1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



21 травня 2020 року

м. Київ

справа № 809/1051/17

адміністративне провадження № К/9901/20376/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Яковенка М. М.,

суддів - Дашутіна І. В., Шишова О. О.,

розглянувши у порядку письмового провадження в касаційній інстанції адміністративну справу № 809/1051/17

за адміністративним позовом Калуського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Івано-Франківської області до Долинського районного відділу державної виконавчої служби Головного територіального управління юстиції в Івано-Франківській області про скасування рішення та зобов`язання вчинити певні дії,

за касаційною скаргою Калуського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Івано-Франківської області на постанову Івано-Франківського окружного адміністративного суду (суддя Гундяк В. Д.) від 11 серпня 2017 року та ухвалу Львівського апеляційного адміністративного суду (у складі колегії суддів: Улицький В. З., Запотічний І. І., Кузьмич С. М.) від 03 жовтня 2017 року,

УСТАНОВИВ:

І. РУХ СПРАВИ

1. У липні 2017 року Калуське об`єднане управління Пенсійного фонду України Івано-Франківської області звернулося до суду з адміністративним позовом до Долинського районного відділу державної виконавчої служби Головного територіального управління юстиції в Івано-Франківській області, в якому просило:

- скасувати повідомлення "Про повернення виконавчого документа стягувачу без прийняття до виконання" від 21 червня 2017 року вих. № 12045, винесеного Долинським районним відділом державної виконавчої служби Головного територіального управління юстиції в Івано-Франківській області;

- зобов`язати Долинський районний відділ державної виконавчої служби Головного територіального управління юстиції в Івано-Франківській області повторно розглянути питання щодо прийняття до виконання виконавчого листа № 809/359/17 виданого Івано-Франківським окружним адміністративним судом 30 травня 2017 року про стягнення боргу з комунального підприємства "Житлово-експлуатаційна організація" Долинської міської ради в сумі 7323,36 грн.

2. Вимоги адміністративного позову мотивовано тим, що відповідач безпідставно відмовив Калуському об`єднаному управлінню Пенсійного фонду України, як стягувачу, у прийнятті виконавчого документа до виконання, оскільки згідно постанов Кабінету Міністрів України від 16 грудня 2015 року № 1055 та від 21 грудня 2016 року № 988 правонаступником управління Пенсійного фонду України в Долинському районі, яке зазначене стягувачем у відповідному виконавчому документі, є Калуське об`єднане управління Пенсійного фонду України Івано-Франківської області. Відтак повідомлення відповідача від 21 червня 2017 року про повернення виконавчого документа стягувачу без прийняття до виконання не відповідає вимогам Закону України "Про виконавче провадження" та підлягає скасуванню.

3. Постановою Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 11 серпня 2017 року, залишеною без змін ухвалою Львівського апеляційного адміністративного суду від 03 жовтня 2017 року, відмовлено у задоволенні адміністративного позову.

4. Не погоджуючись з рішенням судів першої та апеляційної інстанцій, 18 жовтня 2017 року Калуське об`єднане управління Пенсійного фонду України Івано-Франківської області звернулося до Вищого адміністративного суду України з касаційною скаргою, в якій просить скасувати постанову Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 11 серпня 2017 року та ухвалу Львівського апеляційного адміністративного суду від 03 жовтня 2017 року, та ухвалити нове судове рішення про задоволення позовних вимог.

5. Ухвалою Вищого адміністративного суду України від 23 жовтня 2017 року відкрито касаційне провадження за вказаною касаційною скаргою.

6. Вищим адміністративним судом України справа до розгляду не призначалася.

7. 15 грудня 2017 року розпочав роботу Верховний Суд та набрав чинності Закон України "Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України та інших законодавчих актів" від 03 жовтня 2017 року.

8. Відповідно до пп. 4 п. 1 Розділу VII "Перехідні положення" Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), в редакції Закону України "Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України та інших законодавчих актів" від 03 жовтня 2017 року № 2147-VIII, який набрав чинності 15 грудня 2017 року, касаційні скарги (подання) на судові рішення в адміністративних справах, які подані і розгляд яких не закінчено до набрання чинності цією редакцією Кодексу, передаються до Касаційного адміністративного суду та розглядаються спочатку за правилами, що діють після набрання чинності цією редакцією Кодексу.

9. 12 лютого 2018 року касаційну скаргу Калуського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Івано-Франківської області на постанову Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 11 серпня 2017 року та ухвалу Львівського апеляційного адміністративного суду від 03 жовтня 2017 року у справі № 809/1051/17 передано для розгляду до Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду (склад колегії суддів: Бевзенко В. М. - головуючий суддя (суддя-доповідач), Шарапа В. М., Данилевич Н. А.).

