1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України

29 травня 2020 року

Київ

справа №140/1868/19

адміністративне провадження №К/9901/34538/19

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Мельник-Томенко Ж. М.,

суддів Жука А. В., Мартинюк Н. М.,

розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом Головного управління Пенсійного фонду України у Волинській області до Управління Державної виконавчої служби Головного територіального управління юстиції у Волинській області про скасування постанови, провадження в якій відкрито

за касаційною скаргою ОСОБА_1 на рішення Волинського окружного адміністративного суду від 03.07.2019 (суддя Смокович В. І.) та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 29.10.2019 (колегія суддів у складі: Сеника Р. П., Носа С. П., Попка Я. С.),

ВСТАНОВИВ:

Короткий зміст позовних вимог та їх обґрунтування

У червні 2019 року Луцьке об`єднане управління Пенсійного фонду України Волинської області (далі - Луцьке об`єднане УПФ України Волинської області) звернулося до суду з адміністративним позовом до Управління державної виконавчої служби Головного територіального управління юстиції у Волинській області (далі - відповідач, УДВС ГТУЮ у Волинській області) про скасування постанови про накладення штрафу ВП № 58745824 від 24.05.2019 у зв`язку з повним виконанням рішення суду.

Позовні вимоги мотивовано тим, що рішенням Волинського окружного адміністративного суду від 30.05.2018 у справі № 803/633/18 зобов`язано Луцьке об`єднане УПФ України Волинської області здійснити нарахування індексації виплат та додаткову виплату проіндексованої пенсії ОСОБА_1, з урахуванням раніше проведених їй виплат, за період з 01.05.2017 по 30.03.2018 і в подальшому згідно із вимогами Закону України від 03.07.1991 № 1283-ХІІ "Про індексацію грошових доходів населення" і Порядку проведення індексації грошових доходів населення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.07.2003 № 1078, встановивши дату початку індексації з 01.02.2011.

Луцьким об`єднаним УПФ України Волинської області на виконання вказаного рішення у серпні-вересні 2018 року проведено відповідні нарахування та виплату ОСОБА_1 у сумі 1047,68 грн. При цьому, розмір індексації становив 212,58 грн.

Головний державний виконавець Відділу примусового виконання рішень УДВС ГТУЮ у Волинській області 01.04.2019 відкрив виконавче провадження ВП № 58745824 на виконання виконавчого листа № 893/2018 від 25.10.2018, виданого Волинським окружним адміністративним судом щодо зобов`язання Луцького об`єднаного УПФ України Волинської області здійснити ОСОБА_1 нарахування індексації виплат та додаткову виплату проіндексованої пенсії, як це визначено у рішенні суду від 30.05.2018 у справі № 803/633/18. Відповідно до пункту 2 вказаної постанови позивачу надано 10 робочих днів для виконання судового рішення. Позивач зазначає, що судове рішення у справі № 803/633/19 виконав у добровільному порядку до відкриття виконавчого провадження із належним нарахуванням індексації виплат та проведенням додаткової виплати проіндексованої пенсії ОСОБА_1 . Однак, відповідач 24.05.2019 прийняв постанову про накладення штрафу на позивача у сумі 5100,00 грн із підстав неповного виконанням судового рішення. Луцьке об`єднане УПФ України Волинської області вважає таку постанову протиправною у зв`язку із добровільним і належним виконанням рішення у справі № 803/633/19 до відкриття виконавчого провадження.

Ухвалою Волинського окружного адміністративного суду від 03.07.2019 відмовлено у задоволенні клопотання представника відповідача про залучення до участі у даній справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача ОСОБА_1

08.10.2019 в судовому засіданні апеляційним судом за клопотанням Головного управління Пенсійного фонду України у Волинській області проведено заміну сторони позивача - Луцького об`єднаного УПФ України Волинської області на правонаступника - Головне управління Пенсійного фонду України у Волинській області (далі - ГУ ПФУ у Волинській області).

Короткий зміст рішень судів попередніх інстанцій

Волинській окружний адміністративний суд рішенням від 03.07.2019 адміністративний позов задовольнив повністю: визнав протиправною та скасував постанову УДВС ГТУЮ у Волинській області про накладення штрафу ВП № 58745824 від 24.05.2019 у сумі 5100,00 грн.

Задовольняючи позовні вимоги у справі, суд першої інстанції виходив з того, що державним виконавцем безпідставно винесено постанову про накладення штрафу на Луцьке об`єднане УПФ України Волинської області в сумі 5100,00 грн, оскільки останнім судове рішення в адміністративній № 803/633/18 виконано у повному обсязі у вересні-жовтні 2018 року, а відповідачем у справі та його представником не доведено наявності в діях (бездіяльності) пенсійного органу ознак правопорушення, що свідчить про наявність правових підстав для задоволення позовних вимог та визнання протиправним і скасування постанови про накладення штрафу ВП № 58745824 від 24.05.2019.

