ПОСТАНОВА
Іменем України
11 червня 2020 року
Київ
справа №826/4747/13-а
адміністративне провадження №К/9901/28501/18, №К/9901/28500/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача - Гончарової І.А., суддів - Олендера І.Я., Ханової Р.Ф.,
розглянувши в попередньому судовому засіданні касаційні скарги Київської міської митниці ДФС та Товариства з обмеженою відповідальністю "ФОГТ МЕДІКАЛ ЛОГІСТИК"
на постанову Окружного адміністративного суду міста Києва від 22 квітня 2016 року (суддя Огурцов О.П.)
та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 23 червня 2016 року (судді: Хрімлі О.Г. (головуючий), Ганечко О.М., Літвіна Н.М.)
у справі № 826/4747/13-а
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "ФОГТ МЕДІКАЛ ЛОГІСТИК"
до Київської регіональної митниці ДФС
про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення,
В С Т А Н О В И В:
У квітні 2013 року Товариство з обмеженою відповідальністю "ФОГТ МЕДІКАЛ ЛОГІСТИК" (далі - ТОВ "ФОГТ МЕДІКАЛ ЛОГІСТИК") звернулося до суду з адміністративним позовом до Київської регіональної митниці ДФС (правонаступником якої є Київська міська митниця ДФС; далі - Митниця), в якому просило визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення від 30 січня 2013 року № 29.
Справа неодноразово розглядалася судами різних інстанцій.
Так, Окружний адміністративний суд міста Києва постановою від 19 червня 2013 року відмовив у задоволенні адміністративного позову.
Київський апеляційний адміністративний суд постановою від 14 листопада 2013 року скасував рішення суду першої інстанції та ухвалив нове, яким задовольнив адміністративний позов ТОВ "ФОГТ МЕДІКАЛ ЛОГІСТИК".
Вищий адміністративний суд України ухвалою від 08 червня 2015 року скасував постанову Окружного адміністративного суду міста Києва від 19 червня 2013 року та постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 14 листопада 2013 року, а справу направив на новий розгляд до суду першої інстанції.
Рішення суду касаційної інстанції мотивоване тим, що у позивача не могло виникнути обов`язків щодо сплати антидемпінгового мита за вантажними митними деклараціями, за якими товар був ввезений на митну територію України в той час, коли постанова Київського апеляційного адміністративного суду від 25 листопада 2010 року була чинною. Разом із тим, суд дійшов висновку, що ухвала суду про вжиття заходів забезпечення адміністративного позову, якою зупинено дію нормативно-правового акта, не скасовує його чинність, не змінює обсягу прав та обов`язків сторін у спорі. З огляду на це, а також враховуючи що у спірному податковому повідомленні-рішенні не визначено конкретних сум сплати податкового зобов`язання по кожній конкретній вантажно-митній декларації та ці питання не були предметом дослідження в судах, справу вирішено направити на новий розгляд.
Під час нового розгляду справи Окружний адміністративний суд міста Києва постановою від 22 квітня 2016 року, залишеною без змін ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду від 23 червня 2016 року, адміністративний позов задовольнив частково: визнав протиправним та скасував податкове повідомлення-рішення від 30 січня 2013 року № 29 в частині нарахування ТОВ "ФОГТ МЕДІКАЛ ЛОГІСТИК" антидемпінгового мита на товари, що ввозилися на територію України відповідно до вантажно-митних декларацій за період з 25 листопада 2010 року до 16 березня 2011 року. В задоволенні решти позовних вимог відмовив.
Задовольняючи позов частково, суд першої інстанції, з висновком якого погодився суд апеляційної інстанції, висновувався на тому, що покладення відповідачем на позивача після скасування судом заходів забезпечення адміністративного позову обов`язку щодо сплати антидемпінгового мита відповідно до рішення Міжвідомчої комісії з міжнародної торгівлі за період, коли дію зазначеного рішення було зупинено, є правомірним. Натомість суди визнали неправомірним нарахування позивачу антидемпінгового мита на товари, що ввозилися на територію України відповідно до вантажних митних декларацій за період з 25 листопада 2010 року до 16 березня 2011 року, у період, коли постанова Київського апеляційного адміністративного суду від 25 листопада 2010 року була чинною.
