1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



26 травня 2020 року

м. Київ

справа №823/439/16

адміністративне провадження №К/9901/39743/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого - Шипуліної Т. М.,

суддів: Бившевої Л. І., Васильєвої І. А.,

за участю:

секретаря судового засідання - Жидецької В. В.,

позивача - ОСОБА_1,

розглянув у відкритому судовому засіданні з повідомленням сторін касаційну скаргу Смілянської об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління Державної фіскальної служби у Черкаській області на постанову Черкаського окружного адміністративного суду (суддя Гаврилюк В. О.) від 08 червня 2017 року та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду (головуючий суддя - Мєзєнцев Є. І., судді: Файдюк В. В., Чаку Є. В.) від 24 липня 2017 року у справі № 823/439/16 за позовом фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 до Смілянської об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління Державної фіскальної служби у Черкаській області про визнання протиправними та скасування рішень,

УСТАНОВИВ:

У квітні 2016 року фізична особа-підприємець ОСОБА_1 (далі - ФОП ОСОБА_1 ) звернулася до Черкаського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Смілянської об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління Державної фіскальної служби у Черкаській області (далі - Смілянська ОДПІ ГУ ДФС у Черкаській області), у якому просила:

- визнати протиправними дій Смілянської ОДПІ ГУ ДФС у Черкаській області по складанню акта від 21 січня 2016 року № 161/23-04-17-0208/ НОМЕР_1 "Про результати документальної планової виїзної перевірки ФОП ОСОБА_1 з питань своєчасності, достовірності, повноти нарахування та сплати податку на доходи з фізичних осіб, дотримання роботодавцем законодавства щодо оформлення трудових відносин з працівниками (найманими особами), за період з 01 січня 2012 року по 31 грудня 2014 року, правильності обчислення та сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування за період з 01 січня 2011 року по 31 грудня 2014 року";

- визнати протиправними та скасувати:

вимогу про сплату боргу (недоїмки) від 21 січня 2016 року № 0001751702;

рішення від 10 лютого 2016 року № 0003631702;

податкове повідомлення-рішення від 10 лютого 2016 року № 0003591702;

податкове повідомлення-рішення від 10 лютого 2016 року № 0003641702;

рішення про застосування штрафних санкцій за донарахування відповідним фіскальним органом або платником своєчасно не нарахованого єдиного внеску від 11 березня 2016 року № 0005681702;

вимогу про сплату боргу (недоїмки) від 14 квітня 2016 року № Ф-0007001702;

податкову вимоги від 25 квітня 2016 року № 1424-23;

податкове повідомлення-рішення від 08 лютого 2016 року № 0003401702.

Постановою Черкаського окружного адміністративного суду від 08 червня 2017 року, залишеною без змін ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду від 24 липня 2017 року, позов задоволено повністю.

Задовольняючи цей позов суди першої та апеляційної інстанцій виходили з того, що дії відповідача щодо складання акта перевірки є протиправними, а оскаржувані рішення винесені не на підставі, не у межах повноважень та не у спосіб, визначений законом.

Не погодившись із вказаними вище судовими рішеннями попередніх інстанцій, Смілянська ОДПІ ГУ ДФС у Черкаській області подала до Вищого адміністративного суду України касаційну скаргу, у якій просила скасувати постанову Черкаського окружного адміністративного суду від 08 червня 2017 року та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 24 липня 2017 року і прийняти нове судове рішення, яким у задоволенні позову відмовити.

На обґрунтування касаційної скарги Смілянська ОДПІ ГУ ДФС у Черкаській області стверджує, що податковим органом було дотримано порядок організації і проведення документальної планової виїзної перевірки ФОП ОСОБА_1, а тому, на думку скаржника, відсутні підстави для визнання такої перевірки протиправною. Крім того, відповідач зазначає, що факт перевірки не потребує додаткового доказування, оскільки юридично перевірка проведена, підтверджена наказом на призначення перевірки, направленням на її проведення та висновками акта про результати такої перевірки. Також Смілянська ОДПІ ГУ ДФС у Черкаській області вважає, що під час прийняття рішень в частині визнання протиправними дій посадових осіб податкового органу щодо складання акта перевірки суди першої та апеляційної інстанцій перебрали на себе повноваження контролюючого органу.

Вищий адміністративний суд України ухвалою від 12 вересня 2017 року відкрив провадження у цій справі за вказаною касаційною скаргою.

15 грудня 2017 року розпочав роботу Верховний Суд і набрав чинності Закон України від 03 жовтня 2017 року № 2147-VIII "Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України та інших законодавчих актів" (далі - Закон № 2147-VIII), яким Кодекс адміністративного судочинства України (далі - КАС України) викладено в новій редакції.

Відповідно до підп. 4 п. 1 розд."Перехідні положення" КАС України касаційні скарги (подання) на судові рішення в адміністративних справах, які подані і розгляд яких не закінчено до набрання чинності цією редакцією Кодексу, передаються до Касаційного адміністративного суду та розглядаються спочатку за правилами, що діють після набрання чинності цією редакцією Кодексу.

