ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
20 травня 2020 року
м. Київ
Справа № 911/1603/19
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:
Берднік І. С. - головуючого, Міщенка І. С., Сухового В. Г.,
за участю секретаря судового засідання - Корнієнко О. В.,
за участю представників:
Ірпінської міської ради - Клименко К. В.,
Бучанської міської ради - Бєлякова М. С.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу Ірпінської міської ради
на постанову Північного апеляційного господарського суду від 14.01.2020
(у складі колегії суддів: Андрієнко В. В. (головуючий), Пашкіна С. А., Буравльов С. І.)
та рішення Господарського суду Київської області від 07.10.2019 (суддя Шевчук Н. Г.)
у справі № 911/1603/19
за позовом Ірпінської міської ради
до Бучанської міської ради
про визнання незаконним і скасування рішень, скасування державної реєстрації права власності, витребування майна з чужого незаконного володіння та визнання права власності,
ВСТАНОВИВ:
У червні 2019 року Ірпінська міська рада (далі - позивач) звернулася до Господарського суду Київської області з позовом до Бучанської міської ради (далі - відповідач) про:
визнання незаконним та скасування рішення Бучанської міської ради від 06.09.2018 №2306-44-VII "Про набуття до комунальної власності територіальної громади міста будівель за адресою: м. Буча, вул. Яблунська, 129" (далі - рішення Бучанської міської ради від 06.09.2018 № 2306-44-VII);
визнання незаконним та скасування рішення Бучанської міської ради від 28.02.2019 №3015-54-VII "Про передачу комунального майна на баланс КП "Бучанське УЖКГ" (далі - рішення Бучанської міської ради від 28.02.2019 № 3015-54-VII);
скасування державної реєстрації права власності на громадський будинок "Міжшкільний навчально-виробничий комбінат" за адресою: м . Буча, вул. Яблунська, 129, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 1676588632108;
витребування громадського будинку "Міжшкільний навчально-виробничий комбінат" за адресою: м . Буча, вул. Яблунська, 129 (попередня назва вулиці - Кірова) (далі - Міжшкільний навчально-виробничий комбінат, спірний громадський будинок) з незаконного чужого володіння Бучанської міської ради;
визнання права власності за Ірпінською міською радою на громадський будинок "Міжшкільний навчально-виробничий комбінат" за адресою: м. Буча, вул. Яблунська, 129.
В обґрунтування позовних вимог про скасування рішення Бучанської міської ради від 06.09.2018 № 2306-44-VII Ірпінська міська рада зазначила, що рішення Бучанської міської ради від 06.09.2018 № 2306-44-VII прийняте з порушенням норм чинного законодавства, на підставі неналежних документів та порушує право власності територіальної громади м. Ірпеня в особі Ірпінської міської ради на Міжшкільний навчально-виробничий комбінат, оскільки цей спірний громадський будинок знаходиться у комунальній власності м. Ірпеня та перебуває на балансі Управління освіти і науки Ірпінської міської ради. За таких обставин, Бучанська міська рада не мала права розпоряджатися спірним громадським будинком та передавати його на баланс КП "Бучанське УЖКГ" шляхом прийняття рішення від 28.02.2019 № 3015-54-VII.
Також Ірпінська міська рада вказала, що державна реєстрація права комунальної власності на Міжшкільний навчально-виробничий комбінат за Бучанською міською радою (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 1676588632108) здійснена з порушенням п. 9, 13 ч. 1 ст. 27 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" та на підставі неналежних документів (рішення Бучанської міської ради від 06.09.2018 № 2306-44-VII та листа Фонду державного майна України від 12.10.2018 № 47-06-5074).
Стверджуючи, що Бучанська міська рада незаконно, без відповідної правової підстави заволоділа Міжшкільним навчально-виробничим комбінатом, власником якого є територіальна громада м. Ірпеня в особі Ірпінської міської ради, позивач вказав на наявність підстав для витребування Міжшкільного навчально-виробничого комбінату від Бучанської міської ради відповідно до ст. 387 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України).
