1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



28 травня 2020 року

м. Київ

справа №810/82/17

адміністративне провадження №К/9901/39316/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого - Шипуліної Т. М.,

суддів: Бившевої Л. І., Гусака М. Б.,

розглянувши в порядку письмового провадження касаційну скаргу Білоцерківської об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління Державної фіскальної служби у Київській області на постанову Київського апеляційного адміністративного суду (головуючий суддя - Парінов А. Б., судді: Грибан І. О., Губська О. А.) від 25 травня 2017 року у справі № 810/82/17 за позовом Українського-Російського спільного підприємства "Партнер-СП" у формі товариства з обмеженою відповідальністю до Білоцерківської об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління Державної фіскальної служби у Київській області про скасування рішення,

УСТАНОВИВ:

У січні 2017 року Українсько-Російське спільне підприємство "Партнер-СП" у формі товариства з обмеженою відповідальністю (далі - Українсько-Російське СП "Партнер-СП") звернулося до Київського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Білоцерківської об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління Державної фіскальної служби у Київській області (далі - Білоцерківська ОДПІ ГУ ДФС у Київській області), у якому просило: визнати протиправним та скасувати рішення від 14 грудня 2016 року

000024/10-02-40/20616890 про застосування фінансових санкцій.

Постановою Київського окружного адміністративного суду від 21 лютого 2017 року у задоволені позову відмовлено.

Постановою Київського апеляційного адміністративного суду від 25 травня 2017 року апеляційну скаргу Українсько-Російського СП "Партнер-СП" задоволено. Постанову Київського окружного адміністративного суду від 21 лютого 2017 року скасовано. Прийнято нову постанову, якою адміністративний позов задоволено. Визнано протиправним та скасовано рішення Білоцерківської ОДПІ ГУ ДФС у Київській області від 14 грудня 2016 року № 000024/10-02-40/20616890 про застосування фінансових санкцій.

Задовольняючи цей позов суд апеляційної інстанції виходив з того, що в матеріалах справи відсутні будь-які належні та допустимі докази, що підтверджують факт зберігання позивачем алкогольних напоїв без марок акцизного податку. Зберігання Українсько-Російським СП "Партнер-СП" алкогольного напою з акцизною маркою попереднього зразка, термін споживання якого закінчився, не може вважатися тотожним зберіганню немаркованої акцизної продукції, за яке передбачена відповідальність абз. 15 ч. 2 ст. 17 Закону України від 19 грудня 1995 року № 481/95-ВР "Про державне регулювання виробництва та обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв і тютюнових виробів" (далі - Закон № 481/95-ВР).

Не погодившись із вказаними вище судовими рішеннями, Білоцерківська ОДПІ ГУ ДФС у Київській області подала до Вищого адміністративного суду України касаційну скаргу, у якій просила скасувати постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 25 травня 2017 року і залишити в силі рішення суду першої інстанції.

На обґрунтування касаційної скарги Білоцерківська ОДПІ ГУ ДФС у Київській області стверджує, що відповідачем було встановлено факт зберігання позивачем алкогольного напою маркованого недійсною (не встановленого зразка) маркою акцизного податку, що є порушенням вимог ст. 11 Закону № 481/95-ВР.

Вищий адміністративний суд України ухвалою від 03 серпня 2017 року відкрив провадження у цій справі за вказаною касаційною скаргою.

15 грудня 2017 року розпочав роботу Верховний Суд і набрав чинності Закон України від 03 жовтня 2017 року № 2147-VIII "Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України та інших законодавчих актів" (далі - Закон № 2147-VIII), яким Кодекс адміністративного судочинства України (далі - КАС України) викладено в новій редакції.

Відповідно до підп. 4 п. 1 розд. VII "Перехідні положення" КАС України касаційні скарги (подання) на судові рішення в адміністративних справах, які подані і розгляд яких не закінчено до набрання чинності цією редакцією Кодексу, передаються до Касаційного адміністративного суду та розглядаються спочатку за правилами, що діють після набрання чинності цією редакцією Кодексу.

Верховний Суд у складі судді Касаційного адміністративного суду ухвалою від 25 травня 2020 року прийняв цю справу до провадження та призначив її до розгляду.

Дослідивши наведені в касаційній скарзі доводи та перевіривши матеріали справи, колегія суддів встановила таке.