Верховний Суд у складі судді Касаційного адміністративного суду ухвалою від 13 квітня 2020 року прийняв цю справу до провадження та призначив її до розгляду в судове засідання на 28 квітня 2020 року об 11 год. 00 хв.

24 квітня 2020 року від представника відповідача надійшло клопотання про перенесення розгляду справи на іншу дату у зв`язку з установленням карантину у м. Києві та м. Черкасах до 11 травня 2020 року. Крім того, відповідач просить замінити ГУ ДФС у Черкаській області на його правонаступника - ГУ ДПС у Черкаській області у зв`язку з реорганізацією, яке згідно із ст. 52 КАС України підлягає задоволенню.

Також, 27 квітня 2020 року від позивачки надійшло клопотання про проведення розгляду цієї справи без її участі, мотивуючи тим, що на території України установлено карантин.

У зв`язку з викладеним, розгляд цієї справи було перенесено на 26 травня 2020 року о. 11 год. 00 хв.

Дослідивши наведені в касаційній скарзі доводи та перевіривши матеріали справи, колегія суддів встановила таке.

ФОП ОСОБА_1 зареєстрована Смілянським міськрайонним управлінням юстиції 11 липня 2007 року, реєстраційний номер облікової картки платників податків НОМЕР_1 .

17 грудня 2015 року Смілянською ОДПІ ГУ ДФС у Черкаській області винесено наказ № 436 "Про проведення документальної планової перевірки ФОП ОСОБА_1 з питань своєчасності, достовірності, повноти нарахування та сплати податку на доходи з фізичних осіб, дотримання роботодавцем законодавства щодо оформлення трудових відносин з працівниками за період з 01 січня 2012 року по 31 грудня 2014 року, правильності обчислення та сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування за період з 01 січня 2011 року по 31 грудня 2014 року". Термін перевірки 10 робочих днів з 28 грудня 2015 року по 13 січня 2016 року.

Наказ винесено відповідно до плану-графіку на IV квартал 2015 року, складений на підставі листа ГУ ДФС у Черкаській області від 09 вересня 2015 року

18268/23-00-17-0106.

17 грудня 2015 року відповідачем направлено на адресу позивачки повідомлення № 12 та наказ про проведення перевірки, які останньою отримані 19 грудня 2015 року, що підтверджується копією рекомендованого повідомлення про вручення поштового відправлення.

В подальшому, 28 грудня 2015 року Смілянською ОДПІ ГУ ДФС у Черкаській області прийнято наказ № 444, яким внесено зміни до п. 2 наказу від 17 грудня 2015 року № 436 шляхом викладення цього пункту в новій редакції, а саме: "Термін перевірки 10 робочих днів - 30 грудня 2015 року по 15 січня 2016 року". Підставою для винесення цього наказу слугувало те, що ФОП ОСОБА_1 отримала копію наказу від 17 грудня 2015 року № 436 та повідомлення від 17 грудня 2015 року № 12 на проведення документальної планової виїзної перевірки 19 грудня 2015 року, тобто за 9 днів до початку такої перевірки.

На виконання наказу №444 видані направлення на перевірку від 28 грудня 2015 року № 315, 316, 317.

Цього ж дня посадові особи Смілянської ОДПІ ГУ ДФС у Черкаській області намагалися вручити позивачці наказ № 444, однак остання відмовилася від його отримання, у зв`язку з чим відповідачем складено акт № 3/23-04-17-115 "Про відмову ФОП ОСОБА_1 від отримання наказу від 28 грудня 2015 року № 444 "Про внесення змін до наказу Смілянської ОДПІ у Черкаській області від 17 грудня 2015 року № 436". Такий наказ позивачка отримала особисто 30 грудня 2015 року, в якому зазначила, що згідно законодавства проведення перевірки має розпочатися 10 січня 2016 року (після 10 днів з моменту отримання відповідного наказу).

На підставі згаданих вище наказів, посадовими особами відповідача з 30 грудня 2015 року по 15 січня 2016 року проведено документальну планову виїзну перевірку ФОП ОСОБА_1, за результатами якої складено: акт № 5/23-04-17-115 про відмову від підпису у направленнях на перевірку від 28 грудня 2015 року № 315, 316, 317; акт про недопуск до проведення перевірки № 4/23-04-17-0115.

11 січня 2016 року позивачці було вручено запит Смілянської ОДПІ ГУ ДФС у Черкаській області (лист від 11 січня 2016 року № 107/2304-17-215), в якому вимагалося надати належним чином завірені копії документів, що підтверджують господарську діяльність за період з 01 січня 2012 року по 31 грудня 2014 року, з питань обчислення та сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування за період з 01 січня 2011 року по 31 грудня 2014 року.

