ПОСТАНОВА
Іменем України
20 травня 2020 року
Київ
справа №826/15514/16
адміністративне провадження №К/9901/22438/18, К/9901/22439/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду (далі - Суд):
судді-доповідача Бевзенка В.М.,
суддів - Данилевич Н.А., Смоковича М.І.,
розглянувши у судовому засіданні адміністративну справу № 826/15514/16
за позовом ОСОБА_1 (далі - Позивач) до Національного антикорупційного бюро України (далі - Відповідач), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача (далі - третя особа) - ОСОБА_2 , про визнання протиправними дій, зобов`язання вчинити дії, провадження по якій відкрито
за касаційними скаргами Національного антикорупційного бюро України, ОСОБА_2 на постанову Окружного адміністративного суду міста Києва від 30.05.2017 (прийняту у складі головуючого судді - Арсірія Р.О.) та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 22.08.2017 (постановлену у складі колегії суддів: головуючого судді - Бабенка К.А., суддів: Ключковича В.Ю., Файдюка В.В.), -
ВСТАНОВИВ:
У судовому засіданні 20 травня 2020 року Суд, за участю секретаря судового засідання Шевченко В.В., представника позивача ОСОБА_1 - Козій Д.О., представника відповідача Національного антикорупційного бюро України - Ярчака І.С., третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача - ОСОБА_2, заслухавши доводи осіб, які подали касаційні скарги, виклад позиції інших учасників справи дійшов таких висновків.
І. ІСТОРІЯ СПРАВИ
Короткий зміст позовних вимог
1. 3 жовтня 2016 року ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до Національного антикорупційного бюро України, в якому просив:
1.1. прийняти до розгляду та повністю задовольнити адміністративний позов ОСОБА_1 до Національного антикорупційного бюро України про визнання дій протиправними, визнання протиправним та скасування рішення, та зобов`язання вчинити дії;
1.2. залучити третьою особою, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору, ОСОБА_2 ;
1.3. визнати протиправними дії Національного антикорупційного бюро України щодо встановлення результатів рейтингового Інтернет-голосування за склад Ради громадського контролю при Національному антикорупційному бюро України, проведеного 02.06.2016 року, в частині обрання переможцем Інтернет-голосування ОСОБА_2 ;
1.4. визнати протиправним та скасувати рішення Національного антикорупційного бюро України щодо встановлення результатів рейтингового Інтернет-голосування за склад Ради громадського контролю при Національному антикорупційному бюро України, проведеного 02.06.2016 року, в частині обрання переможцем Інтернет-голосування ОСОБА_2 ;
1.5. зобов`язати Національне антикорупційне бюро України припинити повноваження члена Ради громадського контролю при Національному антикорупційному бюро України ОСОБА_2, обраного переможцем за результатами рейтингового Інтернет-голосування за склад Ради громадського контролю при Національному антикорупційному бюро України, проведеного 02.06.2016 року.
2. Позовні вимоги обґрунтовано таким:
2.1. 06 червня 2016 року на офіційному веб-сайті Національного антикорупційного бюро України опубліковано оголошення про результати рейтингового Інтернет-голосування за новий склад Ради громадського контролю при Національному антикорупційному бюро України із зазначенням кількості голосів, поданих за кожного кандидата, та склад Ради громадського контролю Національного антикорупційного бюро України.
2.2. Із результатами рейтингового Інтернет-голосування за новий склад Ради громадського контролю при Національному антикорупційному бюро України, проведеного 02.06.2016, в частині обрання переможцем цього голосування ОСОБА_2 Позивач не погодився.
2.3. ОСОБА_1 зазначає, що на офіційній веб-сторінці Національного антикорупційного бюро України не розміщено жодних матеріалів, вказаних у пункті 6 Положення про порядок формування Ради громадського контролю при Національному антикорупційному бюро України. Ці матеріали мали бути подані ГО "Всеукраїнське об`єднання "Автомайдан" до Національного антикорупційного бюро України щодо участі кандидата ОСОБА_2 в конкурсі з формування складу Ради громадського контролю згідно вимог Положення, що на переконання Позивача свідчить про спробу Національного антикорупційного бюро України приховати подання ГО "Всеукраїнське об`єднання "Автомайдан" щодо ОСОБА_2 недостовірної інформації або неподання інформації взагалі.
