1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



22 травня 2020 року

Київ

справа №320/1263/19

адміністративне провадження №К/9901/32560/19



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду (далі - Суд):

cудді-доповідача - Радишевської О. Р.,

суддів - Кашпур О. В., Уханенка С. А.

розглянув у порядку письмового провадження як суд касаційної інстанції адміністративну справу №320/1263/19

за позовом ОСОБА_1 до Департаменту поліції охорони Національної поліції України про стягнення компенсації за затримку розрахунку при звільненні, провадження у якій відкрито

за касаційною скаргою ОСОБА_1 на постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 23 жовтня 2019 року, прийняту у складі: судді-доповідача Кузьменка В. В., суддів Лічевецького І. О., Ганечко О. М.,

УСТАНОВИВ:

І. Суть спору

1. ОСОБА_1 (далі - ОСОБА_1, позивач) звернувся до суду з позовом до Департаменту поліції охорони Національної поліції України (далі - відповідач) із вимогами стягнути компенсацію за затримку розрахунку при звільненні в розмірі 170706,18 грн.

2. На обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що відповідач несвоєчасно виплатив йому одноразову грошову допомогу при звільненні, у зв`язку з чим уважає, що має право на передбачену статтею 117 Кодексу законів про працю України компенсацію.

ІІ. Установлені судами фактичні обставини справи

3. Як установили суди попередніх інстанцій, позивач із 24 червня 1996 року по 24 квітня 1999 року проходив службу в Збройних Силах України.

4. З 18 вересня 2000 року по 6 листопада 2015 року позивач проходив службу в органах внутрішніх справ України на посадах рядового та начальницького складу в підрозділах Державної служби охорони при МВС України та безпосередньо в Департаменті державної служби охорони при МВС України, а з 07 листопада 2015 року по 30 вересня 2017 року - у Департаменті поліції охорони Національної поліції України.

5. Наказом Департаменту поліції охорони Національної поліції України від 25 вересня 2017 року № 233 о/с "По особовому складу" ОСОБА_1 звільнено зі служби в поліції на підставі пункту 4 частини першої статті 77 Закону України "Про Національну поліцію" (у зв`язку із скороченням штатів або проведенням організаційних заходів) з 30 вересня 2017 року.

6. 29 вересня 2017 року позивач звернувся до відповідача із рапортом про виплату одноразової грошової допомоги у розмірі 50% місячного грошового забезпечення за кожний повний календарний рік служби.

7. У відповідь Департамент поліції охорони Національної поліції України листом від 09 жовтня 2017 року № 2-175 відмовив у виплаті такої допомоги, мотивуючи це тим, що зазначена в рапорті одноразова допомога виплачується особам, які мають право на пенсію.

8. Рішенням Київського окружного адміністративного суду від 10 жовтня 2018 року, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 15 січня 2019 року в адміністративній справі №810/4175/18, визнано протиправною бездіяльність Департаменту поліції охорони Національної поліції України щодо невиплати ОСОБА_1 одноразової грошової допомоги при звільненні та зобов`язано Департамент поліції охорони Національної поліції України нарахувати та виплатити ОСОБА_1 одноразову грошову допомогу при звільненні у розмірі 50 відсотків місячного грошового забезпечення за кожний повний календарний рік служби.

9. Як установили суди попередніх інстанцій, одноразова грошова допомога виплачена позивачу 06 лютого 2019 року на підставі рішення Київського окружного адміністративного суду від 10 жовтня 2018 року в повному обсязі.

10. Уважаючи, що відповідач несвоєчасно виплатив йому належні йому при звільненні суми, позивач звернувся до суду.

ІІІ. Рішення судів першої та апеляційної інстанцій і мотиви їхнього ухвалення

11. Рішенням Київського окружного адміністративного суду від 04 липня 2019 року адміністративний позов задоволено: стягнуто з Департаменту поліції охорони Національної поліції України на користь ОСОБА_1 компенсацію за затримку розрахунку при звільненні у розмірі 170706, 18 грн.

12. Задовольняючи позов, суд першої інстанції виходив із того, що одноразова грошова допомога відноситься до сум, які мають бути виплачені працівнику при звільненні, а тому до спірних правовідносин підлягають застосуванню положення статей 116, 117 Кодексу законів про працю України (далі - КЗпП України), за якими підприємство, установа, організація повинні виплатити працівникові його середній заробіток за весь час затримки по день фактичного розрахунку.

13. Шостий апеляційний адміністративний суд постановою від 23 жовтня 2019 року рішення Київського окружного адміністративного суду від 04 липня 2019 року скасував і прийняв нове, яким у задоволенні адміністративного позову відмовив.

14. Відмовляючи в задоволенні адміністративного позову, суд апеляційної інстанції керувався тим, що одноразова грошова допомога при звільненні не є складовою грошового забезпечення, має разовий характер і за своєю правовою природою є компенсаційною виплатою, у зв`язку з чим, у разі несвоєчасності її виплати, наслідки, передбачені статтею 117 КЗпП України, не настають.

IV. Провадження в суді касаційної інстанції

15. У касаційній скарзі позивач, посилаючись на порушення судом апеляційної інстанції норм матеріального та процесуального права, просить скасувати його рішення та залишити в силі рішення суду першої інстанції.

16. На обґрунтування вимог касаційної скарги позивач зазначив, що суд апеляційної інстанції дійшов помилкових висновків про те, що положення статей 116, 117 КЗпП України до спірних правовідносин не застосовуються.

