Постанова
Іменем України
28 травня 2020 року
м. Київ
справа № 640/419/17
провадження № 61-32844св18
Верховний Суд у складі колегії суддів Першої судової палати Касаційного цивільного суду:
Білоконь О. В. (суддя-доповідач), Осіяна О. М., Сакари Н. Ю.,
учасники справи:
позивач - ОСОБА_1,
відповідачі: комунальне підприємство "Харківські теплові мережі", комунальне підприємство "Жилкомсервіс",
третя особа - Харківська міська рада,
розглянув у попередньому судовому засіданні у порядку письмового провадження касаційну скаргу комунального підприємства "Харківські теплові мережі" на рішення Київського районного суду м. Харкова у складі судді Губської Я. В. від 15 листопада 2017 року та постанову Апеляційного суду Харківської області у складі колегії суддів: Піддубного Р. М., Коваленко І. П., Котелевець А. В., від 27 березня 2018 року,
ВСТАНОВИВ:
Короткий зміст позовних вимог
У січні 2017 року ОСОБА_1 звернулась до суду з позовом до комунального підприємства "Харківські теплові мережі" (далі - КП "Харківські теплові мережі", комунального підприємства "Жилкомсервіс" (далі - КП "Жилкомсервіс"), третя особа - Харківська міська рада, про відшкодування матеріальної та моральної шкоди.
В обґрунтування позову вказала, що вона є власником квартири АДРЕСА_1 . 05 жовтня 2016 року внаслідок аварійної ситуації у системі централізованого теплопостачання у міжповерховому перекритті першого та другого поверхів сталося залиття приміщення її квартири, про що 06 жовтня 2016 року представниками КП "Жилкомсервіс" та КП "Харківські теплові мережі" було складено відповідний акт.
Посилаючись на те, що внаслідок залиття пошкодженням належного їй майна завдано шкоди, з урахуванням уточнених позовних вимог, ОСОБА_1 просила суд стягнути у солідарному порядку з КП "Жилкомсервіс" та КП "Харківські теплові мережі" 69 580 грн на відшкодування матеріальної шкоди та 30 000 грн на відшкодування моральної шкоди.
Короткий зміст оскаржуваних судових рішень
Рішенням Київського районного суду м. Харкова від 15 листопада 2017 року, залишеного без змін постановою Апеляційного суду Харківської області від 27 березня 2018 року, позовні вимоги ОСОБА_1 задоволено частково.
Стягнуто з КП "Харківські теплові мережі" на користь ОСОБА_1 60 714,67 грн на відшкодування матеріальної шкоди, 10 000 грн на відшкодування моральної шкоди та 947,85 грн судових витрат.
У іншій частині позову відмовлено.
Судові рішення мотивовані тим, що рішенням виконавчого комітету Харківської міської ради № 1186 від 20 грудня 2006 року КП "Харківські теплові мережі" визначено виконавцем послуг з утримання будинків і споруд у житловому фонді комунальної власності, а укладеним 13 лютого 2012 року між КП "Жилкомсервіс" та КП "Харківські теплові мережі" договором передбачено обов`язок останнього здійснювати технічне обслуговування внутрішньобудинкових систем централізованого опалення та гарячого водопостачання, утримання їх у належному технічному стані, тому саме КП "Харківські теплові мережі" зобов`язано відшкодувати завдану позивачу матеріальну та моральну шкоду.
Короткий зміст вимог касаційної скарги та її доводи
У касаційній скарзі, поданій у травні 2018 року до Верховного Суду, КП "Харківські теплові мережі" просить скасувати судові рішення попередніх інстанцій та ухвалити нове рішення про відмову у задоволенні позову ОСОБА_1, посилаючись на порушення судами норм процесуального права та неправильне застосування норм матеріального права.
Касаційна скарга мотивована тим, що суди попередніх інстанцій не взяли до уваги, що договором від 13 лютого 2012 року передбачено обов`язок КП "Харківські теплові мережі" надавати послуги з утримання будинків та прибудинкових територій у частині технічного обслуговування внутрішньобудинкових систем централізованого опалення та гарячого водопостачання і виконання робіт з усунення аварійних ушкоджень на внутрішньобудинкових системах, отже виконавець виконує не весь обсяг робіт з утримання будинків, а лише частину - здійснює технічне обслуговування внутрішньобудинкових систем опалення та гарячого водопостачання і виконує роботи з усунення аварійних ушкоджень. Проведення поточних і капітальних ремонтів на КП "Харківські теплові мережі" ані нормативним актом, ані договором з КП "Жилкомсервіс" не покладено. Забезпечення проведення капітального і поточного ремонтів відповідно до положень чинного законодавства України покладено на балансоутримувача та управителя житлового будинку.
Рух касаційної скарги у суді касаційної інстанції
Відповідно до статті 388 ЦПК України судом касаційної інстанції у цивільних справах є Верховний Суд.
Ухвалою Верховного Суду від 20 липня 2018 року відкрито касаційне провадження в указаній справі.
У квітні 2019 року до Верховного Суду надійшло клопотання КП "Харківські теплові мережі" про передачу справи на розгляд Великої Палати Верховного Суду.
Відповідно до протоколу автоматизованого розподілу справи між суддями від 15 квітня 2020 року справу призначено судді-доповідачеві.