2.4. Тому, Позивач вважає, що кандидатуру ОСОБА_2 допущено до рейтингового Інтернет-голосування з порушенням вимог Положення про Раду громадського контролю при Національному антикорупційному бюро України, затвердженого Указом Президента України від 15 травня 2015 року (далі - Положення), що відповідно, свідчить про порушення процедури Інтернет-голосування, що є підставою для визнання недійсними результатів рейтингового Інтернет-голосування за склад Ради громадського контролю при Національному антикорупційному бюро України, проведеного 02.06.2016 року.
2.5. У своїй позовній заяві ОСОБА_1 також обґрунтовує, що з 21 липня 2016 року на веб-сторінці Національного антикорупційного бюро України оголошено конкурс з обрання члена Ради громадського контролю замість того, повноваження якого достроково припинені (5 осіб), у зв`язку з достроковим припиненням повноважень 5 (п`ятьох) осіб - членів Ради громадського контролю при Національному антикорупційному бюро України, відповідно до Положення про порядок формування ради громадського контролю при Національному бюро.
2.6. ІНФОРМАЦІЯ_1 на сторінці в групі "ІНФОРМАЦІЯ_2" у соціальній мережі Facebook викладено інформацію про те, що " ОСОБА_3 представив власне бачення майбутньої співпраці НАБУ та Ради громадського контролю, а також звернув увагу РГК, що до НАБУ надійшли ряд звернень щодо можливих "накруток" голосів на користь окремих кандидатів, що обиралися. Зазначені обставини вже перевіряються, і у разі підтвердження зловживань під час голосування, які могли вплинути на результати, з боку керівництва Бюро будуть вжиті відповідні до Положення про РГК заходи".
2.7. ІНФОРМАЦІЯ_3 на сторінці в групі "ІНФОРМАЦІЯ_2" в соціальній мережі Facebook викладено електронну копію Звіту НАБУ про результати перевірки можливого штучного завищення кількості голосів у рейтинговому Інтернет-голосуванні 2016 року за кандидатів до Ради громадського контролю при НАБУ №13-25/20112 від 28.06.2016 року, відповідно до якого зроблено висновок про порушення при здійсненні рейтингового Інтернет-голосування вимоги ч. 2 п. 8 Положення про порядок формування Ради громадського контролю при Національному антикорупційному бюро України.
2.8. Відповідно до підпункту 5 п. 8 Положення повноваження члена Ради громадського контролю достроково припиняються у разі, зокрема, виникнення обставин, що включають можливість входження особи до складу Ради громадського контролю.
3. На підставі такого аналізу цих фактичних обставин Позивач робить висновок про те, що підлягають:
- визнанню протиправними дії Національного антикорупційного бюро України щодо встановлення результатів рейтиногового Інтернет-голосування за склад Ради громадського контролю при Національному антикорупційному бюро України, проведеного 02.06.2016, в частині обрання переможцем Інтернет-голосування ОСОБА_2 ;
- визнанню протиправним та скасуванню рішення Національного антикорупційного бюро України щодо встановлення результатів рейтингового Інтернет-голосування за склад Ради громадського контролю при Національному антикорупційному бюро України, проведеного 02.06.2016, в частині обрання переможцем Інтернет-голосування ОСОБА_2 ;
- припиненню повноваження члена Ради громадського контролю при Національному антикорупційному бюро України ОСОБА_2, обраного переможцем за результатами рейтингового Інтернет-голосування за склад Ради громадського контролю при Національному антикорупційному бюро України, проведеного 02.06.2016.
4. Позивач, посилаючись на приписи статті 38 Конституції України, вважає, що його наділено конституційним правом обирати та бути обраним, а тому рішення і дії Відповідача, які оскаржуються - порушують його законні права.
5. Також ОСОБА_1 у позовній заяві наголошує, що має невід`ємне законне право звернутися до адміністративного суду з позовом до Відповідача, який, як суб?єкт владних повноважень, прийняв вищевказане протиправне рішення, яке порушує його законні права.
