1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



04 червня 2020 року

Київ



справа №802/1463/18-а

адміністративне провадження №К/9901/33000/19



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Єресько Л.О.,

суддів: Загороднюка А.Г., Соколова В.М.

за участю:

секретаря судового засідання Кисличенко О.В.,

позивачів ОСОБА_1, ОСОБА_2

представника відповідача - Галенка О.М.,

розглянув у відкритому судовому засіданні у касаційній інстанції адміністративну справу №802/1463/18-а

за позовом ОСОБА_1, ОСОБА_2 до Жмеринської міської ради Вінницької області, секретаря Жмеринської міської ради ОСОБА_7, за участю третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача ОСОБА_3 та першого заступника міського голови Білоуса Анатолія Віталійовича про визнання протиправними дій, визнання протиправними та скасування рішень

за касаційною скаргою ОСОБА_1 та ОСОБА_2

на рішення Вінницького окружного адміністративного суду від 02 липня 2019 року, постановлене у складі колегії суддів: головуючого судді Дмитришеної Р.М., суддів: Чернюк А.Ю., Мультян М.Б.

та постанову Сьомого апеляційного адміністративного суду від 16 жовтня 2019 року, ухвалену колегією суддів у складі: головуючого судді Сапальової Т.В., суддів: Залімського І.Г., Мацького Є.М.



УСТАНОВИВ:

Короткий зміст позовних вимог та їх обґрунтування

1. У травні 2018 року ОСОБА_1, ОСОБА_4, ОСОБА_2 звернулися до Вінницького окружного адміністративного суду із позовною заявою до Жмеринської міської ради Вінницької області, секретаря Жмеринської міської ради ОСОБА_7, за участю третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача ОСОБА_3 та першого заступника міського голови Білоуса Анатолія Віталійовича, у якому, з урахуванням уточнень позовних вимог, просили:

1.1. визнати протиправними дії секретаря Жмеринської міської ради ОСОБА_7 щодо незаконного зібрання та проведення сесії Жмеринської міської ради, що відбулася 22.05.2018 року;

1.2. визнати незаконними та скасувати рішення Жмеринської міської ради від 22.05.2018 № 546 "Про дострокове припинення повноважень міського голови ОСОБА_1 ";

1.3. визнати незаконним та скасувати рішення Жмеринської міської ради від 22.05.2018 № 545 "Про розпуск виконавчого комітету Жмеринської міської ради".

1.4. визнати незаконним та скасувати розпорядження секретаря Жмеринської міської ради від 22.05.2018 № 63-рк "Про звільнення ОСОБА_1 ".

1.5. поновити ОСОБА_1 на посаді міського голови м. Жмеринка з 23.05.2018;

1.6. визнати незаконним та скасувати розпорядження секретаря Жмеринської міської ради від 25.05.2018 №65-рк "Про звільнення ОСОБА_4 ";

1.7. поновити ОСОБА_4 на посаді першого заступника Жмеринського міського голови з 26.05.2018;

1.8. визнати незаконним та скасувати розпорядження секретаря Жмеринської міської ради від 25.05.2018 №66-рк "Про звільнення ОСОБА_2 ";

1.9. поновити ОСОБА_2 на посаді заступника Жмеринського міського голови з 26.05.2018;

1.10. постанову суду в частині поновлення ОСОБА_1 на посаді міського голови м. Жмеринка, поновлення ОСОБА_4 на посаді першого заступника Жмеринського міського голови та поновлення ОСОБА_2 на посаді заступника Жмеринського міського голови допустити до негайного виконання.

2. В обґрунтування позовних вимог позивачі вказали, що 22 травня 2018 року в приміщені Жмеринської міської ради відбулося засідання депутатів Жмеринської міської ради 7 скликання. Депутати Жмеринської міської ради під головуванням секретаря Жмеринської міської ради ОСОБА_7 здійснили ряд незаконних дій та прийняли протиправні оскаржувані рішення.

2.1. Позивачі вважають дії та протиправні рішення депутатів Жмеринської міської ради на чолі з ОСОБА_7, що вчинені ними під час зібрання є незаконними, та такими, що порушують Конституцію України, Закон України "Про місцеве самоврядування в Україні", Регламент Жмеринської міської ради.

