1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



11 червня 2020 року

Київ

справа №405/9005/16-а(2-а/405/277/16)

провадження №К/9901/61270/18



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого - Смоковича М. І.,

суддів: Єресько Л. О., Загороднюка А. Г.,

розглянув у попередньому судовому засіданні в касаційній інстанції адміністративну справу

за позовом ОСОБА_1 до Міської ради м. Кропивницького, треті особи - Управління охорони здоров`я Міської ради м. Кропивницького, Пологовий будинок № 1, Пологовий будинок № 2 імені Святої Анни, про скасування рішення, провадження у якій відкрито

за касаційною скаргою ОСОБА_1 на постанову Ленінського районного суду м.Кіровограда від 22 листопада 2017 року (суддя Іванова Л.А.) та постанову Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 17 липня 2018 року (судді Суховаров А.В., Ясенова Т.І., Головко О.В.),

Суть спору.

1. У грудні 2016 року ОСОБА_1 звернувся до суду з адміністративним позовом до Кіровоградської міської ради, в якому просив визнати незаконним та скасувати рішення Кіровоградської міської ради № 692 від 17.11.2016 "Про оптимізацію мережі лікувально-профілактичних закладів комунальної власності м. Кропивницького та реорганізацію Пологового будинку № 2 ім. "Святої Анни" шляхом приєднання до пологового будинку № 1".

2. Позивач вважає, що спірне рішення суперечить статті 49 Конституції України, у якій передбачено, що у державних і комунальних закладах охорони здоров`я медична допомога надається безоплатно; існуюча мережа таких закладів не може бути скорочена. Зазначив, що пологовий будинок № 2 ім. " Святої Анни " - це комунальний лікувально-профілактичний заклад, який входив до мережі закладів охорони здоров`я, які надають безоплатну медичну допомогу, а тому його припинення як юридичної особи, припинення юридичної особи - пологового будинку № 2 ім. "Святої Анни" суперечить Основному Закону України. Переконував, що відповідач прийняв спірне рішення поза межами своїх повноважень. У цьому зв`язку зазначив, що за пунктом 30 частини першої статті 26 Закону України від 21 травня 1997 року № 280/97-ВР "Про місцеве самоврядування в Україні" (далі - Закон № 280/97-ВР) місцеві ради не мають права приймати рішення про припинення "закладів" охорони здоров`я. Додав також, що питання припинення діяльності Пологового будинку № 2 не обговорювалося на громадських слуханнях.

Встановлені судами фактичні обставини справи.

3. Відповідно до статутів Пологовий будинок № 1 та Пологовий будинок № 2 імені Святої Анни перебувають в комунальній власності, засновником яких є Кіровоградська міська рада.

4. Згідно з протоколом засідання експертного середовища від 26.05.2016, для надання медичної допомоги жінкам і новонародженим на більш високому рівні за сучасними стандартами та перинатальними технологіями, зміцнення матеріально-технічної бази є нагальна потреба у створенні перинатального центру ІІ рівня на базі Пологового будинку № 1 шляхом об`єднання і залучення медичного персоналу Пологового будинку 2 імені Святої Анни.

5. Згідно з актом від 17.06.2016 організаційного аудиту акушерсько-гінекологічної та неонтологічної допомоги населенню в м. Кіровограді, з урахуванням скорочення населення в місті, рекомендовано створити міський перинатальний центр ІІ рівня та розмістити його на базі Пологового будинку № 1 із залученням медичного персоналу та обладнання Пологового будинку № 2. Створення перинатального центру ІІ рівня дасть можливість для жінок покращити, а для новонароджених створити умови, передбачені нормативами і стандартами медичної допомоги вторинного рівня, забезпечить комплексне цілодобове надання медичної допомоги жінкам і новонародженим дітям за вищими стандартами медичної допомоги.

