ПОСТАНОВА
Іменем України
28 травня 2020 року
Київ
справа №813/2143/17
адміністративне провадження №К/9901/54773/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючого судді: Губської О.А.,
суддів: Загороднюка А.Г., Уханенка С.А.,
розглянув у порядку письмового провадження у касаційній інстанції адміністративну справу № 813/2143/17
за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Національної Академії Сухопутних військ імені гетьмана Петра Сагайдачного про визнання протиправними та скасування наказів, поновлення на службі, провадження в якій відкрито
за касаційною скаргою ОСОБА_1 на постанову Львівського окружного адміністративного суду від 14 листопада 2017 року (головуючий суддя: Сакалош В.М.) та постанову Львівського апеляційного адміністративного суду від 30 травня 2018 року (колегія суддів: головуючий суддя: Гуляк В.В., судді: Коваль Р.Й., Святецький В.В.),
ВСТАНОВИВ:
І. Суть спору
1. Позивач звернувся до суду з позовом до Національної Академії Сухопутних військ імені гетьмана Петра Сагайдачного, в якому просив:
1.1. визнати протиправними та скасувати накази начальника Національної академії сухопутних військ імені гетьмана Петра Сагайдачного:
(по особовому складу) №16-РС від 05 травня 2017 року в частині звільнення позивача з військової служби у зв`язку із закінченням контракту;
(по стройовій частині) №112 від 10 травня 2017 року в частині продовження терміну контакту позивачу;
(по стройовій частині) №113 від 11 травня 2017 року про виключення позивача з списків особового складу;
поновити його на військовій службі на посаді артиста вищої категорії військового оркестру Національної академії сухопутних військ імені ОСОБА_2 .
1.2. Позов обґрунтовано тим, що його було звільнено із займаної посади у зв`язку із закінченням строку контракту про проходження військової служби у збройних силах України. Станом на дату звільнення позивач був переконаний, що за ним і надалі будуть зберігатися усі соціальні гарантії, в тому числі залишення на квартирному обліку. Проте, після звільнення позивачу стало відомо, що у зв`язку зі змінами в законодавстві військовослужбовці, які звільнені у зв`язку із закінченням контракту, виключені із числа військовослужбовців, які залишаються на квартирному обліку. Враховуючи наведене, позивач вважає своє звільнення раптовим, проведеним без дотримання необхідної процедури звільнення, а відтак незаконним.
ІІ. Рішення судів першої та апеляційної інстанцій і мотиви їх ухвалення
2. Постановою Львівського окружного адміністративного суду від 31 січня 2017 року, залишеною без змін постановою Львівського апеляційного адміністративного суду від 30 травня 2018 року, у задоволенні адміністративного позову відмовлено.
2.1. Відмовляючи у задоволенні позову суд першої інстанції, з висновками якого погодився і суд апеляційної інстанції, виходив з того, що процедура звільнення позивача здійснена відповідно до вимог законодавства, що її регулює, у зв??язку з чим оскаржувані накази є правомірними та не підлягаються скасуванню.
ІІІ. Касаційне оскарження
3. Не погоджуючись з вказаними рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, позивач звернувся з касаційною скаргою, у якій, посилаючись на неправильне застосування судами норм процесуального та матеріального права, просить скасувати ці судові рішення та направити справу на новий розгляд до суду першої інстанції.
3.1. В обґрунтування касаційної скарги вказує, що суди безпідставно відмовили у задоволенні його клопотання щодо проведення судової почеркознавчої експертизи стосовно походження підпису на аркуші бесіди від 03 травня 2017 року, проставленого від його імені, а також психологічного стану особи, яка проставила підпис на його рапорті про звільнення. Стверджує, що вказаний документ підписав у стані душевного хвилювання та під тиском керівництва та за відсутності дійсного волевиявлення.
