ПОСТАНОВА
Іменем України
29 травня 2020 року
Київ
справа №703/6563/15-а
адміністративне провадження №К/9901/19539/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
Судді-доповідача - Васильєвої І.А.,
суддів - Пасічник С.С., Юрченко В.П.,
розглянувши в порядку письмового провадження
касаційну скаргу Публічного акціонерного товариства "Смілянський машинобудівний завод"
на постанову Смілянського міськрайонного суду Черкаської області від 01.02.2016 року (суддя Компанієць О.В.)
та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 18.05.2016 року (головуючий суддя Земляна Г.В., судді: Лічевецький І.О., Грибан І.О.)
у справі № 703/6563/15-а
за позовом Публічного акціонерного товариства "Смілянський машинобудівний завод"
до Смілянської міської ради Черкаської області
третя особа Смілянська об`єднана державна податкова інспекція Головного управління ДФС у Черкаській області
про скасування рішення,
У С Т А Н О В И В:
У грудні 2015 року Відкрите акціонерне товариство "Смілянський машинобудівний завод" (на теперішній час Публічне акціонерне товариство "Смілянський машинобудівний завод") (далі - позивач, Товариство) звернулось до Смілянського міськрайонного суду Черкаської області із позовом до Смілянської міської ради Черкаської області (далі - відповідач), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору Смілянська об`єднана державна податкова інспекція Головного управління ДФС у Черкаській області (далі - третя особа), в якому просило визнати незаконним рішення відповідача про затвердження ставок земельного податку.
Смілянський міськрайонний суд Черкаської області постановою від 01.02.2016 року, яка залишена без змін ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду від 18.05.2016 року, відмовив в задоволенні позовних вимог.
При розгляді справи суди попередніх інстанцій дійшли висновку, що оскаржуване рішення прийнято відповідачем з дотриманням процедури встановленої статтями 285-287 Податкового кодексу України, крім того, проект оскарженого рішення з Черкаським обласним територіальним відділенням Антимонопольного комітету України погоджено 21 квітня 2015 року. Також, проект рішення "Про затвердження земельного податку та розміри орендної плати на 2016 рік в адміністративних межах Смілянської міської ради" та аналіз регуляторного впливу цього рішення опубліковано в газеті "Сміла" 15 квітня 2015 року, а рішення міської ради № 68-26/VI від 15 червня 2015 року опубліковано в цій же газеті 1 липня 2015 року.
Не погоджуючись із прийнятими рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, позивач звернувся до Вищого адміністративного суду України з касаційною скаргою, в якій просив скасувати рішення судів попередніх інстанцій та прийняти нове рішення, яким задовольнити позовні вимоги. Підставою для касаційного оскарження позивач зазначає неповне з`ясування судом обставин, що мають значення для справи, невідповідність висновків суду обставинам справи, порушення норм матеріального та процесуального права.
Відзиви на касаційну скаргу від відповідача та третьої особи на адресу Суду не надходили, що не перешкоджає касаційному перегляду судових рішень.
Згідно протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 09.02.2018 року касаційну скаргу разом з матеріалами справи передано судді-доповідачу Васильєвій І.А. та визначено склад колегії суддів, до якої також входять судді: Пасічник С.С. та Юрченко В.П.
Заслухавши суддю-доповідача, дослідивши матеріали справи та доводи касаційної скарги, колегія суддів приходить до висновку, що касаційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.
Судами попередніх інстанцій встановлено, що 15 червня 2015 року LXVІІІ сесія Смілянської міської ради Черкаської області прийняла рішення № 68-26/VI "Про затвердження ставок земельного податку, розміру орендної плати та пільг зі сплати земельного податку на 2016 рік в адміністративних межах Смілянської міської ради". Відповідно до пункту 1 цього рішення з 1 січня 2016 року земельний податок встановлено у розмірі 3% від нормативної грошової вартості земельних ділянок.
Оскільки Товариство є користувачем земельної ділянки в адміністративних межах Смілянської міської ради, останнє звернулось до суду з позовом про визнання незаконним вказаного рішення міської ради.
За приписами частини 1 статті 341 КАС України суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.
Пунктом 35 частини першої статті 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" (тут та надалі нормативно-правові акти в редакції,, яка діяла на момент спірних правовідносин) передбачено, що на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються питання щодо затвердження ставок земельного податку відповідно до Податкового кодексу України.
На виконання пункту 35 частини першої статті 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", Податкового кодексу України, Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності" відповідачем прийнято рішення № 68-26/VI.
Судами попередніх інстанцій встановлено та не поставлено під сумнів доводами касаційної скарги, що вказаним рішенням визначено порядок обчислення земельного податку, податковий період, строк і порядок сплати податку, строк і порядок подання звітності про обчислення і сплату податку.
1 січня 2011 року набрав чинності Податковий кодекс України, який відповідно до пункту 1.1 статті 1 регулює відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, і, зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.
З 01.01.2015 року плата за землю виключена з загальнодержавних податків та внесена до розділу податок на майно та відповідно до вимог п. 10.2 статті 10 ПК України місцеві ради обов`язково установлюють єдиний податок та податок на майно (в частині транспортного податку та плати за землю).
Відповідно до пункту 269.1 статті 269 Податкового кодексу України платниками податку є власники земельних ділянок, земельних часток (паїв) та землекористувачі.