ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
02 червня 2020 року
м. Київ
Справа № 909/1054/19
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:
Селіваненка В.П. (головуючий), Колос І.Б. і Львова Б.Ю.,
за участю секретаря судового засідання Хахуди О.В.,
представників учасників справи:
позивача - товариства з обмеженою відповідальністю "ПБС": Чекмарьова О.С.; Лукача С.І.,
відповідача - Служби автомобільних доріг в Івано-Франківській області - Федоріва В.І.,
розглянув касаційну скаргу товариства з обмеженою відповідальністю "ПБС" (далі - Товариство)
на постанову Західного апеляційного господарського суду від 24.02.2020 (головуючий - суддя Зварич О.В., судді: Дубник О.П. і Хабіб М.І.)
у справі № 909/1054/19
за позовом Товариства
до Служби автомобільних доріг в Івано-Франківській області (далі - Служба)
про стягнення заборгованості в сумі 30 369 568,40 грн.
РУХ СПРАВИ
Короткий зміст позовних вимог
1. Позови (загалом пʼять) було подано про стягнення заборгованості за договором підряду в загальній сумі 30 369 568,40 грн.
2. Позови обґрунтовано неналежним виконанням відповідачем умов укладених сторонами у справі договорів підряду в частині оплати наданих позивачем послуг.
3. Ухвалою господарського суду Івано-Франківської області від 21.10.2019 обʼєднано в одне провадження справи за пʼятьма позовами - №№909/1054/19, 909/1055/19, 909/1056/19, 909/1057/19 та 909/1058/19 з присвоєнням справі номеру 909/1054/19.
Короткий зміст рішення суду першої інстанції та постанови суду апеляційної інстанції
4. Рішенням господарського суду Івано-Франківської області від 07.11.2019 (суддя Матуляк П.Я.): позов задоволено; стягнуто із Служби на користь Товариства 30 369 568,40 грн. заборгованості та 455 543,53 грн. судового збору.
5. Рішення мотивовано встановленням фактів виконання позивачем взятих на себе договірних зобовʼязань належним чином та необґрунтованості відмови відповідача від підписання актів приймання виконаних позивачем будівельних робіт та неоплати їх вартості.
6. Постановою Західного апеляційного господарського суду від 24.02.2020: задоволено апеляційну скаргу Служби; згадане рішення місцевого господарського суду скасовано; прийнято нове рішення; у позові відмовлено; судові витрати покладено на позивача; стягнуто з Товариства на користь Служби 683 315,30 грн. судового збору за розгляд апеляційної скарги.
7. Постанову мотивовано тим, що: умовою розрахунку відповідача за надані позивачем послуги є наявність підписаних уповноваженими представниками сторін актів форми № КБ-2в та довідок про вартість виконаних робіт форми №КБ-3, а також планів-завдань на надання послуг з експлуатаційного утримання автомобільних доріг загального значення, яких сторони в даній справі не надали під час її розгляду в суді першої інстанції; тому відсутні правові підстави для задоволення позовних вимог.
Короткий зміст вимог касаційної скарги
8. У касаційній скарзі до Верховного Суду Товариство, зазначаючи про законність та обґрунтованість рішення місцевого господарського суду і неправильне застосування апеляційним господарським судом норм матеріального права, порушення ним норм процесуального права, без урахування висновків щодо застосування норм права, які (висновки) викладено в постановах Верховного Суду, просить оскаржувану постанову апеляційного господарського суду з даної справи скасувати, а рішення суду першої інстанції залишити в силі.
АРГУМЕНТИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
Доводи особи, яка подала касаційну скаргу
9. Суд апеляційної інстанцій неправильно застосував приписи статей 837, 853, 882 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України) і не врахував висновки Верховного Суду у справах №№910/2184/18 (постанова від 24.10.2018), 921/254/18 (постанова від 16.09.2019), 921/262/18 (постанова від 15.10.2019).
10. Названий суд порушив приписи частини четвертої статті 165 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України), що є підставою для скасування рішення згідно із статтею 312 ГПК України.
11. Судом апеляційної інстанції неправильно застосовано статтю 218 Господарського кодексу України, статтю 617 ЦК України та практику Європейського суду з прав людини; суд відступив від висновків Верховного Суду, викладених у постанові від 03.05.2018 зі справи № 914/1556/17.
