ПОСТАНОВА
Іменем України
21 травня 2020 року
Київ
справа №814/1189/17
адміністративне провадження №К/9901/42572/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача - Стеценка С.Г.,
суддів: Бучик А.Ю., Тацій Л.В.,
розглянувши в письмовому провадженні в касаційному порядку адміністративну справу №814/1189/17
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Ніктерра-Агро"
до Державного агентства рибного господарства України
про визнання протиправним та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії
за касаційною скаргою Державного агентства рибного господарства України на постанову Одеського апеляційного адміністративного суду від 17 жовтня 2017 року (колегія у складі: головуючого судді Потапчука В.О., суддів: Семенюка Г.В., Шляхтицького О.І.), -
В С Т А Н О В И В:
ІСТОРІЯ СПРАВИ
Короткий зміст позовних вимог
1. У червні 2017 року Товариство з обмеженою відповідальністю "Ніктерра-Агро" звернулося до Миколаївського окружного адміністративного суду з позовом до Державного агентства рибного господарства України, в якому просило: - визнати неправомірним та скасувати рішення Комісії Державного агентства рибного господарства України з розгляду заяв користувачів про встановлення частки добування (вилову) водних біоресурсів щодо відмови у встановленні ТОВ "Ніктерра-Агро" часток добування (вилову) водних біоресурсів для промислових цілей у Чорному морі із затоками, лиманами, протоками та Дніпровсько-Бузькій естуарній системі (пониззя Дніпра і Південного Бугу, Дніпровсько-Бузькому і Бузькому лиманах) на 2017-2021 роки, оформлене Протоколом засідання Комісії, б/н, датованого 19 вересня 2016 - 28 жовтня 2016 р.р.; - визнати неправомірним та скасувати рішення Державного агентства рибного господарства України (Код ЄДРПОУ 37472282), викладене в листі від 28 грудня 2016 року № 1-6-17/7033-16, про відмову ТОВ "Ніктерра-Агро" (Код ЄДРПОУ 34437732) у встановленні часток добування (вилову) водних біоресурсів для промислових цілей у Чорному морі із затоками, лиманами, протоками та Дніпровсько-Бузькій естуарній системі (пониззя Дніпра і Південного Бугу, Дніпровсько-Бузькому і Бузькому лиманах) на 2017-2021 роки, яке прийняте на підставі Протоколу засідання Комісії Державного агентства рибного господарства України з розгляду заяв користувачів про встановлення частки добування (вилову) водних біоресурсів, б/н, датованого 19 вересня 2016 - 28 жовтня 2016 р.р.; - зобов`язати Державне агентство рибного господарства України (Код ЄДРПОУ 37472282) утворити Комісію з розгляду заяв користувачів про встановлення частки добування (вилову) водних біоресурсів, у складі якої повторно розглянути звернення ТОВ "Ніктерра-Агро" (Код ЄДРПОУ 34437732) про встановлення часток добування (вилову) водних біоресурсів для промислових цілей у Чорному морі із затоками, лиманами, протоками та Дніпровсько-Бузькій естуарній системі (пониззя Дніпра і Південного Бугу, Дніпровсько-Бузькому і Бузькому лиманах) на 2017-2021 роки.
2. В обґрунтування своїх вимог позивач зазначав, що оскаржуване рішення є протиправним, оскільки відповідачем помилково зроблено висновок, що однією з обов`язкових умов для отримання позивачем часток добування (вилову) водних ресурсів, є досвід здійснення промислу цих водних біоресурсів протягом чотирьох років.
Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій
3. Постановою Миколаївського окружного адміністративного суду від 01 серпня 2017 року у задоволенні позову відмовлено.
