ПОСТАНОВА
Іменем України
28 травня 2020 року
м. Київ
справа №819/654/17
адміністративне провадження №К/9901/24661/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача Кравчука В.М., суддів Єзерова А.А., Стародуба О.П.,
розглянув у письмовому провадженні
касаційну скаргу ОСОБА_1
на постанову Львівського апеляційного адміністративного суду від 21 грудня 2017 року (колегія суддів у складі Большакової О.О, Глушка І.В., Макарика В.Я.,)
у справі №819/654/17
за позовом ОСОБА_1
до Головного управління Держгеокадастру у Тернопільській області
третя особа - Устечківська сільська рада Заліщицького району Тернопільської області
про визнання протиправними рішень та зобов`язання вчинити дії.
І. РУХ СПРАВИ
1. 21.04.2017 ОСОБА_1 звернувся до Тернопільського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Головного управління Держгеокадастру у Тернопільській області, третя особа - Устечківська сільська рада Заліщицького району Тернопільської області.
2. Позивач просив суд:
- визнати протиправними та скасувати рішення Головного управління Держгеокадастру у Тернопільській області від 06.04.2-17 №Т-2184/0-766/6-17 та від 19.07.2017 № Т-6240/0-2507/6-17;
- зобов`язати Головне управління Держгеокадастру у Тернопільській області повторно розглянути клопотання ОСОБА_1 та прийняти рішення про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність, орієнтованою площею 2.000 га для ведення особистого селянського господарства на території с. Устечко, Заліщицького району, Тернопільської області.
3. Постановою Тернопільського окружного адміністративного суду від 18.09.2017 позов задоволено.
4. Постановою Львівського апеляційного адміністративного суду від 21.12.2017 скасовано постанову Тернопільського окружного адміністративного суду від 18.09.2017 в частині зобов`язання Головного управління Держгеокадастру у Тернопільській області прийняти рішення про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність орієнтовною площею 2,000 га для ведення особистого селянського господарства за рахунок земель сільськогосподарського призначення державної власності за межами населеного пункту на території с. Устечко, Заліщицького району, Тернопільської області скасувати та в цій частині прийняти нове рішення, яким у задоволенні позову ОСОБА_1 в цій частині відмовити.
5. 16.02.2018 ОСОБА_1 подав до Верховного Суду касаційну скаргу. Просить скасувати рішення суду апеляційної інстанції.
6. 28.03.2018 відкрито касаційне провадження.
ІІ. ОБСТАВИНИ СПРАВИ
8. 28.02.2017 ОСОБА_1 звернувся із заявою до Головного управління Держгеокадастру у Тернопільській області про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення йому земельної ділянки у власність, орієнтованою площею 2,0000 га для ведення особистого селянського господарства за рахунок земель сільськогосподарського призначення за межами населеного пункту на території Устечківської сільської ради, Заліщицького району, Тернопільської області.
9. 06.04.2017 Головне управління Держгеокадастру у Тернопільській області прийняло рішення № Т-2184/0-766/6-17, яким ОСОБА_1 відмовлено в задоволенні заяви (клопотання) з огляду на те, що Головним управлінням не отримано позитивного рішення щодо можливості надання дозволу від органу місцевого самоврядування, а також у зв`язку із необхідністю дотримання прав (пільг) учасників АТО на території Устечківської сільської ради Заліщицького району в частині першочерговості відведення їм земельних ділянок.
10. 19.06.2017 ОСОБА_1 повторно звернувся до Головного управління Держгеокадастру у Тернопільській області з аналогічною заявою про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки.
11. Устечківська сільська рада прийняла рішення від 05.07.2017 № 156 "Щодо можливості надання дозволу ОСОБА_1 на розробку проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки орієнтовною площею 2,0000 га для ведення особистого селянського господарства за рахунок земель сільськогосподарського призначення за межами населеного пункту" згідно з яким не заперечує щодо можливого прийняття такого рішення Головним управлінням Держгеокадастру у Тернопільській області.
12. Проте Головне управління Держгеокадастру у Тернопільській області рішенням від 19.07.2017 № Т-6240/0-2507/6-17 відмовлено ОСОБА_1 у задоволенні клопотання про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою. Підставою відмови зазначено перебування бажаної для приватизації земельної ділянки у складі масиву за кадастровим номером 6122089200:01:001:0864 площею 4,5220 га, який включений до переліку земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності для подальшого продажу їх прав оренди на земельних торгах.
13. Наказом Головного управління №146 від 18.05.2017 "Про включення до переліку земельних ділянок сільськогосподарського призначення" включено до переліку земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності для подальшого продажу їх права оренди на земельних торгах земельну ділянку з кадастровим номером 6122089200:01:001:0864 площею 4,5220 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, розташованої на території Устечківської сільської ради Заліщицького району. Саме у цьому земельному масиві позивач хотів отримати земельну ділянку.
14. Проте згідно з відповіддю Відділу у Заліщицькому районі Головного управління Держгеокадастру у Тернопільській області №29-19-0.25-239/105-17 від 31.05.2017 на адвокатський запит, Відділ у Заліщицькому районі не подавав до Головного управління Держгеокадастру у Тернопільській області клопотання для включення до переліку земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності для подальшого продажу їх права оренди на земельних торгах земельні ділянки із кадастровими номерами 6122089200:01:001:0864; 6122089200:01:001:0867; 6122089200:01:001:0868.
15. Аналогічна відповідь на адвокатський запит надана Устечківською сільською радою.
16. Листом від 07.07.2017 № 29-19-0.7-5560/2-17 "Про розгляд адвокатського запиту" Головне управління Держгеокадастру у Тернопільській області повідомило, що земельні ділянки з кадастровими номерами 6122089200:01:001:0864; 6122089200:01:001:0867; 6122089200:01:001:0868 не виставлялись на торги з продажу права оренди.