2.2. В позовній заяві зазначається, що аналіз норм Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" та положення Регламенту Жмеринської міської ради дають підстави вважати, що за пропозицією не менше однієї третини депутатів також скликається сесія міської ради міським головою своїм розпорядженням на протязі двох тижнів, але не раніше, як за три дні до відкриття сесії (частина 4, 7, 9 статті 46 Закону та стаття 10, 11 Регламенту Жмеринської міської ради). При цьому, позивачі звертають увагу, що чергова чи позачергова сесія міської ради скликається лише міським головою за його винесеним розпорядженням.

2.3. Не зважаючи на вмотивовану відмову міського голови про скликання позачергової сесії та відсутність законних підстав у секретаря Жмеринської міської ради збирати сесію ради, а також не зважаючи на відсутність розпорядження міського голови про скликання позачергової сесії Жмеринської міської ради депутати Жмеринської міської ради все ж таки зібралися та здійснили незаконні дії по відношенню до позивачів.

Установлені судами попередніх інстанцій обставини справи

3. Судами попередніх інстанцій встановлено, що 25 жовтня 2015 року відбулися чергові вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів. За результатами підрахунку голосів ОСОБА_1 отримав 69,50 відсотків голосів від загальної кількості виборців.

4. 05 листопада 2015 року постановою №62 Жмеринської міської виборчої комісії у Вінницькій області зареєстровано ОСОБА_1 міським головою м. Жмеринки.

5. 09 листопада 2015 року постановою №65 Жмеринської міської виборчої комісії у Вінницькій області зареєстровано депутатів Жмеринської міської ради у кількості 34 обраних депутатів.

6. 12 листопада 2015 року рішенням №1 першої сесії Жмеринської міської ради 7 скликання "Про результати виборів міського голови та депутатів Жмеринської міської ради Вінницької області" прийнято до відома інформацію Жмеринської міської виборчої комісії у Вінницькій області про результати виборів Жмеринського міського голови та про результати виборів депутатів Жмеринської міської ради від 12.11.2015.

7. 18 листопада 2016 року рішенням 14 сесії Жмеринської міської ради 7 скликання за №237 "Про затвердження заступника міського голови та керуючого справами виконавчого комітету" за пропозицією міського голови на посаду заступника міського голови затверджено ОСОБА_2 .

8. 21 листопада 2016 року розпорядженням міського голови №143-рк прийнято ОСОБА_2 на посаду заступника міського голови з 22.11.2016 з посадовим окладом згідно штатного розпису.

9. Відповідно до статті 15 Закону України "Про службу в органах місцевого самоврядування" присвоєно ОСОБА_2 дев`ятий ранг посадової особи місцевого самоврядування четвертої категорії посад.

10. 23 лютого 2017 року рішенням 19 сесії Жмеринської міської ради 7 скликання за №279 "Про затвердження першого заступника міського голови" за пропозицією міського голови на посаду першого заступника міського голови затверджено ОСОБА_4 .

11. 01 березня 2017 року розпорядженням міського голови №19-рк прийнято ОСОБА_4 на посаду першого заступника міського голови з 02.03.2017 з посадовим окладом згідно штатного розпису.

12. Відповідно до ст. 15 Закону України "Про службу в органах місцевого самоврядування" присвоєно ОСОБА_4 дев`ятий ранг посадової особи місцевого самоврядування четвертої категорії посад.

13. 21 травня 2018 року на ім`я міського голови ОСОБА_1 та секретаря Жмеринської міської ради ОСОБА_7 надійшла письмова депутатська ініціатива за підписами 17 депутатів Жмеринської міської ради, що датована 18.05.2018, в якій ініційовано, на підставі статті 11 Регламенту Жмеринської міської ради, скликати позачергову сесію, яка має відбутись 22 травня 2018 у залі засідань міської ради з початком о 10:00 годині.

13.1. Зазначено про необхідність включити до порядку денного невідкладні питання, зокрема:

1) Про звіт першого заступника міського голови ОСОБА_4 .

2) Про звіт заступника міського голови ОСОБА_2 .

14. Дана письмова депутатська ініціатива зареєстрована за вх. №02-5-10-2260 від 21.05.2018.

