ПОСТАНОВА
Іменем України
04 червня 2020 року
Київ
справа №825/1827/18
адміністративне провадження №К/9901/65026/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючого - Кашпур О.В.,
суддів - Радишевської О.Р., Уханенка С.А.
розглянув у попередньому судовому засіданні як суд касаційної інстанції адміністративну справу
за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Національної поліції в Чернігівській області про визнання протиправним і скасування наказу, поновлення на посаді та стягнення грошового забезпечення, провадження в якій відкрито
за касаційною скаргою ОСОБА_1 на рішення Чернігівського окружного адміністративного суду від 12 липня 2018 року, ухвалене в складі головуючого судді Скалозуба Ю.О., та постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 25 вересня 2018 року, прийняту в складі колегії суддів: головуючого Василенка Я.М., суддів Кузьменка В.В., Шурка О.І.,
У С Т А Н О В И В :
І. Короткий зміст позовних вимог
1. У квітні 2018 року ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом, у якому просив:
- визнати протиправним і скасувати наказ Головного управління Національної поліції в Чернігівській області від 14 березня 2018 року №75 о/с про звільнення зі служби в поліції лейтенанта поліції ОСОБА_1 ;
- поновити його на посаді поліцейського;
- стягнути на його користь з Головного управління Національної поліції в Чернігівській області грошове забезпечення за час вимушеного прогулу.
2. Позовні вимоги обґрунтовано тим, що звільнення позивача зі служби в поліції Головним управлінням Національної поліції в Чернігівській області проведено із порушенням вимог чинного законодавства. ОСОБА_1 посилався на те, що оскаржуваний наказ від 14 березня 2018 року №75 о/с є протиправним і таким, що порушує його права в частині можливості працювати в Національній поліції України.
ІІ. Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій і мотиви їхнього ухвалення
3. Рішенням Чернігівського окружного адміністративного суду від 12 липня 2018 року в задоволенні позову відмовлено.
4. Постановою Київського апеляційного адміністративного суду від 25 вересня 2018 року апеляційну скаргу ОСОБА_1 залишено без задоволення, а рішення Чернігівського окружного адміністративного суду від 12 липня 2018 року - без змін.
5. Відмовляючи в задоволенні позову, суд першої інстанції, з рішенням якого погодився суд апеляційної інстанції, виходив з того, що оскільки встановлено факт вчинення позивачем дисциплінарного проступку, за що передбачено притягнення особи до дисциплінарної відповідальності, то оскаржуваний наказ Головного управління Національної поліції в Чернігівській області від 14 березня 2018 року №75 о/с є обґрунтованим і таким, що не підлягає скасуванню, у зв`язку з чим позов задоволенню не підлягає.
ІІІ. Короткий зміст вимог касаційної скарги
6. Не погоджуючись із рішеннями судів попередніх інстанцій, ОСОБА_1 подав касаційну скаргу, у якій просить скасувати рішення Чернігівського окружного адміністративного суду від 12 липня 2018 року та постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 25 вересня 2018 року і ухвалити нове рішення, яким позов задовольнити в повному обсязі.
7. Касаційна скарга мотивована тим, що оскаржувані судові рішення є незаконними та необґрунтованими, ухваленими з порушенням норм матеріального і процесуального права. У касаційній скарзі вказано про те, що суди першої та апеляційної інстанцій ухвалили рішення про відмову в задоволенні позову з порушенням приписів статей 14, 16 Дисциплінарного статуту органів внутрішніх справ України, затвердженого Законом України від 22 лютого 2006 року №3460-IV, (у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин; далі - Дисциплінарний статут) та Інструкції про порядок проведення службових розслідувань в органах внутрішніх справ України, затвердженої наказом Міністерства внутрішніх справ України від 12 березня 2013 року №230, зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 02 квітня 2013 року за №541/23073, (у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин; далі - Інструкція №230), без з`ясування усіх обставин, які мають значення для правильного вирішення справи, та без надання відповіді на всі доводи позивача.
