1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ



27 травня 2020 року

м. Київ



Справа № 910/1310/19



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду: Краснова Є. В. - головуючого, Мачульського Г. М., Кушніра І. В.,



секретар судового засідання - Астапова Ю. В.,



розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу Ради громадського територіального самоврядування мікрорайону "Русанівка" на постанову Північного апеляційного господарського суду від 13.01.2020 та рішення Господарського суду міста Києва від 28.08.2019 у справі



за позовом Ради громадського територіального самоврядування мікрорайону "Русанівка" до Фізичної особи-підприємця Квятківської Ірини Анатоліївни, третя особа-1 - Комунальне підприємство "Київтранспарксервіс", третя особа-2 - Дніпровська районна в місті Києві державна адміністрація, третя особа-3 - Київська міська рада, про усунення перешкод в користуванні майном,



за участю представників:

позивача - Семашко Д. М., адвокат,

відповідача - не з`явилися,

третьої особи-1 - Половінкін О. В., адвокат,

третьої особи-2 - не з`явилися,

третьої особи-3 - не з`явилися,



ВСТАНОВИВ:



1. Короткий зміст позовних вимог



1.1. У лютому 2019 року Рада громадського територіального самоврядування мікрорайону "Русанівка" (далі - РГТСМ "Русанівка") звернулася до Господарського суду міста Києва з позовом до Фізичної особи-підприємця (далі - ФОП) Квятківської Ірини Анатоліївни, третя особа-1 - Комунальне підприємство "Київтранспарксервіс" (далі - КП "Київтранспарксервіс"), третя особа-2 - Дніпровська районна в місті Києві державна адміністрація (далі - Адміністрація), третя особа-3 - Київська міська рада (далі - Рада), про усунення перешкод у користуванні належним їй майном, а саме: автостоянкою, площею 2 178,75 м2, розташованою за адресою: м. Київ, просп. Возз`єднання, 21-А, код ділянки 63:018:0015.



1.2. В обґрунтування заявлених вимог позивач посилався на те, що ФОП Квятківська І. А. без жодних правових підстав використовує для платного паркування зазначену автомобільну стоянку, право користування, володіння та розпорядження якою належить РГТСМ "Русанівка", що підтверджується витягом з бази даних міського земельного кадастру станом на 04.10.2018, згідно з яким земельна ділянка площею 2 178,75 м2, розташована за адресою: м. Київ, просп. Возз`єднання, 21-А, код ділянки 63:018:0015 значиться як: "Автостоянка Ради громадського територіального самоврядування мікрорайону "Русанівка". Позивач також зазначає, що РГТСМ "Русанівка" взята на облік у Державній податковій інспекції Дніпровського району міста Києва, є платником податків і зборів, та у період з 01.01.2018 по 01.09.2018 сплатила відповідні податкові платежі, зокрема податок на землю (в тому числі на спірну земельну ділянку) у сумі 100 200,00 грн, податок на доходи фізичних осіб у сумі 45 405,17 грн, військовий збір у сумі 3 781,33 грн та єдиний соціальний внесок у сумі 61 681,65 грн.



2. Фактичні обставини справи, встановлені судами



2.1. Згідно з розпорядженням представника Президента України від 22.06.1992 № 249 РГТСМ "Русанівка" було дозволено організовувати дві тимчасові автостоянки для жителів мікрорайону по вул. Марини Раскової 4-Б і просп.. Возз`єднання 21-А.



2.2. У 1996 році РГТСМ "Русанівка" отримала технічний звіт по встановленню зовнішніх меж землекористування автостоянки по просп. Возз`єднання 21-А, код № 6301815, загальною площею 2 157,48 м2, у подальшому відповідні відомості щодо розміщення на спірній земельній ділянці (код ділянки 63:018:0015) автостоянки РГТСМ "Русанівка" були внесені до міського земельного кадастру .



2.3. Згідно з розпорядженням Київської міської державної адміністрації від 11.06.2001 № 1158 (із змінами і доповненнями, внесеними на підставі розпоряджень Київської міської державної адміністрації від 04.12.2007 № 1586 та від 21.08.2009 № 934) відповідно до статті 3 Декрету Кабінету Міністрів України від 20.05.93 N 56-93 "Про місцеві податки і збори", з метою впорядкування відстою автотранспорту та поліпшення умов безпеки руху пішоходів і автотранспорту, а також розвитку мережі платних місць паркування транспортних засобів у місті Києві було затверджено перелік місць платного відстою транспортних засобів у місті Києві, відведених для експлуатації єдиним оператором.



2.4. До зазначеного переліку також увійшли місця платного відстою транспортних засобів за адресою: м . Київ, просп. Возз`єднання, 21, а також 21-А.



2.5. Відповідно до пункту 3 рішення Київської міської ради від 26.06.2007 № 930/1591 "Про вдосконалення паркування автотранспорту в м. Києві" комунальне підприємство виконавчого органу Ради (Київської міської державної адміністрації) "Київтранспарксервіс" визначено єдиним оператором з паркування транспортних засобів, стягнення паркувального збору та виготовлення єдиних абонементних талонів з паркування автомобільного транспорту.



2.6. Згідно із зазначеним розпорядженням Київської міської державної адміністрації, місце платного відстою транспортних засобів за адресою: м. Київ, просп. Возз`єднання, 21-А відведено для експлуатації єдиним оператором, яким з 2007 року є КП "Київтранспарксервіс", яким підтверджено (чого не заперечує позивачем) відсутність будь-яких правовідносин щодо надання у експлуатацію позивачу автостоянки за вказаною адресою.



2.7. Відповідно до пункту 17.3.1 рішення Київської міської ради від 25.12.2008 № 1051/1051 "Про правила благоустрою м. Києва" платні місця для паркування транспортних засобів (майданчики для платного паркування) призначені для тимчасової стоянки транспортного засобу зі стягненням плати за паркування у відведених або спеціально обладнаних місцях без відповідальності за збереження транспортного засобу або з такою відповідальністю, якщо можливе оснащення місця для паркування транспортних засобів необхідним обладнанням. Організація та експлуатація місць платного паркування транспортних засобів здійснюється лише оператором або підприємствами, з якими оператор уклав відповідний договір.



2.8. Рішенням Київської міської ради від 23.06.2011 № 242/5629 "Про встановлення місцевих податків і зборів в м. Києві" (таблиця № 1 додатку 5) було затверджено Положення про збір за місця для паркування транспортних засобів, а також перелік паркувальних майданчиків, які закріплені за КП "Київтранспарксервіс", у тому числі паркувальний майданчик, розташований за адресою: м. Київ, просп. Возз`єднання, 21, в межах III територіальної зони паркування м. Києва.



2.9. 31.05.2016 між КП "Київтранспарксервіс" (сторона-1) і ФОП Квятківською І. А. (сторона-2) укладено договір № ДНП-2016-05/01 про надання права на експлуатацію фіксованих місць паркування, за умовами якого сторона-1 надає за плату стороні-2 право на організацію та експлуатацію 42 місць для платного паркування транспортних засобів, а також 5 спеціальних місць для безкоштовного паркування транспортних засобів, які перевозять інвалідів. Ці місця для паркування розташовані на паркувальному майданчику за адресою: м. Київ, просп. Возз`єднання, 21, у Дніпровському районі в межах III територіальної зони паркування м. Києва. Крім того, у договорі визначено порядок здійснення розрахунків з юридичними та фізичними особами за паркування їхнього автотранспорту.



3. Короткий зміст рішень судів попередніх інстанцій



3.1. Рішенням Господарського суду міста Києва від 28.08.2019 (суддя Приходько І. В.), залишеним без змін постановою Північного апеляційного господарського суду від 13.01.2020 (колегія суддів: Сітайло Л. Г., Владимиренко С. В., Андрієнко В. В.), у позові відмовлено.



Судові рішення мотивовані тим, що позивачем не надано жодного правовстановлюючого документу на підтвердження реєстрації права власності на спірну земельну ділянку в установленому законом порядку. Так само стороною не надано правовстановлюючих документів на право користування (оренди) земельною ділянкою (в тому числі автостоянкою, розташованою на зазначеній ділянці), яке виникає з моменту державної реєстрації зі статтею 125 Земельного кодексу України (далі - ЗК України).



