1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Окрема думка


Окрема думка

судді Великої Палати Верховного Суду Пророка В. В.

справа № 925/308/18 (провадження № 12-10 гс 20)

12 травня 2020року

м. Київ

Велика Палата Верхового Суду розглянула справу за позовом заступника керівника Смілянської місцевої прокуратури Черкаської області в інтересах держави до Лубенської сільської ради Кам`янського району Черкаської області, Товарної біржі агропромислового комплексу центральних областей України, ОСОБА_1 про визнання результатів аукціону недійсними, скасування протоколу аукціону, визнання договору купівлі-продажу недійсним, повернення нерухомого майна за касаційною скаргою заступника прокурора Черкаської області на постанову Північного апеляційного господарського суду від 09 грудня 2019 року і постановою від 12 травня 2020 року касаційну скаргу задовольнила, скасувала постанову Північного апеляційного господарського суду від 09 грудня 2019 року, а справу направила для продовження розгляду до суду апеляційної інстанції.

Водночас з мотивами Великої Палати Верхового Суду не можу повністю погодитися з огляду на таке.

1. Велика Палата Верховного Суду задовольняючи касаційну скаргу обґрунтувала свою позицію тим, що статтею 30 Закону України «Про приватизацію державного майна», у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин, було встановлено, що спори щодо приватизації державного майна, крім спорів, які виникають із публічно-правових відносин та віднесені до компетенції адміністративних судів, вирішуються господарським судом у порядку, встановленому Господарським процесуальним кодексом України (далі - ГПК України). Вказану вимогу вирішення спору судом господарської юрисдикції передбачено також чинною на момент звернення з позовом редакцією статті 30 Закону України «Про приватизацію державного і комунального майна».

2. За змістом пункту 22 частини першої статті 1 Закону України «Про приватизацію державного і комунального майна» приватизацією є платне відчуження майна, що перебуває у державній або комунальній власності, на користь фізичних та юридичних осіб. Вказана стаття містить і визначення припинення приватизації - рішення органу приватизації про припинення вчинення будь-яких дій, спрямованих на приватизацію (продаж) об`єкта приватизації (пункт 23 частини першої вказаної статті).

3. Спори щодо приватизації державного (або комунального) майна виникають у зв`язку з його відчуженням, зміною чи припиненням правомочностей держави на таке майно та виникненням відповідного обсягу прав у суб`єктів права приватної власності. За загальним правилом спори щодо приватизації державного майна належать до господарської юрисдикції незалежно від суб`єктного складу сторін спору щодо відчуження майна - як юридичних так і фізичних осіб.

4. Як убачається з позовної заяви, прокурор звернувся до суду в інтересах держави з позовом до відповідачів у межах правовідносин щодо відчуження комунального майна, стверджуючи про незаконність такого відчуження, як проведеного поза межами та всупереч нормативно передбаченої для відчуження такого майна процедури приватизації.

5. Спір про те, чи слід було Лубенській сільській раді Кам`янського району (далі - Лубенська сільрада) відчужувати спірне майно виключно в межах приватизаційної процедури в розумінні Закону України «Про приватизацію державного майна» та Закону України«Про приватизацію невеликих державних підприємств (малу приватизацію)», чи у цьому випадку була прийнятна також інша процедура відчуження, є спором щодо приватизації комунального майна.

6. Спосіб, який обрав позивач для захисту порушених прав, не змінює правової природи спору, який виник щодо порушення умов та процедури приватизації спірного майна. Адже в позовній заяві позивач посилається саме на неможливість продажу приміщення ліквідованої загальноосвітньої школи загальною площею 322,8 кв. м, розташованого за адресою: Черкаська область, Кам`янський район, с. Куликівка, вул. Гагаріна, будинок 1 (далі - Куликівська ЗОШ), шляхом його відчуження у порядку, визначеному Положенням про порядок відчуження майна комунальної власності Лубенської сільської ради, затвердженого рішенням Лубенської сільської ради від 27 травня 2011 року №6-8/VI (та, відповідно, Порядком відчуження об`єктів державної власності, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 6 червня 2007 року № 803), як на підставу поданого позову для обґрунтування змісту стверджуваного позивачем порушення та забезпечення належного відновлення порушеного права.

