1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



19 травня 2020 року

Київ

справа №805/1209/16-а

касаційне провадження №К/9901/19256/18



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Бившевої Л.І.,

суддів: Шипуліної Т.М., Хохуляка В.В.

розглянув у порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін касаційну скаргу Головного управління ДФС у Донецькій області на постанову Донецького окружного адміністративного суду від 07.06.2016 (суддя Христофоров А.Б.) та ухвалу Донецького апеляційного адміністративного суду від 03.08.2016 (судді: Міронова Г.М., Арабей Т.Г., Геращенко І.В.) у справі за позовом ОСОБА_1 до Головного управління ДФС у Донецькій області про скасування індивідуальної податкової консультації,



УСТАНОВИВ:



ОСОБА_1 звернулася до суду з адміністративним позовом до Головного управління ДФС у Донецькій області, в якому просила визнати протиправною та скасувати індивідуальну податкову консультацію, викладену в листі від 18.03.2016 № 1406/10/05/99-13-03-13-6.



В обґрунтування позовних вимог позивачка зазначає, що податкова консультація є протиправною, оскільки не відповідає нормам закону. Закон України "Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції" від 02.09.2014 № 1669-VII є спеціальним законом у спірних правовідносинах, тому його застосування не залежить від внесення відповідних змін до Податкового кодексу України.



Донецький окружний адміністративний суд постановою від 07.06.2016 адміністративний позов задовольнив, визнав протиправною та скасував податкову консультацію, викладену в листі від 18.03.2016 № 1406/10/05/99-13-03-13-6. Стягнув за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДФС у Донецькій області на користь ОСОБА_1 судовий збір в сумі 551,21 грн.



Донецький апеляційний адміністративний суд ухвалою від 03.08.2016 залишив без змін постанову Донецького окружного адміністративного суду від 07.06.2016.



Скасовуючи індивідуальну податкову консультацію, суд першої інстанції, з яким погодився суд апеляційної інстанції, виходив з того, що вона є протиправною, оскільки прийнята необґрунтовано, тобто без урахування всіх обставин, що мають значення для її прийняття, без дотримання принципу рівності перед законом, необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи та цілями, на досягнення яких спрямована ця податкова консультація. Індивідуальна податкова консультація суперечить нормам законів, не містить відповіді на поставлені запитання щодо застосування норм законодавства та містить суб`єктивне тлумачення норм Закону України "Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції" від 02.09.2014 № 1669-VII та Податкового кодексу України. На позивачку розповсюджуються норми статей 6, 7 Закону України Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції в частині звільнення від виконання своїх обов`язків як суб`єкта господарювання, який знаходиться на території проведення антитерористичної операції щодо сплати за користування земельними ділянками державної та комунальної власності, орендної плати за користування державним та комунальним майном.



Головне управління ДФС у Донецькій області подало до Вищого адміністративного суду України касаційну скаргу, в якій просить скасувати зазначені судові рішення та відмовити в задоволенні позову повністю.



В обґрунтування вимог касаційної скарги скаржник посилається на неправильне застосування судами норм матеріального та процесуального права. Наголошує на тому, що норма статті 6 Закону України "Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції" від 02.09.2014 № 1669-VII не поширюється на позивачку як на фізичну особу, а поширюється тільки на суб`єктів господарювання. Окрім того, відповідно до пункту 7.3 статті 7 Податкового кодексу України будь-які питання щодо оподаткування регулюються цим Кодексом і не можуть встановлюватися або змінюватися іншими законами України, крім законів, що містять виключно положення щодо внесення змін до цього Кодексу та/або положення, які встановлюють відповідальність за порушення норм податкового законодавства. Нормами цього Кодексу не передбачено пільг зі сплати орендної плати за землю, в тому числі за земельні ділянки, розташовані на території проведення антитерористичної операції.



Вищий адміністративний суд України ухвалою від 05.10.2016 відкрив касаційне провадження за касаційною скаргою.



Відповідно до підпункту 4 пункту 1 Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України (у редакції Закону України від 03.10.2017 №2147-VIII, який набрав чинності з 15.12.2017) касаційні скарги (подання) на судові рішення в адміністративних справах, які подані і розгляд яких не закінчено до набрання чинності цією редакцією Кодексу, передаються до Касаційного адміністративного суду та розглядаються спочатку за правилами, що діють після набрання чинності цією редакцією Кодексу.



