ПОСТАНОВА
Іменем України
22 травня 2020 року
Київ
справа №751/1477/17
адміністративне провадження №К/9901/45268/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача - Гончарової І.А., суддів - Олендера І.Я., Ханової Р.Ф.,
розглянувши в порядку письмового провадження касаційну скаргу ОСОБА_1
на постанову Новозаводського районного суду міста Чернігова від 17 квітня 2017 року (суддя Овсієнко Ю.К.)
та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 01 червня 2017 року (судді: Лічевецький І.О. (головуючий), Мельничук В.П., Мацедонська В.Е.)
у справі № 751/1477/17
за позовом ОСОБА_1
до Чернігівської митниці ДФС
про визнання протиправною та скасування постанови у справі про порушення митних правил,
В С Т А Н О В И В:
У березні 2017 року ОСОБА_1 звернувся до суду з адміністративним позовом до Чернігівської митниці ДФС, в якому просив визнати протиправною та скасувати постанову у справі про порушення митних правил № 0121/102000000/17 від 06 березня 2017 року, згідно з якою його визнано винним у вчиненні правопорушення, передбаченого статтею 485 Митного кодексу України, та накладено адміністративне стягнення у виді штрафу.
На обґрунтування позову ОСОБА_1 зазначив, що оскаржувана постанова у справі про порушення митних правил прийнята відповідачем із порушенням вимог чинного законодавства. Позивач вважає, що в його діях відсутній склад порушення митних правил, передбачений статтею 485 Митного кодексу України, оскільки при декларуванні товару останній керувався наявною у товаросупровідних документах інформацією про товар, зазначеною виробником.
Новозаводський районний суд міста Чернігова постановою від 17 квітня 2017 року, залишеною без змін ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду від 01 червня 2017 року, відмовив у задоволенні адміністративного позову.
Судові рішення мотивовані тим, що позивач заявив у митній декларації неправдиві відомості, необхідні для визначення коду товару згідно з УКТ ЗЕД та його митної вартості. Зазначені дії спрямовані на ухилення від сплати митних платежів, що є порушенням митних правил і підставою для притягнення ОСОБА_1 до відповідальності за статтею 485 Митного кодексу України.
Не погодившись із вказаними судовими рішеннями, позивач звернувся до Вищого адміністративного суду України з касаційною скаргою, в якій, посилаючись на неправильне застосування судами норм матеріального та процесуального права, просить скасувати рішення судів попередніх інстанцій та ухвалити нове, яким задовольнити адміністративний позов. Зокрема, скаржник зазначив, що склад порушення митних правил згідно зі статтею 485 Митного кодексу України передбачає наявність спеціальної протиправної мети - неправомірного звільнення від сплати митних платежів чи зменшення їх розміру, у зв`язку з чим це правопорушення може бути вчинено тільки з умисною формою вини. З огляду на це зазначення декларантом неправильного коду товару в митній декларації не може бути доказом того, що його дії були направлені на умисну несплату митних платежів.
Вищий адміністративний суд України ухвалою від 22 червня 2017 року відкрив касаційне провадження за касаційною скаргою ОСОБА_1 .
У своїх запереченнях на касаційну скаргу відповідач вважає рішення судів першої та апеляційної інстанцій законними та обґрунтованими, тому в задоволенні касаційної скарги просить відмовити.
22 березня 2018 року справу в порядку, передбаченому підпунктом 4 пункту 1 Розділу VІІ Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України (в редакції, що діє з 15 грудня 2017 року; далі - КАС України) передано до Верховного Суду.
Переглянувши судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, перевіривши повноту встановлення судами фактичних обставин справи та правильність застосування ними норм матеріального та процесуального права, Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду дійшов висновку, що зазначена касаційна скарга підлягає задоволенню.
Відповідно до статті 159 КАС України (в редакції, що діяла до 15 грудня 2017 року), яка кореспондується з положеннями статті 242 КАС України (в редакції, що діє з 15 грудня 2017 року) рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права.
Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.
Зазначеним вимогам судові рішення не відповідають з огляду на наступне.
Суди попередніх інстанцій встановили, що 06 лютого 2017 року з метою митного оформлення товару позивач, діючи як представник Товариства з обмеженою відповідальністю "ПАК-ЕКСПО ЛІЗИНГ", подав до сектору митного оформлення № 1 митного поста "Чернігів-вантажний" Чернігівської митниці ДФС митну декларацію типу ІМ-40 (форма МД-2) № 102110003/2017/160069.
