ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
28 травня 2020 року
м. Київ
Справа № 908/902/19
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:
Зуєва В.А. - головуючого, Багай Н.О., Дроботової Т.Б.,
за участю секретаря судового засідання - Дерлі І.І.
за участю представників сторін:
позивача - не з`явились
відповідача - Волощука П.Ю. (адвокат)
третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача: 1. - не з`явились
2. - Лисенка В.О. (адвокат)
3. - Роєнка Є.В. (адвокат)
розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу Приватного акціонерного товариства "Бердянське підприємство теплових мереж"
на постанову Центрального апеляційного господарського суду від 17.03.2020 (судді: Білецька Л.М. (головуюча), Парусніков Ю.Б., Верхогляд Т.А.)
та рішення Господарського суду Запорізької області від 09.09.2019 (судді: Мірошниченко М.В. (головуючий), Горохов І.С., Зінченко Н.Г. )
за позовом Приватного акціонерного товариства "Бердянське підприємство теплових мереж"
до: Акціонерного товариства "Оператор газорозподільної системи "Запоріжгаз"
треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача:
1. Державне підприємство "Запорізький науково-виробничий центр стандартизації, метрології та сертифікації";
2. Акціонерне товариство "Національна акціонерна компанія "Нафтогаз України";
3. Акціонерне товариство "Укртрансгаз"
про скасування рішення та зобов`язання відповідача вчинити певні дії,
ВСТАНОВИВ:
1. Короткий зміст і підстави позовних вимог
1.1. Приватне акціонерне товариство "Бердянське підприємство теплових мереж" звернулося до Господарського суду Запорізької області з позовом до Публічного акціонерного товариства по газопостачанню та газифікації "Запоріжгаз" про скасування рішення комісії Публічного акціонерного товариства по газопостачанню та газифікації "Запоріжгаз" про задоволення Акта про порушення від 05.02.2019 №958, оформленого Протоколом засідання комісії по розгляду акта про порушення від 07.02.2019 та зобов`язання Публічного акціонерного товариства по газопостачанню та газифікації "Запоріжгаз" здійснити перерахунок об`єму розподіленого Приватному акціонерному товариству "Бердянське підприємство теплових мереж" природного газу за періоди 03.02.2019 - 28.02.2019, 01.03.2019 - 31.03.2019 за розрахунком Приватного акціонерного товариства "Бердянське підприємство теплових мереж".
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що відповідачем безпідставно донараховано обсяг спожитого газу.
2. Короткий зміст судових рішень у справі
2.1. Рішенням Господарського суду Запорізької області від 09.09.2019, залишеним без змін постановою Центрального апеляційного господарського суду від 17.03.2020 у справі №908/902/19, відмовлено у задоволенні позову у повному обсязі.
Ухвалюючи вищезазначені рішення господарські суди попередніх інстанцій виходили з того, що матеріалами справи не підтверджено та позивачем не доведено порушення відповідачем вимог Кодексу газорозподільних систем щодо ініціювання проведення позачергової повірки приладу обліку, складання акта про порушення від 05.02.2019 №958 та прийняття рішення комісії про задоволення акта про порушення, оформлене протоколом від 07.02.2019. Відповідно, і підстави для здійснення перерахунку об`єму розподіленого природного газу у період відсутності комерційного приладу обліку за середньодобовими (для неповної доби за середньогодинними) значеннями за попередні три аналогічних періоди споживання природного газу відсутні.
3. Короткий зміст та узагальнені доводи касаційної скарги, позиції інших учасників справи
3.1. У касаційній скарзі Приватне акціонерне товариство "Бердянське підприємство теплових мереж" просить скасувати судове рішення місцевого господарського суду та постанову апеляційної інстанції та прийняти нове рішення, яким задовольнити позов у повному обсязі.
3.2. Вимоги скарги обґрунтовані порушенням господарськими судами попередніх інстанцій норм матеріального та процесуального права.