IV. Позиція інших учасників справи
8. Головним управлінням Національної поліції в Чернігівській області подано відзив на касаційну скаргу з проханням залишити її без задоволення, а оскаржувані рішення Чернігівського окружного адміністративного суду від 12 липня 2018 року та постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 25 вересня 2018 року - без змін, оскільки вони, на думку відповідача, ухвалені з додержанням норм матеріального і процесуального права.
V. Рух справи у суді касаційної інстанції
9. Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача Бевзенка В.М., суддів Данилевич Н.А., Шарапи В.М. ухвалою від 30 жовтня 2018 року відкрив касаційне провадження за вказаною касаційною скаргою.
10. За результатом повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями 07 травня 2020 року на підставі розпорядження заступника керівника апарату Верховного Суду - керівника секретаріату Касаційного адміністративного суду від 07 травня 2020 року №752/0/78-20 касаційну скаргу передано для розгляду колегії суддів Касаційного адміністративного суду в складі Верховного Суду: Кашпур О.В. (судді-доповідачу, головуючому судді), Радишевській О.Р., Уханенку С.А.
11. Ухвалою Верховного Суду в складі судді-доповідача Касаційного адміністративного суду Кашпур О.В. від 01 червня 2020 року справу прийнято до провадження та призначено до розгляду в попередньому судовому засіданні на 04 червня 2020 року.
VI. Стислий виклад обставин справи, установлених судами першої та апеляційної інстанцій
12. З 07 листопада 2015 року ОСОБА_1 проходив службу в поліції, з 01 грудня 2016 року займав посаду слідчого Слідчого відділення Прилуцького відділу поліції Головного управління Національної поліції в Чернігівській області та мав спеціальне звання "лейтенант поліції".
13. 06 листопада 2017 року до Головного управління Національної поліції в Чернігівській області надійшов лист старшого слідчого Прокуратури Чернігівської області Євсієнко В.В. від 31 жовтня 2017 року щодо проведення службового розслідування за фактом можливих порушень слідчим Слідчого відділення Прилуцького відділу поліції Головного управління Національної поліції в Чернігівській області - лейтенантом поліції ОСОБА_1 норм чинного законодавства під час розслідування кримінального провадження №12017270210000380.
14. За даним фактом, на виконання наказу Головного управління Національної поліції в Чернігівській області від 13 листопада 2017 року №1895, Слідчим управлінням Головного управління Національної поліції в Чернігівській області проведено службове розслідування, під час якого вивчено матеріали кримінального провадження №12017270210000380 від 04 березня 2017 року за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого частиною першою статті 185 Кримінального кодексу України (далі - КК України), та встановлено, що 29 липня 2017 року слідчим Слідчого відділення Прилуцького відділу поліції Головного управління Національної поліції в Чернігівській області - лейтенантом поліції ОСОБА_1 винесено постанову про закриття вказаного кримінального провадження у зв`язку з відсутністю складу кримінального правопорушення, підставою для чого стала заява, написана від імені потерпілої ОСОБА_4 .
15. На підставі отриманих даних про те, що ОСОБА_4 заяви про закриття кримінального провадження не писала та не подавала, у зв`язку з відсутністю у матеріалах кримінального провадження №12017270210000380 достатніх даних для його закриття, процесуальним керівником у порядку частини сьомої статті 36, частини шостої статті 284 Кримінального процесуального кодексу України (далі - КПК України) винесено постанову про скасування постанови слідчого про закриття кримінального провадження, як незаконної та необґрунтованої.
16. За результатами виявленого порушення Прилуцькою місцевою прокуратурою Чернігівської області внесено відомості до ЄРДР за №42017271210000101 по факту можливого вчинення слідчим ОСОБА_1 кримінального правопорушення, передбаченого частиною першою статті 366 КК України.
