ПОСТАНОВА
Іменем України
11 червня 2020 року
Київ
справа №820/2817/17
провадження №К/9901/68522/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючого - Смоковича М. І.,
суддів: Мартинюк Н. М., Мельник-Томенко Ж. М.
розглянув в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, адміністративну справу
за позовом ОСОБА_1 до Ізюмської районної державної адміністрації Харківської області про поновлення на посаді, провадження по якій відкрито
за касаційною скаргою Ізюмської районної державної адміністрації Харківської області на рішення Харківського окружного адміністративного суду від 28 лютого 2018 року, ухваленого у складі головуючого судді Рубан В. В., та постанову Харківського апеляційного адміністративного суду від 18 жовтня 2018 року, прийняту у складі колегії суддів: головуючого - Перцової Т. С., суддів: Жигилія С. П., Спаскіна О. А.
І. Суть спору
1. У липні 2017 року ОСОБА_1 звернувся до суду з адміністративним позовом до Ізюмської районної державної адміністрації Харківської області (далі - Ізюмська РДА) про поновлення його на посаді керівника апарату Ізюмської РДА.
2. В мотивування позову зазначає, що, починаючи з 25 червня 2010 року, позивач обіймав посаду керівника апарату Ізюмської РДА.
2.1. Однак, розпорядженням голови Ізюмської РДА від 05 жовтня 2016 року № 154-к позивача звільнено із займаної посади за пунктом 1 частини першої статті 87 Закону України "Про державну службу" від 10 грудня 2015 року № 889-VIII (далі - Закон № 889-VIII).
2.2. Підставою прийняття вказаного розпорядження слугувало подання першого заступника голови Ізюмської РДА Кіяна Д. С. від 30 вересня 2016 року, а також розпорядження голови Ізюмської РДА від 23 травня 2016 року № 226, від 24 травня 2016 року № 53-к та від 29 липня 2016 року № 114-к.
2.3. Стверджує, що в попередженнях про його вивільнення у зв`язку із реорганізацією державного органу йому не було запропоновано всі вакантні посади, які він міг би зайняти відповідно до своєї кваліфікації.
2.4. Вважаючи розпорядження голови Ізюмської РДА від 05 жовтня 2016 року № 154-к незаконним, ОСОБА_1 з метою захисту своїх прав звернувся до суду з вимогою про поновлення його на посаді.
ІІ. Встановлені судами фактичні обставини справи
3. ОСОБА_1 відповідно до розпорядження голови Ізюмської РДА від 25 червня 2010 року № 99-к обіймав посаду керівника апарату Ізюмської РДА.
4. На підставі розпорядження голови Ізюмської РДА від 04 травня 2016 року № 51-к проведено попередження працівників апарату Ізюмської РДА, зокрема заступника голови РДА, керівника апарату РДА та інших про зміну істотних умов праці, у зв`язку з набуттям з 01 травня 2016 року чинності Закону № 889-VIII.
5. Розпорядженням голови Ізюмської РДА від 18 травня 2016 року № 226 визначено структуру районної державної адміністрації.
6. На підставі розпорядження голови Ізюмської РДА від 24 травня 2016 року № 53-к до штатного розпису апарату та структурних підрозділів районної державної адміністрації Харківської області внесені зміни з 01 травня 2016 року, зокрема, виведено із штатного розпису ряд посад, в тому числі посаду керівника апарату РДА, яку займав позивач, та введено посади: заступника голови-керівника апарату РДА; заступника керівника апарату - начальника відділу організаційно-кадрової роботи та масових комунікацій апарату РДА; начальника загального відділу апарату РДА; три одиниці головного спеціаліста відділу організаційно-кадрової роботи та масових комунікацій апарату РДА; дві одиниці головного спеціаліста загального відділу апарату РДА; провідного фахівця зв`язків із громадськістю та пресою відділу організаційно-кадрової роботи та масових комунікацій РДА; інспектора загального відділу апарату РДА, інспектора відділу ведення державного реєстру виборців апарату РДА, провідного інженера - системного адміністратора відділу фінансово господарського забезпечення апарату РДА, головного спеціаліста юридичного відділу апарату РДА.
7. Відповідно до штатного розпису Ізюмської РДА, введеного в дію з 01 травня 2016 року - посада керівника апарату РДА відсутня.