4. Постановою Одеського апеляційного адміністративного суду від 17 жовтня 2017 року постанову Миколаївського окружного адміністративного суду від 01 серпня 2017 року скасовано. Прийнято у справі нову постанову, якою адміністративний позов товариства з обмеженою відповідальністю "Ніктерра-Агро" задоволено. Визнано протиправним та скасовано рішення Комісії Державного агентства рибного господарства України з розгляду заяв користувачів про встановлення частки добування (вилову) водних біоресурсів щодо відмови у встановлені ТОВ "Ніктерра-Агро" часток добування (вилову) водних біоресурсів для промислових цілей у Чорному морі із затоками, лиманами, протоками та Дніпровсько-Бузькій естуарній системі (пониззя Дніпра і Південного Бугу, Дніпровсько-Бузькому і Бузькому лиманах) на 2017-2021 роки, оформлене Протоколом засідання Комісії, б/н, датованого 19 вересня 2016 - 28 жовтня 2016 р.р. Визнано протиправним та скасовано рішення Державного агентства рибного господарства України (Код ЄДРПОУ 37472282), викладене в листі від 28 грудня 2016 року № 1-6-17/7033-16, про відмову ТОВ "Ніктерра-Агро" (Код ЄДРПОУ 34437732) у встановленні часток добування (вилову) водних біоресурсів для промислових цілей у Чорному морі із затоками, лиманами, протоками та Дніпровсько-Бузькій естуарній системі (пониззя Дніпра і Південного Бугу, Дніпровсько-Бузькому і Бузькому лиманах) на 2017-2021 роки, яке прийняте на підставі Протоколу засідання Комісії Державного агентства рибного господарства України з розгляду заяв користувачів про встановлення частки добування (вилову) водних біоресурсів, б/н, датованого 19 вересня 2016 - 28 жовтня 2016 р.р. Зобов`язано Державне агентство рибного господарства України (Код ЄДРПОУ 37472282) утворити Комісію з розгляду заяв користувачів про встановлення частки добування (вилову) водних біоресурсів, у складі якої повторно розглянути звернення ТОВ "Ніктерра-Агро" (Код ЄДРПОУ 34437732) про встановлення часток добування (вилову) водних біоресурсів для промислових цілей у Чорному морі із затоками, лиманами, протоками та Дніпровсько-Бузькій естуарній системі (пониззя Дніпра і Південного Бугу, Дніпровсько-Бузькому і Бузькому лиманах) на 2017-2021 роки.
5. Відмовляючи в задоволенні позову, суд першої інстанції, виходив з того, що на вирішення питання про встановлення частки на добування водних біоресурсів або відмову в її наданні комісією правомірно вирішено, що врахування досвіду попередніх чотирьох років надає переважного права на встановлення частки на добування (вилов) водних біоресурсів (традиційно (три і більше років) здійснюють спеціальне використання водних ресурсів), а підстава для відмови у разі відсутності обсягу нерозподіленого ліміту прямо передбачена у Порядку здійснення спеціального використання водних біоресурсів у внутрішніх рибогосподарських водних об`єктах (їх частинах), внутрішніх морських водах, територіальному морі, виключній (морській) економічній зоні та на континентальному шельфі, затвердженому Постановою Кабінету Міністрів України від 25.11.2015 р. № 992.
6. В свою чергу, скасовуючи рішення суду першої інстанції, апеляційний суд виходив з того, що висновок відповідача про те, що обов`язковою умовою для отримання позивачем часток добування (вилову) водних біоресурсів є наявність дозволу здійснення промислу цих водних біоресурсів протягом попередніх чотирьох років є помилковим, оскільки дані вимоги не передбачені діючим законодавством. Окрім того, колегія суддів апеляційної інстанції вказала на те, що суд першої інстанції при винесенні рішення також не взяв до уваги той факт, що при встановленні відповідачем часток добування (вилову) водних біоресурсів Держрибагенство необґрунтовано надало перевагу деяким заявникам, які були із позивачем в однакових умовах.
Короткий зміст вимог касаційної скарги
7. У листопаді 2017 року Державне агентство рибного господарства України звернулося до Вищого адміністративного суду України з касаційною скаргою на постанову Одеського апеляційного адміністративного суду від 17 жовтня 2017 року, в якій просить скасувати рішення суду апеляційної інстанції та залишити в силі постанову Миколаївського окружного адміністративного суду від 01 серпня 2017 року.
8. В обґрунтування своїх вимог, скаржник зазначив про те, що висновки суду апеляційної інстанції є помилковими у зв`язку з тим, що підставою для відмови позивачу у задоволенні заяви про встановлення йому частки добування (вилову) водних біоресурсів є відсутність обсягу нерозподіленого ліміту, що передбачено пунктом 11 Порядку, а не відсутність здійснення позивачем промислу цих водних біоресурсів в попередні чотири роки.
ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ ТА КЛОПОТАННЯ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
9. Вищий адміністративний суд України ухвалою від 20 листопада 2017 року відкрив касаційне провадження за касаційною скаргою Державного агентства рибного господарства України.
10. 15 грудня 2017 року набрав чинності Закон України від 03 жовтня 2017 року №2147-VIII "Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України та інших законодавчих актів". З цієї дати набула чинності нова редакція Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України).
