ПОСТАНОВА
Іменем України
04 червня 2020 року
Київ
справа №206/1208/17 (2-а/206/51/17)
адміністративне провадження №К/9901/22518/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача - Калашнікової О.В.,
суддів: Білак М.В., Губської О.А.,
розглянувши у письмовому провадженні у касаційній інстанції адміністративну справу № 206/1208/17 (2-а/206/51/17)
за позовом ОСОБА_1 до інспектора роти №1 другого батальйону Управління патрульної поліції в м. Дніпрі Департаменту патрульної поліції Ризванюка Микити Валентиновича про скасування постанови у справі про адміністративне правопорушення,
за касаційною скаргою Управління патрульної поліції в м. Дніпрі Департаменту патрульної поліції на постанову Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 14 червня 2017 року (прийняту у складі колегії суддів: головуючого судді - Баранник Н.П., суддів: Добродняк І.Ю., Щербака А.А.)
УСТАНОВИВ:
І. Рух справи
1. У березні 2017 року ОСОБА_1 (далі - позивач, ОСОБА_1 ) звернувся до суду з позовом до інспектора роти №1 другого батальйону Управління патрульної поліції в м. Дніпрі Департаменту патрульної поліції Ризванюка Микити Валентиновича (далі - відповідач), в якому просив скасувати постанову відповідача ЕАА №064875 від 23 лютого 2017 року про притягнення ОСОБА_1 до адміністративної відповідальності згідно з частиною другою статті 122 Кодексу України про адміністративні правопорушення (далі - КУпАП).
1.1 Позовні вимоги обґрунтовані відсутністю в діях ОСОБА_1 складу правопорушення, за яке його притягнуто до адміністративної відповідальності.
ІІ. ОБСТАВИНИ СПРАВИ
2. 23 лютого 2017 року в 10.41 ОСОБА_1 - водій транспортного засобу марки RENAULT SCENIC н/з НОМЕР_1, проїхав по трамвайній колії.
3. Постановою серії ЕАА №064875 від 23 лютого 2017 року позивача визнано винним в порушенні вимог частини другої статті 122 Кодексу України про адміністративні правопорушення (далі - КУпАП), пункт 11.9 Правил дорожнього руху та притягнуто до адміністративної відповідальності із накладенням штрафу у розмірі 425 грн.
4. Не погоджуючись із вказаною постановою, позивач звернувся до суду.
ІІІ. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
5. Постановою Самарського районного суду м. Дніпропетровська від 31 березня 2017 року відмовлено в задоволенні адміністративного позову.
5.1 Відмовляючи у задоволенні позовних вимог, суд першої інстанції зазначив, що з наданого відповідачем відеозапису дійсно вбачається, що позивач рухався, здійснивши виїзд на трамвайні колії, відокремлені від проїзної частини, а будь-які перешкоди, об`їзд яких здійснював позивач, на відео відсутні.
6. Постановою Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 14 червня 2017 року скасовано рішення суду першої інстанції та прийнято нову постанову про задоволення позовних вимог.
6.1. Визнано протиправною та скасовано постанову від 23 лютого 2017 року серії ЕАА №064875 про притягнення ОСОБА_1 до адміністративної відповідальності за правопорушення, передбачене частиною другою статті 122 КУпАП, та про накладення на нього штраф у розмірі 425 грн.
6.2. Скасовуючи рішення суду першої інстанції та задовольняючи позовні вимоги, суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що в діях позивача відсутні ознаки складу правопорушення, передбаченого частиною другою статті 122 КУпАП, оскільки із наявних у справі доказів вбачається, що наявне суміщене трамвайне полотно, по якому проїхав позивач, це полотно трамвайної колії, розташоване в одному рівні з проїзною частиною дороги, яке допускає рух по ньому дорожніх транспортних засобів. У свою чергу, технологічна споруда для підйому-опускання мосту, яку перетинав позивач під час руху, не є відокремленням трамвайної колії, оскільки її призначення - забезпечення функціонування мосту.
IV. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ ТА ВІДЗИВУ (ЗАПЕРЕЧЕНЬ)
7. Не погодившись із рішенням суду апеляційної інстанції, відповідач звернувся із касаційною скаргою до Верховного Суду, в якій просив скасувати оскаржуване судове рішення, залишивши в силі постанову Самарського районного суду м.Дніпропетровська від 31 березня 2017 року.
8. У касаційній скарзі зазначено, що суд апеляційної інстанції дійшов помилкового висновку, що технологічна споруда для підйому-опускання мосту не є відокремленням трамвайної колії, оскільки її призначення - забезпечення функціонування мосту, отже саме через цю технологічну споруду проходять трамвайні колії.
9. Відповідач у касаційній скарзі пояснив, що при відокремленій трамвайній колії рух транспортних засобів відбувається на різних рівнях із проїзною частиною. При цьому, наявні спеціально виділене вимощення трамвайної лінії або дорожньої розмітки. Спірна ділянка дороги має відокремлене трамвайне полотно, та має дві смуги для руху нерейкових транспортних засобів, виїжджати на трамвайну колію, розташовану посередині проїзної частини дороги - заборонено.
10. Заперечень на касаційну скаргу відповідача позивачем подано не було.
V. ДЖЕРЕЛА ПРАВА
11. Частиною другою статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
12. Згідно з частиною другою статті 71 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України; в редакції, чинній на момент прийняття оскаржуваного рішення судом першої інстанції) в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
13. Пунктом 8 частини першої статті 23 Закону України "Про Національну поліцію" від 02 липня 2015 року № 580-VII визначено, що поліція відповідно до покладених на неї завдань, у випадках, визначених законом, здійснює провадження у справах про адміністративні правопорушення, приймає рішення про застосування адміністративних стягнень та забезпечує їх виконання.
14. Відповідно до частини першої статті 222 КУпАП органи Національної поліції уповноважені розглядати справи про адміністративні правопорушення, зокрема, передбачені статтею 122 КУпАП.
15. Відповідно до статті 14 Закону України від 30 червня 1993 року № 3353-XII "Про дорожній рух" (далі - Закон № 3353-XII) учасники дорожнього руху зобов`язані знати і неухильно дотримувати вимог цього Закону, Правил дорожнього руху та інших нормативних актів з питань безпеки дорожнього руху, створювати безпечні умови для дорожнього руху, не завдавати своїми діями або бездіяльністю шкоди підприємствам, установам, організаціям і громадянам, виконувати розпорядження органів державного нагляду та контролю щодо дотримання законодавства про дорожній рух.
16. Порядок дорожнього руху на території України відповідно до Закону №3353-XII встановлюють Правила дорожнього руху, затверджені постановою Кабінету Міністрів України від 10 жовтня 2001 року № 1306 (далі - ПДР України).
17. Пунктом 11.9 ПДР України визначено, що забороняється виїжджати на трамвайну колію зустрічного напрямку, відокремлені від проїзної частини трамвайні колії та розділювальну смугу.