8. 16 червня 2016 року на підставі розпорядження голови Ізюмської РДА № 65-к "Про попередження про наступне вивільнення" відповідно до статті 49-2 Кодексу законів про працю України (далі - КЗпП України), розпоряджень голови районної державної адміністрації від 23 травня 2016 року № 226 "Про структуру Ізюмської районної державної адміністрації", від 24 травня 2016 року № 53-к "Про внесення змін до штатного розпису структурних підрозділів Ізюмської районної державної адміністрації" у зв`язку з реорганізацією структури апарату РДА та скороченням посад попереджено про наступне вивільнення із займаних посад певних осіб, у тому числі і ОСОБА_1, з яким останній ознайомився 30 червня 2016 року під особистий підпис.
9. Розпорядженням голови Ізюмської районної державної адміністрації Харківської області від 21 червня 2016 року № 79-к "Про внесення змін до структури та штатного розпису апарату районної державної адміністрації", зокрема, внесені зміни до штатного розпису апарату РДА з 01 липня 2016 року, виведено із штатного розпису апарату Ізюмської РДА посади: заступника керівника апарату - начальника відділу організаційно - кадрової роботи та масових комунікацій апарату Ізюмської РДА; головного спеціаліста відділу організаційно кадрової роботи та масових комунікацій апарату - 3 одиниці; провідного фахівця із зв`язків з громадськістю та пресою відділу організаційно-кадрової роботи та масових комунікацій апарату Ізюмської РДА; провідного інженера - системного адміністратора відділу фінансово господарського забезпечення апарату Ізюмської РДА та введено до штатного розпису структурних підрозділів Ізюмської РДА посади: заступника керівника апарату - начальника відділу організаційної роботи управління персоналом та масових комунікацій апарату Ізюмської РДА; головного спеціаліста відділу організаційної роботи, управління персоналом та масових комунікацій апарату Ізюмської РДА - 3 одиниці; провідного фахівця із зв`язків з громадськістю та пресою відділу організаційної роботи, управління персоналом та масових комунікацій апарату Ізюмської РДА; провідного інженера - системного адміністратора загального відділу апарату Ізюмської РДА.
10. Згідно з розпорядженням першого заступника голови Ізюмської РДА від 01 липня 2016 року № 92-к "Про введення в дію штатного розпису апарату Ізюмської районної державної адміністрації" відповідно до Закону України "Про державну службу", розпорядження голови Ізюмської РДА від 21 червня 2016 року № 79-к "Про внесення змін до структури та штатного розпису апарату районної державної адміністрації" з 01 липня 2016 року введено в дію штатний розпис апарату Ізюмської РДА.
11. Розпорядженням голови Ізюмської районної державної адміністрації Харківської області від 29 липня 2016 року № 114-к відповідно до статті 49-2 КЗпП України, розпоряджень голови районної державної адміністрації від 23 травня 2016 року № 226 "Про структуру Ізюмської районної державної адміністрації", від 24 травня 2016 року № 53-к "Про внесення змін до штатного розпису структурних підрозділів Ізюмської районної державної адміністрації" у зв`язку з реорганізацією структури апарату РДА та скороченням посад, ОСОБА_1 вдруге попереджено про наступне вивільнення із займаної посади.
12. 29 липня 2016 року керівнику апарату Ізюмської РДА ОСОБА_1 запропоновано вакантну посаду: спеціаліста 1 категорії фінансово - господарського відділу фінансового управління Ізюмської РДА.
13. З вказаним розпорядженням позивача ознайомлено 04 серпня 2016 року. При цьому позивач від запропонованої посади відмовився.
14. Відповідно до розпорядження Ізюмської РДА від 05 жовтня 2016 року № 154-к ОСОБА_1 звільнено із займаної посади за пунктом 1 частини першої статті 87 Закону № 889-VIII на підставі подання першого заступника голови Ізюмської РДА Кіяна Д. С. від 30 вересня 2016 року.
ІІІ. Рішення судів першої та апеляційної інстанцій і мотиви їх ухвалення
15. Рішенням Харківського окружного адміністративного суду від 28 лютого 2018 року, залишеним без змін постановою Харківського апеляційного адміністративного суду від 18 жовтня 2018 року, позовні вимоги задоволено.
15.1. Поновлено ОСОБА_1 на посаді керівника апарату Ізюмської РДА.
16. Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що звільнення позивача відбулося з порушенням встановленої законом процедури, що є підставою для поновлення його на попередній посаді.
17. Зазначена позиція підтримана Харківським апеляційним адміністративним судом, який за результатом апеляційного перегляду залишив рішення суду першої інстанції без змін.
IV. Касаційне оскарження
18. У касаційній скарзі представник Ізюмської РДА, посилаючись на порушення судами попередніх інстанцій норм матеріального та процесуального права, просить скасувати їх рішення та прийняти нове, яким в позові відмовити.