Не погодившись із рішеннями судів попередніх інстанцій, ТОВ "ФОГТ МЕДІКАЛ ЛОГІСТИК" звернулося до Вищого адміністративного суду України з касаційною скаргою, в якій, посилаючись на порушення судами норм матеріального та процесуального права, просить їх скасувати в частині відмови в задоволенні позову та ухвалити в цій частині нове рішення, яким задовольнити адміністративний позов у повному обсязі.
На обґрунтування касаційної скарги позивач зазначив, що якщо митний орган прийняв митну декларацію, надав дозвіл на пропуск товарів через митний кордон та завершив митне оформлення таких товарів, то в подальшому у нього відсутні правові підстави для донарахування грошових зобов`язань за такими митними деклараціями. Позивач вважає, що на момент митного оформлення спірних митних декларацій національне законодавство не давало можливості ні позивачу, ні співробітникам митного органу передбачити, що до цих митних оформлень буде застосовано оскаржуване рішення Міжвідомчої комісії з міжнародної торгівлі від 29 вересня 2009 року № АД-216/2009/4402-37.
Крім того, із касаційною скаргою до Вищого адміністративного суду України звернулася також і Митниця, в якій, посилаючись на неправильне застосування судами норм матеріального та процесуального права, просить скасувати рішення судів попередніх інстанцій та ухвалити нове рішення, яким відмовити ТОВ "ФОГТ МЕДІКАЛ ЛОГІСТИК" у задоволенні позовних вимог у повному обсязі. Зокрема, відповідач зазначив, що рішення Міжвідомчої комісії з міжнародної торгівлі від 29 вересня 2009 року № АД-216/2009/4402-37 визнано в судовому порядку правомірним та законним, тому передбачені ним антидемпінгові заходи підлягають застосуванню протягом усього строку, на який вони запроваджувалися.
Вищий адміністративний суд України ухвалою від 29 липня 2016 року відкрив касаційне провадження за касаційною скаргою ТОВ "ФОГТ МЕДІКАЛ ЛОГІСТИК", а ухвалою від 16 серпня 2016 року - за касаційною скаргою Митниці. Матеріали касаційних скарг об`єднано в одне касаційне провадження.
Учасники справи не подали заперечення/відзиви на касаційні скарги, що не перешкоджає розгляду справи.
23 лютого 2018 року справу в порядку, передбаченому підпунктом 4 пункту 1 Розділу VІІ "Перехідні положення" Кодексу адміністративного судочинства України (в редакції, що діє з 15 грудня 2017 року; далі - КАС України) передано до Верховного Суду.
Відповідно до підпункту 4 пункту 1 Розділу VII "Перехідні положення" КАС України касаційні скарги (подання) на судові рішення в адміністративних справах, які подані і розгляд яких не закінчено до набрання чинності цією редакцією Кодексу, передаються до Касаційного адміністративного суду та розглядаються спочатку за правилами, що діють після набрання чинності цією редакцією Кодексу.
09 січня 2018 року на адресу Верховного Суду від арбітражного керуючого Петрової О.Є . надійшло клопотання про закриття провадження у справі №826/4747/13-а на підставі пункту 5 частини першої статті 238 КАС України, якою передбачено, що суд закриває провадження у справі у разі, зокрема, припинення юридичної особи, за винятком суб`єкта владних повноважень, які були однією із сторін у справі, якщо спірні правовідносини не допускають правонаступництва. Заявник зазначає, що 22 червня 2017 року до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань внесено запис № 10731170030021190 про припинення юридичної особи.
Переглядаючи оскаржувані судові рішення в межах доводів та вимог касаційних скарг, перевіряючи дотримання судами першої та апеляційної інстанцій норм процесуального права при встановленні фактичних обставин у справі та правильність застосування ними норм матеріального права, Верховний Суд дійшов висновку, що касаційні скарги не підлягають задоволенню з огляду на наступне.
Суди попередніх інстанцій встановили, що у період з 18 грудня 2012 року до 27 грудня 2012 року відповідно до підпункту 1 пункту 2 статті 351 Митного кодексу України, наказу Київської регіональної митниці від 11 грудня 2012 року № 1457-к "Про тимчасове переведення працівників митниці", наказу Київської регіональної митниці від 18 грудня 2012 року № 1236 "Про проведення невиїзної документальної перевірки" відповідачем проведено документальну невиїзну перевірку ТОВ "ФОГТ МЕДІКАЛ ЛОГІСТИК" щодо дотримання вимог законодавства України з питань державної митної справи при декларуванні товару "Шприци" походженням з Королівства Іспанія за період з 01 січня 2010 року до 31 грудня 2011 року, за результатами якої складено акт № н/84/12/100000000/31988139 від 28 грудня 2012 року.