3.3. Скаржник посилається, зокрема, на те, що акт про порушення всупереч Кодексу газорозподільних систем складений разом з актом обстеження, тобто до виявлення невідповідності нормативним документам у сфері метрології ЗВТ (похибка вимірювання);
- в акті про порушення не зазначено в чому саме полягає позаштатний режим роботи лічильника і яким чином визначений на місці складання акта;
- господарський суд апеляційної інстанції не врахував висновок Верховного Суду, який викладений у постанові від 13.02.2020 у справі № 908/386/19 щодо застосування пункту 6 глави 6 розділу Х Кодексу газорозподільних систем до аналогічних правовідносин.
3.3. У відзиві на касаційну скаргу Публічне акціонерне товариство по газопостачанню та газифікації "Запоріжгаз" наголошує, що оскаржувані рішення ухвалені з додержанням норм матеріального та процесуального права, а доводи касаційної скарги не спростовують висновків судів та просить залишити оскаржувані судові рішення попередніх судових інстанцій без змін, а касаційну скаргу - без задоволення.
4. Обставини встановлені судами.
4.1. 01.01.2016 між Публічного акціонерного товариства по газопостачанню та газифікації "Запоріжгаз" (станом на час розгляду справи Акціонерне товариство Оператор газорозподільної системи "Запоріжгаз") (оператор ГРМ), та Приватним акціонерним товариством "Бердянське підприємство теплових мереж" (споживач) як не побутовим споживачем, укладений договір розподілу природного газу шляхом подання заяви-приєднання № 094205F13СВТ016 до умов Типового договору розподілу природного газу, затвердженого постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг.
4.2. Згідно з п.п. 2.1., 2.2., 2.3. Типового договору, оператор ГРМ зобов`язується надати споживачу послугу з розподілу природного газу, а споживач зобов`язується прийняти зазначену послугу та сплатити її вартість у розмірі, строки і порядку, визначені цим договором; обов`язковою умовою надання споживачу послуги з розподілу природного газу є наявність у споживача об`єкта, підключеного в установленому порядку до газорозподільної системи оператора ГРМ; при вирішенні питань, що не обумовлені цим договором, сторони зобов`язуються керуватися Законом України "Про ринок природного газу" та Кодексом газорозподільних систем.
4.3. Облік (у тому числі приладовий) природного газу, що передається оператором ГРМ та споживається споживачем на межі балансової належності об`єкта споживача, здійснюється відповідно до вимог Кодексу газорозподільних систем (5.1 Типового договору).
4.4. Пунктом 5.2 Типового договору передбачено, що визначення об`єму розподілу та споживання природного газу по споживачу здійснюється на межі балансової належності між оператором ГРМ та споживачем на підставі даних комерційного вузла обліку (лічильника газу), визначеного в заяві приєднанні, та з урахуванням регламентних процедур, передбачених кодексом газорозподільних систем та цим договором.
4.5. У п. 6.6 Типового договору визначено, що надання оператором ГРМ послуги з розподілу природного газу споживачу, що не є побутовим, має підтверджуватися підписаним між сторонами актом наданих послуг, що оформлюється відповідно до вимог Кодексу газорозподільних систем.
4.6. Відповідно до п. 7.2. Типового договору, оператор ГРМ має право, зокрема, перевіряти роботу комерційного вузла обліку (лічильника газу), у тому числі встановленого на об`єкті споживача, у порядку, визначеному Кодексом газорозподільних систем.
4.8. Пунктом 8.1. типового договору передбачено, що за невиконання або неналежне виконання своїх зобов`язань за цим Договором Сторони несуть відповідальність згідно з цим Договором та чинним законодавством України.
4.9. Згідно п. 12.1 Типового договору, його укладено на невизначений строк.
4.10. 05.02.2019 представниками ПАТ "Запоріжгаз" за участі представника позивача проведено обстеження комерційного вузла обліку на об`єкті ПрАТ "Бердянське підприємство теплових мереж" за адресою: м. Бердянськ, вул. Лієпайська, 27А, котельня № 20, за наслідками якого складено акт обстеження/контрольного огляду вузла обліку № 130617 від 05.02.2019.