19. Свою касаційну скаргу мотивує відсутністю аргументації судами попередніх інстанцій поновлення позивача на посаді, недослідженням рівнозначних посад, які пропонувались позивачу у період з травня по липень 2017 року.
19.1. Вказує на невиконання судами вимог пункту 10.2 постанови Пленуму Вищого адміністративного суду від 20 травня 2013 року № 7 "Про судове рішення в адміністративній справі".
19.2. Наголошує, що недотримання вимоги пункту 10.2 вказаної постанови призвело до настання обставин, за яких розпорядження про звільнення позивача залишається чинним, а дата, з якої необхідно здійснити поновлення ОСОБА_1 не встановлена.
20. Водночас, у відзиві позивач вказує на безпідставність касаційної скарги і просить залишити її без задоволення, а рішення судів попередніх інстанцій - без змін.
V. Релевантні джерела права й акти їх застосування
21. Відповідно до частини третьої статті 3 Кодексу адміністративного судочинства України (надалі також КАС України) провадження в адміністративних справах здійснюється відповідно до закону, чинного на час вчинення окремої процесуальної дії, розгляду і вирішення справи.
22. 08 лютого 2020 року набрали чинності зміни до КАС України, внесені Законом України від 15 січня 2020 року № 460-IX "Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України щодо вдосконалення порядку розгляду судових справ".
23. За правилом пункту 2 розділу ІІ "Прикінцеві та перехідні положення" зазначеного Закону касаційні скарги на судові рішення, які подані і розгляд яких не закінчено до набрання чинності цим Законом, розглядаються в порядку, що діяв до набрання чинності цим Законом.
24. За наведених підстав касаційний розгляд здійснюється за правилами, що діяли до набрання чинності цим Законом, а саме за правилами КАС України в редакції зі змінами, внесеними Законом України від 19 грудня 2019 року № 394-IX.
25. Приписами частини першої статті 341 КАС України визначено, що суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.
26. Частиною другою статті 19 Конституції України обумовлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
27. Однією із гарантій забезпечення права громадян на працю є передбачений у статті 5-1 КЗпП України правовий захист від необґрунтованої відмови у прийнятті на роботу і незаконного звільнення, а також сприяння у збереженні роботи.
28. Загальні підстави звільнення працівників визначені КЗпП України.
29. За змістом статті 40 КЗпП України трудовий договір, укладений на невизначений строк, а також строковий договір до закінчення строку його чинності можуть бути розірвані власником або уповноваженим ним органом лише у випадку змін в організації виробництва і праці, в тому числі ліквідації, реорганізації, банкрутства або перепрофілювання підприємств, установ, організацій, скорочення численності або штату працівників.
Звільнення з цих підстав допускається, якщо неможливо перевести працівника, за його згодою, на іншу роботу.
Не допускається звільнення працівника з ініціативи власника або уповноваженого ним органу в період його тимчасової непрацездатності (крім звільнення за пунктом 5 цієї статті), а також у період перебування працівника у відпустці. Це правило не поширюється на випадок повної ліквідації підприємства, установи, організації.
30. Відповідно до статті 42 КЗпП України при скороченні чисельності чи штату працівників у зв`язку із змінами в організації виробництва і праці переважне право на залишення на роботі надається працівникам з більш високою кваліфікацією і продуктивністю праці.
При рівних умовах продуктивності праці і кваліфікації перевага в залишенні на роботі надається:
1) сімейним - при наявності двох і більше утриманців;
2) особам, в сім`ї яких немає інших працівників з самостійним заробітком;
3) працівникам з тривалим безперервним стажем роботи на даному підприємстві, в установі, організації;
4) працівникам, які навчаються у вищих і середніх спеціальних учбових закладах без відриву від виробництва;
5) учасникам бойових дій, інвалідам війни та особам, на яких поширюється чинність Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту";
6) авторам винаходів, корисних моделей, промислових зразків і раціоналізаторських пропозицій;
7) працівникам, які дістали на цьому підприємстві, в установі, організації трудове каліцтво або професійне захворювання;
8) особам з числа депортованих з України, протягом п`яти років, з часу повернення на постійне місце проживання до України;
9) працівникам з числа колишніх військовослужбовців строкової служби та осіб, які проходили альтернативну (невійськову) службу, - протягом двох років з дня звільнення їх зі служби.
Перевага в залишенні на роботі може надаватися й іншим категоріям працівників, якщо це передбачено законодавством України.