Обґрунтовуючи позовну вимогу про визнання права власності на Міжшкільний навчально-виробничий комбінат за Ірпінською міською радою відповідно до ст. 392 ЦК України, позивач зазначив, що є засновником та балансоутримувачем Міжшкільного навчально-виробничого комбінату з 1978 року та щороку здійснює видатки з міського бюджету на утримання цього громадського будинку, що свідчить про перебування Міжшкільного навчально-виробничого комбінату у комунальній власності територіальної громади м. Ірпеня в особі Ірпінської міської ради.
Рішенням Господарського суду Київської області від 07.10.2019, залишеним без змін постановою Північного апеляційного господарського суду від 14.01.2020, у задоволенні позову відмовлено повністю.
Судові рішення обґрунтовані тим, що позивачем не надано, і відповідно, матеріали справи не містять правовстановлюючих документів, інших доказів, які б свідчили про
набуття права комунальної власності на Міжшкільний навчально-виробничий комбінат територіальною громадою м. Ірпеня в особі Ірпінської міської ради, а відтак права Ірпінської міської ради, за захистом яких вона звернулася до господарського суду, не порушені.
Не погоджуючись з судовими рішеннями, 12.02.2020 Ірпінська міська рада подала до Касаційного господарського суду касаційну скаргу, у якій, посилаючись на порушення судами попередніх інстанцій норм матеріального та процесуального права та наявність випадку, передбаченого п. 3 ч. 2 ст. 287 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України), просила скасувати постанову Північного апеляційного господарського суду від 14.01.2020 та рішення Господарського суду Київської області від 07.10.2019, ухвалити нове рішення, яким задовольнити позовні вимоги повністю.
Обґрунтовуючи касаційну скаргу, Ірпінська міська рада вказала на відсутність висновку Верховного Суду щодо питання застосування норм права у подібних правовідносинах та зазначила, що:
висновки судів попередніх інстанцій про те, що Міжшкільний навчально-виробничий комбінат не перебуває у комунальній власності м. Ірпеня, зроблені без з`ясування обставин, що мають значення для правильного вирішення спору, зокрема, того, що засновником та балансоутримувачем спірного громадського будинку є Ірпінська міська рада, яка здійснює видатки на його утримання;
судами не враховано, що після розмежування державного майна України між загальнодержавною власністю і власністю адміністративно-територіальних одиниць на підставі постанови Кабінету Міністрів України від 05.11.1991 № 311, рішенням виконавчого комітету Київської обласної Ради народних депутатів від 27.01.1992 №11 "Про розмежування майна комунальної власності області" Міжшкільний навчально-виробничий комбінат передано у власність міста обласного підпорядкування - Ірпінь;
знаходження Міжшкільного навчально-виробничого комбінату, який належить на праві комунальної власності територіальній громаді м. Ірпеня в особі Ірпінської міської ради, за межами м. Ірпінь на території м. Буча не суперечить положенням п. 3 ч. 9 ст. 60 Закону України "Про місцеве самоврядування".
Ухвалою Верховного Суду від 07.04.2020 відкрито касаційне провадження у справі №911/1603/19 з підстав, передбачених п. 3 ч. 2 ст. 287 ГПК України, призначено касаційну скаргу Ірпінської міської ради до розгляду у відкритому судовому засіданні на 20.05.2020.
08.02.2020 набрав чинності Закон України від 15.01.2020 № 460-ІХ "Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України щодо вдосконалення порядку розгляду судових справ".
Оскільки Ірпінська міська рада подала касаційну скаргу після набрання чинності цим Законом зазначена касаційна скарга розглядається у порядку, передбаченому ГПК України у редакції, чинній з 08.02.2020.
Частиною 1 ст. 300 ГПК України визначено, що переглядаючи у касаційному порядку судові рішення, суд касаційної інстанції в межах доводів та вимог касаційної скарги, які стали підставою для відкриття касаційного провадження, та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.
Таким чином, предметом касаційного розгляду є законність та обґрунтованість оскаржуваних судових рішень в межах доводів та вимог касаційної скарги, які стали підставою для відкриття касаційного провадження.