Короткий зміст рішення суду першої інстанції
6. 30 травня 2017 року Окружний адміністративний суд міста Києва вирішив:
- адміністративний позов ОСОБА_1 задовольнити частково;
- визнати протиправними дії відповідача щодо встановлення результатів рейтингового Інтернет-голосування за склад Ради громадського контролю при Національному антикорупційному бюро України, проведеного 02.06.2016, в частині обрання переможцем Інтернет-голосування ОСОБА_2 ;
- визнати протиправним та скасувати рішення Національного антикорупційного бюро України щодо встановлення результатів рейтингового Інтернет-голосування за склад ради громадського контролю при Національному антикорупційному бюро України, проведеного 02.06.2016, в частині обрання переможцем Інтернет-голосування ОСОБА_2 ;
- в іншій частині адміністративного позову відмовити;
- присудити за рахунок бюджетних асигнувань Національного антикорупційного бюро України на користь ОСОБА_1 понесені ним витрати по сплаті судового збору у розмірі 1102 грн 40 копійок (одна тисяча сто дві гривні, 40 копійок).
7. Рішення суду першої інстанції мотивоване тим, що частиною 2 статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Національне антикорупційне бюро України є державним правоохоронним органом, на який покладається попередження, виявлення, припинення, розслідування та розкриття корупційних правопорушень, віднесених до його підслідності, а також запобігання вчиненню нових (стаття 1 Закону України "Про Національне антикорупційне бюро України").
Відповідно до частин 1 та 2 статті 31 Закону України "Про Національне антикорупційне бюро України), з метою забезпечення прозорості та цивільного контролю за діяльністю при Національному бюро утворюється Рада громадського контролю у складі 15 осіб, яка формується на засадах відкритого та прозорого конкурсу.
8. Положенням про порядок формування Ради громадського контролю при Національному антикорупційному бюро України, затвердженого Указом Президента України від 15 травня 2015 року № 272/2015 визначено порядок формування Ради громадського контролю при Національному антикорупційному бюро України на засадах відкритого та прозорого конкурсу.
9. Окружний адміністративний суд міста Києва зазначив, що системний аналіз норм, викладених у пунктах 4 і 9 Положення про порядок формування Ради громадського контролю при Національному антикорупційному бюро України, затвердженого Указом Президента України від 15 травня 2015 року № 272/2015 (далі - Положення) свідчить, що відповідачеві у процесі формування Ради громадського контролю не надано інших повноважень, крім обов`язку надання власного офіційного веб-сайта для: 1) розміщення інформації (оголошень) про призначення та результати конкурсу; 2) розміщення документів кандидата; 3) здійснення рейтингового голосування.
10. Як констатував Окружний адміністративний суд міста Києва, - матеріалами справи підтверджено, що Відповідач, в порушення вимог Закону і Положення, перебрав на себе повноваження, щодо підготовки та проведення конкурсу з формування складу Ради громадського контролю. Так, Національним бюро створено робочу групу, яка, не маючи регламенту роботи, проводила засідання на яких самостійно визначила обов`язки членів групи, вирішувала питання кого з осіб слід допустити до участі у конкурсі, а кому слід відмовити, визначала документи яких кандидатів слід розмістити на веб-сайті Національного бюро. Крім того відповідач не маючи на це повноважень, самостійно замовив та використав програму "Система рейтингового Інтернет-голосування" для проведення рейтингового Інтернет-голосування.
11. Під час судового розгляду судом не встановлено мети, з якою відповідач вийшов за межі наданих йому повноважень, пропозиції надати додаткові докази відповідач проігнорував. Працівнику, викликаному до суду як свідок, була надана відпустка на 3 дні, що унеможливило його допит. Зазначене надало можливість стверджувати про відсутність обґрунтованої мети при здійсненні заходів по формуванню Ради громадського контролю.