17. Позивач доводить, що правові наслідки, передбачені статтею 117 КЗпП України, настають у разі несвоєчасної виплати сум, що належать особі від підприємства, установи, організації, незалежно від того, чи є вони складовою грошового забезпечення (заробітної плати) і чи мають вони періодичний характер.

18. У відзиві на касаційну скаргу відповідач зазначив, що суд апеляційної інстанції повно та всебічно встановив обставини, що мають значення для розгляду справи, і правильно застосував норми матеріального права до спірних правовідносин, у зв`язку з чим підстав для скасування його рішення немає.

19. Відповідач наголошує, що після прийняття судом рішення про стягнення одноразової грошової допомоги при звільненні правовідносини щодо її виплати регулюються Законом України "Про виконавче провадження", а тому підстав для застосування правових наслідків, передбачених статтею 117 КЗпП України, у спірних правовідносинах немає.

20. За наслідками автоматизованого розподілу касаційну скаргу передано на розгляд колегії суддів: судді-доповідачу Радишевській О.Р., суддям Уханенку С.А., Шевцовій Н.В.

21. Ухвалою Верховного Суду від 03 грудня 2019 року за вказаною касаційною скаргою відкрито касаційне провадження.

22. Розпорядженням заступника керівника апарату Верховного Суду - керівника секретаріату Касаційного адміністративного суду - від 22 травня 2020 року, у зв`язку з перебуванням судді Шевцової Н.В. у відпустці, призначений повторний автоматизований розподіл у справі №320/1263/19.

23. За результатом повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 22 травня 2020 року справу передано для розгляду колегії суддів судді-доповідачу Радишевській О.Р., суддям Кашпур О.В., Уханенку С.А.

V. Джерела права та акти їхнього застосування

24. 08 лютого 2020 року набрав чинності Закон України від 15 січня 2020 року № 460-IX "Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України щодо вдосконалення порядку розгляду судових справ", яким до окремих положень Кодексу адміністративного судочинства України, у тому числі щодо меж касаційного перегляду, унесені зміни.

25. Водночас пунктом 2 розділу ІІ "Прикінцеві та перехідні положення" Закону від 15 січня 2020 року №460-IX передбачено, що касаційні скарги на судові рішення, які подані і розгляд яких не закінчено до набрання чинності цим Законом, розглядаються в порядку, що діяв до набрання чинності цим Законом.

26. З урахуванням викладеного, розглядаючи цю справу, Суд керується положеннями Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), що діяли до набрання чинності змін, унесених Законом України від 15 січня 2020 року № 460-IX.

27. Згідно із статтею 102 Закону України від 02 липня 2015 року № 580-VIII "Про Національну поліцію" (далі - Закон № 580-VIII) пенсійне забезпечення поліцейських та виплата одноразової грошової допомоги після звільнення їх зі служби в поліції здійснюються в порядку та на умовах, визначених Законом України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб".

28. Відповідно до частини першої статті 9 Закону України від 09 квітня 1992 року № 2262-XII "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" (далі - Закон № 2262-XII) особам рядового, сержантського, старшинського та офіцерського складу та деяким іншим особам, які мають право на пенсію за цим Законом та звільняються зі служби за станом здоров`я, працівникам міліції (особам рядового і начальницького складу органів внутрішніх справ), які на момент опублікування Закону України "Про Національну поліцію" проходили службу в органах внутрішніх справ, мали календарну вислугу не менше п`яти років і до 07 листопада 2015 року були звільнені із служби в органах внутрішніх справ незалежно від підстав звільнення та продовжили роботу в Міністерстві внутрішніх справ України або Національній поліції (їхніх територіальних органах, закладах і установах) на посадах, що заміщуються державними службовцями відповідно до Закону України "Про державну службу", а в навчальних, медичних закладах та науково-дослідних установах - на будь-яких посадах, виплачується одноразова грошова допомога в розмірі 50 відсотків місячного грошового забезпечення за кожний повний календарний рік служби. У разі звільнення зі служби за віком, у зв`язку із скороченням штатів або проведенням організаційних заходів, закінченням строку контракту, у зв`язку з безпосереднім підпорядкуванням близькій особі, систематичним невиконанням умов контракту командуванням, а також у зв`язку з настанням особливого періоду та небажанням продовжувати військову службу військовослужбовцем-жінкою, яка має дитину (дітей) віком до 16 років одноразова грошова допомога в розмірі 50 відсотків місячного грошового забезпечення за кожний повний календарний рік служби виплачується за наявності вислуги 10 років і більше.

29. Згідно з частиною четвертою статті 9 Закону № 2262-XII виплата зазначеної в частинах першій та другій цієї статті одноразової грошової допомоги при звільненні зі служби особам рядового, сержантського, старшинського та офіцерського складу та деяким іншим особам, які мають право на пенсію за цим Законом, здійснюється Міністерством оборони України, Міністерством внутрішніх справ України, Національною поліцією України, Державною службою спеціального зв`язку та захисту інформації України, центральними органами виконавчої влади, що реалізують державну політику у сферах цивільного захисту, транспорту, виконання кримінальних покарань, пожежної і техногенної безпеки, єдину державну податкову політику, іншими утвореними відповідно до законів України військовими формуваннями та правоохоронними органами, за рахунок коштів Державного бюджету України, передбачених на їхнє утримання.


................
Перейти до повного тексту