1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



21 травня 2020 року

Київ

справа №818/986/17

адміністративне провадження №К/9901/40439/18



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Юрченко В.П.,

суддів: Васильєвої І.А., Пасічник С.С.,

розглянувши у попередньому судовому засіданні касаційну скаргу Головного управління ДФС у Сумській області на постанову Сумського окружного адміністративного суду від 02.08.2017 (суддя Шаповал М. М.) та ухвалу Харківського апеляційного адміністративного суду від 07.11.2017 (головуючий суддя Бегунець А.О., судді : Старостін В.В., Рєзнікова С.С.) у справі № 818/986/17 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Агроальянс" до Головного управління ДФС у Сумській області про скасування податкового повідомлення-рішення,

ВСТАНОВИВ:

Товариство з обмеженою відповідальністю "Агроальянс", звернулось до суду з позовом до Головного управління Державної фіскальної служби у Сумській області (далі - відповідач), в якому просило визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління Державної фіскальної служби у Сумській області від 14.06.2017 № 0001551202/3 про завищення суми від`ємного значення, що зараховується до складу податкового кредиту в розмірі 4 290 грн.

В обгрунтування позову зазначило, що в березні 2017 року ТОВ "Агроальянс" було укладено договір з надання послуг транспортного експедирування зокрема: № 02-02/17 А-АІ від 02.02.2017, відповідно до якого позивач виступав у якості "Експедитора". Згідно вищевказаного Договору, саме на позивача, як Експедитора, був покладений обов`язок по отриманню послуг наданих третіми особами (в тому числі і державними органами) та оплаті зборів (обов`язкових платежів), що сплачуються при виконанні договору транспортного експедирування. Позивач при виконанні договору з надання транспортно-експедиторських послуг скористався платними послугами від органів виконавчої влади з метою виконання експедирування вантажу Замовника, а тому за результатами наданих транспортно-експедиторських послуг було складено дві податкові накладні - одна на вартість експедиторських послуг із нарахуванням ПДВ за ставкою 20 відсотків, а другу на вартість державних платних послуг та послуг від органів виконавчої влади, а саме: Головного управління Держпродспоживслужби в Сумській області, Державної інспекції з карантину рослин, митного органу, які в свою чергу звільняються від оподаткування ПДВ, з огляду на це вважає помилковими твердження відповідача, що операції з надання позивачем на адресу клієнта за договором транспортного експедирування додаткових послуг з проведення лабораторних досліджень та виписки карантинних сертифікатів повинні оподатковуватись за основною ставкою - 20 відсотків від бази оподаткування.

Постановою Сумського окружного адміністративного суду від 02.08.2017, залишеною без змін ухвалою Харківського апеляційного адміністративного суду від 07.11.2017 вказаний позов задоволено у повному обсязі: визнано протиправним та скасовано податкове повідомлення-рішення Головного управління Державної фіскальної служби у Сумській області № 0001551202/3 від 14 червня 2017 року про зменшення розміру від`ємного значення суми податку на додану вартість Товариству з обмеженою відповідальністю "Агроальянс" за березень 2017 року в розмірі 4290 (чотири тисячі двісті дев`яносто) грн.

Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інтанції, з яким погодився суд апеляційної інстанції, виходили з того, що відповідно до підпункту 197.1.18 пункту 197.1 статті 197 Податкового кодексу України звільняються від оподаткування ПДВ операції з постачання державних платних послуг фізичним або юридичним особам органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування, а також іншими особами, уповноваженими такими органами або законодавством надавати зазначені послуги, обов`язковість отримання (надання) яких установлюється законодавством, включаючи плату за реєстрацію, видачу ліцензії, сертифікатів у вигляді зборів, державного мита тощо. Враховуюючи, що платними послугами з постачання ТОВ "Агроальянс" користувалось при виконанні договорів з надання транспортно-експедиторських послуг, отримуючи їх від органів виконавчої влади задля подальшого виконання експедирування вантажу Замовника, висновки ГУ ДФС у Сумській області про порушення позивачем п. 185.1. ст. 185, п.п. 194.1.1. п. 194.1. ст. 194, п.п.п 197.1.18 п. 197.1. ст. 197, п 200.4 статті 200 Податкового кодексу України є необґрунтованими.