15. За результатами розгляду цієї депутатської ініціативи, міським головою направлена письмова відповідь від 21.05.2018 на адреси 21 депутата за змістом якої вказано, що згідно розпорядження міського голови від 17 травня 2018 року №91-р "Про скликання чергової 38 сесії міської ради 7 скликання" вже скликано чергову сесію на 14 червня 2018 року о 10:00 годині. На розгляд сесії винесено 8 питань та інші питання, запрошено депутатів обласної ради, членів виконавчого комітету, начальників управлінь та відділів міської ради, виконкому, засоби масової інформації.

16. Крім того, у листі зазначено, що частиною 3 статті 11 Регламенту Жмеринської сільської ради Вінницької області, затвердженого рішенням 2 сесії Жмеринської міської ради 7 скликання №15 від 18 грудня 2015 року (із змінами), визначено, що пропозиція і обґрунтування щодо необхідності скликання позачергової сесії подаються в письмовій формі міському голові з переліком питань, що пропонуються для розгляду.

17. З огляду на вищезазначене, а також на те, що всупереч положенням частини 3 статті 11 Регламенту не надано обґрунтування щодо необхідності скликання позачергової сесії, не вбачається законних підстав для скликання позачергової сесії. Запропоновані до розгляду питання за потреби можуть бути включені в порядок денний чергової 38 сесії міської ради 7 скликання, яка відбудеться 14 червня 2018 о 10-00 годині.

18. Дані листи відправлено на адреси депутатів 21.05.2018, що підтверджується копією реєстру щодо відправлених листів рекомендованим листом № 289, оригінал якого долучено до матеріалів справи.

19. Вважаючи відмову міського голови щодо скликання позачергової сесії Жмеринської міської ради за депутатською ініціативою незаконною та невмотивованою, секретар Жмеринської міської ради ОСОБА_7, керуючись пунктом 2 частини 3 статті 50 та частиною шостою статті 46 ЗУ "Про місцеве самоврядування в Україні", та за вимогою більшості депутатів Жмеринської міської ради 7 скликання скликав позачергову 38 сесію 7 скликання на 22 травня 2018 року о 10:00 годині ранку в залі засідань виконавчого комітету міської ради, про що видав розпорядження. Дане розпорядження зареєстровано за вх. №02-05-10-2264 21.05.2018, оскільки як встановлено в ході судового розгляду апаратом виконавчого комітету міської ради відмовлено щодо його реєстрації як розпорядчого документу відповідно до документообігу.

19.1. Згідно із розпорядженням на розгляд сесії винесено питання:

1). Про звіт першого заступника міського голови ОСОБА_4 .

2). Про звіт заступника міського голови ОСОБА_2.

На сесію запросити депутатів обласної ради, членів виконавчого комітету, начальників управлінь та відділів міської ради, виконкому, засоби масової інформації.

20. Крім того, 21 травня 2018 року секретар Жмеринської міської ради ОСОБА_7 письмово дав доручення начальнику загального відділу відносно того, щоб було оприлюднений текст оголошення про скликання позачергової 38 сесії 7 скликання на 22 травня 2018 року на сайті міської ради.

21. ОСОБА_1, ОСОБА_2, ОСОБА_4 також повідомлялись щодо проведення позачергової сесії на 22 травня 2018 особисто ОСОБА_7, що не заперечувалось учасниками справи в ході судового розгляду.

22. За змістом службової записки начальника загального відділу С. Кудіної від 21.05.2018 на ім`я голови міської ради вказано, що 21.05.2018 інспектором по роботі з радою було їй надано оголошення щодо скликання позачергової 38 сесії 7 скликання на 22 травня 2018 року о 10:00 год. Згідно посадової інструкції начальника загального відділу апарату виконавчого комітету міської ради безпосередньо підпорядкований міському голові, тому висловловлено прохання про вжиття заходів щодо надання вказівок по даному питанню (т.5 а.с. 64). На цій службовій записці міститься резолюція міського голови - залишити без розгляду.

23. Згідно картки із контрольною відміткою про розпорядження ОСОБА_7 про скликання позачергової сесії, про опублікування оголошення скликання сесії міститься відмітка: залишити без розгляду ОСОБА_1 .

24. Відповідно до листа за підписом міського голови ОСОБА_1 від 21.05.2018, адресованого секретарю міської ради вказано про відсутність у останнього повноважень видавати розпорядження про опублікування оголошень про скликання сесії міської ради. До відома депутатів інформація щодо проведення позачергової сесії міської ради була доведена в телефонному режимі інспектором по роботі з радою Грушковською Д.В. 21 травня 2018 року.

