1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



22 травня 2020 року

Київ

справа №820/1234/17

адміністративне провадження №К/9901/40686/18



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Олендера І.Я.,

суддів: Гончарової І.А., Ханової Р.Ф.,



розглянувши у попередньому судовому засіданні касаційну скаргу Харківської об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління Державної фіскальної служби у Харківській області на постанову Харківського окружного адміністративного суду від 24 квітня 2017 року (суддя Панченко О.В.) та ухвалу Харківського апеляційного адміністративного суду від 31 травня 2017 року (судді: Яковенко М.М. (головуючий), Лях О.П., Старосуд М.І.) у справі № 820/1234/17 за позовом Державного підприємства "Благодатне" до Харківської об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління Державної фіскальної служби у Харківській області про скасування податкового повідомлення-рішення,



УСТАНОВИВ:

ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

1. Державне підприємство "Благодатне" (далі - позивач, ДП "Благодатне") звернулось до суду з позовом до Харківської об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління Державної фіскальної служби у Харківській області (далі - відповідач, контролюючий орган, Харківська ОДПІ ГУ ДФС у Харківській області) про скасування податкового повідомлення-рішення № 0000011200 від 03.01.2017.

2. Позовні вимоги обґрунтовані тим, що оскаржуване податкове повідомлення-рішення було прийнято контролюючим органом всупереч та не у відповідності до вимог чинного податкового законодавства, оскільки відповідач зробив висновки про порушення позивачем чинного податкового законодавства не обґрунтовані посиланням на відповідні обставини.

Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій

3. Постановою Харківського окружного адміністративного суду від 24 квітня 2017 року, залишеною без змін ухвалою Харківського апеляційного адміністративного суду від 31 травня 2017 року, адміністративний позов задоволено повністю. Скасовано податкове повідомлення-рішення Харківської об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління Державної фіскальної служби у Харківській області № 0000011200 від 03.01.2017.

4. Суд першої інстанції, з рішенням якого погодився суд апеляційної інстанції, дійшов висновку, що контролюючий орган приймаючи оскаржуване податкове повідомлення-рішення діяв всупереч та не у відповідності до вимог чинного податкового законодавства, оскільки відповідачем не було доведено порушення позивачем вимог чинного податкового законодавства, а висновки контролюючого органу викладені в акті перевірки не відповідають дійсним обставинам справи та ґрунтуються на припущеннях відповідача щодо порушень позивачем вимог законодавства.

Короткий зміст вимог касаційної скарги

5. Не погодившись із рішеннями судів першої та апеляційної інстанції, Харківська ОДПІ ГУ ДФС у Харківській області подала касаційну скаргу, де посилаючись на порушення судами норм матеріального та процесуального права, просить скасувати постанову Харківського окружного адміністративного суду від 24 квітня 2017 року та ухвалу Харківського апеляційного адміністративного суду від 31 травня 2017 року та прийняти рішення, яким відмовити у задоволенні позовних вимог ДП "Благодатне" у повному обсязі.

СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

6. Судами першої та апеляційної інстанцій встановлено, що ДП "Благодатне", пройшов передбачену законодавством процедуру державної реєстрації, набув правового статусу суб`єкта господарювання - юридичної особи, включений до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців (код - 22994509). На обліку як платник податків позивач перебуває в Харківській ОДПІ ГУ ДФС у Харківській області.