17. Службовим розслідуванням встановлено, що під час досудового розслідування кримінального провадження №12017270210000380 слідчий ОСОБА_1 не провів жодної слідчої дії, жодного разу не спілкувався із заявницею, чим порушив вимоги статей 2, 28, частини четвертої статті 40 КПК України.
18. За результатами проведеного службового розслідування було складено відповідний висновок від 14 листопада 2017 року, яким вирішено, що питання про притягнення до дисциплінарної відповідальності позивача необхідно вирішити після прийняття рішення по кримінальному провадженню №42017271210000101.
19. 30 січня 2018 року до Головного управління Національної поліції в Чернігівській області надійшла інформація про направлення Щорським відділом Менської місцевої прокуратури до суду матеріалів кримінального провадження №42017271210000101 за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого частиною першою статті 366 КК України, з обвинувальним актом відносно лейтенанта поліції ОСОБА_1 .
20. На підставі цієї інформації наказом Головного управління Національної поліції в Чернігівській області від 01 лютого 2018 року №219 було призначено службове розслідування, за результатами проведення якого складено висновок від 02 березня 2018 року.
21. Службовим розслідуванням встановлено, що:
- лейтенант поліції ОСОБА_1, здійснюючи досудове розслідування у кримінальному провадженні №12017270210000380 за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого статтею 185 КК України, з метою ухилення від виконання своїх функціональних обов`язків, від імені потерпілої ОСОБА_4 власноручно написав заяву на ім`я начальника Прилуцького відділу поліції Головного управління Національної поліції в Чернігівській області, у якій зазначив відомості про те, що ОСОБА_4 просить припинити розгляд її звернення стосовно викрадення телефону так як він знайшовся;
- у подальшому позивач виніс постанову про закриття вказаного кримінального провадження, зробивши про це відмітку у ЄРДР, та направив потерпілій ОСОБА_4 повідомлення про закриття кримінального провадження, чим видав завідомо неправдивий документ;
- вчинені лейтенантом поліції ОСОБА_1 протиправні дії спричинили негативні наслідки, які виразились у підриві довіри авторитету Національної поліції, порушенні права потерпілої ОСОБА_4 на повне, всебічне, об`єктивне розслідування вчиненого відносно неї злочину.
22. Опитаний у рамках службового розслідування слідчий Слідчого відділення Прилуцького відділу поліції Головного управління Національної поліції в Чернігівській області - лейтенант поліції ОСОБА_1 у своєму поясненні підтвердив факт написання заяви від імені потерпілої ОСОБА_4, у якій поставив підпис за неї та на підставі цієї заяви закрив кримінальне провадження.
23. З матеріалів службового розслідування встановлено, що ОСОБА_1 неодноразово притягувався до дисциплінарної відповідальності - наказом Головного управління Національної поліції в Чернігівській області від 15 листопада 2017 року №2091 йому було оголошено зауваження, а наказом Головного управління Національної поліції в Чернігівській області від 05 січня 2018 року №22 - догану.
24. Наказом Головного управління Національної поліції в Чернігівській області від 14 березня 2018 року №485 слідчого Слідчого відділення Прилуцького відділу поліції Головного управління Національної поліції в Чернігівській області - лейтенанта поліції ОСОБА_1 за порушення службової дисципліни, неналежне виконання функціональних обов`язків, порушення вимог статей 1, 7 Дисциплінарного статуту, невиконання вимог статті 18 Закону України "Про Національну поліцію" від 02 липня 2015 року №580-VIII (у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин; далі - Закон №580-VIII), Присяги працівника поліції в частині неналежного та необ`єктивного розслідування кримінальних проваджень притягнуто до дисциплінарної відповідальності у вигляді звільнення зі служби в поліції.
25. Цей наказ реалізовано шляхом видання Головним управлінням Національної поліції в Чернігівській області 14 березня 2018 року наказу №75 о/с, яким лейтенанта поліції ОСОБА_1, слідчого Слідчого відділення Прилуцького відділу поліції Головного управління Національної поліції в Чернігівській області, 14 березня 2018 року звільнено зі служби в поліції за пунктом 6 частини першої статті 77 (у зв`язку із реалізацією дисциплінарного стягнення у вигляді звільнення зі служби, накладеного відповідно до Дисциплінарного статуту) Закону №580-VIII.