3.2. Також зазначає, що керівництво не повідомило його за три місяці про намір не укладати з ним новий контракт про проходження військової служби, а тому, на його думку, не має права відмовляти йому в укладенні нового контракту. Наголошує про безпідставність дій відповідача щодо повторного проведення з ним бесіди щодо звільнення, а також про не проведення останнім процедури звільнення у відповідності до вимог чинного законодавства. За його переконанням, питання його виключення зі списків особового складу без проведення повного розрахунку та без відповідної його згоди на це вирішене передчасно.
4. Відповідач подав відзив на касаційну скаргу, за змістом якого висловив незгоду з викладеними позивачем в скарзі доводами та повідомив свою думку про правильність висновків судів першої та апеляційної інстанцій щодо вирішення питання наявності чи відсутності підстав для задоволення цього позову, просив судові рішення залишити без змін, а касаційну скаргу - без задоволення.
IV. Встановлені судами фактичні обставини справи
5. ОСОБА_1, з 01 липня 1987 року проходив військову службу в Збройних Силах України.
6. Перед звільнення позивач займав посаду артиста вищої категорії військового оркестру Національної Академії Сухопутних військ імені гетьмана Петра Сагайдачного.
7. Вислуга років на час звільнення становила 28 років 04 місяці.
8. 09 травня 2012 року позивачем укладено контракт про проходження військової служби в Збройних Силах України строком на п`ять років до 09 травня 2017 року.
9. 23 лютого 2017 року з позивачем проведено бесіду щодо подальшого проходження служби.
10. Згідно з аркушем бесіди від 23 лютого 2017 року, позивач проходити службу у військовому резерві не бажав, претензій до порядку та терміну подання звільнення не має.
11. 03 травня 2017 року з позивачем відбулася бесіда щодо подальшого проходження служби.
12. Згідно з аркушем бесіди від 03 травня 2017 року, позивач виявив бажання звільнитися, не бажає проходити службу у військовому резерві та претензій до терміну подання до звільнення не має.
13. Цього ж дня позивачем подано рапорт про звільнення у зв`язку із закінченням строку контракту.
14. 05 травня 2017 року наказом начальника Національної академії сухопутних військ імені гетьмана Петра Сагайдачного № 16-РС, відповідно до пункту "а" частини шостої статті 26 з урахуванням підпункту "і" пункту 1 частини восьмої статті 26 Закону України "Про військовий обов`язок і військову службу", прапорщика ОСОБА_1, артиста вищої категорії військового оркестру, звільнено з військової служби у запас (які в особливий період (крім проведення мобілізації та введення воєнного стану) проходять військову службу за контрактом і строк контракту, яких закінчився, якщо вони не висловили бажання продовжувати військову службу, крім випадків, визначених абзацом 2 частини третьої статті 23 цього Закону).
15. Наказом начальника Національної академії сухопутних військ імені гетьмана Петра Сагайдачного № 111 від 05 травня 2017 року ОСОБА_1 з 05 травня 2017 року по 10.05.2017 року надано 6 днів, з урахуванням святкових днів, з для здавання справ та посади, яку він обіймав.
16. Наказом начальника Національної академії сухопутних військ імені гетьмана Петра Сагайдачного № 112 від 10 травня 2017 року на підставі довідки начальника медичної служби № 179 від 06 травня 2017 року ОСОБА_1 продовжено термін контракту на час звільнення від виконання службових обов`язків у зв`язку із захворюванням з 09 травня 2017 року по 11 травня 2017 року.
17. 11 травня 2017 року наказом начальника Національної академії сухопутних військ імені гетьмана Петра Сагайдачного № 113 прапорщика ОСОБА_1, артиста вищої категорії військового оркестру Національної академії сухопутних військ імені гетьмана Петра Сагайдачного, відповідно до пункту пункту "а" частини шостої статті 26 з урахуванням підпункту "і" пункту 1 частини восьмої статті 26 Закону України "Про військовий обов`язок і військову службу", прапорщика ОСОБА_1, артиста вищої категорії військового оркестру, звільнено з військової служби у запас (які в особливий період (крім проведення мобілізації та введення воєнного стану) проходять військову службу за контрактом і строк контракту, яких закінчився, якщо вони не висловили бажання продовжувати військову службу, крім випадків, визначених абзацом 2 частини третьої статті 23 цього Закону), звільнено з військової служби у запас наказом начальника Національної академії сухопутних військ імені гетьмана Петра Сагайдачного ( по особовому складу) від 05 травня 2017 року № 16 - РС, вважати таким, що справи та посаду здав.