Після відкриття касаційного провадження не встановлено наявності висновку Верховного Суду щодо питання застосування норми права у подібних правовідносинах з урахуванням конкретних обставин справи.
Заслухавши доповідь судді-доповідача, пояснення представників Ірпінської міської ради та Бучанської міської ради, дослідивши наведені в касаційній скарзі доводи, перевіривши матеріали справи, Верховний Суд вважає, що касаційна скарга Ірпінської міської ради підлягає частковому задоволенню з таких підстав.
Судами попередніх інстанцій встановлено, що 24.01.1978 бюро Ірпінського міськкому Компартії України і виконкомом міської Ради народних депутатів прийнята постанова про введення з 01.09.1978 для учнів 9-10 класів шкіл міста виробничого навчання на базі міжшкільного навчально-виробничого комбінату та створення в приміщенні колишньої 8-річної школи № 9 Міжшкільного навчально-виробничого комбінату.
06.02.1978 Виконавчим комітетом Ірпінської міської ради народних депутатів трудящих прийнято рішення № 64 про створення в приміщенні колишньої 8-річної школи № 9 Міжшкільного навчально-виробничого комбінату, реконструкцію якого вирішено провести до 01.08.1978 та передати його на баланс міського Відділу народної освіти.
21.08.1978 Виконавчим комітетом Ірпінської міської ради народних депутатів трудящих прийнято рішення № 346 про відкриття з 01.09.1978 в смт Буча по вул. Кірова, 129 на 1978-1979 навчальний рік першої черги Міжшкільного навчально-виробничого комбінату.
На виконання рішення Виконкому Ірпінської міської ради народних депутатів трудящих від 21.08.1978 № 346 Зав. Ірпінським міськвно видано наказ від 01.09.1978 № 22-о про відкриття міжшкільного навчально-виробничого комбінату з 01.09.1978 в приміщенні смт Буча по вул. Кірова, 129 (зараз - вул. Яблунська, 129).
На підставі постанови Верховної Ради України від 09.02.2006 № 3434-IV (набрала чинності з 01.01.2007) смт Буча Ірпінської міської ради Київської області віднесено до категорії міст та надано йому статус міста обласного значення.
27.07.2006 Ірпінська міська рада Київської області, розглянувши серед іншого рішення Бучанської селищної ради від 18.05.2006 № 30-3-V та від 25.05.2006 № 83-4-V про передачу об`єктів із спільної власності Відділу охорони здоров`я та Відділу освіти, розташованих на території м. Буча у комунальну власність м. Буча, прийняла рішення № 23-2-к, яким вирішила Міжшкільний навчально-виробничий комбінат залишити у спільній власності громад Ірпінського регіону і м. Буча.
Бучанська міська рада листами від 04.03.2015 № 04-09/210 та від 03.06.2015 № 04-08/1020 зверталась до Ірпінської міської ради з проханням розглянути на сесії міської ради питання щодо передачі приміщення за адресою: м . Буча, вул. Яблунська, 129 до комунальної власності територіальної громади м. Буча.
Не отримавши відповіді на вказані листи, Бучанська міська рада звернулася до КП "Центр технічної інвентаризації та державної реєстрації" із листом від 04.09.2018 №565, у якому просила надати інформацію про зареєстроване право власності на будівлю за адресою: м . Буча, вул. Яблунська, 129, у відповідь на яке отримала лист від 04.09.2018 № 04/09/18/3, де КП "Центр технічної інвентаризації та державної реєстрації" зазначило, що згідно даних Інвентаризаційної справи № 2732, складеної на замовлення Відділу освіти Ірпінської міської ради, за вказаною адресою право власності на будівлю Міжшкільного навчально-виробничого комбінату м. Ірпеня не зареєстровано.
04.09.2018 в. о. завідувача юридичним відділом Бучанської міської ради складено службову записку, у якій вказано, що на виконання абз. 2 п. 13 Прикінцевих та перехідних положень Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності" від 06.09.2012 є необхідність визначення будівель, споруд, інших об`єктів нерухомого майна комунальної власності, право власності на які не зареєстровано, та здійснення державної реєстрації такого права щодо будівель за адресою: м. Буча, вул. Яблунська, 129.