Суди зазначили, що наданий позивачем витяг з бази даних міського земельного кадастру станом на 04.10.2018, не є правовстановлюючим документом в розумінні положень чинного законодавства. Крім того, у цьому витягу не відображено ані відомостей щодо зареєстрованого права власності за позивачем, ані жодної іншої інформації стосовно реально існуючого права користування земельною ділянкою 63:018:0015, площею 2 178,75 м2, розташованою за адресою: м. Київ, просп . Возз`єднання, 21-А . У графі "вид права" зазначеного витягу взагалі відсутні будь-які позначення, тоді як напис "автостоянка Ради громадського територіального самоврядування мікрорайону "Русанівка" у другій графі витягу жодним чином не свідчить про набуття РГТСМ "Русанівка" права власності на земельну ділянку у встановленому законом порядку.



Суди акцентували, що сплата позивачем земельного податку не свідчить про правомірне користування земельною ділянкою або про виникнення права власності (користування) на землю. Крім того, підстави для нарахування земельного податку регулюється нормами Податкового кодексу України та не є предметом доказування у межах справи господарської юрисдикції під час розгляду негаторного позову.



4. Короткий зміст доводів і вимог касаційної скарги



4.1. У касаційній скарзі РГТСМ "Русанівка" посилається на неповне встановлення судами суттєвих обставин справи, а саме: не врахування різниці між автостоянкою та місцями платного відстою транспортних засобів, фіксованими місцями для паркування та паркувальними майданчиками; того, що КП "Київтранспарксервіс" не наділено повноваженнями укладати договори щодо автостоянок; того, що спірна автостоянка побудована за кошти позивача, а не територіальної громади в особі Київської міської ради чи її структурних підрозділів; неврахування та недослідження доказів того, що саме позивачем подано до Ради пакет документів для виділення земельної ділянки по просп. Возз`єднання, 21-А, на підставі яких було сформовано земельну ділянку відповідно до статті 79-1 ЗК України, надано кадастровий номер 63:018:0015 та визначено за позивачем право користування цією ділянкою; постійну сплату позивачем із 1991 року податкових платежів за користування цією земельною ділянкою, що судами не взято до уваги.



Позивач наголошує, що ним було надано належні докази законності користування РГТСМ "Русанівка" земельною ділянкою на просп. Возз`єднання, 21-А, як автостоянкою.



Посилаючись на зазначені обставини, РГТСМ "Русанівка" просить скасувати оскаржувані судові рішення та направити справу на новий розгляд до суду першої інстанції.



4.2. Представник скаржника у судовому засіданні підтримав вимоги, викладені у касаційній скарзі.



5. Узагальнений виклад позиції інших учасників справи



5.1. Відзивів на касаційну скаргу до Верховного Суду не надійшло.



5.2. Представник КП "Київтранспарксервіс" заперечив проти задоволення вимог, викладених у касаційній скарзі.



6. Позиція Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду



Оцінка аргументів учасників справи і висновків суду апеляційної інстанції



6.1. Відповідно до частин 1, 2 статті 300 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України) переглядаючи у касаційному порядку судові рішення, суд касаційної інстанції в межах доводів та вимог касаційної скарги, які стали підставою для відкриття касаційного провадження, та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права. Суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази.



6.2. Переглянувши судові рішення у касаційному порядку на підставі встановлених фактичних обставин справи, враховуючи визначені ГПК України межі цього перегляду, суд касаційної інстанції виходить із такого.



6.3. За змістом статей 15, 16 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України) кожна особа має право на захист свого цивільного права в разі його порушення, невизнання або оспорювання. Кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу.



6.4. Згідно з частиною 1 статті 316, частиною 1 статті 317 та частиною 1 статті 319 цього Кодексу правом власності є право особи на річ (майно), яке вона здійснює відповідно до закону за своєю волею, незалежно від волі інших осіб. Власникові належать права володіння, користування та розпорядження своїм майном. Власник володіє, користується, розпоряджається своїм майном на власний розсуд.



6.5. Відповідно до частини 1 статті 321 ЦК України право власності є непорушним. Ніхто не може бути протиправно позбавлений цього права чи обмежений у його здійсненні.


................
Перейти до повного тексту