25. 22 травня 2018 на засідання позачергової сесії прибули 26 депутатів із 34 депутатського складу міської ради, та 15 запрошених, що підтверджується протоколом пленарного засідання міської ради (т. 4 а.с. 178-182).

26. Міський голова та його заступники на засідання позачергової сесії не прибули.

27. За змістом протоколу №38 від 22.05.2018 відкрив та проводив позачергову сесію секретар міської ради ОСОБА_7 За пропозицію розпочати сесію проголосували 26 депутатів. Обрано секретаріат у кількості двох депутатів, затверджено порядок денний. На обговорення поставлено питання порядку денного, за наслідками чого прийнято два рішення №543 та №544 про визнання роботи першого заступника та заступника міського голови незадовільною. За пропозицією по першому питанню проголосовано "за" 26 депутатів, по другому - 25 депутатів, 1 - не приймав участі у голосуванні.

28. Депутат міської ради ОСОБА_15, відповідно до абзацу 2 пункту 4, пункту 14, пункту 15 статті 13 Регламенту Жмеринської міської ради запропонувала внести до порядку денного сесії питання "Про розпуск виконавчого комітету Жмеринської міської ради", надавши проект рішення та обґрунтування терміновості його розгляду. За дану пропозицію проголосовано "за" 26 депутатами.

29. В обговорені вказаного питання згідно із протоколом, які висловлювали свої думки, взяли депутати ОСОБА_11, ОСОБА_12, ОСОБА_13, ОСОБА_14 , ОСОБА_15, ОСОБА_16

30. Рішення № 545 "Про розпуск виконавчого комітету Жмеринської міської ради" прийнято з урахуванням пропозиції депутата ОСОБА_12, за яке проголосували 26 депутатів.

31. Згідно із рішенням №545 "Про розпуск виконавчого комітету Жмеринської міської ради", відповідно до пункту 3 частини 1 статті 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", частини 20 Закону України "Про службу в органах місцевого самоврядування", Жмеринська міська рада вирішила: розпустити виконавчий комітет Жмеринської міської ради. У зв`язку з розпуском виконавчого комітету Жмеринської міської ради припинити службу в органах місцевого самоврядування ОСОБА_4 на посаді першого заступника міського голови; ОСОБА_2 на посаді заступника міського голови.

32. Згідно із протоколом №38 позачергової сесії від 22.05.2018, депутат міської ради ОСОБА_18, відповідно до пункту 4, пункту 14, пункту 15 статті 13 Регламенту Жмеринської міської ради запропонував внести до порядку денного сесії питання "Про дострокове припинення повноважень міського голови ОСОБА_1 ".

33. Зачитано текст заяви, підписаної 21 депутатом міської ради з обґрунтуванням розгляду даного питання, до якої долучено обґрунтування терміновості за підписом депутата міської ради ОСОБА_18 (т.4 а.с. 199). За дану пропозицію проголосовано 26 депутатами. Утворена лічильна комісія, обрано голову та секретаря лічильної комісії, оголошена перерва у роботі сесії, проведено спільне засідання постійних депутатських комісій, що підтверджено протоколом (т.4 а.с. 176), затверджено бюлетень для таємного голосування, оголошено перерву, проведено перереєстрацію депутатів у кількості 26 осіб, проведено процедуру таємного голосування, головою лічильної комісії ОСОБА_19 оголошено результати таємного голосування. Відповідно до протоколу № 2 лічильної комісії про дострокове припинення повноважень міського голови, одержали бюлетені 26 депутатів, прийняли участь у таємному голосуванні 26 депутатів, проголосували "за" - 26 депутатів. За затвердження протоколу лічильної комісії № 2, два пакети з бюлетенями, що додаються, проголосували двадцять шість депутатів.