12. Представник позивача у судовому засіданні 12 травня 2017 року пояснив, що позивач приймав участь у рейтинговому Інтернет-голосуванні та голосував за кандидатів до складу Ради громадського контролю при Національному антикорупційному бюро України. Він вважає, що права були порушені, оскільки кандидатуру ОСОБА_2 допущено до рейтингового Інтернет-голосування з порушенням вимог пункту 6 Положення. Так, на його думку, на офіційній веб-сторінці Національного антикорупційного бюро України не було розміщено жодних матеріалів, вказаних у пункті 6 Положення, та які мали бути подані Громадським об`єднанням "Всеукраїнське об`єднання "Автомайдан" (далі - ГО "Всеукраїнське об`єднання "Автомайдан") щодо ОСОБА_2, а тому кандидатуру ОСОБА_2 допущено до рейтингового Інтернет-голосування з порушенням вимог Положення.
13. До суду відповідачем не надано та в матеріалах справи відсутні докази своєчасного направлення на вказану в оголошенні про проведення конкурсу адресу електронної пошти відповідача матеріалів ГО "Всеукраїнське об`єднання "Автомайдан" щодо кандидата ОСОБА_2 та докази їх своєчасного розміщення на офіційному веб-сайті Національного антикорупційного бюро України для ознайомлення відповідно до вимог пункту 6 Положення. Таким чином, допущення ОСОБА_2 до конкурсу без надання зазначених документів є порушенням підпункту 6 Положення.
14. Дії відповідача щодо проведення Рейтингового інтернет-голосування без перевірки документів, що підтверджують громадянство та місце проживання осіб, що приймали участь у голосуванні, або без їх ідентифікації за допомогою електронного цифрового підпису, вчинені з порушенням вимог пункту 8 Положення.
15. У зв`язку з цим дії та рішення відповідача щодо встановлення результатів рейтингового Інтернет-голосування за склад Ради громадського контролю при Національному антикорупційному бюро України, проведеного 02.06.2016, які прийняті на підставі незаконного конкурсу є протиправними та підлягають скасуванню. Але у зв`язку із тим, що позивач оскаржує їх лише в частині обрання переможцем Інтернет-голосування ОСОБА_2, Окружний адміністративний суд міста Києва вважає, що відсутні підстави для застосування повноважень, передбачених частиною 2 статті 11 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) щодо виходу за межі позовних вимог.
16. В частині позовної вимоги про зобов`язання Національного антикорупційного бюро України припинити повноваження члена Ради громадського контролю при Національному антикорупційному бюро України ОСОБА_2, обраного переможцем за результатами рейтингового Інтернет-голосування за склад Ради громадського контролю при Національному антикорупційному бюро України, проведеного 02.06.2016, Окружний адміністративний суд міста Києва зазначив, що вона не може бути задоволена, оскільки це питання стосується виконання рішення суду в частині визнання протиправними дій та рішення відповідача щодо встановлення результатів рейтингового Інтернет-голосування за склад Ради громадського контролю при Національному антикорупційному бюро України, проведеного 02.06.2016, в частині обрання переможцем Інтернет-голосування ОСОБА_2 .
17. На думку Окружного адміністративного суду міста Києва, відповідачем не доведено законність дій та рішень щодо встановлення результатів рейтингового Інтернет-голосування за склад Ради громадського контролю відповідно до вимог частини 3 статті 2 КАС України, а тому, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень законодавства України та доказів, наявних у матеріалах справи, адміністративний позов ОСОБА_1 підлягає частковому задоволенню.
Короткий зміст рішення суду апеляційної інстанції
18. 22 серпня 2017 року Київський апеляційний адміністративний суд вирішив:
- апеляційну скаргу Національного антикорупційного бюро України та особи, яка приєдналася до апеляційної скарги - ОСОБА_2 залишити без задоволення, а постанову Окружного адміністративного суду міста Києва від 30 травня 2017 року - без змін;
- стягнути з ОСОБА_2 в дохід Державного бюджету України 1818 (одну тисячу вісімсот вісімнадцять) гривень 96 коп суми судового збору за заяву про приєднання до апеляційної скарги.
19. Апеляційний суд мотивував своє рішення тим, що робоча група з питань організаційного та технічного забезпечення проведення конкурсу для формування Ради громадського контролю при Національному антикорупційному бюро України перебрала на себе повноваження з формування складу Ради громадського контролю. Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їхні посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, вимоги якої ними не виконано.