ІІІ. АРГУМЕНТИ СТОРІН
17. Позивач вимоги обґрунтовував тим, що Головне управління Держгеокадастру у Тернопільській області неодноразово рішеннями від 06.04.2017 та від 19.07.2017 відмовляло ОСОБА_1 у клопотанні про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою. При цьому, усі підстави на які він посилався не відповідають ЗК України.
18. Відповідач проти позову заперечував. Стверджував, що правомірно відмовив позивачу у наданні дозволу, оскільки Головне управлінням Держгеокадастру у Тернопільській області не отримало позитивного рішення від Устечківської сільської ради щодо можливості надання дозволу на розроблення документації із землеустрою та подальшої передачі землі у власність, а також у зв`язку із необхідністю дотримання прав (пільг) учасників АТО на території Устечківської сільської ради в частині першочерговості відведення їм земельних ділянок. В подальшому, бажана земельна ділянка була зарахована до складу масиву, який включений до переліку земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності для подальшого продажу їх права оренди на земельних торгах.
ІV. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
19. Задовольняючи позов повністю, суд першої інстанції виходив з того, що Устечківська сільська рада не заперечувала щодо надання позивачу дозволу на розробку проекту землеустрою.
20. Відділ у Заліщицькому районі не подавав до Головного управління Держгеокадастру у Тернопільській області клопотання для включення до переліку земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності для подальшого продажу їх права оренди на земельних торгах земельні ділянки із кадастровими номерами 6122089200:01:001:0864; 6122089200:01:001:0867; 6122089200:01:001:0868. Зазначену інформацію підтвердила і Устечківська сільська рада та Головне управління Держгеокадастру у Тернопільській області у листі від 07.07.2017.
21. Крім того, в с. Устечко Заліщицького району Тернопільської області є один учасник АТО, який не бажає отримувати земельну ділянку, про що повідомив суду сам позивач, який є сільським головою с. Устечко.
22. Також суд першої інстанції дійшов висновку, що ефективним способом захисту прав позивача є зобов`язання відповідача повторно розглянути заяву позивача та прийняти рішення про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, оскільки відповідач неодноразово протиправно відмовляв в наданні дозволу.
23. Суд апеляційної інстанції дійшов протилежного висновку в частині обрання способу захисту порушених прав позивача, вважаючи, що правильним способом захисту порушених прав позивача є повторний розгляд заяви про надання дозволу на розробку проекту землеустрою. Вимога про зобов`язання суб`єкта владних повноважень прийняти конкретне рішення про надання позивачу дозволу на розробку проекту землеустрою задоволенню не підлягає, оскільки суд не може підміняти інший орган державної влади та перебирати на себе повноваження щодо вирішення питань, які віднесені до компетенції цього органу державної влади.
V. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ ТА ЗАПЕРЕЧЕНЬ
25. Позивач у касаційній скарзі посилається на неправильне застосування судом апеляційної інстанції норм матеріального права. Зокрема:
А) спосіб відновлення порушеного права має бути ефективним. Суд не врахував, що позивач двічі звертався до відповідача і його відмови у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою були неодноразовими і кожен раз протиправними. Тобто, якщо відмова є неправомірною, єдиним способом є зобов`язання прийняти певне рішення;
Б) повноваження державних органів не є дискреційними, коли є лише один правомірний варіант поведінки. Тобто, у разі настання визначеної законом умов відповідач зобов`язаний вчинити конкретні дії, і якщо він їх не вчиняє, його можна зобов`язати до цього.
26. 19.04.2018 Головне управління Держгеокадастру у Тернопільській області подало відзив на касаційну скаргу. Відповідач заперечував щодо задоволення касаційної скарги з тих підстав, що повноваження відповідача щодо надання дозволу на розробку проекту землеустрою є дискреційними.
VІ. ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ
27. Верховний Суд перевірив доводи касаційної скарги, правильність застосування судами норм матеріального та процесуального права та дійшов висновку про наявність підстав для задоволення касаційної скарги.
28. Судами обох інстанцій встановлено, що земельна ділянка, площею 2,000 га, в наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення у власність, якої відмовлено позивачеві, належить до земель сільськогосподарського призначення державної власності.
29. Головне управління Держгеокадастру у Тернопільській області відмовило ОСОБА_1 у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення у власність з трьох підстав: у зв`язку із необхідністю дотримання прав (пільг) учасників АТО на території Устечківської сільської ради Заліщицького району в частині першочерговості відведення їм земельних ділянок; від органу місцевого самоврядування не отримано рішення про можливість надання дозволу на розробку проекту землеустрою на дану земельну ділянку; земельна ділянка, площею 2,000 га перебуває в складі масиву за кадастровим номером 6122089200:01:001:0864 площею 4,5220 га, який включений до переліку земельних ділянок, що підлягають продажу із земельних торгів.
30. Статтею 134 ЗК України визначається обов`язковість продажу земельних ділянок державної чи комунальної власності або прав на них на конкурентних засадах (земельних торгах).
31. Разом з цим, перелік випадків, за яких земельні торги не проводяться, визначено у частині 2 і 3 статті 134 ЗК України.
32. Частиною 3 статті 134 ЗК України передбачено, що земельні торги не проводяться при наданні (передачі) земельних ділянок громадянам у випадках, передбачених статтями 34, 36 та 121 цього Кодексу, а також передачі земель загального користування садівницькому товариству та дачному кооперативу.
33. Аналіз наведених норм ЗК України свідчить про те, що передача у власність, в оренду неприватних земель здійснюється за результатами проведення земельних торгів або за рішенням уповноваженого органу на розпорядження землею.