18. Позивач, вважаючи ці накази та своє звільнення протиправним, звернувся з цим позовом до суду.
V. Релевантні джерела права й акти їх застосування
19. Згідно з частиною другою статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
20. Статтею 2 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
21. У справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
22. За приписами статті 11 Кодексу адміністративного судочинства України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
23. Правове регулювання відносин між державою і громадянами України у зв`язку з виконанням ними конституційного обов`язку щодо захисту Вітчизни визначено Законом України "Про військовий обов`язок і військову службу", відповідно до частини першої статті 2 якого, військова служба є державною службою особливого характеру, яка полягає у професійній діяльності придатних до неї за станом здоров`я і віком громадян України, іноземців та осіб без громадянства, пов`язаній із обороною України, її незалежності та територіальної цілісності. Час проходження військової служби зараховується громадянам України до їх страхового стажу, стажу роботи, стажу роботи за спеціальністю, а також до стажу державної служби.
24. Частиною 2 цієї статті передбачено, зокрема, що проходження військової служби здійснюється громадянами України - у добровільному порядку (за контрактом) або за призовом.
25. Згідно з частиною четвертою статті 2 Закону України "Про військовий обов`язок і військову службу", порядок проходження військової служби, права та обов`язки військовослужбовців визначаються цим та іншими законами, відповідними положеннями про проходження військової служби, що затверджуються Президентом України, та іншими нормативно-правовими актами.
26. Відповідно до пункту "а" частини шостої статті 26 цього Закону, контракт припиняється (розривається), а військовослужбовці, які проходять військову службу за контрактом, звільняються з військової служби у зв`язку із закінченням строку контракту.
27. Підпунктом "ї" пункту 1 частини восьмої статті 26 вказаного Закону передбачено, що під час дії особливого періоду з військової служби звільняються військовослужбовці, з моменту оголошення мобілізації до часу, визначеного пунктами 2 або 3 цієї частини, які в особливий період (крім проведення мобілізації та введення воєнного стану) проходять військову службу за контрактом і строк контракту яких закінчився, якщо вони не висловили бажання продовжувати військову службу, крім випадків, визначених абзацом другим частини третьої статті 23 цього Закону.
28. Порядок проходження громадянами України військової служби у Збройних Силах України та регулюються питання, пов`язані з проходженням такої служби під час виконання громадянами військового обов`язку в запасі врегульовано Положенням про проходження громадянами України військової служби у Збройних Силах України, затвердженим Указом Президента України від 10 грудня 2008 року № 1153/2008 (далі - Положення).
29. Пунктом 6 Положення передбачено, що початок і закінчення проходження військової служби, строки військової служби, а також граничний вік перебування на ній визначено Законом України "Про військовий обов`язок і військову службу".
30. Згідно з пунктом 12 цього Положення, встановлення, зміна або припинення правових відносин військовослужбовців, які проходять військову службу за контрактом та за призовом осіб офіцерського складу (зокрема, присвоєння та позбавлення військового звання, пониження та поновлення у військовому званні, призначення на посади та звільнення з посад, переміщення по службі, звільнення з військової служби, залишення на військовій службі понад граничний вік перебування на військовій службі, направлення за кордон, укладення та припинення (розірвання) контракту, продовження його строку тощо) оформлюється письмовими наказами по особовому складу на підставі відповідних документів, перелік та форма яких встановлюються Міністерством оборони України.
Продовження дії контрактів із військовослужбовцями, які звільняються, у випадках, визначених законодавством, затвердження військовослужбовців на посади за мобілізаційним планом, присвоєння та позбавлення військового звання, пониження та поновлення у військовому званні, призначення на посади та звільнення з посад, звільнення з військової служби осіб, які проходять строкову військову службу, оформлюється письмовими наказами по стройовій частині. Також наказами по стройовій частині в особливий період оформлюється продовження військової служби та дії контракту понад встановлені строки до термінів, визначених частиною дев`ятою статті 23 Закону України "Про військовий обов`язок і військову службу".