На підставі наказу від 28 жовтня 2016 року та направлень від 28 жовтня 2016 року № 2601 та від 25 листопада 2016 року № 2602 відповідачем було проведено фактичну перевірку Українсько-Російського СП "Партнер-СП" з питань додержання суб`єктами господарювання вимог, встановлених законодавством України у сфері виробництва і обігу підакцизної продукції, за результатами якої складено акт перевірки від 28 листопада 2016 року № 1225/10-36-40/20616890.

Вказаною перевіркою встановлено факт зберігання позивачем пляшки напою алкогольного міцного "Блек Джек Сільвер", 0,7 л., 40 % об., виробництва ТОВ "Сімферопольський винно-коньячний завод", вартістю 98,25 грн, термін придатності - 12 місяців, дата виготовлення - 09 жовтня 2015 року. Пляшка маркована маркою акцизного податку попереднього зразка 04ААБ2111111 06/15 19,748 грн. Відповідно до наявного маркування - алкогольний напій є з простроченим терміном придатності для споживання. Таким чином, податковий орган дійшов висновку про порушення позивачем вимог ст. 11 Закону № 481/95-ВР.

На підставі акта перевірки Білоцерківською ОДПІ ГУ ДФС у Київській області прийнято рішення про застосування фінансових санкцій від 14 грудня 2016 року № 000024/10-02-40/2061689, яким на підставі абз. 15 ч. 2 ст. 17 Закону № 481/95-ВР до позивача застосовано штрафні фінансові санкції у вигляді штрафу в розмірі 17 000,00 грн.

Вважаючи вказане рішення протиправним, Українсько-Російське СП "Партнер-СП" звернулося до суду з цим адміністративним позовом за захистом порушених, на його думку, прав та інтересів.



Переглядаючи оскаржувані судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, перевіряючи дотримання судами першої та апеляційної інстанцій норм процесуального права при встановленні фактичних обставин у справі та правильність застосування ними норм матеріального права, Верховний Суд дійшов висновку, що касаційна скарга задоволенню не підлягає з огляду на таке.

Згідно з положеннями ч. 4 ст. 328 КАС України підставами касаційного оскарження є неправильне застосування судом норм матеріального права чи порушення норм процесуального права.

Відповідно до ч. 1, 2 та 3 ст. 242 КАС України судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права із дотриманням норм процесуального права.

Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні.

Крім того, ст. 2 та ч. 4 ст. 242 КАС України встановлюють, що судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, а саме бути справедливим та неупередженим, своєчасно вирішувати спір у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Касаційний адміністративний суд у складі Верховного Суду знаходить, що постанова Київського апеляційного адміністративного суду від 25 травня 2017 року відповідає зазначеним вимогам процесуального закону, а доводи касаційної скарги є необґрунтованими з огляду на наступне.

Частиною 2 ст. 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Основні засади державної політики у сфері виробництва, експорту, імпорту, оптової і роздрібної торгівлі спиртом етиловим, коньячним і плодовим, спиртом етиловим ректифікованим виноградним, спиртом етиловим ректифікованим плодовим, спиртом-сирцем виноградним, спиртом-сирцем плодовим, алкогольними напоями та тютюновими виробами, забезпечення їх високої якості та захисту здоров`я громадян, а також посилення боротьби з незаконним виробництвом та обігом алкогольних напоїв і тютюнових виробів на території України визначено Законом № 481/95-ВР.

Згідно з ч. 4 ст. 11 Закону № 481/95-ВР алкогольні напої та тютюнові вироби, які виробляються в Україні, а також такі, що імпортуються в Україну, позначаються марками акцизного збору в порядку, визначеному законодавством.

Відповідно до положень цієї статті у разі зміни зразка марок акцизного податку вже закуплені марки попереднього зразка застосовуються у виробництві алкогольних напоїв та тютюнових виробів до їх повного використання, а марковані такими марками алкогольні напої та тютюнові вироби знаходяться в обігу до їх повної реалізації в межах терміну придатності для споживання.

Підпунктом 14.1.107 п.14.1 ст. 14 Податкового кодексу України (далі - ПК України у редакції, чинній на момент спірних правовідносин) визначено, що марка акцизного податку - спеціальний знак для маркування алкогольних напоїв та тютюнових виробів, віднесений до документів суворого обліку, який підтверджує сплату акцизного податку, легальність ввезення та реалізації на території України цих виробів.


................
Перейти до повного тексту