/9-232, від 26.01.2017 № 28-70-3/60/9-319.

07.03.2017 Енергетичною митницею ДФС здійснено митне оформлення вказаного товару, після отримання листа ГУ БКОЗ СБ України від 06.03.2017 №14/4/1-6086 про надання дозволу щодо розмитнення вказаного товару, без врахування орієнтувань ГУ БКОЗ СБ України щодо відбору проб товару для проведення експертного дослідження на предмет вмісту сильнодіючих/отруйних речовин, а також без проведення митного огляду/ переогляду товарів за участю співробітників CБ України.


................
Перейти до повного тексту