Згідно даних, що відображені в акті, під час обстеження у представників відповідача виникли сумніви щодо результатів вимірювання об`єму природного газу та/або метрологічних характеристик комерційного ВОГ чи його складових (п. 6 глави 9 розділу Х Кодексу ГРС). Складено протокол щодо направлення ЗВТ на позачергову повірку № 430039 від 05.02.2019 та акт про порушення № 958 від 05.02.2019.
4.11. У акті про порушення № 958 від 05.02.2019 представниками відповідача зафіксовано порушення п.п. 1 п. 3 глави 2 розділу XI Кодексу ГРС, а саме: робота комерційного ВОГ чи його складових в позаштатному режимі. Вказано, що комісія оператора ГРМ з розгляду цього акта буде проводити засідання 07.02.2019 за адресою: м. Запоріжжя, вул. Заводська, 7, зазначено номер контактного телефону.
4.12. Протоколом щодо направлення ЗВТ на позачергову повірку № 430039 від 05.02.2019, визначено дату, час та місце проведення позачергової повірки приладу обліку: 07.02.209 о 10:00 год., за адресою: м. Запоріжжя, вул. Південне шосе, 52. Зазначено, що позачергова повірка буде проводитись у лабораторії з повірки промислових лічильників та коректорів об`єму газу; позачергову повірку будуть проводити представники ДП Запоріжжястандартметрологія. Для проведення позачергової повірки ЗВТ демонтовано, упаковано в мішки та опломбовано пломбами оператора ГРМ та споживача.
4.13. Акт обстеження/контрольного огляду вузла обліку № 130617 від 05.02.2019, акт про порушення № 958 від 05.02.2019 та протокол щодо направлення ЗВТ на позачергову повірку № 430039 від 05.02.2019 підписані представниками сторін без зауважень.
4.14. Позачергова повірка лічильника Курс-01Б4 G650 Зав.№ 9660 відбулась 07.02.2019. За результатами позачергової повірки представником ДП Запорізький науково-виробничий центр стандартизації, метрології та сертифікації оформлено довідку про непридатність законодавчо регульованого засобу вимірювальної техніки № 2-0239-19 від 07.02.2019, згідно якої лічильник газу Курс-01Б4 G650 1/50, заводський № 9660 не відповідає вимогам п. 6.6 МПУ 288/03-2009 (похибка перевищує допустиму межу) (а.с. 60).
4.15. 07.02.2019 відбулося засідання комісії Оператора ГРМ з розгляду актів про порушення Кодексу газорозподільних систем у складі: голови комісії ПАТ Запоріжгаз Кій А.О., членів комісії: начальника відділу економічної безпеки Петрик Г.Л., представника управління в Запорізькій області АО Правовий Альянс Марченко Ю.В., представника управління метрології Верещак В.В., начальника відділу з продажів Строганова І.В., на якому було прийнято рішення про задоволення акта про порушення від 05.02.2019 № 958, що відображено у протоколі від 07.02.2019.
4.16. На підставі рішення комісії Оператора ГРМ від 07.02.2019, відповідачем донараховано позивачу об`єм природного газу по котельній № 20 за лютий 2019 в розмірі 826 100 куб.м., за березень 2019 в розмірі 647 280 куб.м.
4.17. Зазначені обсяги газу знайшли своє відображення у актах приймання-передачі природного газу від 28.02.2019 та від 31.03.2019 у графі № 23 м. Бердянськ, вул. Лієпайська, 27, корпус А, кот. № 20 та стовпці обсяг газу за результатом перерахунку.
4.18. Позивачем вказані акти підписані з зауваженнями про незгоду з визначеним обсягом газу. За розрахунком позивача загальний обсяг використаного природного газу по котельній № 20 за лютий 2019 становить 481547 куб.м., за березень 2019 419857,8 куб.м.
Згідно Актів наданих послуг з розподілу природного газу № ЗПЯ89002703 від 28.02.2019 та № ЗПЯ89003668 від 31.03.2019, загальний обсяг розподіленого Оператором ГРМ та прийнятого споживачем природного газу за договором розподілу від 01.01.2016 за лютий 2019 склав 4444218 куб.м., за березень 2019 3654502 куб.м.
Акти підписані споживачем з відміткою про незгоду з визначеним обсягом газу, послуги з розподілу газу прийнято у кількості 4099664 куб.м. (лютий 2019), 3427079 куб.м. (березень 2019).