Не погодившись із прийнятим рішенням, ОСОБА_1 подала апеляційну скаргу, в якій просила його скасувати та ухвалити нову постанову про відмову у задоволенні позову. В обґрунтування вимог апеляційної скарги ОСОБА_1, серед іншого, зазначала, що її не було залучено до розгляду даної справи, хоча вона є стягувачем у даному виконавчому провадженню, що призвело до порушення її прав на належне виконання судового рішення за її позовом.

Постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 29.10.2019 рішення Волинського окружного адміністративного суду від 03.07.2019 залишено без змін.

Суд апеляційної інстанції виходив з того, що на виконання рішення Волинського окружного адміністративного суду від 30.05.2019, яке набрало законної сили 19.09.2018, в адміністративній справі № 803/633/19, позивач здійснив нарахування індексації виплат та додаткову виплату проіндексованої пенсії ОСОБА_1, з урахуванням раніше проведених виплат, за період з 01.05.2017 по 30.03.2018 і в подальшому згідно із вимогами Закону України від 03.07.1991 № 1283-ХІІ "Про індексацію грошових доходів населення" і Порядку проведення індексації грошових доходів населення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.07.2003 № 1078. При цьому, під час проведення нарахувань було установлено дату початку індексації - 01.02.2011, враховано розмір пенсії - 3607,50 грн, додаткову пенсію потерпілих унаслідок Чорнобильської катастрофи 3 категорії - 113,88 грн, щомісячний фіксований розмір індексації - 212,58 грн. Суд дійшов висновку, що позивач правомірно розрахував розмір індексації на підставі пункту 5 Порядку проведення індексації грошових доходів населення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.07.2003 № 1078, відповідно до якого у разі підвищення тарифних ставок (окладів), пенсій або щомісячного довічного грошового утримання, стипендій, виплат, що здійснюються на підставі законодавства про загальнообов`язкове державне соціальне страхування, значення індексу споживчих цін у місяці, в якому відбувається підвищення, приймається за 1 або 100 відсотків.

Короткий зміст та обґрунтування вимог касаційної скарги

11.12.2019 до Верховного Суду надійшла касаційна скарга ОСОБА_1 на рішення Волинського окружного адміністративного суду від 03.07.2019 та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 29.10.2019.

У касаційній скарзі скаржник просить скасувати рішення Волинського окружного адміністративного суду від 03.07.2019 та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 29.10.2019, а справу направити на новий розгляд до суду першої інстанції.

Касаційна скарга обґрунтована тим, що висновки суду стосовно повного виконання рішення суду прямо вплинули на дії органу Пенсійного фонду по виконанню рішення та на суму отриманих скаржником коштів за цим рішенням, які не виплачені у належному розмірі. Більше того, скаржник зазначив, що оскаржувані рішення безпосередньо впливають на його права та обов`язки, адже останній являться стягувачем у виконавчому провадженні. Однак, на думку скаржника, суд першої інстанції протиправно не залучив його до участі у справі як третю особу, у зв`язку з чим його позбавлено можливості приймати участь у справі та користуватися процесуальними правами учасника справи, що у підсумку призвело до неповного з`ясування обставин, що мають значення для правильного вирішення справи.

Позиція інших учасників справи

ГУ ПФУ у Волинській області у відзиві на касаційну скаргу просить залишити її без задоволення.

УДВС ГТУЮ у Волинській області заяву про приєднання до касаційної скарги ОСОБА_1 або відзиву на неї не надало.

Рух касаційної скарги

Ухвалою Верховного Суду від 19.12.2019 відкрито касаційне провадження за скаргою ОСОБА_1 на рішення Волинського окружного адміністративного суду від 03.07.2019 та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 29.10.2019.

Ухвалою Верховного Суду від 28.05.2020 закінчено підготовчі дії у справі та призначено її до розгляду в порядку письмового провадження за наявними в справі матеріалами.

Встановлені судами попередніх інстанцій обставини справи

Рішенням Волинського окружного адміністративного суду від 30.05.2019, яке набрало законної сили 19.09.2018, в адміністративній справі № 803/633/19 за позовом ОСОБА_1 до Луцького об`єднаного УПФ України Волинської області про визнання дій протиправними, зобов`язання вчинити дії адміністративний позов задоволено частково: визнано протиправними дії Луцького об`єднаного УПФ України Волинської області стосовно відмови в проведенні індексації пенсії ОСОБА_1 відповідно до вимог законодавчих актів щодо її індексації з визначенням дати початку індексації - 01.02.2011; зобов`язано Луцьке об`єднане УПФ України Волинської області здійснити ОСОБА_1 нарахування індексації виплат та додаткову виплату проіндексованої пенсії, з урахуванням раніше проведених виплат, за період з 01.05.2017 по 30.03.2018 і в подальшому згідно вимог Закону України від 03.07.1991 № 1283-ХІІ "Про індексацію грошових доходів населення" і Порядку проведення індексації грошових доходів населення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.07.2003 № 1078, встановивши дату початку індексації - 01.02.2011; у задоволенні решти позовних вимог відмовлено.