Доводи іншого учасника справи
12. У відзиві на касаційну скаргу Служба заперечує проти доводів скаржника, зазначаючи про їх безпідставність і про законність та обґрунтованість оскаржуваної постанови апеляційної інстанції, й просить зазначену постанову залишити без змін, а скаргу - без задоволення.
СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
13. Судом першої інстанції у розгляді справи зʼясовано й зазначено, зокрема, таке.
13.1. Сторонами у справі укладено договори підряду від 21.04.2017 №№18, 19 і від 30.03.2018 №№ 22, 23, 24 (далі - Договори), умовами яких, окрім іншого, встановлено, що:
- предметом Договорів є зобов`язання підрядника (позивача) у порядку та на умовах цих договорів своїми силами і засобами на власний ризик та/або із залученням субпідрядних організацій надати послуги з експлуатаційного утримання автомобільних доріг загального користування державного значення (далі - Послуги) згідно технічним завданням, викладеним у тендерній документації, за рахунок коштів державного бюджету та в обумовлений цими договорами термін, а замовник (відповідач) зобов`язався прийняти надані згідно з цим договором та чинним законодавством України належним чином послуги після перевірки фізичних та вартісних показників і сплатити їх вартість по мірі надходження коштів, передбачених на ці цілі, на рахунок підрядника (пункти 1.1);
- Послуги надаються "згідно щомісячних планів-завдань та Актів дефектів, затверджених замовником" (пункти 1.4);
- розрахунки проводяться шляхом поетапної оплати замовником за надані Послуги, на підставі актів приймання виконаних будівельних робіт (форма №КБ-2в; далі - Акти ф. КБ-2в), довідок про вартість виконаних будівельних робіт та витрат (форма №КБ-3; далі - Довідка ф. КБ-3), підписаних уповноваженими представниками сторін (пункти 4.1);
- фінансові зобовʼязання за Договором виникають при наявності та у межах бюджетних асигнувань, установлених планами використання бюджетних коштів; оплата Послуг проводиться у межах одержаних асигнувань на казначейський рахунок замовника за фактично виконані обсяги робіт згідно з Актами ф. КБ-2в, Довідками ф. КБ-3 (пункти 4.4);
- у будь-якому випадку розрахунки за надані Послуги проводяться не пізніше не пізніше 31.12.2017 (по Договорах №№18,19) та 31.12.2018 (по Договорах №№22-24) за умови наявності підписаних сторонами Актів ф. КБ-2в, Довідок ф. КБ-3 (пункти 4.6);
- фінансування Послуг здійснюється за рахунок коштів державного бюджету при надходженні коштів від головного розпорядника, які передбачені на поточний рік згідно з планом фінансування головного розпорядника коштів (пункти 4.10);
- замовник зобов`язаний, зокрема, своєчасно та в повному обсязі сплачувати за належним чином надані Послуги, приймати їх згідно з Актами ф. КБ-2в, Довідками ф. КБ-3 за умови дотримання підрядником пункту 2.1 Договорів (щодо якості Послуг; пункт 6.1).
13.2. Сторонами укладено також низку додаткових угод до Договорів, якими вносилися зміни до них у частині продовження терміну їх дії, розміру бюджетних зобовʼязань тощо.
13.3. На підтвердження виконання своїх зобов`язань за Договорами позивач надав Акти ф. КБ-2в (т. І, а.с. 27-35; т. ІІ, а.с. 18-23; т. ІІІ, а.с. 18-26; т. ІV, а.с. 22-126; т. V, а.с.22-180), які не підписані і не оплачені відповідачем, Довідки ф. КБ-3 (т. І, а.с. 35; т. ІІ, а.с.24; т. ІІІ, а.с. 27; т. ІV, а.с. 127; том V, а.с.181), листи Служби щодо проведення ямкового ремонту, прибирання сміття тощо (т. ІV, а.с. 166; т. V, а.с.221, 227-230), а, крім того, платіжні доручення, якими підтверджується оплата відповідачем раніше наданих позивачем Послуг у рамках Договорів.
У вказаних актах і довідках зафіксовані обсяг виконаних будівельних робіт та їх вартість. Ці акти й довідки не містять підписів відповідача, проте, як вбачається з матеріалів справи, відповідач не скористався своїм правом щодо дострокового розірвання Договорів у разі їх невиконання (неналежного виконання) підрядником або правом повернути підряднику документи без здійснення оплати в разі їх неналежної підготовки та оформлення.
13.4. Загальна вартість наданих позивачем Послуг (виконаних робіт) за Договорами згідно з Актами ф. КБ-2в (не підписаними й не оплаченими відповідачем) становить 30 369 568,40 грн.
13.5. Позивачем на адресу відповідача направлялися претензії з вимогою у 7-денний термін з моменту отримання претензій сплати заборгованість за Договорами, на що відповідач письмово повідомив позивача про те, що роботи, які виконувалися позивачем згідно з актами, відповідачем до оплати не приймалися, оскільки протягом 2017, 2018 років та станом на дату надання відповідей на претензії додаткових бюджетних асигнувань по цих договорах не виділялось і не надходило.
Доказів оплати відповідачем вартості Послуг (виконаних робіт) за Договорами матеріали справи не містять.
13.6. Акти ф. КБ-2в та Довідки ф. КБ-3, копії яких є у матеріалах справи, містять найменування замовника та підрядника, найменування будівництва та обʼєкта, номери і дати Договорів, період виконання робіт та інші обовʼязкові реквізити. Оскільки ці документи не містять дати їх підписання позивачем, то датами їх підписання відповідно до статей 253-255 ЦК України вважається останній робочий день відповідного місяця.
13.7. Позивачем виконувалися також роботи (надавалися послуги) із зимового утримання автомобільних доріг для забезпечення безпечного та безперебійного руху, що підтверджується відповідними актами приймання виконаних будівельних робіт та листами Служби.
13.8. Доказів заявлення відповідачем претензій позивачу щодо якості чи обсягу робіт матеріали справи не містять.
13.9. Як вбачається з матеріалів справи, заперечення відповідача проти вимог позивача ґрунтуються на відсутності бюджетного фінансування. Фактів надання позивачем Послуг (виконання робіт), обумовлених Договором, та заявленої позивачем до стягнення суми заборгованості відповідач не заперечив.
13.10. Відповідачем не доведено вжиття ним усіх залежних від нього заходів для недопущення господарського правопорушення. Твердження відповідача про відсутність бюджетного фінансування судом спростовуються наявними у матеріалах справи платіжними дорученнями, якими підтверджується оплата відповідачем раніше виконаних позивачем робіт (наданих послуг) у рамках укладених договорів на загальну суму 30 722 758 грн. Ці платіжні доручення містять усі обовʼязкові реквізити.
13.11. З огляду на приписи статей 212, 251, 252, 530 ЦК України та вимоги, направлені 25.07.2019 позивачем відповідачу щодо оплати вартості виконаних робіт (наданих Послуг), обовʼязок з оплати виконаних позивачем робіт (наданих Послуг) у відповідача сплив 08.08.2019.
14. Судом апеляційної інстанції додатково зазначено, зокрема, таке.
14.1. За умовами Договорів замовник має право, зокрема: достроково розірвати відповідний договір у разі невиконання або неналежного виконання зобов`язань підрядником, попередньо повідомивши його про це; контролювати надання Послуг у строки встановлені Договорами; зменшувати обсяг надання Послуг та загальну вартість Договорів; повернути документи підряднику без здійснення оплати в разі їх неналежної підготовки та оформлення (відсутність необхідних підтверджуючих документів, невідповідність наданих розрахунків вимогам законодавства, відсутність печатки, підписів тощо) або подання їх у неповному складі.
14.2. Частина копій Актів ф. КБ-2в і Довідок ф. КБ-3 на поодиноких аркушах мають відтиск штампа відділу технічного контролю та інвестиційно-кошторисного відділу Служби або одного з її відділів з відмітками "Об`єм підтверджую" за підписами без зазначення посад і прізвищ посадових осіб відповідача.
14.3. Згідно з пунктами 5.13 Договорів та зазначеним у них Порядком проведення та приймання робіт з поточного дрібного ремонту та експлуатаційного утримання автомобільних доріг загального користування в Івано-Франківській області (далі - Порядок), затвердженим наказом Служби від 08.02.2016 № 04 (пункт 9 Порядку), по підсумках роботи за місяць підрядні організації складають акти виконаних робіт (форма КБ-2в), які перевіряються працівниками відповідних відділів Служби і підписуються заступниками керівника до 10 числа місяця, наступного за звітним; по підписаних актах складається довідка про вартість виконаних будівельних робіт(форма КБ-3) і передається підрядником у фінансово-економічний відділ.