34. Відповідно до змісту рішення № 546 від 22 травня 2018 року 38 сесії 7 скликання, відповідно до статті 12, пункту 16 частини 1 статті 26, статті 59, частини 2 та частини 3 статті 79 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" та ст. 41 Регламенту Жмеринської міської ради, враховуючи, що міським головою ОСОБА_1 не забезпечується здійснення наданих йому повноважень, за результатами таємного голосування, міська рада вирішила: припинити достроково повноваження міського голови міста Жмеринки ОСОБА_1 . Враховуючи, що відповідно до частини 2 статті 42 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" у зв`язку з достроковим припиненням голови і до моменту початку повноважень міського голови, обраного на позачергових виборах відповідно до закону, повноваження Жмеринського міського голови покладено тимчасово на секретаря Жмеринської міської ради ОСОБА_7

35. 23 травня 2018 року ОСОБА_1 отримано лист за підписом секретаря Жмеринської міської ради, який останній повідомив про розпорядження від 22.05.2018 року №63-рк "Про звільнення ОСОБА_1 ". Згідно із розпорядженням ОСОБА_1 звільнено з посади Жмеринського міського голови у зв`язку з достроковим припиненням повноважень.

36. Розпорядженням секретаря Жмеринської міської ради від 25.05.2018 № 65-рк "Про звільнення ОСОБА_4 " звільнено ОСОБА_4 25 травня 2018 року з посади першого заступника Жмеринського міського голови. Розпорядженням секретаря Жмеринської міської ради від 25.05.2018 № 66-рк "Про звільнення ОСОБА_2 " останнього звільнено 25 травня 2018 року з посади заступника Жмеринського міського голови.

37. Позивачі, не погоджуючись із діями секретаря Жмеринської міської ради щодо ініціювання та проведення позачергової сесії, вважаючи рішення сесії № 546 та № 545 протиправними, а дії депутатів незаконними, звернулись до суду з даним позовом.

Короткий зміст рішень судів попередніх інстанцій

38. Рішенням Вінницького окружного адміністративного суду від 02 липня 2019 року, залишеним без змін постановою Сьомого апеляційного адміністративного суду від 16 жовтня 2019 року, у задоволенні позовних вимог ОСОБА_1, ОСОБА_4, ОСОБА_2 відмовлено повністю.

39. Відмовляючи у задоволенні позову суд першої інстанції, із висновками якого погодився і суд апеляційної інстанції, виходив з того, що оскаржувані рішення Жмеринської міської ради прийняті на підставі, у межах та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Відповідачі, приймаючи спірні рішення, реалізували свою компетенцію відповідно до Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" та Регламенту міської ради, питання дострокового припинення повноважень та розпуск виконавчого комітету є виключною компетенцією ради, а повноваження щодо звільнення заступників міського голови є дискреційними повноваженнями відповідної ради. При цьому судами попередніх інстанцій враховано, що за рішення про дострокове припинення повноважень міського голови та розпуск виконавчого комітету Жмеринської міської ради у визначений законом спосіб висловились більше 2/3 від загального складу депутатів міської ради.

40. Ухвалою Сьомого апеляційного адміністративного суду від 16 жовтня 2019 року заява ОСОБА_4 про відмову від апеляційної скарги та відмову від позову задоволено. Прийнято відмову ОСОБА_4 від апеляційної скарги та відмову від позову. Апеляційне провадження у справі за апеляційною скаргою ОСОБА_4 закрито. Провадження у справі за адміністративним позовом ОСОБА_1, ОСОБА_4, ОСОБА_2 до Жмеринської міської ради Вінницької області, секретаря Жмеринської міської ради ОСОБА_7, за участю третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача ОСОБА_20, ОСОБА_3 про визнання протиправними дій, визнання протиправними та скасування рішень закрито в частині позовних вимог ОСОБА_4 . Рішення Вінницького окружного адміністративного суду від 02 липня 2019 року визнане нечинним в частині позовних вимог ОСОБА_4 .

Короткий зміст та обґрунтування вимог касаційної скарги та її рух у касаційній інстанції

41. 27 листопада 2019 року до Верховного Суду надійшла касаційна скарга ОСОБА_1 та ОСОБА_2 на рішення Вінницького окружного адміністративного суду від 02 липня 2019 року та на постанову Сьомого апеляційного адміністративного суду від 16 жовтня 2019 року, у якій просили скасувати оскаржувані судові рішення та ухвалити нове рішення, яким позовні вимоги ОСОБА_1 та ОСОБА_2 задовольнити в повному обсязі.

42. В обґрунтування касаційної скарги скаржники вказували, що судами безпідставно взято до уваги лише докази та пояснення, які надані стороною відповідачів, при цьому не зазначивши мотиви відхилення тих чи інших доводів позивачів, зокрема в частині права міського голови на надання мотивованої відмови депутатам на їх звернення щодо проведення позачергової сесії та зміни в структурному складі виконавчого комітету Жмеринської міської ради. Суди не взяли до уваги той факт, що на адресу міського голови про скликання позачергової сесії без подання відповідного обґрунтування термінової необхідності.

