ПОСТАНОВА
Іменем України
04 червня 2020 року
Київ
справа №813/3085/16
адміністративне провадження №К/9901/21112/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача Білак М.В.,
суддів Губської О.А., Калашнікової О.В.,
розглянув у порядку письмового провадження адміністративну справу
за касаційною скаргою Личаківської об`єднаної Державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Львівській області
на постанову Львівського окружного адміністративного суду від 28 листопада 2016 року (у складі головуючого судді Братичак У.В.)
та ухвалу Львівського апеляційного адміністративного суду від 27 лютого 2017 року (колегія суддів у складі головуючого судді Пліша М.А., суддів: Ільчишин Н.В., Шинкар Т.І.)
у справі №813/3085/16
за позовом ОСОБА_1, ОСОБА_2
до Личаківської об`єднаної Державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Львівській області, управління державної реєстрації Львівської міської ради
про визнання протиправними дій, зобов`язання вчинити дії.
I. ПРОЦЕДУРА
1. ОСОБА_1, ОСОБА_2 звернулись до суду з позовом до Личаківської об`єднаної Державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Львівській області, управління державної реєстрації Львівської міської ради, в якому просили суд:
- визнати протиправними дії управління державної реєстрації Львівської міської ради, що виявились у неправомірній відмові у листах від 8 липня 2016 року №3-х-33991-03/03-795 вих і від 3 серпня 2016 року №03-1150 вих надати інформацію згідно з заявами від 2 липня 2016 року №02/07 та №04/07 від 25 липня 2016 року;
- визнати протиправними дії Личаківської об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління Державної фіскальної служби у Львівській області, що виявились у неправомірній відмові у листі від 28 липня 2016 року 7910/13-06-08-02/127 надати повну інформацію згідно з заявою від 26 липня 2016 року №05/07;
- визнати, що управління державної реєстрації Львівської міської ради та Личаківська об`єднана державна податкова інспекція Головного управління Державної фіскальної служби у Львівській області порушила гарантоване частиною другою статті 32 Конституції України право, оскільки вони без дозволу позивачів використовували їх адресу, яка є конфіденційною інформацією про особу, для реєстрації /обліку СП ТОВ "Польтрансфер";
- визнати факт порушення управлінням державної реєстрації Львівської міської ради процедури припинення юридичної особи ТОВ УПП "Євроінсталсервіс" як таку, що порушила права позивачів;
- зобов`язати управління державної реєстрації Львівської міської ради та Личаківську об`єднану державну податкову інспекцію Головного управління Державної фіскальної служби у Львівській області вчинити реєстраційні дії (записи) у всіх наявних у них паперових і електронних облікових/реєстраційних документах СП ТОВ "Польтрансфер" із зазначенням у відповідних графах цих документів наступного: 1) адресу вулиця Лісна, 8а/2, м. Львів, 79010 вважати недійсною; місцезнаходження СП ТОВ "Польтрансфер" - не встановлено;
- зобов`язати управління державної реєстрації Львівської міської ради здійснити спрощену процедуру державної реєстрації припинення юридичної особи ТОВ УПП "Євроінсталсервіс";
- зобов`язати управління державної реєстрації Львівської міської ради та Личаківську об`єднану державну податкову інспекцію Головного управління Державної фіскальної служби у Львівській області направити позивачам (рекомендованим листом з повідомленням про вручення) документ, який підтверджує вчиненні ними реєстраційні дії, із зазначенням у ньому всіх документів, в яких були внесені реєстраційні записи стосовно СП ТОВ "Польтрансфер" та ТОВ УПП "Євроінсталсервіс".
2. Постановою Львівського окружного адміністративного суду від 28 листопада 2016 року, залишеною без змін ухвалою Львівського апеляційного адміністративного суду від 27 лютого 2017 року, позов задоволено частково:
- визнано протиправною відмову управління державної реєстрації Львівської міської ради, оформлену листами 3 серпня 2016 року №03-1150 вих, та від 8 липня 2016 року №3-х-33991-03/03-795 вих., надати інформацію на запит від 2 липня 2016 року №02/07 та запит №04/07 від 25 липня 2016 року;
- зобов`язано управління державної реєстрації Львівської міської ради надати відповіді на запити ОСОБА_2, ОСОБА_1 від 2 липня 2016 року та від 4 липня 2016 року по суті поставлених питань;
- визнано протиправним рішення Личаківської об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління Державної фіскальної служби у Львівській області, оформлене листом від 28 липня 2016 року 7910/13-06-08-02/127 в частині ненадання повної відповіді на запит ОСОБА_2, ОСОБА_1 від 26 липня 2016 року №05/07;
- зобов`язано Личаківську об`єднану державну податкову інспекцію Головного управління Державної фіскальної служби у Львівській області надати повну відповідь на запит ОСОБА_2, ОСОБА_1 №05/07 від 26 липня 2016 року. В задоволенні інших позовних вимог відмовлено.
3. У поданій касаційній скарзі Личаківська об`єднана Державна податкова інспекція Головного управління ДФС у Львівській області із посиланням на порушення судами першої та апеляційної інстанції норм матеріального та процесуального права, просила скасувати оскаржувані судові рішення, ухвалити нове судове рішення, яким відмовити в задоволенні позовних вимог у повному обсязі.
II. ОБСТАВИНИ СПРАВИ
4. Судами попередніх інстанцій встановлено та матеріалами справи підтверджено, що згідно з запитом №02/07 від 2 липня 2016 року позивачі просили управління державної реєстрації Львівської міської ради в порядку, передбаченому Законами України "Про доступ до публічної інформації", "Про інформацію" та "Про звернення громадян", повідомити таке:
- чи за адресою АДРЕСА_1 є зареєстровані на обліку у Державного реєстратора, який є відповідальним за реєстрацію юридичних осіб і фізичних осіб-підприємців, підприємства (різних форм власності) або фізичні особи - підприємці.
У випадку якщо на обліку у Державного реєстратора, який є відповідальним за реєстрацію юридичних осіб і фізичних осіб-підприємців, є зареєстровані підприємства (різних форм власності) або фізичні особи-підприємці за вказаною вище адресою, то просили надати такі дані, а саме:
- назви підприємств, дані засновників і керівництва, правові підстави, на основі яких ці підприємства зареєстровані за згаданою вище адресою;
- прізвище ім`я та по-батькові фізичних осіб - підприємців, правові підстави, на основі яких вони є зареєстровані за згаданою вище адресою.
5. Листом від 8 липня 2016 року №3-х-33991-03/03-795 вих. управління державної реєстрації Львівської міської ради на запит позивачів №02/07 від 2 липня 2016 року, повідомило, що згідно з частиною першою статті 11 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань" відомості, що містяться в Єдиному державному реєстрі, є відкритими і загальнодоступними (крім реєстраційних номерів облікових карток платників податків та паспортних даних) та у випадках, передбачених цим Законом, за їх надання стягується плата. Також зазначено, що згідно з частиною другою статті 11 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань" відомості, що містяться в Єдиному державному реєстрі, надаються у вигляді: 1) безоплатного доступу через портал електронних сервісів; 2) витягів у паперовій та електронній формі, що містять відомості, актуальні на момент запиту або на визначену дату.
Додатково було зазначено, що для того, щоб отримати інформацію у формі паперового витягу, потрібно звернутись до державного реєстратора відділу управління державної реєстрації Львівської міської ради з запитом та квитанцією. В кінцевому результаті повідомило, що не може надати інформацію про юридичних та фізичних осіб-підприємців за запитуваною позивачами адресою.
6. Отримавши лист управління державної реєстрації Львівської міської ради 8 липня 2016 року №3-х-33991-03/03-795 вих., позивач 25 липня 2016 року повторно направив запит №04/07, в якому знову просить надати інформацію:
- чи за адресою АДРЕСА_1 є зареєстровані на обліку у Державного реєстратора, який є відповідальним за реєстрацію юридичних осіб і фізичних осіб-підприємців, підприємства (різних форм власності) або фізичні особи - підприємці.
У випадку якщо на обліку у Державного реєстратора, який є відповідальним за реєстрацію юридичних осіб і фізичних осіб-підприємців, є зареєстровані підприємства (різних форм власності) або фізичні особи-підприємці за вказаною вище адресою, то просив надати наступні дані, а саме:
- назви підприємств, дані засновників і керівництва, правові підстави, на основі яких ці підприємства зареєстровані за згаданою вище адресою;
- прізвище ім`я та по-батькові фізичних осіб - підприємців, правові підстави, на основі яких вони є зареєстровані за згаданою вище адресою.
7. Листом від 3 серпня 2016 року №03-1150 вих., управління державної реєстрації Львівської міської ради вказало, що відносини з приводу питань позивача врегульовані Законом України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань", а тому порадило звернутись з запитом до державного реєстратора.
8. 26 липня 2016 року позивачі запитом №05/07 звернулись до Личаківської об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління Державної фіскальної служби у Львівській області, в якому просили в порядку передбаченому Законами України "Про доступ до публічної інформації", "Про інформацію" та "Про звернення громадян", повідомити наступне:
- чи станом на день надання ними відповіді за адресою АДРЕСА_1 на обліку у Личаківській об`єднаній державній податковій інспекції є зареєстровані юридичні особи і/або фізичні особи - підприємці;
У випадку, якщо за вказаною адресою на день надання ними відповіді на обліку у Личаківській об`єднаній державній податковій інспекції є зареєстровані юридичні особи і/або фізичні особи - підприємці, то просили надати наступні дані стосовно тих осіб: