1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Рішення



РІШЕННЯ

Іменем України



10 червня 2020 року



Київ



справа №420/2651/20



адміністративне провадження №П/9901/117/20



Колегія суддів Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду:



суддя-доповідач Гусак М.Б., судді: Шипуліна Т. М., Хохуляк В. В., Ханова Р. Ф., Усенко Є. А.,



розглянувши у порядку спрощеного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Верховної Ради України, треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача: голова Одеської обласної Державної адміністрації - Куций Максим Васильович, голова Лиманської районної Державної адміністрації Одеської області - Приймак Василь Михайлович, голова Лиманської районної ради Одеської області - Тефтул Геннадій Олександрович, секретар Трояндівської сільської ради Лиманського району Одеської області та виконувач повноважень голови цієї ради - ОСОБА_2, про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити дії,



ВСТАНОВИЛА:



27 березня 2020 року ОСОБА_1 подав до Одеського окружного адміністративного суду позов, в якому просив: визнати протиправною бездіяльність Верховної Ради України щодо непризначення позачергових виборів голови Трояндівської сільської ради Лиманського району Одеської області (далі - Сільрада); зобов`язати Верховну Раду України прийняти постанову про призначення позачергових виборів.



На обґрунтування позову заяви позивач зазначає, що Верховна Рада України всупереч вимог статей 2, 3, 12, частин другої та третьої статті 42 Закону України від 21 травня 1997 року № 280/97-ВР "Про місцеве самоврядування в Україні" (далі - Закон № 280/97-ВР) допустила протиправну бездіяльність щодо не призначення позачергових виборів голови Сільради внаслідок дострокового припинення 13 лютого 2019 року повноважень сільського голови цієї ради - ОСОБА_3, внаслідок чого порушила права позивача як члена громади, так і мешканців територіальної громади сіл Трояндове, Ставки, Ониськове, які входять до Сільради, що, на думку позивача, призвело до істотного обмеження права сільської територіальної громади на місцеве самоврядування.



Одеський окружний адміністративний суд ухвалою від 1 квітня 2020 року передав матеріали позовної заяви за підсудністю до Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду.



Ухвалою судді Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду Гусака М. Б. від 4 травня 2020 року відкрито провадження у вказаній справі та призначено розгляд за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін на 15 травня 2020 року.



13 травня 2020 року відповідач подав клопотання про відкладення розгляду справи, яке судом задоволено; розгляд справи перенесено на 10 червня 2020 року.



Відповідач подав відзив на позов, в якому просить відмовити у задоволенні позову ОСОБА_1, оскільки призначення позачергових виборів голови Сільради не відбулося з об`єктивних причин (тривалі судові процеси щодо оскарження колишнім сільським головою рішення Сільради від 13 лютого 2019 року про дострокове припинення його повноважень); в силу вимог статей 195, 287 Виборчого кодексу України призначення Верховною Радою України позачергових виборів голови Сільради після 26 лютого 2020 року суперечило б Закону.



Голова Лиманської районної ради Одеської області - Тефтул Г. О. та виконувач повноважень голови Сільради (секретар цієї ради) - ОСОБА_2 надали пояснення на позовну заяву, в яких просять позовні вимоги за адміністративним позовом ОСОБА_1 залишити без задоволення.



Заслухавши доповідь головуючого судді, встановивши обставини справи, суд доходить висновку, що позов підлягає частковому задоволенню з таких підстав.



На думку позивача, оскільки 19 лютого 2020 року сплив річний термін перебування ОСОБА_2 на посаді виконувача повноважень голови Сільради, то Верховна Рада України протиправною бездіяльністю порушує його права (як члена громади) та мешканців територіальних громад сіл Трояндове, Ставки, Ониськове, які входять до складу Трояндівської сільської ради Лиманського району Одеської області, тобто істотно обмежує права сільської територіальної громади на місцеве самоврядування.



При цьому, у позовній заяві міститься посилання на наступні положення Конституції України та Закону № 280/97-ВР.



Частиною першою статті 38 Конституції України встановлено, що громадяни мають право брати участь в управлінні державними справами, у всеукраїнському та місцевих референдумах, вільно обирати і бути обраними до органів державної влади та органів місцевого самоврядування.



Місцеве самоврядування є правом територіальної громади - жителів села чи добровільного об`єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища та міста - самостійно вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України (частина перша статті 140 Конституції України).



Місцеве самоврядування здійснюється територіальною громадою в порядку, встановленому законом, як безпосередньо, так і через органи місцевого самоврядування: сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи (частина третя статті 140 Конституції України).



Територіальні громади на основі загального, рівного, прямого виборчого права обирають шляхом таємного голосування відповідно сільського, селищного, міського голову, який очолює виконавчий орган ради та головує на її засіданнях. Строк повноважень сільського, селищного, міського голови, обраного на чергових виборах, становить п`ять років (частина друга статті 141 Конституції України).



Відповідно до статті 2 Закону № 280/97-ВР місцеве самоврядування в Україні - це гарантоване державою право та реальна здатність територіальної громади - жителів села чи добровільного об`єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища, міста - самостійно або під відповідальність органів та посадових осіб місцевого самоврядування вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України. Місцеве самоврядування здійснюється територіальними громадами сіл, селищ, міст як безпосередньо, так і через сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи, а також через районні та обласні ради, які представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст.



Згідно зі статтею 3 цього Закону громадяни України реалізують своє право на участь у місцевому самоврядуванні за належністю до відповідних територіальних громад. Будь-які обмеження права громадян України на участь у місцевому самоврядуванні залежно від їх раси, кольору шкіри, політичних, релігійних та інших переконань, статі, етнічного та соціального походження, майнового стану, терміну проживання на відповідній території, за мовними чи іншими ознаками забороняються.



Частинами першою, другою статті 12 Закону № 280/97-ВР встановлено, що сільський, селищний, міський голова є головною посадовою особою територіальної громади відповідно села (добровільного об`єднання в одну територіальну громаду жителів кількох сіл), селища, міста. Сільський, селищний, міський голова обирається відповідною територіальною громадою на основі загального, рівного, прямого виборчого права шляхом таємного голосування в порядку, визначеному законом, і здійснює свої повноваження на постійній основі. Строк повноважень сільського, селищного, міського голови, обраного на чергових місцевих виборах, визначається Конституцією України.



За правилами статті 42 Закону № 280/97-ВР у разі звільнення з посади сільського, селищного, міського голови у зв`язку з достроковим припиненням його повноважень або його смерті, а також у разі неможливості здійснення ним своїх повноважень повноваження сільського, селищного, міського голови здійснює секретар відповідної сільської, селищної, міської ради, крім випадків дострокового припинення повноважень сільського, селищного, міського голови відповідно до Закону України "Про військово-цивільні адміністрації" або Закону України "Про правовий режим воєнного стану". Секретар сільської, селищної, міської ради тимчасово здійснює зазначені повноваження з моменту дострокового припинення повноважень сільського, селищного, міського голови і до моменту початку повноважень сільського, селищного, міського голови, обраного на позачергових виборах відповідно до закону, або до дня відкриття першої сесії відповідної сільської, селищної, міської ради, обраної на чергових місцевих виборах (частина друга).


................
Перейти до повного тексту