Згідно з протоколом автоматизованого розподілу судової справи між суддями у справі визначено склад колегії суддів Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду: Бившева Л.І. (суддя-доповідач, головуючий суддя), Хохуляк В.В., Шипуліна Т.М.



Верховний Суд ухвалою від 18.05.2020 призначив справу до касаційного розгляду у спрощеному провадженні без повідомлення сторін на 19.05.2020.



Верховний Суд, переглядаючи судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги та перевіряючи правильність застосування судами попередніх інстанцій норм матеріального і процесуального права на підставі фактичних обставин справи, виходить з такого.



Суди попередніх інстанцій установили такі обставини.



ОСОБА_1 з метою отримання консультації з питань практичного застосування статей 1, 6 Закону України "Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції" від 02.09.2014 № 1669-VII 22.02.2016 звернулася до Головного управління ДФС у Донецькій області з листом від 02.02.2016 за наданням індивідуальної податкової консультації у письмовій формі з питань звільнення від сплати орендної плати. Позивачка просила роз`яснити, чи підлягає вона у відповідності зі статтями 1, 6 Закону України "Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції" та Переліками населених пунктів, на території яких здійснювалася антитерористична операція, затвердженими розпорядженнями Кабінету Міністрів України від 02.12.2015 № 1275-р та від 30.10.2014 № 1053-р, звільненню від сплати орендної плати за договором оренди від 04.05.2011, зареєстрованим у книзі записів про державну реєстрацію договорів оренди землі 23.05.2011 за № 141233634000064, укладеним між нею та Маріупольською міською радою, з додатковою угодою від 16.06.2011, зареєстрованою в книзі записів про державну реєстрацію договорів оренди землі 20.06.2011 за № 141233634000064, земельної ділянки загальною площею 0,3253 га, кадастровий номер 1412336300:01:012:0544, взятої в оренду для складування (експлуатації складського приміщення), розташованого по АДРЕСА_1, та за який період часу застосовується таке звільнення від сплати орендної плати.



Головне управління ДФС у Донецькій області у листі від 18.03.2016 № 1406/10/05/99-13-03-13-6 надало індивідуальну податкову консультацію, в якій зазначило, що на час надання податкової консультації не розроблений порядок застосування вказаних у статті 6 Закону України "Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції" пільг та не внесені відповідні зміни до Податкового кодексу України. При цьому контролюючий орган зазначив, що відповідно до статті 5 Податкового кодексу України якщо поняття, терміни, правила та положення інших актів суперечать поняттям, термінам, правилам та положенням цього Кодексу, для регулювання відносин оподаткування застосовуються поняття, терміни, правила та положення цього Кодексу.



Відповідно до підпункту 14.1.172 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України (у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) (далі - ПК) податкова консультація - допомога контролюючого органу конкретному платнику податків стосовно практичного використання конкретної норми закону або нормативно-правового акта з питань адміністрування, нарахування та сплати податків чи зборів, контроль за справлянням яких покладено на такий контролюючий орган.



Згідно з пунктами 52.1, 52.2, 52.3 та 52.4 статті 52 ПК за зверненням платників податків контролюючі органи надають їм безоплатно консультації з питань практичного використання окремих норм податкового законодавства протягом 30 календарних днів, що настають за днем отримання такого звернення даним контролюючим органом.



Податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.



За вибором платника податків консультація надається в усній, письмовій або електронній формі. Консультація, надана в письмовій або електронній формі, обов`язково повинна містити опис питань, що порушуються платником податків, з урахуванням фактичних обставин, вказаних у зверненні платника податків, обґрунтування застосування норм законодавства та висновок з питань практичного використання окремих норм податкового законодавства.



Відповідно до пункту 53.3 статті 53 ПК платник податків може оскаржити до суду наказ про затвердження узагальнюючої податкової консультації або надану йому індивідуальну податкову консультацію як правовий акт індивідуальної дії, викладені в письмовій або електронній формі, які, на думку такого платника податків, суперечать нормам або змісту відповідного податку чи збору. Скасування судом наказу про затвердження узагальнюючої податкової консультації або індивідуальної податкової консультації є підставою для надання нової податкової консультації з урахуванням висновків суду. Протягом 30 календарних днів із дня набрання законної сили рішенням суду про скасування наказу про затвердження узагальнюючої податкової консультації або індивідуальної податкової консультації центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, або контролюючий орган з урахуванням висновків суду зобов`язані опублікувати узагальнюючу податкову консультацію або надати платнику податків індивідуальну податкову консультацію.


................
Перейти до повного тексту