6. Акт склали в.о. директора державної установи "Український інститут стратегічних досліджень Міністерства охорони здоров`я", доктор медичних наук, професор ОСОБА_4, завідувач Всеукраїнського науково-практичного центру здоров`я, доктор медичних наук ОСОБА_5; завідувач відділення охорони здоров`я матері і дитини, кандидат медичних наук ОСОБА_3

7. На підставі зазначених документів Кіровоградська міська рада на 3-му засіданні 5-ої сесії 7-го скликання прийняла рішення № 692 від 17.11.2016 "Про оптимізацію мережі лікувально-профілактичних закладів комунальної власності м. Кропивницького та реорганізацію Пологового будинку №2 ім. "Святої Анни" шляхом приєднання до пологового будинку №1", яким вирішено: 1. припинити юридичну особу - пологовий будинок № 2 ім. "Святої Анни", ідентифікаційний код 03074022 шляхом приєднання (реорганізації) до пологового будинку № 1, ідентифікаційний код 20652012; 2. призначити комісію з реорганізації пологового будинку № 2 ім. "Святої Анни" у складі згідно з додатком; 3. визначити місцезнаходження комісії з реорганізації пологового будинку № 2 ім. "Святої Анни" за адресою: м. Кропивницький, вул. Ганни Дмитрян, 1 ; 4. Комісії з реорганізації: 1) повідомити державного реєстратора про реорганізацію юридичної особи в порядку, передбаченому чинним законодавством України; 2) оприлюднити у встановленому порядку повідомлення про реорганізацію пологового будинку № 2 ім. "Святої Анни", порядок і строки заявлення кредиторами вимог до нього; 3) здійснити всі необхідні заходи щодо припинення пологового будинку № 2 ім. "Святої Анни" у встановленому законодавством порядку та подати передавальний акт на затвердження Кіровоградській міській раді; 5. Встановити строк для заявлення кредиторами вимог до пологового будинку № 2 ім. "Святої Анни" - два місяці з дня офіційного оприлюднення рішення щодо реорганізації юридичної особи; 6. Встановити порядок заявлення кредиторами вимог до пологового будинку № 2 ім. "Святої Анни" шляхом направлення письмових вимог на адресу місцезнаходження комісії з реорганізації юридичної особи; 7. Управлінню охорони здоров`я Кіровоградської міської ради: 1) забезпечити внесення змін до штатного розпису та кошторису доходів і видатків пологового будинку № 1 та вжити інших необхідних заходів, пов`язаних з припиненням пологового будинку 2 ім. "Святої Анни" шляхом приєднання до пологового будинку № 1 ; 2) винести на затвердження Кіровоградської міської ради проект рішення про внесення змін до Статуту пологового будинку № 1, пов`язаних з приєднанням до нього пологового будинку № 2 ім. "Святої Анни"; 3) винести на затвердження Кіровоградської міської ради проект рішення про створення комунального закладу "Міська лікарня № 2 м. Кропивницького", його статут та структуру з місцезнаходженням за адресою: м. Кропивницький, вул. Ганни Дмитрян, 1; 8. Контроль за виконанням даного рішення покласти на постійну комісію з питань охорони здоров`я та соціального захисту населення, заступника міського голови з питань діяльності виконавчих органів ОСОБА_2 .

8. У справі встановлено, що інформація щодо об`єднання двох пологових будинків міста, а також інформація (висновки, та рекомендації) державної установи "Український інститут стратегічних досліджень МОЗ України" щодо оптимізації медичних установ були доведені до відома територіальної громади м.Кіровограда шляхом публікацій у віснику Кіровоградської міської ради "Вечірня газета" (№ 25 від 24.06.2016) та газеті "Україна -Центр" (23.06.2016 № 25), та будь-яких скарг та заперечень від жителів територіальної громади м.Кропивницького до Кіровоградської міської ради не надходили.