43. Скаржники наголошували на численних порушеннях під час скликання спірної позачергової сесії, зокрема, частини 10 статті 46 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" в частині своєчасного доведення до відома депутатів і населення про скликання сесії ради, частини п`ятої статті 41 Регламенту Жмеринської міської ради в частині попереднього розгляду постійною комісією питання про доцільність розгляду радою питання про дострокове припинення повноважень міського голови, а також статті 13 цього ж Регламенту в частині порушення порядку формування порядку денного та відсутністю проектів рішень, що пропонувалися до розгляду, та обґрунтувань до них.

44. Також вказували на порушення, які були допущені в ході проведення позачергової 38 сесії Жмеринської міської ради, а саме: порядок денний цієї позачергової сесії було затверджено у кількості двох питань: "Про звіт першого заступника міського голови ОСОБА_4 " і "Про звіт заступника міського голови ОСОБА_2 ", в свою чергу питання про дострокове припинення повноважень міського голови ОСОБА_1 та про розпуск виконавчого комітету було включено до порядку денного вже після його затвердження, що суперечить частинам 17, 18 статті 13 та статті 14 Регламенту. При цьому під час проведення голосування по питанню дострокового припинення повноважень міського голови депутатами Жмеринської міської ради було порушено принцип таємного голосування.

45. Окремо, у касаційній скарзі підкреслено, що будь-яке рішення стосовно припинення служби в органах місцевого самоврядування або дострокове припинення повноважень заступників міського голови можливе лише за умови внесення пропозицій від міського голови, порушення трудового законодавства, а також у разі притягнення до відповідальності.

46. Скаржники також просили суд при розгляді справи звернути увагу на постанову Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду від 26 червня 2019 року у справі № 1640/3394/18, у якій суд в подібних правовідносинах детально та чітко мотивував та розписав, як має проводитися сесія міської ради з обов`язковим дотриманням порядку скликання, повідомлення депутатів та населення про скликання сесії, порядку формування порядку денного та дотримання принципу таємниці голосування.

47. Ухвалою Верховного Суду від 06 грудня 2019 року відкрито касаційне провадження за даною касаційною скаргою.

48. Ухвалою Верховного Суду у складі судді-доповідача Касаційного адміністративного суду Єресько Л.О. від 16 березня 2020 року підготовчі дії у справі закінчено, справу призначено до попереднього розгляду у відповідності до пункту 3 частини першої статті 340 та статті 343 КАС України.

49. Ухвалою Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача - Єресько Л.О., суддів: Загороднюка А.Г., Соколова В.М. від 18 березня 2020 року справу № 802/1463/18-а призначено до розгляду у відкритому судовому засіданні із викликом учасників справи.

50. В судовому засіданні ОСОБА_1 та ОСОБА_2 вимоги своєї касаційної скарги підтримали та просили їх задовольнити в повному обсязі.

Позиція інших учасників справи.

51. 27 грудня 2019 року до Верховного Суду надійшов відзив Жмеринської міської ради, у якому відповідач просить касаційну скаргу залишити без задоволення, а оскаржувані судові рішення - без змін.

52. У відзиві вказано, що скаржники у касаційній скарзі обґрунтовують протиправність оскаржуваних рішень порушенням Регламенту Жмеринської міської ради, тобто звертаються до фактів, натомість приписи КАС України визначає роль касаційної інстанції як "суду права", а не "суду фактів". Просили суд врахувати той факт, що позивачами у касаційній скарзі фактично розширені підстави позову, які не заявлялися ними у позовній заяві, а тому не були предметом розгляду суду першої інстанції, та в силу приписів КАС України не можуть бути прийняті та розглянуті судом касаційної інстанції.

53. Відповідач секретарь Жмеринської міської ради ОСОБА_7 не скористався своїм правом на подання до суду касаційної інстанції відзиву на касаційну скаргу у письмовій формі. В судовому засіданні представник цього відповідача проти задоволення вимог касаційної скарги заперечував, підтримуючи позицію Жмеринської міської ради.

54. Від інших учасників справи відзивів на касаційну скаргу у письмовій формі до суду касаційної інстанції не надходило, що відповідно до статті 338 не є перешкодою для перегляду рішень судів першої та апеляційної інстанцій у касаційному порядку.