11. Згідно з підпунктом 4 пункту 1 Перехідних положень КАС України, касаційні скарги (подання) на судові рішення в адміністративних справах, які подані і розгляд яких не закінчено до набрання чинності цією редакцією Кодексу, передаються до Касаційного адміністративного суду та розглядаються спочатку за правилами, що діють після набрання чинності цією редакцією Кодексу.
12. На виконання вимог підпункту 7 пункту 1 Перехідних положень справа була передана до Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду.
13. Відповідно до протоколу повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 21.03.2018, визначено склад колегії суддів: головуючий суддя Гриців М.І., судді: Берназюк Я.О., Коваленко Н.В., справу передано головуючому судді.
14. У зв`язку з обранням до Великої Палати Верховного Суду судді Гриціва М.І., на підставі розпорядження заступника керівника апарату Верховного Суду - керівника секретаріату Касаційного адміністративного суду від 13.06.2019 №731/0/78-19, протоколом повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 13.06.2019, визначено колегію суддів для розгляду цієї справи у складі: головуючий суддя Стеценко С.Г., судді: Бучик А.Ю., Тацій Л.В.
15. Ухвалою Верховного Суду від 20 травня 2020 року справу призначено до касаційного розгляду в порядку письмового провадження з 21 травня 2020 року.
СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
16. Як встановлено судами попередніх інстанцій, ТОВ "Ніктерра-Агро" є суб`єктом підприємницької діяльності та має на меті здійснення господарської діяльності по добуванню (вилову) водних біоресурсів.
17. 23 грудня 2015 року з метою здійснення такої діяльності ТОВ "Ніктерра-Агро" отримало в Державному агентстві рибного господарства України ліцензію № 391 з необмеженим строком дії на здійснення промислового вилову риби, крім внутрішніх водойм та річок.
18. Згідно підпункту 5 пункту 3.1 Ліцензійних умов провадження господарської діяльності, пов`язаної з промисловим виловом риби, крім внутрішніх водойм (ставків) господарств, затверджених Наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України 31 травня 2013 року № 341, ліцензіат повинен у разі здійснення промислового вилову риби отримати квоти на вилов (добування) водних біоресурсів.
19. 12 липня 2016 року ТОВ "Ніктерра-Агро" звернулось до Державного агентства рибного господарства України із заявами про встановлення частки добування (вилову) водних біоресурсів для промислових цілей у Чорному морі із затоками лиманами, протоками та Дніпровсько-Бузькій естуарній системі (пониззя Дніпра і Південного Бугу, Дніпровсько-Бузькому і Бузькому лиманах) на 2017-2021 роки.
20. Відповідачем на адресу позивача надіслано лист за №1-6-17/7033-16 від 28.12.2016 року, у якому зазначено, що за результатами розгляду заяв ТОВ "Ніктерра-Агро" про встановлення часток добування (вилову) водних біоресурсів для промислових цілей на 2017-2021 роки відмовлено у встановленні таких часток на підставі п. 11 Порядку здійснення спеціального використання водних біоресурсів у внутрішніх рибогосподарських водних об`єктах (їх частинах), внутрішніх морських водах, територіальному морі, виключній (морській економічній зоні та на континентальному шельфі України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25.11.2015 року № 992, а саме - у зв`язку з відсутністю обсягу нерозподіленого ліміту.
21. Не погоджуючись з вищевказаною відмовою викладеною в Протоколі комісії, позивач звернувся до суду з даним адміністративним позовом.
ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ
22. Згідно з частиною другою статті 19 Конституції України визначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи, зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
23. Відповідно до статті 8 Закону України "Про рибне господарство, промислове рибальство та охорону водних біоресурсів" до повноважень центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері рибного господарства та рибної промисловості відноситься затвердження правил та режимів рибальства добування (вилучення, вилову) та відтворення водних біоресурсів.
24. Абзацом 12 статті 8 вказаного Закону передбачено, що до повноважень центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері рибного господарства та рибної промисловості, належить затвердження лімітів спеціального використання водних біоресурсів та квот добування.
25. Процедура установлення лімітів спеціального використання та визначення прогнозу допустимого вилову водних біоресурсів у межах юрисдикції України, зокрема у внутрішніх рибогосподарських водних об`єктах (їх частинах), внутрішніх морських водах, територіальному морі, виключній (морській) економічній зоні та континентальному шельфі України, крім територій та об`єктів природно-заповідного фонду (далі - установлення лімітів та визначення прогнозу допустимого вилову) визначена Порядком установлення лімітів спеціального використання та визначення прогнозу допустимого вилову водних біоресурсів, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 05 грудня 2012 року №1149.