9. Рішенням № 832 від 15.03.2017 Кіровоградська міська рада утворила юридичну особу Комунальний заклад "Міська лікарня № 2 імені Святої Анни м. Кропивницького"; визначила місцезнаходження новоствореної лікарні м. Кропивницький, вул. Г.Дмитрян, 1, тобто за адресою знаходження Пологового будинку № 2 імені Святої Анни.

10. Відповідно до статуту комунальний заклад "Міська лікарня № 2 імені Святої Анни м. Кропивницького" є багатопрофільним лікувально-профілактичним комунальним закладом, який забезпечує медичне обслуговування населення.

11. Наказом директора Департаменту охорони здоров`я Кіровоградської обласної державної адміністрації № 1733 від 08.12.2017 та наказом начальника Управління охорони здоров`я Кіровоградської міської ради № 200 від 29.12.2017, з метою лікування хворих з хронічною нирковою недостатністю, доручено забезпечити функціонування відділення гемодіалізу у Комунальному закладі "Міська лікарня № 2 імені Святої Анни м. Кропивницького"; відтак начальник Управління охорони здоров`я Кіровоградської міської ради затвердив штатний розпис новоутвореної лікарні.

12. Між тим, рішення Кіровоградської міської ради № 692 від 17.11.2016 "Про оптимізацію мережі лікувально-профілактичних закладів комунальної власності м. Кропивницького та реорганізацію Пологового будинку №2 ім. "Святої Анни" шляхом приєднання до пологового будинку № 1 " ОСОБА_1 оскаржив до адміністративного суду.

Рішення судів першої та апеляційної інстанцій.

13. Ленінський районний суд міста Кіровограда постановою від 22 листопада 2017 року відмовив у задоволенні позовних вимог.

14. Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд постановою від 17 липня 2018 року залишив постанову суду першої інстанції без змін.

15. Суди попередніх інстанцій зазначили, що за описаної ситуації йдеться не про припинення лікувальних закладів та скорочення існуючої мережі закладів охорони здоров`я, а про реорганізацію та перепрофілювання двох закладів охорони здоров`я з метою підвищення рівня та стандартів надання медичних послуг мешканцям м. Кіровограда, що прямо передбачено частиною 4 статті 16 Основ законодавства України про охорону здоров`я та входить до компетенції і повноважень власника медичних закладів - Кіровоградської міської ради відповідно до частини першої статті 143 Конституції України, пункту 30 частини першої статті 26 Закону № 280/97-ВР. Також суди зазначили, що реорганізація і перепрофілювання медичних закладів не передбачає скорочення акушерських та гінекологічних ліжок.

16. З приводу громадських обговорень зауважили, що законодавством не передбачено проведення громадських слухань при вирішенні питань реорганізації та перепрофілювання медичних закладів. На переконання судів, рішення Кіровоградської міської ради № 692 від 17.11.2016 не порушує прав територіальної громади м. Кіровограда (тепер - м. Кропивницького).

Касаційне оскарження.

17. У касаційній скарзі позивач просить скасувати рішення судів попередніх інстанцій в повному обсязі.

18. На думку позивача, при вирішенні цього спору суди попередніх інстанцій в цій справі мали б насамперед врахувати положення статті 49 Основного Закону України, якою заборонено скорочувати існуючу мережу закладів. Переконує, що відповідач мав би врахувати думку громадськості. Крім того, на думку позивача, міська рада не наділена повноваженнями припиняти/реорганізовувати "заклади", яким був згаданий пологовий будинок.

19. Відповідач подав відзив на касаційну скаргу, у якому просить залишити оскаржені судові рішення без змін. Вважає, що позивач помилково трактує норми законодавства, адже перепрофілювання і реорганізація закладів охорони здоров`я, якщо такі належать до сфери управління міських рад, є компетенцією останніх.

20. Наголосив, що Кіровоградська міська рада є засновником згаданого закладу охорони здоров`я (відповідно до статуту), тому має повноваження на те, щоб реорганізовувати його чи приймати щодо рішення про його перепрофілювання та/чи оптимізації його роботи.


................
Перейти до повного тексту