Не погоджуючись із прийнятими рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, відповідач звернувся з касаційною скаргою, в якій, з посиланням на порушення судами норм матеріального та процесуального права, просив скасувати постанову Сумського окружного адміністративного суду від 02.08.2017 та ухвалу Харківського апеляційного адміністративного суду від 07.11.2017 і прийняти нове рішення, яким у задоволенні позовних вимог відмовити. В своїй касаційній скарзі по суті зазначає про помилковість висновків судів попередніх інстанцій.

Позивач у письмових запереченнях проти доводів касаційної скарги заперечує. Вважає оскаржувані судові рішення законними, обґрунтованими, а тому просив касаційну скаргу залишити без задоволення, а рішення судів попередніх інстанцій без змін.

Переглянувши судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, перевіривши повноту встановлення судовими інстанціями фактичних обставин справи та правильність застосування ними норм матеріального та процесуального права, Верховний Суд дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення касаційної скарги, з таких підстав.

Судами першої та апеляційної інстанцій встановлено, що 19.05.2017 ГУ ДФС у Сумській області провело невиїзну камеральну перевірку Товариства з обмеженою відповідальністю "Агроальянс" щодо правомірності нарахування сум бюджетного відшкодування ПДВ за березень 2017 року.

За результатами перевірки відповідач склав акт від 19.05.2017 № 84/18-28-12-02/34451322 про результати камеральної перевірки ТОВ "Агроальянс" з питань достовірності нарахування сум бюджетного відшкодування податку на додану вартість на поточний рахунок платника податку та/або у рахунок сплати грошових зобов`язань або погашення податкового боргу такого платника з інших платежів, що сплачуються до державного бюджету за березень 2017 року, у якому викладені висновки про завищення ТОВ "Агроальянс" суми від`ємного значення, що зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного періоду (ряд 21 декларації за березень 2017 р.) на суму 4 290 грн, чим порушено п. 185.1 ст. 185, пп. 194.1.1 п. 194.1 ст. 194, пп. 197.1.18 п. 197.1. ст. 197, п. 200.4 ст. 200 ПК України.

31.05.2017 позивач, не погодившись з висновками зазначеними в акті перевірки, подало до ГУ ДФС у Сумській області заперечення на акт камеральної перевірки № 109 у порядку п. 86.7 ст. 86 ПК України.

За результатами розгляду заперечень позивача листом від 13.06.2017 № 3584/10/18-28-12-02 відповідач надав відповідь про залишення висновків, викладених у акті перевірки, без змін.

На підставі акта перевірки відповідач виніс податкове повідомлення-рішення від 14.06.2017 № 0001551202/3 про завищення суми від`ємного значення, що зараховується до складу податкового кредиту в розмірі 4 290 грн.

Не погодившись з вказаним податковим повідомленням-рішенням, позивач оскаржив його до суду.

Згідно преамбули Закону України "Про транспортно-експедиторську діяльність" (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) цей Закон визначає правові та організаційні засади транспортно-експедиторської діяльності в Україні і спрямований на створення умов для її розвитку та вдосконалення.

Стаття 1 Закону України "Про транспортно-експедиторську діяльність" (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) визначає коло учасників транспортно-експедиторської діяльності - клієнти, перевізники, експедитори, транспортні агенти, порти, залізничні станції, об`єднання та спеціалізовані підприємства залізничного, авіаційного, автомобільного, річкового та морського транспорту, митні брокери та інші особи, що виконують роботи (надають послуги) при перевезенні вантажів.

Зокрема, експедитор (транспортний експедитор) - це суб`єкт господарювання, який за дорученням клієнта та за його рахунок виконує або організовує виконання транспортно-експедиторських послуг, визначених договором транспортного експедирування; перевізник - це юридична або фізична особа, яка взяла на себе зобов`язання і відповідальність за договором перевезення вантажу за доставку до місця призначення довіреного їй вантажу, перевезення вантажів та їх видачу (передачу) вантажоодержувачу або іншій особі, зазначеній у документі, що регулює відносини між експедитором та перевізником.

Клієнт - споживач послуг експедитора (юридична або фізична особа), який за договором транспортного експедирування самостійно або через представника, що діє від його імені, доручає експедитору виконати чи організувати або забезпечити виконання визначених договором транспортного експедирування послуг та оплачує їх, включаючи плату експедитору.


................
Перейти до повного тексту