31. Пункт 31-1 встановлює, що дія контракту про проходження військової служби з військовослужбовцями під час звільнення з військової служби у зв`язку із закінченням строку контракту продовжується на час перебування на стаціонарному лікуванні в медичному закладі чи у відпустці для лікування у зв`язку з хворобою. Дія контракту з військовослужбовцями під час звільнення продовжується наказом командира військової частини по стройовій частині.
32. Відповідно до пункту 34 цього Положення, контракт припиняється (розривається):
у день закінчення строку контракту;
у день набрання чинності новим контрактом - у разі зміни військовослужбовцем одного виду військової служби на інший;
у день, зазначений у наказі командира (начальника) військової частини по стройовій частині про виключення військовослужбовця зі списків особового складу військової частини (у разі дострокового припинення (розірвання) контракту, звільнення з військової служби або направлення для проходження військової служби до іншого військового формування з виключенням зі списків особового складу Збройних Сил України);
у день набрання чинності контрактом про навчання у разі вступу особи рядового складу, сержантського та старшинського складу, яка проходить військову службу за контрактом, до вищого військового навчального закладу, військового навчального підрозділу вищого навчального закладу;
у день, що настає після дня смерті (загибелі) військовослужбовця або дня визнання його судом безвісно відсутнім чи оголошення померлим.
33. Контракт припиняється (розривається), а військовослужбовець звільняється з військової служби:
1) за рішенням командування військової частини за наявності підстав, передбачених пунктами "а", "б", "в", "г", "е", "є", "ж", "и", "і", "ї", "й" та "л" частини шостої статті 26 Закону України "Про військовий обов`язок і військову службу";
2) за рішенням військовослужбовця за наявності підстав, передбачених пунктами "а", "б", "в", "д", "з", "к" та "м" частини шостої статті 26 Закону України "Про військовий обов`язок і військову службу" (пункт 35 Положення).
34. Відповідно до пункту 37 Положення, у разі припинення (розірвання) контракту, а також продовження його строку у випадках, визначених цим Положенням, у примірнику, що зберігається в особовій справі, робиться запис із зазначенням підстав та дати припинення (розірвання), продовження строку контракту, який завіряється підписом командира (начальника) військової частини та скріплюється відповідною гербовою печаткою.
Військовослужбовець подає за бажанням до служби персоналу військової частини другий примірник контракту, де робиться відповідний запис із зазначенням підстав припинення (розірвання) контракту та дати виключення військовослужбовця зі списків особового складу, а також про продовження строку контракту. У разі неподання військовослужбовцем примірника контракту в першому примірнику робиться відповідний запис.
35. Відповідно до пункту 233 Положення, військовослужбовці, які бажають звільнитися з військової служби, подають по команді рапорти та документи, які підтверджують підстави звільнення. У рапортах зазначаються:
підстави звільнення з військової служби;
думка військовослужбовця щодо його бажання проходити службу у військовому резерві Збройних Сил України за відповідною військово-обліковою спеціальністю;
районний (міський) військовий комісаріат, до якого повинна бути надіслана особова справа військовослужбовця.
36. Пунктом 236 цього ж Положення передбачено, що з військовослужбовцями, які проходять військову службу за контрактом, перед їх звільненням проводиться бесіда з питань звільнення.
Форма, порядок оформлення та зберігання документа, в якому відображається зміст проведення бесіди, визначаються Міністерством оборони України.
37. Відповідно до пункту 237 Порядку, у разі звільнення військовослужбовця з військової служби у зв`язку із закінченням строку контракту видання наказу про звільнення та здача посади військовослужбовцем повинні бути здійснені не пізніше дня закінчення строку контракту, якщо інше не передбачено законодавством.