5. Позиція Верховного Суду
5.1. Заслухавши суддю-доповідача, учасників справи, дослідивши доводи наведені у касаційній скарзі та відзивах на неї, перевіривши матеріали справи щодо правильності застосування судами норм матеріального і процесуального права, судова колегія вважає, що касаційна скарга підлягає частковому задоволенню з таких підстав.
5.2. Відповідно до статті 193 Господарського кодексу України, суб`єкт господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов`язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов`язання - відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться.
5.3. Зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться (ст. 526 ЦК України).
5.4. Статтею 40 Закону України "Про ринок природного газу" визначено, що розподіл природного газу здійснюється на підставі та умовах договору розподілу природного газу в порядку, передбаченому кодексом газорозподільних систем та іншими нормативно-правовими актами. За договором розподілу природного газу оператор газорозподільної системи зобов`язується забезпечити замовнику послуги розподілу природного газу на період та умовах, визначених договором розподілу природного газу, а замовник зобов`язується сплатити оператору газорозподільної системи вартість послуг розподілу природного газу. Типовий договір розподілу природного газу затверджується Регулятором. Оператор газорозподільної системи має забезпечити додержання принципу недискримінації під час укладення договорів розподілу природного газу з замовниками. Договір розподілу природного газу є публічним.
5.5. Кодексом газорозподільних систем, затвердженим Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 30.09.2015 № 2494, визначаються взаємовідносини оператора газорозподільних систем із суб`єктами ринку природного газу, а також правові, технічні, організаційні та економічні засади функціонування газорозподільних систем.
5.6. Господарськими судами попередніх інстанцій встановлено наявність між сторонами спору договірних відносин з розподілу природного газу, шляхом подання заяви-приєднання № 094205F13СВТ016 до умов Типового договору розподілу природного газу, затвердженого постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг.
5.7. Суди також встановили, що 05.02.2019 представниками ПАТ "Запоріжгаз" за участі представника позивача проведено обстеження комерційного вузла обліку на об`єкті ПрАТ "Бердянське підприємство теплових мереж" за адресою: м. Бердянськ, вул. Лієпайська, 27А, котельня № 20, за наслідками якого складено акт обстеження / контрольного огляду вузла обліку № 130617 від 05.02.2019 в якому було зазначено щодо наявності сумнівів щодо результатів вимірювання об`єму природного газу та/або метрологічних характеристик комерційного ВОГ чи його складових, складено протокол щодо направлення ЗВТ на позачергову повірку № 430039 від 05.02.2019 та акт про порушення № 958 від 05.02.2019.
5.8. Главою 9 розділу X Кодексу газорозподільних систем встановлено порядок перевірки вузлів обліку та їх складових.
Зокрема, пунктом 1 глави 9 розділу X цього Кодексу встановлено, що суміжні суб`єкти ринку природного газу, зокрема Оператор ГРМ та споживач, під час введення в експлуатацію або протягом експлуатації комерційного ВОГ та його складових, у тому числі в разі позаштатної ситуації чи виникнення спірних питань щодо результатів вимірювань об`єму природного газу, мають право здійснювати з дотриманням вимог цього Кодексу перевірку комерційного ВОГ та його складових щодо:
1) відповідності умовам експлуатації та узгодженій проектній документації чи умовам договору;
2) працездатності та/або придатності ЗВТ до застосування на підставі результатів перевірки їх метрологічних характеристик, зокрема загальної похибки вимірювання;
3) відсутності ознак пошкодження ЗВТ та/або пошкодження пломб;
4) відсутності несанкціонованого втручання в роботу ЗВТ та/або несанкціонованого газопроводу;
5) перевірки стану підвідного газопроводу, зокрема способу прокладання та відсутності можливості відбору газу поза вузлом обліку, в тому числі шляхом обстеження газопроводів приладовим методом на предмет відсутності підключень до підземних та надземних підвідних, розподільчих та транзитних газових мереж поза комерційним ВОГ, візуального обстеження способів монтажу і обв`язки газового та газорегулюючого обладнання;