На підставі п.п. 20.1.4 п. 20.1 ст. 20 та п. 75.76 та 86 Розділу ІІ Податкового кодексу України, відповідачем проведена камеральна перевірка податкової звітності ДП "Благодатне", код ЄДРПОУ - 22994509, а саме: розрахунку бюджету державними унітарними підприємствами та їх об`єднаннями за 3 квартали 2016 року та податкової декларації з податку на додану вартість за жовтень 2016 року. Результати перевірки оформлені актом перевірки за № 184/12/22994509 від 16.12.2016. За висновками проведеної контролюючим органом перевірки позивачем порушено: п. 287.3 ст. 287 Податкового кодексу України, внаслідок чого підприємством несвоєчасно сплачено земельний податок з юридичних осіб по Комсомольській селищній раді на загальну суму 112 606,70 грн; терміни сплати узгодженого грошового зобов`язання з податку на прибуток підприємств протягом строків, визначених п. 57.1 ст. 57 Податкового кодексу України на загальну суму 53 424,70 грн; терміни сплати узгодженого грошового зобов`язання чистого прибутку (доходу), що підлягає сплаті до державного бюджету державними унітарними підприємствами та їх об`єднаннями протягом строків, визначених п. 57.1 ст. 57 Податкового кодексу України на загальну суму 21 608,80 грн; терміни сплати узгодженого грошового зобов`язання з податку на додану вартість протягом строків, визначених п. 57.1, п. 57.3 ст. 57 Податкового кодексу України на загальну суму 25 811,95 грн.

З посиланням на вказаний акт перевірки, Харківською ОДПІ ГУ ДФС у Харківській області прийнято податкове повідомлення-рішення від 03.01.2017 № 0000011200, яким ДП "Благодатне" збільшено суму грошового зобов`язання з податку на прибуток підприємств і організацій, що перебувають у державній власності у розмірі 180 391,25 грн, з яких 144 313,00 грн - основний платіж, 36 078,25 грн - штрафні (фінансові) санкції.

Судами попередніх інстанцій встановлено, що позивачем нараховано та сплачено до бюджету частину чистого прибутку в сумі 801 737,00 грн згідно розрахунку частини чистого прибутку, що підлягає сплаті до державного бюджету державними унітарними підприємствами та їх об`єднаннями за 3 квартали 2016 року. Камеральною перевіркою вказаного розрахунку щодо порядку його заповнення та сплати до бюджету порушень не встановлено. Однак, у вказаному акті перевірки зазначено, що ДП "Благодатне" не надано декларацію з податку на прибуток за 3 квартали 2016 року, в результаті чого не відображено по рядку 20АВ суму нарахованого внеску у зв`язку із виплатою дивідендів (прирівняних до них платежів), що має бути сплачена у звітному податковому періоді.

ДП "Благодатне" у 2016 році знаходилось на спеціальному податковому режимі оподаткування та є платником єдиного податку 4 групи. Судами попередніх інстанцій встановлено, що 22.12.2016 ДП "Благодатне" на адресу Харківської ОДПІ ГУ ДФС у Харківській області направило заперечення до акту камеральної перевірки за № 460 від 22.12.2016, відповідно до якого виклало свою правову позицію щодо неправомірності сплати авансового внеску з податку на прибуток. Відповіді на заперечення ДП "Благодатне" не отримано, однак, на особовому рахунку платника податків відображається податковий борг на суму 186 423,86 грн з податку на прибуток підприємства відповідно до податкового повідомлення-рішення № 0000011200 від 03.01.2017.

ДОВОДИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

7. В доводах касаційної скарги контролюючий орган цитує норми матеріального та процесуального права, перелічує порушення, які на його думку допущено позивачем та вказує на неврахування судами першої та апеляційної інстанцій окремих положень Податкового кодексу України, зокрема, щодо обов`язку з нарахування та сплати авансового внеску з податку на прибуток та щодо оподаткування дивідендів, що у своїй сукупності призвело до неправильного застосування судами першої та апеляційної інстанції норм матеріального права та порушень норм процесуального права при прийнятті рішення.

8. Позивачем було надіслано заперечення на касаційну скаргу, в якому він вказує на правильність застосування судами першої та апеляційної інстанції норм процесуального та матеріального права та просить залишити скаргу без задоволення, а рішення судів першої та апеляційної інстанції без змін.

9. Касаційний розгляд справи проведено у попередньому судовому засіданні, відповідно до статті 343 Кодексу адміністративного судочинства України (у редакції Закону від 3 жовтня 2017 року №2147-VІІІ, що діє з 15 грудня 2017 року).