VІІ. Джерела права й акти їхнього застосування
26. Правові засади організації та діяльності Національної поліції України, статус поліцейських, а також порядок проходження служби в Національній поліції України визначає Закон №580-VIII, за приписами частини першої статті 6 якого поліція у своїй діяльності керується принципом верховенства права, відповідно до якого людина, її права та свободи визнаються найвищими цінностями та визначають зміст і спрямованість діяльності держави.
27. Завданнями поліції є надання поліцейських послуг у сферах: 1) забезпечення публічної безпеки і порядку; 2) охорони прав і свобод людини, а також інтересів суспільства і держави; 3) протидії злочинності; 4) надання в межах, визначених законом, послуг з допомоги особам, які з особистих, економічних, соціальних причин або внаслідок надзвичайних ситуацій потребують такої допомоги (стаття 2 Закону №580-VIII).
28. Відповідно до приписів статей 7, 8 Закону №580-VIII під час виконання своїх завдань поліція забезпечує дотримання прав і свобод людини, гарантованих Конституцією та законами України. Поліція діє виключно на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України.
29. Згідно з частиною першою статті 17 Закону №580-VIII поліцейським є громадянин України, який склав Присягу поліцейського, проходить службу на відповідних посадах у поліції і якому присвоєно спеціальне звання поліції.
30. Зміст Присяги працівника поліції закріплений у статті 64 Закону №580-VIII, відповідно до частини першої якої особа, яка вступає на службу в поліції, складає Присягу на вірність Українському народові такого змісту: "Я, (прізвище, ім`я та по батькові), усвідомлюючи свою високу відповідальність, урочисто присягаю вірно служити Українському народові, дотримуватися Конституції та законів України, втілювати їх у життя, поважати та охороняти права і свободи людини, честь держави, з гідністю нести високе звання поліцейського та сумлінно виконувати свої службові обов`язки".
31. Згідно з частиною першою статті 59 Закону №580-VIII служба в поліції є державною службою особливого характеру, яка є професійною діяльністю поліцейських з виконання покладених на поліцію повноважень.
32. Поліцейський зобов`язаний: 1) неухильно дотримуватися положень Конституції України, законів України та інших нормативно-правових актів, що регламентують діяльність поліції, та Присяги поліцейського; 2) професійно виконувати свої службові обов`язки відповідно до вимог нормативно-правових актів, посадових (функціональних) обов`язків, наказів керівництва; 3) поважати і не порушувати прав і свобод людини; 4) надавати невідкладну, зокрема домедичну і медичну, допомогу особам, які постраждали внаслідок правопорушень, нещасних випадків, а також особам, які опинилися в безпорадному стані або стані, небезпечному для їхнього життя чи здоров`я; 5) зберігати інформацію з обмеженим доступом, яка стала йому відома у зв`язку з виконанням службових обов`язків; 6) інформувати безпосереднього керівника про обставини, що унеможливлюють його подальшу службу в поліції або перебування на займаній посаді (частина перша статті 18 Закону №580-VIII).
33. Пунктом 1 розділу II Правил етичної поведінки поліцейських, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 09 листопада 2016 року №1179, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 06 грудня 2016 року за №1576/29706, передбачено, що під час виконання службових обов`язків поліцейський повинен, зокрема: неухильно дотримуватися положень Конституції та законів України, інших нормативно-правових актів, що регламентують діяльність поліції, та Присяги поліцейського; професійно виконувати свої службові обов`язки, діяти лише на підставі, у межах повноважень та в спосіб, що визначені Конституцією, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до Конституції та законів України, міжнародними договорами України, а також цими Правилами; поважати і не порушувати права та свободи людини.