20. Відповідачем доказів своєчасного надіслання на зазначену в оголошенні про проведення конкурсу його адресу електронної пошти документів ГО "Всеукраїнське об`єднання "Автомайдан" щодо третьої особи, як кандидата, та їхнього своєчасного розміщення на офіційному веб-сайті Національного антикорупційного бюро України для ознайомлення відповідно до вимог пункту 6 Положення не надано, у зв`язку із чим його кандидатуру допущено до рейтингового Інтернет-голосування з порушенням вимог зазначеного Положення.
Відповідно до частини другої статті 71 КАС України (в редакції Кодексу адміністративного судочинства України від 23.03.2017), в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову, - вимоги якої Відповідачем не виконано.
21. Документи щодо третьої особи, як кандидата, не відповідають вимогам підпункту 1 пункту 6 Положення, оскільки відсутнє Рішення керівного органу громадського об`єднання про висування кандидатур для участі у конкурсі.
22. Київським апеляційним адміністративним судом зроблено висновок, що дії та рішення відповідача щодо встановлення результатів рейтингового Інтернет-голосування за склад Ради громадського контролю при Національному антикорупційному бюро України в частині обрання переможцем Інтернет-голосування ОСОБА_2, проведеного 02.06.2016, яке прийнято з порушенням процедури проведення конкурсу з обрання члена Ради громадського контролю є протиправними.
З урахуванням викладеного апеляційний суд зробив висновок, що судом першої інстанції правильно встановлено обставини справи, судове рішення ухвалено з додержанням норм матеріального і процесуального права, за таких підстав апеляційна скарга залишається без задоволення, а постанова суду першої інстанції - без змін.
Короткий зміст вимог касаційної скарги та відзиву на неї
23. 11 вересня 2017 року Відповідач (Національне антикорупційне бюро України) подав касаційну скаргу до Вищого адміністративного суду України.
24. У касаційній скарзі відповідач (Національне антикорупційне бюро України) просить:
- скасувати постанову Окружного адміністративного суду міста Києва від 30.05.2017 року та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 22.08.2017 року у справі № 826/15514/16;
- прийняти нову постанову, якою справу направити для нового розгляду до Окружного адміністративного суду міста Києва.
25. У касаційній скарзі заявлено клопотання про її розгляд у судовому засіданні за участю представника Національного антикорупційного бюро України.
26. 15 вересня 2017 року третя особа ОСОБА_2 подав касаційну скаргу до Вищого адміністративного суду України.
27. У касаційній скарзі третя особа яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача ( ОСОБА_2 ) просить:
- скасувати Окружного адміністративного суду міста Києва від 30.05.2017 року та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 22.08.2017 року у справі № 826/15514/16;
- прийняти нову постанову про відмову у задоволенні позову у повному обсязі.
28. У касаційній скарзі ОСОБА_2 заявлено клопотання про розгляд цієї касаційної скарги у судовому засіданні за його участю.
29. До Суду надійшов відзив представника ОСОБА_1 Козій Дар`ї Олександрівни на касаційну скаргу Національного антикорупційного бюро України та на касаційну скаргу ОСОБА_2 на постанову Окружного адміністративного суду міста Києва від 30.05.2017 року та на ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 22.08.2017 року у справі № 826/15514/16.
30. Представник Позивача просив прийняти постанову, якою залишити касаційну скаргу Національного антикорупційного бюро України та касаційну скаргу ОСОБА_2 на постанову Окружного адміністративного суду міста Києва від 30.05.2017 року та на ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 22.08.2017 року у справі № 826/15514/16 - без задоволення, а постанову Окружного адміністративного суду міста Києва від 30.05.2017 та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 22.08.2017 у справі № 826/15514/16 - залишити без змін.
РУХ АДМІНІСТРАТИВНОЇ СПРАВИ У СУДІ КАСАЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЇ
31. Ухвалою Вищого адміністративного суду України від 18 жовтня 2017 року відкрито касаційне провадження за касаційною скаргою Національного антикорупційного бюро України та встановлено строк для подачі заперечень на касаційну скаргу.
32. Ухвалою Вищого адміністративного суду України від 25 жовтня 2017 року відкрито касаційне провадження за касаційною скаргою ОСОБА_2 та встановлено строк для подачі заперечень на касаційну скаргу.