ДЖЕРЕЛА ПРАВА Й АКТИ ЇХ ЗАСТОСУВАННЯ

10. Податковий кодекс України (у редакції чинній на час виникнення спірних правовідносин):

10.1. Пункти 11.1 - 11.3 статті 11.

Спеціальні податкові режими встановлюються та застосовуються у випадках і порядку, визначених виключно цим Кодексом.

Спеціальний податковий режим - система заходів, що визначає особливий порядок оподаткування окремих категорій господарюючих суб`єктів.

Спеціальний податковий режим може передбачати особливий порядок визначення елементів податку та збору, звільнення від сплати окремих податків та зборів.

10.2. Підпункти 57.1-1.1, 57.1-1.2 пункту 57.1-1 статті 57.

У разі прийняття рішення щодо виплати дивідендів платник податку на прибуток - емітент корпоративних прав, на які нараховуються дивіденди, проводить зазначені виплати власнику таких корпоративних прав незалежно від того, чи є оподатковуваний прибуток, розрахований за правилами, визначеними статтею 137 цього Кодексу.

Крім випадків, передбачених підпунктом 57.1-1.3 цього пункту, емітент корпоративних прав, який приймає рішення про виплату дивідендів своїм акціонерам (власникам), нараховує та вносить до бюджету авансовий внесок із податку на прибуток.

Авансовий внесок розраховується з суми перевищення дивідендів, що підлягають виплаті, над значенням об`єкта оподаткування за відповідний податковий (звітний) рік, за результатами якого виплачуються дивіденди, грошове зобов`язання щодо якого погашене. У разі наявності непогашеного грошового зобов`язання авансовий внесок розраховується зі всієї суми дивідендів, що підлягають виплаті. Авансовий внесок обчислюється за ставкою, встановленою пунктом 136.1 статті 136 цього Кодексу. Сума дивідендів, що підлягає виплаті, не зменшується на суму авансового внеску.

При цьому у разі якщо дивіденди виплачуються за неповний календарний рік, то для обрахунку суми зазначеного перевищення використовується значення об`єкту оподаткування, обчислене пропорційно кількості місяців, за які сплачуються дивіденди. Зазначений авансовий внесок вноситься до бюджету до/або одночасно з виплатою дивідендів.

Сума сплачених авансових внесків з податку на прибуток при виплаті дивідендів підлягає зарахуванню у зменшення податкового зобов`язання з податку на прибуток, задекларованого у податковій декларації за звітний (податковий) рік.

Сума сплачених авансових внесків з податку на прибуток при виплаті дивідендів не підлягає поверненню платнику податків або зарахуванню в рахунок погашення грошових зобов`язань з інших податків і зборів (обов`язкових платежів).

У разі виплати дивідендів у формі, відмінній від грошової (крім випадків, передбачених підпунктом 57.1-1.3 цього пункту), базою для нарахування авансового внеску згідно з абзацами першим та другим цього підпункту є вартість такої виплати, визначена у рішенні про виплату дивідендів, або вартість такої виплати, розрахована за звичайними цінами в операціях, визнаних відповідно до статті 39 цього Кодексу контрольованими. Обов`язок з нарахування та сплати авансового внеску з податку за визначеною пунктом 136.1 статті 136 цього Кодексу ставкою покладається на будь-якого емітента корпоративних прав, що є резидентом, незалежно від того, чи користується такий емітент пільгами із сплати податку, передбаченими цим Кодексом, чи у вигляді застосування ставки податку іншої, ніж встановлена пунктом 136.1 статті 136 цього Кодексу.

Це положення поширюється також на державні некорпоратизовані, казенні або комунальні підприємства, які зараховують суми дивідендів у розмірі, встановленому органом виконавчої влади, до сфери управління якого належать такі підприємства, відповідно до державного або місцевого бюджету.


................
Перейти до повного тексту