Відповідно до висновків вказаного акта перевірки контролюючим органом встановлено порушення статті 13 Закону України "Про Єдиний митний тариф" та пункту 2.4 рішення Міжвідомчої комісії з міжнародної торгівлі від 29 вересня 2009 року № АД-216/2009/4402-37 "Про застосування остаточних антидемпінгових заходів щодо імпорту в Україну шприців походження з Королівства Іспанія, Сполученого Королівства Великобританії та Північної Ірландії, Федеративної Республіки Німеччини і Китайської Народної Республіки" за 87 вантажними митними деклараціями, перелік яких наведений у додатку № 1 до акта перевірки, внаслідок чого позивачем не здійснено нарахування та не сплачено антидемпінгове мито, що призвело до заниження суми податкового зобов`язання по сплаті антидемпінгового мита в розмірі 14 717 619,03 грн.
30 січня 2013 року на підставі акта перевірки Митниця прийняла податкове повідомлення-рішення форми "Р" № 29, згідно з яким позивачу визначено суму податкового зобов`язання за платежем "антидемпінгове мито на товари, що ввозяться на територію України суб`єктами господарювання" в розмірі 14 632 493,66 грн.
Рішенням Міжвідомчої комісії з міжнародної торгівлі "Про застосування остаточних антидепінгових заходів щодо імпорту в Україну шприців походження Королівства Іспанія, Сполученого Королівства Великобританії та Північної Ірландії, Федеративної Республіки Німеччина і Китайської Народної Республіки" від 29 вересня 2009 року №АД-216/2009/4402-37 застосовано остаточні антидемпінгові заходи щодо імпорту в Україну шприців з полімерних матеріалів з голками або без голок, двокомпонентних та трьохкомпонентних: об`ємом 2 мл, 5 мл, 10 мл походженням з Китайської Народної Республіки; об`ємом 5 мл, 10 мл, походженням з Королівства Іспанія; об`ємом 10 мл походженням із Сполученого Королівства Великобританії та Північної Ірландії; об`ємом 10 мл походженням з Федеративної Республіки Німеччина.
Дію рішення від 29 вересня 2009 року № АД-216/2009/4402-37 було зупинено ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 12 березня 2010 року про забезпечення позову у справі № 2а-3851/10/2670 за позовом ТОВ "ФОГТ МЕДІКАЛ ЛОГІСТІК", ТОВ "МЕДІК-О-ПЛАНЕТ", ТОВ "АЛЬЯНС ФАРМ" до Міжвідомчої комісії з міжнародної торгівлі, треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, - Мінекономіки України, ВАТ "ГЕМОПЛАСТ", ЗАТ "ТЮМЕНЬ-МЕДІКО-СМІЛА", про визнання протиправним та скасування рішення.
Постановою Окружного адміністративного суду міста Києва від 15 вересня 2010 року у зазначеній справі в позові відмовлено; заходи забезпечення позову скасовано. Ця постанова скасована постановою Київського апеляційного адміністративного суду від 25 листопада 2010 року; рішення Міжвідомчої комісії з міжнародної торгівлі від 29 вересня 2009 року № АД-216/2009/4402-37 визнано протиправним та скасовано; заходи забезпечення позову, вжиті ухвалою від 01 листопада 2010 року, скасовані.
У подальшому ухвалою Вищого адміністративного суду України від 16 березня 2011 року у справі № 2а-3851/10/2670 постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 25 листопада 2010 року скасовано, а постанову Окружного адміністративного суду міста Києва від 15 вересня 2010 року про відмову у задоволенні адміністративного позову залишено в силі.
У періоди зупинення судами дії рішення Міжвідомчої комісії з міжнародної торгівлі від 29 вересня 2009 року № АД-216/2009/4402-37, а також чинності постанови Київського апеляційного адміністративного суду від 25 листопада 2010 року позивач ввіз на митну територію України товар "Шприци ін`єкційні одноразового застосування "BD DISCARDIT™ ІІ" з голками та без голок (об`ємом 2 мл, 5 мл, 10 мл, 20 мл)", виробник - "Becton Dickinson S.А.", країна виробництва - Іспанія, за кодом згідно з УКТ ЗЕД 9018311000 (ставка ввізного мита 0 %) за 87 вантажними митними деклараціями, перелік яких наведений у додатку № 1 до акта перевірки.