33. У зв`язку із початком роботи Верховного Суду 15 грудня 2017 року касаційні скарги Національного антикорупційного бюро України, ОСОБА_2 у справі № 826/15514/16 передано на розгляд до Касаційного адміністративного суду Верховного Суду. Протоколами автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 14.02.2018, для розгляду цих касаційних скарг визначено колегію суддів: Желтобрюх І.Л. (головуючий суддя (суддя-доповідач), Білоус О.В., Шарапа В.М.) (касаційне провадження К/9901/22438/18, К/9901/22439/18).
34. Ухвалою Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду (Желтобрюх І.Л., Білоус О.В., Шарапа В.М.) від 23 жовтня 2018 у справі № 826/15514/16 (касаційне провадження К/9901/22438/18, К/9901/22439/18) - задоволено заяву судді Желтобрюх І.Л. про самовідвід.
35. Протоколами автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 26.10.2018, для розгляду касаційних скарг у справі № 826/15514/16 (касаційне провадження К/9901/22438/18, К/9901/22439/18) визначено колегію суддів: Бевзенко В.М. (головуючий суддя (суддя-доповідач), Данилевич Н.А., Смокович М.І.).
36. Ухвалою Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду від 31 березня 2020 року у справі № 826/15514/16 (касаційне провадження К/9901/22438/18, К/9901/22439/18) - призначено судове засідання на 11.30 29 квітня 2020 року.
37. Ухвалами Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду від 23 квітня 2020 року та від 19 травня 2020 року задавлені клопотання ОСОБА_2 про участь у судовому засіданні у справі № 826/15514/16 в режимі відеоконференції поза межами приміщення суду з використанням власних технічних засобів.
II. АРГУМЕНТИ СТОРІН
Аргументи Національного антикорупційного бюро України, Відповідача
38. Касаційна скарга Національного антикорупційного бюро України на постанову Окружного адміністративного суду міста Києва від 30.05.2017 року та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 22.08.2017 року - обґрунтована тим, що судові рішення першої та апеляційної інстанцій прийняті з порушенням норм процесуального і матеріального права, що призвело до неправильного вирішення справи.
39.Національне антикорупційне бюро України просить скасувати постанову Окружного адміністративного суду міста Києва від 30.05.2017 та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 22.08.2017 у справі № 826/15514/16 та прийняти нову постанову, якою справу направити для нового розгляду до Окружного адміністративного суду міста Києва.
40. В обґрунтування касаційної скарги відповідач вказує, що твердження позивача, що позивач брав участь у Інтернет-голосуванні за склад Ради громадського контролю у 2016 році не відповідають дійсності, оскільки не підтверджено жодними доказами, оскільки позивач не навів відповідних доказів у позові та не подав їх у подальшому до матеріалів справи. Отже, твердження позивача не були досліджені ні судом першої, ні судом апеляційної інстанції, зокрема, шляхом витребування відповідних доказів у позивача та Національного антикорупційного бюро України.
41. У свою чергу, суди першої та апеляційної інстанцій не дослідили питання наявності у позивача порушених прав чи інтересів внаслідок формування складу Ради громадського контролю, які є підставою для відмови у позові, що призвело до неповного дослідження обставин справи і, як наслідок, ухвалення незаконного та необґрунтованого судового рішення.
42. На переконання Національного антикорупційного бюро України суди першої та апеляційної інстанцій не дослідили та не вивчили яким чином працювала робоча група, створена Директором, які документи розглядала на власних засіданнях, а також хто і в який спосіб приймав рішення про допущення або недопущення кандидатів для участі у виборах до складу Ради громадського контролю та на підставі якого документа розміщувалася інформація про кандидатів до складу Ради громадського контролю та на підставі якого документа розміщувалася інформація про кандидатів до складу Ради громадського контролю на сайті Національного антикорупційного бюро України.
43. При ухваленні судових рішень суди першої та апеляційної інстанцій взагалі не дослідили обставин, заявлених позивачем у позові, зокрема, у частині "накрутки голосів", зокрема, шляхом призначення відповідної судової експертизи. На переконання відповідача вказане свідчить про неповне дослідження судами обставин справи.