Релевантні джерела права

55. Україна є демократичною, правовою державою, в якій визнається і гарантується місцеве самоврядування, що є правом територіальної громади - жителів села чи добровільного об`єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища та міста - самостійно вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України (статті 1, 7, частина перша статті 140 Конституції України).

56. Частиною другою статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

57. Територіальна громада здійснює місцеве самоврядування в порядку, встановленому законом, безпосередньо або через органи місцевого самоврядування: сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи; органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов`язковими до виконання на відповідній території (частина третя статті 140, частина перша статті 144 Конституції України).

58. Відповідно до Рішення Конституційного Суду України №7-рп/2009 від 16 квітня 2009 року гарантоване державою місцеве самоврядування здійснюється територіальною громадою через сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи і передбачає правову, організаційну та матеріально-фінансову самостійність, яка має певні конституційно-правові межі, встановлені, зокрема, приписами статей 19, 140, 143, 144, 146 Основного Закону України. З аналізу вказаних конституційних положень вбачається, що ці органи місцевого самоврядування, здійснюючи владу і самостійно вирішуючи питання місцевого значення, віднесені законом до їх компетенції, та приймаючи рішення, які є обов`язковими до виконання на відповідній території, зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Такі ж положення закріплені також у статті 4 Європейської хартії місцевого самоврядування, яка встановлює, що головні повноваження і функції органів місцевого самоврядування визначаються конституцією або законом; органи місцевого самоврядування в межах закону мають повне право вільно вирішувати будь-яке питання, яке не вилучене із сфери їхньої компетенції і вирішення якого не доручене жодному іншому органу; повноваження, якими наділяються органи місцевого самоврядування, як правило, мають бути повними і виключними.

59. Відповідно до частини першої статті 143 Конституції України територіальні громади села, селища, міста безпосередньо або через утворені ними органи місцевого самоврядування вирішують, крім передбачених в Основному Законі України, й інші питання місцевого значення, віднесені законом до їхньої компетенції.

60. Система та гарантії місцевого самоврядування в Україні, засади організації та діяльності, правового статусу і відповідальності органів та посадових осіб місцевого самоврядування визначаються Законом України "Про місцеве самоврядування в Україні" від 21 травня 1997 року №280/97-ВР (в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин, далі - Закон № 280/97-ВР). Окремі особливості проходження служби в органах місцевого самоврядування врегульовані Законом України "Про службу в органах місцевого самоврядування" від 07 червня 2001 року № 2493-ІІІ (в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин, далі - Закон № 2493-ІІІ).

61. Статтею 2 Закону № 280/97-ВР встановлено, що місцеве самоврядування в Україні - це гарантоване державою право та реальна здатність територіальної громади - жителів села чи добровільного об`єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища, міста - самостійно або під відповідальність органів та посадових осіб місцевого самоврядування вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України.

62. Місцеве самоврядування здійснюється територіальними громадами сіл, селищ, міст як безпосередньо, так і через сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи, а також через районні та обласні ради, які представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст.

63. Згідно частини першої статті 10 Закону № 280/97-ВР сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.

64. Представницькі органи місцевого самоврядування, сільські, селищні, міські голови, виконавчі органи місцевого самоврядування діють за принципом розподілу повноважень у порядку і межах, визначених цим та іншими законами (частина третя статті 10 Закону № 280/97-ВР).

65. Виконавчими органами сільських, селищних, міських, районних у містах (у разі їх створення) рад є їх виконавчі комітети, відділи, управління та інші створювані радами виконавчі органи (частина перша статті 11 Закону № 280/97-ВР).

66. Виконавчі органи сільських, селищних, міських, районних у містах рад є підконтрольними і підзвітними відповідним радам, а з питань здійснення делегованих їм повноважень органів виконавчої влади - також підконтрольними відповідним органам виконавчої влади (частина друга статті 11 Закону № 280/97-ВР).

67. Відповідальність органів та посадових осіб місцевого самоврядування перед територіальними громадами встановлена приписами статті 75 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні". Так, зазначена стаття передбачає:

1. Органи та посадові особи місцевого самоврядування є підзвітними, підконтрольними і відповідальними перед територіальними громадами. Вони періодично, але не менш як два рази на рік, інформують населення про виконання програм соціально-економічного та культурного розвитку, місцевого бюджету, з інших питань місцевого значення, звітують перед територіальними громадами про свою діяльність.