10. На підставі розпорядження в. о. заступника керівника апарату Верховного Суду - керівника секретаріату Касаційного адміністративного суду № 676/0/78-20 від 27 квітня 2020 року призначено повторний автоматизований розподіл цієї справи, у зв`язку зі зміною спеціалізації та введенням до іншої судової палати судді-доповідача Бевзенка В. М., що унеможливлює його участь у розгляді касаційної скарги.

11. Згідно протоколу повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду від 28 квітня 2020 року, визначено склад колегії суддів: Яковенко М. М. - головуючий суддя, Дашутін І. В., Шишов О. О.

12. Ухвалою Верховного Суду від 19 травня 2020 року справу прийнято до свого провадження, закінчено підготовку даної справи до касаційного розгляду та призначено її касаційний розгляд в порядку письмового провадження.

IІ. ОБСТАВИНИ СПРАВИ

13. Судами попередніх інстанцій встановлено, що 30 травня 2017 року Івано-Франківським окружним адміністративним судом видано виконавчий лист № 809/359/17 про стягнення з Комунального підприємства "Житлово-експлуатаційна організація" Долинської міської ради на користь управління Пенсійного фонду України в Долинському районі заборгованості в сумі 7323,36 грн.

14. Стягувачем у зазначеному виконавчому документі є Управління Пенсійного фонду України в Долинському районі (ідентифікаційний номер 20551038), боржником - Комунальне підприємство "Житлово-експлуатаційна організація" Долинської міської ради (ідентифікаційний номер 36609229).

15. 07 червня 2017 року Калуське об`єднане управління Пенсійного фонду України Івано-Франківської області звернулося до Долинського районного відділу державної виконавчої служби Головного територіального управління юстиції в Івано-Франківській області із заявою про відкриття виконавчого провадження за виконавчим листом № 809/359/17.

16. Згідно повідомлення державного виконавця Долинського районного відділу державної виконавчої служби від 21 червня 2017 року про повернення виконавчого документа стягувачу без прийняття до виконання за № 12045, відповідно до п. 6 ч. 4 ст. 4 Закону України "Про виконавче провадження", виконавчий лист № 809/359/17 повернуто заявнику без прийняття до виконання, через те, що стягував не подав заяву про примусове виконання рішення.

17. Вважаючи спірне рішення відповідача протиправним, а свої права порушеними, позивач звернувся до суду з адміністративним позовом.

IІІ. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

18. Суд першої інстанції, з висновком якого погодився суд апеляційної інстанції, відмовляючи у задоволенні позовних вимог, виходили з того, що при винесені спірного рішення державний виконавець діяв у відповідності до вимог чинного законодавства.

19. Також суди зазначили, що стягувачем за виконавчим документом № 809/359/17 є управління Пенсійного фонду України в Долинському районі, відтак підстав для прийняття вказаного виконавчого листа до виконання без відповідної заяви саме управління Пенсійного фонду України в Долинському районі у відповідача не було.

IV. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ

20. Скаржник у своїй касаційній скарзі не погоджується з висновками суду першої та апеляційної інстанцій, вважає їх необґрунтованими та такими, що підлягають скасуванню, оскільки судами неправильно застосовано норми матеріального права та порушено норми процесуального права, що призвело до ухвалення незаконних судових рішень у справі.

21. Зокрема, скаржник зазначив, що відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 21 грудня 2016 року № 988 "Деякі питання функціонування територіальних органів Пенсійного фонду України" з 28 квітня 2017 року Долинське об`єднане управління Пенсійного фонду України реорганізовано шляхом приєднання до Калуського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Івано-Франківської області, яке є правонаступником усіх прав, обов`язків, фінансових та інших зобов`язань Долинського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Івано-Франківської області, відтак зазначена юридична особа ліквідована, про що внесено відповідний запис в ЄДРПОУ.

22. Також скаржник зазначив, що відповідно до вимог КАС України, суд позбавлений можливості здійснити заміну позивача у справі № 809/359/17, оскільки рішення суду у цій справі набрало законної сили. Отже, питання про заміну стягувача можливо вирішити лише після відкриття виконавчого провадження, що ствердно свідчить про протиправність спірного повідомлення виконавчої служби та про наявність підстав для задоволення позовних вимог.

23. Також, скаржник у касаційній скарзі здійснює виклад обставин справи та надає їм відповідну оцінку, цитує норми процесуального та матеріального права, а також висловлює свою незгоду із оскаржуваними судовими рішеннями про відмову у задоволенні позовних вимог.

V. ОЦІНКА ВЕРХОВНОГО СУДУ

24. Відповідно до ч. 3 ст. 3 КАС України провадження в адміністративних справах здійснюється відповідно до закону, чинного на час вчинення окремої процесуальної дії, розгляду і вирішення справи.

25. 08 лютого 2020 року набрали чинності зміни до КАС України, внесені Законом України від 15 січня 2020 року № 460-IX "Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України щодо вдосконалення порядку розгляду судових справ".


................
Перейти до повного тексту