38. Згідно з пунктом 243 Положення, після видання наказу про звільнення військовослужбовця з військової служби підстава звільнення зміні не підлягає, якщо при звільненні не допущені порушення законодавства і не виникли нові обставини, пов`язані зі звільненням.
39. Механізм реалізації та порядок організації у Збройних Силах України виконання вимог Положення про проходження громадянами України військової служби у Збройних Силах України визначає Інструкція про організацію виконання Положення про проходження громадянами України військової служби у Збройних Силах України, затверджена наказом Міністра оборони України № 170 від 10 квітня 2009 року.
40. Звільнення військовослужбовців з військової служби (крім військовослужбовців строкової військової служби) здійснюється наказами посадових осіб, визначених пунктом 225 Положення (пункт 12.1 Інструкції).
41. Посадова особа, у підпорядкуванні якої є військовослужбовці, які виявили бажання звільнитись чи підлягають звільненню з військової служби, не пізніше ніж за чотири місяці до досягнення ними граничного віку перебування на військовій службі чи закінчення строку контракту, зобов`язана здійснити заходи щодо: розрахунку вислуги років військової служби військовослужбовців; обстеження військово-лікарською комісією військовослужбовців (пункт 12.6 Інструкції).
42. Відповідно до пункту 12.7. Інструкції, бесіда проводиться перед направленням документів на звільнення військовослужбовця. До участі в бесіді з військовослужбовцем, який звільняється з військової служби, за потреби залучаються безпосередні командири, фахівці кадрових, юридичних, фінансових органів тощо.
Під час бесіди з військовослужбовцем посадова особа роз`яснює йому, які пільги та переваги він має з працевлаштування та матеріально-побутового забезпечення, доводить військовослужбовцю рішення щодо рекомендацій для військового комісаріату стосовно можливості проходження ним служби у військовому резерві Збройних Сил України, водночас з`ясовує про місце проживання після звільнення військовослужбовця та військовий комісаріат для направлення його на військовий облік. При цьому враховуються прохання та побажання військовослужбовця, даються необхідні пояснення з інших питань.
У разі коли під час бесіди виникли питання, які не можуть бути вирішені на місці, на адресу відповідної посадової особи чи органу військового управління надсилається запит з необхідними матеріалами і довідками.
Зміст проведення бесіди відображається в аркуші бесіди. У разі відмови військовослужбовця підписати аркуш бесіди він підписується особами, присутніми під час бесіди, з відміткою про відмову військовослужбовця підписувати аркуш бесіди.
Аркуш бесіди зберігається у першому примірнику особової справи військовослужбовця.
43. Пунктом 12.8 вказаної Інструкції передбачено, що посадові особи відповідно до наданих їм прав зобов`язані звільнити з військової служби військовослужбовців, які досягли граничного віку перебування на військовій службі або які не виявили бажання укладати новий контракт.
Документи на звільнення військовослужбовців, які досягають граничного віку перебування на військовій службі або в яких закінчується строк контракту, направляються безпосередньо до посадових осіб, які мають право їх звільнення, не пізніше ніж за два місяці до досягнення військовослужбовцем граничного віку перебування на військовій службі або закінчення строку контракту.
Наказ по особовому складу про звільнення цих військовослужбовців повинен бути виданий і доведений до військової частини за місцем проходження військової служби у строки, що забезпечуватимуть вчасне здавання справ і посад, а також розрахунок військовослужбовців.
44. Згідно з пунктом 2.10 Інструкції, при прийнятті на військову службу за контрактом військовослужбовців, які вже виконують військовий обов`язок за іншими видами військової служби, або військовослужбовців інших військових формувань укладення першого контракту про проходження військової служби в Збройних Силах України здійснюється посадовими особами, визначеними в підпунктах 1, 2 пункту 16 Положення.
Укладення нового контракту з військовослужбовцем здійснюється посадовою особою, якій надано право укладати контракт від імені Міністерства оборони України. Для прийняття рішення щодо укладення нового контракту до кадрового органу, підпорядкованого цій посадовій особі, подаються: