ПОСТАНОВА
Іменем України
05 червня 2020 року
Київ
справа №825/1664/16
адміністративне провадження №К/9901/27869/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
Судді-доповідача - Васильєвої І.А.,
суддів - Пасічник С.С., Юрченко В.П.,
розглянувши в порядку письмового провадження
касаційну скаргу Головного управління ДФС у Чернігівській області
на ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 06.12.2016 року (суддя Губська Л.В.)
у справі № 825/1664/16
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Стаб Групп"
до Головного управління ДФС у Чернігівській області
про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення,
У С Т А Н О В И В:
У вересні 2016 року Товариство з обмеженою відповідальністю "Стаб Групп" (далі - позивач, Товариство) звернулось до Чернігівського окружного адміністративного суду із позовом до Головного управління ДФС у Чернігівській області (далі - відповідач, податковий орган), в якому просило визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення, яким збільшено суму грошового зобов`язання за платежем пальне.
Чернігівський окружний адміністративний суд постановою від 18.10.2016 року позов задовольнив.
Визнав протиправним та скасував податкове повідомлення-рішення Головного управління Державної фіскальної служби у Чернігівській області № 0002261400 від 11.07.2016 року.
Не погоджуючись з прийнятим рішенням податковий орган 28.10.2016 розу звернувся з апеляційною скаргою до Київського апеляційного адміністративного суду.
Київський апеляційний адміністративний суд ухвалою від 17.11.2016 року апеляційну скаргу відповідача залишив без руху. Встановив строк для усунення недоліків протягом 5 днів з моменту отримання копії ухвали.
Суд апеляційної інстанції встановив, що в матеріалах апеляційної скарги не міститься платіжного доручення про сплату судового збору за розгляд апеляційної скарги, який має бути сплачено в розмірі 50 553,66 грн.
25.11.2016 року податковий орган, посилаючись на недостатність коштів на рахунку, надав клопотання про продовження строку усунення недоліків.
Ухвалою від 06.12.2016 року Київський апеляційний адміністративний суд відмовив у задоволенні клопотання податкового органу, а апеляційну скаргу Головного управління Державної фіскальної служби у Чернігівській області на постанову Чернігівського окружного адміністративного суду від 18 жовтня 2016 року по справі за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Стаб Групп" до Головного управління Державної фіскальної служби у Чернігівській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення ухвалив вважати неподаною та повернути апелянту.
Не погоджуючись із прийнятим рішенням суду апеляційної інстанції, податковий орган звернувся до Вищого адміністративного суду України з касаційною скаргою, в якій просив скасувати рішення суду апеляційної інстанції та направити справу для продовження розгляду.
Податковий орган зазначає, що перешкодою для звернення до суду з апеляційною скаргою було відсутність фінансування, тобто причини, незалежні від фіскального органу.
У запереченні на касаційну скаргу Товариство зазначає, що клопотання податкового органу не містило орієнтовного строку, на який потрібно продовжити строк для усунення недоліків та не зазначене, коли з`явиться можливість виконати вимоги ухвали суду.
Згідно протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 22.02.2018 року касаційну скаргу разом з матеріалами справи передано судді-доповідачу Васильєвій І.А. та визначено склад колегії суддів, до якої також входять судді: Пасічник С.С. та Юрченко В.П.
Заслухавши суддю-доповідача, дослідивши матеріали справи та доводи касаційної скарги, колегія суддів приходить до висновку, що касаційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.
Статтею 187 Кодексу адміністративного судочинства України (в редакції, чинній на час подання відповідачем апеляційної скарги) встановлено вимоги до апеляційної скарги та, зокрема, передбачено, що до апеляційної скарги додається документ про сплату судового збору.
Зі змісту положень Закону України "Про судовий збір" від 08.07.2011 № 3674-VI, Кодексу адміністративного судочинства України (в редакції, чинній на час вчинення процесуальних дій судом апеляційної інстанції) надання документа про сплату судового збору у встановленому законом порядку та розмірі є одним із процесуальних обов`язків для реалізації права на звернення до суду, зокрема з апеляційною скаргою, та не є обмеженням гарантованого права на доступ до суду.
Частиною першою статті 8 Закону України "Про судовий збір" у вказаній редакції закріплено, що враховуючи майновий стан сторони, суд може своєю ухвалою відстрочити або розстрочити сплату судового збору на певний строк, але не довше ніж до ухвалення судового рішення у справі.
За змістом частини другої цієї ж статті суд може зменшити розмір судового збору або звільнити від його сплати на підставі, зазначеній у частині першій цієї статті.
Комплексний аналіз вказаних законодавчих положень дає підстави для таких висновків.