44. У касаційній скарзі Національне антикорупційне бюро України також вказує, що не відповідають обставинам справи висновки судів про неподання ГО "Всеукраїнське об`єднання "Автомайдан" до Національного бюро документів на кандидата ОСОБА_2 при проведенні конкурсу з формування Ради громадського контролю у 2016 році. Відповідач вважає, що досліджуючи питання подання ГО "Всеукраїнське об`єднання "Автомайдан" документів на кандидата ОСОБА_2 та надаючи оцінку змісту відповідних документів, не вирішив питання щодо залучення до участі у справі третьою особою ГО "Всеукраїнське об`єднання "Автомайдан" та не витребував у цієї громадської організації доказів з приводу обставин визначення ОСОБА_2 кандидатом до Ради громадського контролю.
45. Враховуючи викладене, Національне антикорупційне бюро України вважає, що постанова суду першої інстанції та ухвала суду апеляційної інстанції прийняті судами з порушенням норм процесуального і матеріального права, за неповного з`ясування обставин справи, а отже є незаконними та необґрунтованими і мають бути скасовані, а справа - направлена на новий розгляд до суду першої інстанції з метою її повного та обґрунтованого розгляду і прийняття законного рішення.
Аргументи ОСОБА_2, третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача
46. Касаційна скарга ОСОБА_2 на постанову Окружного адміністративного суду міста Києва від 30.05.2017 та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 22.08.2017 року, - обґрунтована тим, що судові рішення першої та апеляційної інстанцій прийняті з порушенням норм процесуального і матеріального права, що призвело до неправильного вирішення справи.
47. ОСОБА_2 просить скасувати повністю постанову Окружного адміністративного суду міста Києва від 30.05.2017 та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 22.08.2017 у справі № 826/15514/16, прийняти нове рішення про відмову у задоволенні позову у повному обсязі.
48. Зокрема, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача вважає, що суд апеляційної інстанції помилково застосував норми матеріального права, які не регулюють спірні правовідносини, вказавши про неможливість ідентифікувати осіб, які проживають на тимчасово окупованій території та голосували у конкурсі з формування Ради громадського контролю при Національному антикорупційному бюро України. Висновок суду суперечить статті 124 Конституції України.
49. Також третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача вважає, що суд апеляційної інстанції дійшов помилкового та передчасного висновку про неможливість ідентифікації осіб, які брали участь у Інтернет-голосуванні. Зроблені судом висновки суперечать статті 26 Конституції України та статті 2 Закону України "Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні".
50. Безпідставними та такими, що суперечать статті 8 Закону України "Про Національне антикорупційне бюро України" висновки суду першої та апеляційної інстанції про те, що робоча група, утворена розпорядженням відповідача, перебрала на себе повноваження з підготовки та проведення конкурсу щодо формування складу Ради громадського контролю.
51. ОСОБА_2 вказує, що суди першої і апеляційної інстанцій не залучили до участі у справі ГО "Всеукраїнське об`єднання "Автомайдан" та прийняли рішення, які стосуються прав та обов`язків цієї організації, визначених пунктами 5 і 6 Положення про порядок формування Ради громадського контролю, що свідчить про порушення судами норм ч. 2 ст. 53 КАС України.
52. Суди необґрунтовано відхилили доводить відповідача про належне подання ГО "Всеукраїнське об`єднання "Автомайдан" необхідних документів про висування кандидатури ОСОБА_2 для участі у конкурсі, чим порушили вимоги, передбачені ст.ст. 8, 11, 70, 71 КАС України.
53. Суд першої інстанції неправомірно розглянув справу у письмовому провадженні, у зв`язку з чим було порушено ч. 4 ст. 11 та ст. 128 КАС України.
54. В обґрунтування рішення про задоволення позову суд апеляційної інстанції навів інформацію, поширену через мережу Facebook, що не має доказового значення та не відповідає вимогам належності й допустимості доказів, передбачених статтею 70 КАС України.
55. Суд апеляційної інстанції дійшов помилкового висновку про наявність підстав для задоволення позову у зв`язку з достроковим припиненням повноважень 5 (п`ятьох) осіб - членів Ради громадського контролю про, що на сайті відповідача було розміщене відповідне оголошення 21.07.2016.