7. Отже, з урахуванням характеру спірних правовідносин, а також наявності прямої вказівки закону на вид судочинства, у якому має розглядатись така категорія справ, спір у цій справі підлягає розгляду в порядку господарського судочинства, а участь фізичної особи у процедурі відчуження майна не змінює правової природи такого юридичного спору та не є підставою для вирішення його в порядку цивільного судочинства.

8. Водночас, позивач обґрунтовуючи позов посилався на те, що під час реалізації спірного приміщення не було дотримано вимог чинного законодавства, що призвело до порушення інтересів держави у сфері розпорядження об`єктами комунальної власності, порушено вимоги Закону України «Про приватизацію державного майна», Закону України«Про приватизацію невеликих державних підприємств (малу приватизацію)», а також чинного на момент проведення аукціону Порядку продажу об`єктів малої приватизації шляхом викупу, на аукціоні (в тому числі за методом зниження ціни, без оголошення ціни), за конкурсом з відкритістю пропонування ціни за принципом аукціону, затвердженого наказом Фонду державного майна України від 02 квітня 2012 року № 439, Положення про порядок відчуження майна комунальної власності Лубенської сільради, затвердженого рішенням Лубенської сільради від 27 травня 2011 року № 6?8/VI.

9. Відповідно до статті 1 Закону України «Про приватизацію державного майна» у редакції, чинній на час проведення аукціону, приватизація державного майна - платне відчуження майна, що перебуває у державній власності, у тому числі разом із земельною ділянкою державної власності, на якій розташований об`єкт, що підлягає приватизації, на користь фізичних та юридичних осіб, які можуть бути покупцями відповідно до цього Закону, з метою підвищення соціально?економічної ефективності виробництва та залучення коштів для здійснення структурної перебудови національної економіки.

10. Суб`єктами приватизації є: державні органи приватизації, покупці (їх представники), посередники (стаття 6 Закону України «Про приватизацію державного майна» у відповідній редакції).

11. Частиною першою статті 7 цього ж Закону, у відповідній редакції, визначено, що Державну політику в сфері приватизації здійснюють Фонд державного майна України, його регіональні відділення та представництва у районах і містах, органи приватизації в Автономній Республіці Крим, що становлять єдину систему державних органів приватизації в Україні.

12. Отже, приватизація є способом зміни правового режиму державного або комунального майна у виді відчуження такого майна на користь фізичних та юридичних осіб, які можуть бути його покупцями. Процедура проведення приватизації була визначена Законом України «Про приватизацію державного майна», продавцями майна в якій виступали саме Фонд державного майна України, його регіональні відділення та представництва, і яка здійснювалася не інакше як на виконання державної програми приватизації.

13. При цьому, станом на час укладення спірного правочину приватизація була не єдиним способом відчуження майна державної (комунальної) власності.

14. Судами встановлено, що Лубенською сільрадою було прийнято рішення від 15 липня 2014 року №30-7/VI «Про приміщення Куликівської ЗОШ», відповідно до якого вирішено приміщення ліквідованої Куликівської ЗОШ вилучити з переліку об`єктів сільської комунальної власності та включити в перелік, що підлягають реалізації. Провести реалізацію приміщення у відповідності до проведеної незалежної грошової оцінки та чинного законодавства.

15. Частиною п`ятою статті 60 Закону України «Про місцеве самоврядування», в редакції чинній на момент прийняття рішення від 15 липня 2014 року №30?7/VI, органи місцевого самоврядування від імені та в інтересах територіальних громад відповідно до закону здійснюють правомочності щодо володіння, користування та розпорядження об`єктами права комунальної власності, в тому числі виконують усі майнові операції, можуть передавати об`єкти права комунальної власності у постійне або тимчасове користування юридичним та фізичним особам, здавати їх в оренду, продавати і купувати, використовувати як заставу, вирішувати питання їхнього відчуження, визначати в угодах та договорах умови використання та фінансування об`єктів, що приватизую

................
Перейти до повного тексту