На виконання рішення Волинського окружного адміністративного суду від 30.05.2019 позивач здійснив нарахування індексації виплат та додаткову виплату проіндексованої пенсії ОСОБА_1, з урахуванням раніше проведених виплат, за період з 01.05.2017 по 30.03.2018 і в подальшому згідно із вимогами Закону України від 03.07.1991 № 1283-ХІІ "Про індексацію грошових доходів населення" і Порядку проведення індексації грошових доходів населення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.07.2003 № 1078, встановивши дату початку індексації - 01.02.2011.

При цьому, відповідно до витягу ІКІС ПФУ: підсистема призначення та виплати пенсії по пенсіонеру ОСОБА_1, протоколу за період з 01.05.2017 по 31.08.2018 (індивідуальний перерахунок) Луцьке об`єднане УПФ України Волинської області урахувало вимоги Закону України від 03.07.1991 № 1283-ХІІ "Про індексацію грошових доходів населення" і Порядку проведення індексації грошових доходів населення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.07.2003 № 1078.

Зокрема, під час проведення нарахувань було установлено дату початку індексації - 01.02.2011, враховано розмір пенсії - 3607,50 грн, додаткову пенсію потерпілих унаслідок Чорнобильської катастрофи 3 категорії - 113,88 грн, щомісячний фіксований розмір індексації - 212,58 грн. У цілому ОСОБА_1 у вересні 2018 року було нараховано та виплачено 1047,68 грн за період з 01.05.2017 по 31.08.2018. При цьому, було враховано уже виплачені суми індексації у розмірі 3353,60 грн (по 147,10 грн щомісячно за вказаний період).

Крім того, на виконання вказаного рішення 25.10.2018 Волинським окружним адміністративним судом було видано виконавчий лист № 893/2018, на підставі якого 01.04.2019 головним державним виконавцем Відділу примусового виконання рішень УДВС ГТУЮ у Волинській області Турчинським В. Є. відкрито виконавче провадження ВП № 58745824 із наданням строку для виконання - 10 робочих днів.

Листом від 18.04.2019 № 5005/06-14 позивач повідомив відповідача про добровільне виконання вказаного судового рішення у вересні 2018 року.

Однак, 24.05.2019 орган ДВС прийняв постанову про накладення штрафу на боржника за виконавчим провадженням - Луцьке об`єднане УПФ України Волинської області у сумі 5100,00 грн на підставі статей 63, 75 Закону України "Про виконавче провадження". При цьому, вказана постанова мотивована тим, що на адресу відділу надійшов лист ОСОБА_1 про невиконання судового рішення пенсійним органом у повній мірі.

ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

Релевантні джерела права й акти їх застосування

Приписами частини другої статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Пунктом 1 частини першої статті 3 Закону України від 02.06.2016 № 1404-VIII "Про виконавче провадження" (у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) врегульовано, що підлягають примусовому виконанню рішення на підставі виконавчих листів та наказів, що видаються судами у передбачених законом випадках на підставі судових рішень, рішень третейського суду, рішень міжнародного комерційного арбітражу, рішень іноземних судів та на інших підставах, визначених законом або міжнародним договором України.

Відповідно до частини першої статті 5 Закону України "Про виконавче провадження" примусове виконання рішень покладається на органи державної виконавчої служби (державних виконавців) та у передбачених цим Законом випадках на приватних виконавців, правовий статус та організація діяльності яких встановлюються Законом України "Про органи та осіб, які здійснюють примусове виконання судових рішень і рішень інших органів".

Частиною першою статті 18 вказаного Закону встановлено, що виконавець зобов`язаний вживати передбачених цим Законом заходів щодо примусового виконання рішень, неупереджено, ефективно, своєчасно і в повному обсязі вчиняти виконавчі дії.

Виконавець під час здійснення виконавчого провадження має право: проводити перевірку виконання боржниками рішень, що підлягають виконанню відповідно до цього Закону; накладати стягнення у вигляді штрафу на фізичних, юридичних та посадових осіб у випадках, передбачених законом (пункти 1, 16 частини третьої статті 18 Закону України "Про виконавче провадження").


................
Перейти до повного тексту