Фактичні обставини справи, встановлені судами
Рішенням Харківської міської ради від 20 грудня 2006 № 1186 визначено виконавців житлово-комунальних послуг у житловому фонді комунальної власності територіальної громади міста Харкова: з управління будинком, спорудою або групою будинків - КП "Жилкомсервіс", з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій: КП "Харківблагоустрій", КП "Харківські теплові мережі", ДКП "Харківкомуночиствод", КП "ВТП "Вода", КСП "Харківгорліфт" та інші.
Відповідно до підпунктів 3.1 та 3.2 статуту КП "Жилкомсервіс" метою підприємства є: здійснення функцій утримання на балансі, переданих йому за договором з власником житлових будинків, споруд та іншого майна, забезпечення належного рівня житлово-комунального обслуговування населення, створення відповідних умов для проживання, а предметом діяльності - укладення договорів на обслуговування житлово-комунальними послугами споживачів з виконавцями послуг, контроль за якістю послуг і виконанням умов договорів.
13 лютого 2012 року між КП "Жилкомсервіс" як управителем та КП "Харківські теплові мережі" як виконавцем було укладено договір, відповідно до пункту 1.1 якого замовник доручає, а виконавець приймає на себе обов`язок надання послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій в частині технічного обслуговування внутрішньо будинкових систем центрального опалення та гарячого водопостачання: мережі, арматура на них прилади та обладнання, які розміщені в межах будинку та виконання робіт з усунення аварійних ушкоджень на внутрішньо будинкових системах, управитель зобов`язується прийняти та оплатити КП "Харківські теплові мережі" надані послуги.
Пунктами 2.3.2, 2.3.5 вказаного договору сторони передбачили, що виконавець зобов`язаний здійснювати контроль за технічним станом інженерного обладнання будинків, квартир, приміщень, утримувати в належному технічному стані, здійснювати технічне обслуговування внутрішньобудинкових систем, вживати заходів щодо ліквідації аварійних ситуацій, усунення порушень якості послуг у терміни, встановлені цим договором.
ОСОБА_1 на праві власності належить квартира АДРЕСА_1 .
05 жовтня 2016 року сталося залиття вказаної квартири, що підтверджується актом, складеним 06 жовтня 2016 року комісією у складі начальника та майстрів дільниці № 12 КП "Жилкомсервіс", а також слюсаря КП "Харківські теплові мережі". При обстеженні квартири виявлено часткове пошкодження підвісної стелі, залиття шпалер на стіні кухні, вмонтованих електричних світильників, залиття підлоги та електропроводки. Причиною аварії є вихід з ладу стояка трубопроводу системи центрального опалення внаслідок тривалої експлуатації.
Відповідно до звіту про оцінку матеріального збитку від 18 жовтня 2016 року, складеного суб`єктом оціночної діяльності фізичною особою-підприємцем ОСОБА_3, вартість матеріального збитку внаслідок залиття водою з системи централізованого опалення зазначеної квартири становить 53 192 грн, а завданого внаслідок псування особистих речей (кавоварки, офісного столу та кухонних меблів) складає 16 388 грн.
Позиція Верховного Суду
Відповідно до частини другої розділу ІІ "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України від 15 січня 2020 року № 460-ІХ "Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України щодо вдосконалення порядку розгляду судових справ" касаційні скарги на судові рішення, які подані і розгляд яких не закінчено до набрання чинності цим Законом, розглядаються в порядку, що діяв до набрання чинності цим Законом.
Згідно із положенням частини другої статті 389 ЦПК України (тут і далі у редакції, чинній на час подання касаційної скарги) підставами касаційного оскарження є неправильне застосування судом норм матеріального права чи порушення норм процесуального права.
Касаційна скарга задоволенню не підлягає.
Правовідносини, що виникають між виробниками, виконавцями, споживачами у процесі створення, надання та споживання житлово-комунальних послуг, регулюються Законом України "Про житлово-комунальні послуги" від 24 червня 2004 року № 1875-ІV тут і далі у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин (далі - Закон № 1875-ІV).
Відповідно до частин другої, четвертої, шостої статті 19 Закону № 1875-ІV учасниками відносин у сфері житлово-комунальних послуг є: власник, споживач, виконавець, виробник. Виконавцем послуг з централізованого опалення та послуг з централізованого постачання гарячої води для об`єктів усіх форм власності є суб`єкт господарювання з постачання теплової енергії (теплопостачальна організація). Особливими учасниками відносин у сфері житлово-комунальних послуг є балансоутримувач та управитель, які залежно від цивільно-правових угод можуть бути споживачем, виконавцем або виробником.
Згідно із положеннями статті 13 Закону № 1875-ІV залежно від функціонального призначення житлово-комунальні послуги поділяються на: 1) комунальні послуги (централізоване постачання холодної та гарячої води, водовідведення, газо- та електропостачання, централізоване опалення, а також вивезення побутових відходів тощо); 2) послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій (прибирання внутрішньобудинкових приміщень та прибудинкової території, санітарно-технічне обслуговування, обслуговування внутрішньобудинкових мереж, утримання ліфтів, освітлення місць загального користування, поточний ремонт, вивезення побутових відходів тощо); 3) послуги з управління будинком, спорудою або групою будинків (балансоутримання, укладання договорів на виконання послуг, контроль виконання умов договору тощо); 4) послуги з ремонту приміщень, будинків, споруд (заміна та підсилення елементів конструкцій та мереж, їх реконструкція, відновлення несучої спроможності несучих елементів конструкцій тощо).
Рішенням виконавчого комітету Харківської міської ради від 20 грудня 2006 року № 1186 визначено статус КП "Жилкомсервіс" як управителя будинків, а КП "Харківські теплові мережі" - як виконавця послуг з їх утримання.