2. Територіальна громада у будь-який час може достроково припинити повноваження органів та посадових осіб місцевого самоврядування, якщо вони порушують Конституцію або закони України, обмежують права і свободи громадян, не забезпечують здійснення наданих їм законом повноважень.

68. Відповідно до приписів статті 3 Закону № 2493-ІІІ посадами в органах місцевого самоврядування, зокрема, є 1) виборні посади, на які особи обираються територіальною громадою та 2) виборні посади, на які особи обираються або затверджуються відповідною радою.

69. Частинами першою-третьою другою статті 12 Закону № 280/97-ВР передбачено, що сільський, селищний, міський голова є головною посадовою особою територіальної громади відповідно села (добровільного об`єднання в одну територіальну громаду жителів кількох сіл), селища, міста.

70. Сільський, селищний, міський голова обирається відповідною територіальною громадою на основі загального, рівного, прямого виборчого права шляхом таємного голосування в порядку, визначеному законом, і здійснює свої повноваження на постійній основі. Строк повноважень сільського, селищного, міського голови, обраного на чергових місцевих виборах, визначається Конституцією України. Сільський, селищний, міський голова очолює виконавчий комітет відповідної сільської, селищної, міської ради, головує на її засіданнях.

71. За приписами частини першої статті 42 № Закону 280/97-ВР повноваження сільського, селищного, міського голови починаються з моменту оголошення відповідною сільською, селищною, міською виборчою комісією на пленарному засіданні ради рішення про його обрання. Повноваження сільського, селищного, міського голови закінчуються в день відкриття першої сесії відповідної сільської, селищної, міської ради, обраної на наступних чергових місцевих виборах, або, якщо рада не обрана, з моменту вступу на цю посаду іншої особи, обраної на наступних місцевих виборах, крім випадків дострокового припинення його повноважень відповідно до частин першої та другої статті 79 цього Закону.

72. У разі звільнення з посади сільського, селищного, міського голови у зв`язку з достроковим припиненням його повноважень або його смерті, а також у разі неможливості здійснення ним своїх повноважень повноваження сільського, селищного, міського голови здійснює секретар відповідної сільської, селищної, міської ради, крім випадків дострокового припинення повноважень сільського, селищного, міського голови відповідно до Закону України "Про військово-цивільні адміністрації". Секретар сільської, селищної, міської ради тимчасово здійснює зазначені повноваження з моменту дострокового припинення повноважень сільського, селищного, міського голови і до моменту початку повноважень сільського, селищного, міського голови, обраного на позачергових виборах відповідно до закону, або до дня відкриття першої сесії відповідної сільської, селищної, міської ради, обраної на чергових місцевих виборах (частина друга статті 42 Закону № 280/97-ВР).

73. Приписами частини четвертої статті 42 Закону № 280/97-ВР визначено, що до повноважень сільського, селищного, міського голови, зокрема, належить: забезпечення здійснення у межах наданих законом повноважень органів виконавчої влади на відповідній території, додержання Конституції та законів України, виконання актів Президента України та відповідних органів виконавчої влади; організація в межах, визначених цим Законом, роботи відповідної ради та її виконавчого комітету; підписання рішень ради та її виконавчого комітету; внесення на розгляд ради пропозиції щодо кандидатури на посаду секретаря ради; здійснення керівництва апаратом ради та її виконавчого комітету; скликання сесії ради, внесення пропозиції та формування порядку денного сесій ради і головування на пленарних засіданнях ради; виконання функції розпорядника бюджетних коштів та використання їх лише за призначенням, визначеним радою; звернення до суду про визнання незаконними актів інших органів місцевого самоврядування, місцевих органів виконавчої влади, підприємств, установ та організацій, які обмежують права та інтереси територіальної громади, а також повноваження ради та її органів; ведення особистого прийому громадян; забезпечення на відповідній території додержання законодавства щодо розгляду звернень громадян та їх об`єднань; здійснення інших повноваження місцевого самоврядування, визначених цим та іншими законами, якщо вони не віднесені до виключних повноважень ради або не віднесені радою до відання її виконавчих органів; видання розпоряджень у межах своїх повноважень та інше.


................
Перейти до повного тексту