06.09.2018 на підставі листа КП "Центр технічної інвентаризації та державної реєстрації" від 04.09.2018 № 04/09/18/3, враховуючи інформацію з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно від 03.09.2018 та службову записку в. о. завідувача юридичним відділом Бучанської міської ради від 04.09.2018, Бучанська міська рада, з метою реєстрації речового права на спірні будівлі, прийняла рішення № 2306-44-VII, у якому вирішила, зокрема, набути до комунальної власності територіальної громади м. Буча будівлі за адресою: м. Буча, вул. Яблунська, 129.
25.10.2018 на підставі рішення державного реєстратора від 25.10.2018 № 43690130 до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно внесено запис про право власності № 28552609 Бучанської міської ради на об`єкт нерухомого майна громадський будинок "Міжшкільний навчально-виробничий комбінат" (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 1676588632108), загальною площею 1434,0 м2 (опис: учбовий корпус під літ. "А", навчальні корпуси під літ. "А1", "А2", "А3", труба - № 1, огорожа - № 4, 5, 7, хвіртка - № 6, ворота - № 11, майданчики для навч. авт. - І, ІІ, замощення - ІІІ), який знаходиться за адресою: м. Буча по вул. Яблунська, 129 та складається з будівель майстерні та котельні, гаражу, вбиральні, сараю, навісу. Підстава виникнення права власності: рішення Бучанської міської ради від 06.09.2018 № 2306-44-VII та лист Фонду державного майна України від 12.10.2018 № 47-06-5074, в якому зазначено, що відомості про нерухоме майно за місцезнаходженням: м. Буча, вул . Яблунська (Кірова), 129 від суб`єктів управління до Фонду, з метою внесення до Єдиного реєстру об`єктів державної власності, не надавалися.
28.02.2019, з метою забезпечення ефективності використання комунального майна, Бучанська міська рада прийняла рішення № 3015-54-VII, яким, серед іншого, вирішила нежитлове приміщення громадський будинок "Міжшкільний навчально-виробничий комбінат", яке перебуває у комунальній власності територіальної громади м. Буча в особі Бучанської міської ради, передати на баланс КП "Бучанське УЖКГ".
Посилаючись на те, що власником Міжшкільного навчально-виробничого комбінату є територіальна громада м. Ірпеня в особі Ірпінської міської ради, Ірпінська міська рада звернулась із позовом до господарського суду, в якому просила визнати незаконними та скасувати рішення Бучанської міської ради від 06.09.2018 № 2306-44-VII та від 28.02.2019 № 3015-54-VII, скасувати державну реєстрацію права власності на Міжшкільний навчально-виробничий комбінат за Бучанською міською радою (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 1676588632108), витребувати від Бучанської міської ради Міжшкільний навчально-виробничий комбінат та визнати право власності на спірний громадський будинок за Ірпінською міською радою.
Висновок судів попередніх інстанцій про відмову у задоволенні позовних вимог Ірпінської міської ради повністю через недоведеність порушення права позивача, який не надав доказів, які б свідчили про наявність у нього права комунальної власності на Міжшкільний навчально-виробничий комбінат, а також доказів на підтвердження здійснення реєстрації права комунальної власності на спірний громадський будинок є передчасним з огляду на таке.
Враховуючи те, що предметом дослідження у справі є перебування у комунальній власності Ірпінської міської ради спірного громадського будинку, який було збудовано у 1956 році, суди попередніх інстанцій правильно зазначили, що до 1991 року державна власність не розподілялась на загальнодержавну та комунальну власність.
Частиною 1 ст. 19 Закону СРСР "Про власність" від 06.03.1990 та ст. 31 Закону Української РСР "Про власність" від 07.02.1991 визначений такий різновид державної власності як власність адміністративно-територіальних одиниць (комунальна власність).
Статтею 23 Закону СРСР "Про власність" і ч. 1 ст. 35 Закону Української РСР "Про власність" було визначено, що у власності, зокрема, району чи іншого адміністративно-територіального утворення перебувають, у тому числі, заклади народної освіти.