56. Всупереч статтям 8 та 9 КАС України, суд першої інстанції в обґрунтування рішення про задоволення позову поставив у вину відповідачеві відсутність у законодавстві визначення терміну "Рейтингове Інтернет-голосування".
57. Суди дійшли помилкового висновку про порушення прав позивача у цій справі чим порушили вимоги частини третьої статті 2 КАС України.
58. На переконання третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача Рада громадського контролю при Національному антикорупційному бюро України не є суб`єктом владних повноважень.
59. Враховуючи викладене, ОСОБА_2 просить скасувати повністю постанову Окружного адміністративного суду міста Києва від 30.05.2017 та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 22.08.2017 у справі № 826/15514/16, прийняти нове рішення про відмову у задоволенні позову у повному обсязі.
Аргументи представника ОСОБА_1 Козій Дар`ї Олександрівни
60. У відзиві представника Позивача на касаційну скаргу Національного антикорупційного бюро України та на касаційну скаргу ОСОБА_2 на постанову Окружного адміністративного суду міста Києва від 30.05.2017 та на ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 22.08.2017 у справі № 826/15514/16, - висловлено заперечення проти вимог цих касаційних скарг.
61. Представник позивача просить прийняти постанову, якою залишити касаційну скаргу Національного антикорупційного бюро України та касаційну скаргу ОСОБА_2 - без задоволення, а постанову Окружного адміністративного суду міста Києва від 30.05.2017 та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 22.08.2017 у справі № 826/15514/16 - залишити без змін.
62. Вимоги представника Позивача обґрунтовано, зокрема, тим, що:
62.1. не відповідають дійсним обставинам справи та вимогам чинного законодавства положення касаційної скарги Національного антикорупційного бюро України, касаційної скарги ОСОБА_2 щодо відсутності порушення прав Позивача;
На переконання представника Позивача, доводи Відповідача й третьої особи, що суд першої інстанції та суд апеляційної інстанції не дослідили питання наявності у Позивача порушених прав чи інтересів внаслідок формування складу Ради громадського контролю - є необґрунтованими;
62.2. у касаційній скарзі Національного антикорупційного бюро України необґрунтовано вказано, що Позивач звернувся з позовом до неналежного відповідача;
62.3. не відповідає дійсним обставинам справи та вимогам чинного законодавства положення касаційних скарг Відповідача й третьої особи про те, що помилковими є висновки суду першої інстанції, що організація формування складу Ради громадського контролю проведено Національним бюро з перевищенням повноважень, що є порушенням ст. 19 Конституції України;
62.4. у касаційній скарзі Національного антикорупційного бюро України необґрунтовано вказано, що "суд першої та апеляційної інстанції при ухваленні судових рішень, не дослідили обставин, заявлених позивачем у позові щодо "накрутки голосів", зокрема, щодо "накрутки голосів" за кандидата ОСОБА_2 ;
62.5. у касаційній скарзі Національного антикорупційного бюро України необґрунтовано вказано, що "не відповідають обставинам справи висновки судів про неподання ГО "Всеукраїнське об`єднання "Автомайдан" до Національного бюро документів на кандидата ОСОБА_2 при проведенні конкурсу з формування ради громадського контролю у 2016 році";
62.6. у касаційних скаргах ОСОБА_2 й Національного антикорупційного бюро України необґрунтовано вказано, що ГО "Всеукраїнське об`єднання "Автомайдан" не було залучено до участі у справі третьою особою, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору;
62.7. у касаційній скарзі ОСОБА_2 необґрунтовано вказано, що "всупереч статтям 8 та 9 КАС України суд першої інстанції в обґрунтування рішення про задоволення позову поставив у вину відповідачу відсутність у законодавстві визначення терміну "Рейтингове Інтернет-голосування";
62.8. у касаційній скарзі ОСОБА_2 необґрунтовано вказано, що "суд апеляційної інстанції помилково застосував норми матеріального права, які не регулюють спірні правовідносини, вказавши про неможливість ідентифікувати осіб, які проживають на тимчасово окупованій території та голосували у конкурсі з формування Ради громадського контролю при НАБУ".