У вказаній митній декларації заявлено два товари:
- товар № 1 - "Судок (контейнер) з безбарвного скла з пластиковою кришкою. Використовується для упакування та транспортування харчових продуктів";
- товар № 2 - "Судок (контейнер) з безбарвного скла з пластиковою кришкою. Використовується для упакування та транспортування".
У графі 33 митної декларації позивач визначив код товару № 1 - 7010906100, а товару № 2 - 7010903190 згідно з УКТ ЗЕД.
Відповідно до запиту СМО № 1 митного поста "Чернігів-вантажний" від 07 лютого 2017 року № 1 відділом класифікації товарів та митно-тарифного регулювання управління адміністрування митних платежів прийнято рішення про визначення коду товару від 08 лютого 2017 року № КТ-102000010-00100-2017, відповідно до якого заявлений у митній декларації код товару № 1 змінено з 7010906100 на 7013499900, а код товару № 2 змінено з 7010903190 на 7013499900.
За кодом 7013499900 класифікується посуд столовий (крім посудин для пиття) або кухонний, крім виробленого із склокераміки, інший, механічного виготовлення.
09 лютого 2017 року Чернігівська митниця ДФС прийняла рішення про коригування митної вартості товарів № 102000010/2017/000024/2.
Цього ж дня ОСОБА_1 подав до СМО № 1 митного поста "Чернігів-вантажний" митну декларацію № 102110003/2017/160078, заповнену з урахуванням прийнятих митним органом рішень про визначення коду товару та коригування митної вартості товарів.
Зміна коду товару призвела до нарахування митних платежів. Так, згідно із службовою запискою управління адміністрування митних платежів від 13 лютого 2017 року № 107/25-70-19 різниця митних платежів між митною декларацією від 06 лютого 2017 року № 102110003/2017/160069 та митною декларацією від 09 лютого 2017 року № 102110003/2017/160078 з урахуванням прийнятих рішень про визначення коду товару та коригування митної вартості товарів становить 106 645,34 гривень. У вказаній службовій записці зазначено, що даний факт декларування товару за неправильним кодом УКТ ЗЕД не є складним випадком класифікації товару у розумінні статті 69 Митного кодексу України.
06 березня 2017 року заступник начальника Чернігівської митниці ДФС Пахута В.А. прийняв постанову у справі по порушення митних правил № 0121/102000000/17, відповідно до якою позивача визнано винним у вчиненні правопорушення, передбаченого статтею 485 Митного кодексу України, та накладено адміністративне стягнення у виді штрафу в розмірі 300 відсотків несплаченої суми митних платежів, що становить 319 936,02 грн.
Правомірність прийняття вказаної постанови є предметом розгляду цієї справи.
Порядок провадження у справах про порушення митних правил, процесуальні дії та порядок їх проведення, оскарження постанов у справах про порушення митних правил визначено розділом ХІХ Митного кодексу України (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин).
Відповідно до частини першої статті 458 Митного кодексу України порушення митних правил є адміністративним правопорушенням, яке являє собою протиправні, винні (умисні або з необережності) дії чи бездіяльність, що посягають на встановлений цим Кодексом та іншими актами законодавства України порядок переміщення товарів, транспортних засобів комерційного призначення через митний кордон України, пред`явлення їх митним органам для проведення митного контролю та митного оформлення, а також здійснення операцій з товарами, що перебувають під митним контролем або контроль за якими покладено на митні органи цим Кодексом чи іншими законами України, і за які цим Кодексом передбачена адміністративна відповідальність.
Згідно з частиною першою статті 485 Митного кодексу України заявлення в митній декларації з метою неправомірного звільнення від сплати митних платежів чи зменшення їх розміру неправдивих відомостей щодо істотних умов зовнішньоекономічного договору (контракту), ваги (з урахуванням допустимих втрат за належних умов зберігання і транспортування) або кількості, країни походження, відправника та/або одержувача товару, неправдивих відомостей, необхідних для визначення коду товару згідно з УКТ ЗЕД та його митної вартості, та/або надання з цією ж метою органу доходів і зборів документів, що містять такі відомості, або несплата митних платежів у строк, встановлений законом, або інші протиправні дії, спрямовані на ухилення від сплати митних платежів, а так само використання товарів, стосовно яких надано пільги щодо сплати митних платежів, в інших цілях, ніж ті, у зв`язку з якими було надано такі пільги, - тягнуть за собою накладення штрафу в розмірі 300 відсотків несплаченої суми митних платежів.