Листом від 12 січня 2016 року ФОП ОСОБА_1 повідомила відповідача, що платник податків звільнений від обов`язку надавати відповідь на такий запит, оскільки останній нібито складено з порушенням вимог, викладених в абз. 1, 2 п. 73.3 ст. 73 Податкового кодексу України (далі - ПК України, у редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин). Крім того у цьому листі позивачка стверджує, що на момент призначення та проведення перевірки діяв мораторій на проведення перевірок, запроваджений Законом України від 28 грудня 2014 року № 71-VIII "Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо податкової реформи", а відтак у відповідача не було правових підстав для проведення спірної перевірки.

21 січня 2016 року Смілянською ОДПІ ГУ ДФС у Черкаській області складено акт № 161/23-04-17-0208/ НОМЕР_1, в якому встановлено порушення ФОП ОСОБА_1 :

- п. 177.10 ст. 177 ПК України, а саме: не надано Книгу обліку доходів і витрат та підтверджуючі документи щодо походження товару;

- п. 177.4 ст. 177 ПК України, встановлено завищення витрат в сумі 7 203 986,15 грн, в т. ч. за 2012 рік - 3 756 579,30 грн, 2013 рік - 1 536 412,58 грн, 2014 рік - 1 910 994,27 грн;

- абз. "б" п. 176.2 ст. 176 ПК України, не надано податковий розрахунок за формою №1-ДФ за 3 квартал 2013 року;

- п. 4 ч. 2 ст. 6 Закону України від 08 липня 2010 року № 2464-VI "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування" (далі - Закон № 2464-VI), не подано звіт про суми нарахованого доходу застрахованих осіб та суми нарахованого єдиного внеску за 2013 рік;

- п. 2 ч. 1 ст. 7 Закону № 2464-VI, встановлено заниження суми чистого доходу в сумі на загальну суму 7 203 986,15 грн, у т. ч. за 2012 рік - 3 756 579,30 грн, 2013 рік - 1 536 412,58 грн, 2014 рік - 1 910 994,27 грн, чим порушено п. 2 ст. 7 цього Закону.

На підставі акта перевірки, Смілянською ОДПІ ГУ ДФС у Черкаській області винесено:

- вимогу про сплату боргу (недоїмки) від 21 січня 2016 року № 0001751702 зі сплати єдиного внеску у розмірі 235 764,72 грн;

- рішення від 10 лютого 2016 року № 0003631702 про застосування штрафних санкцій за донарахування відповідним фіскальним органом або платником своєчасно не нарахованого єдиного внеску у розмірі 69 886,02 грн;

- податкове повідомлення-рішення від 10 лютого 2016 року № 0003591702 про збільшення суми грошового зобов`язання з податку на доходи фізичних осіб на загальну суму 1 525 709,34 грн;

- податкове повідомлення-рішення від 10 лютого 2016 року № 0003641702 про збільшення суми грошового зобов`язання з податку на доходи фізичних осіб на суму 510,00 грн, у тому числі за штрафними санкціями 510,00 грн;

- рішення від 11 березня 2016 року № 0005681702 про застосування штрафних санкцій за донарахування відповідним фіскальним органом або платником своєчасно не нарахованого єдиного внеску;

- вимогу про сплату боргу (недоїмки) від 14 квітня 2016 року № Ф-0007001702;

- податкову вимогу від 25 квітня 2016 року № 1424-23;

- податкове повідомлення-рішення від 08 лютого 2016 року № 0003401702 про збільшення грошового зобов`язання з податку на доходи фізичних осіб на суму 510,00 грн, в тому числі за штрафними санкціями 510,00 грн.

Не погоджуючись з вказаними вище рішеннями відповідача, а також діями щодо складання акта перевірки, позивачка звернулася до суду з цим позовом за захистом порушених, на її думку, прав та інтересів.

Дослідивши наведені в касаційній скарзі доводи про оскарження судових рішень першої та апеляційної інстанцій, перевіривши матеріали справи й заслухавши суддю-доповідача про обставини справи, колегія суддів дійшла таких висновків.

Задовольняючи позовні вимоги суди першої та апеляційної інстанцій стверджували, що у разі зміни дати початку проведення перевірки шляхом видання наказу про внесення відповідних змін до наказу про проведення документальної планової виїзної перевірки, контролюючим органом має бути дотримано порядок організації та проведення такої перевірки, зокрема, положення ст. 77 ПК України щодо своєчасного повідомлення платника податків про проведення документальної планової виїзної перевірки. Так, перевірку ФОП ОСОБА_1 розпочато контролюючим органом 30 грудня 2015 року, в той час, як копію наказу про внесення змін до наказу про проведення перевірки (в частині дати початку та закінчення перевірки) податковий орган спробував вручити позивачці 28 грудня 2015 року (а фактично вручено 30 грудня 2015 року), а тому в даному випадку податковим органом не дотримано встановлений п. 77.4 ст. 77 ПК України строк, у зв`язку з чим право на проведення документальної планової перевірки ФОП ОСОБА_1 з 30 грудня 2015 року було відсутнє.


................
Перейти до повного тексту