ПОСТАНОВА
Іменем України
19 травня 2020 року
Київ
справа №806/540/15
адміністративне провадження №К/9901/27516/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача - Хохуляка В.В.,
суддів - Бившевої Л.І., Шипуліної Т.М.,
розглянувши в судовому засіданні без повідомлення сторін касаційну скаргу Головного управління ДФС у Житомирській області на постанову Житомирського окружного адміністративного суду від 08.07.2015 (суддя - Шимонович Р.М.) та ухвалу Житомирського апеляційного адміністративного суду від 30.09.2015 (головуючий суддя - Зарудяна Л.О., судді: Іваненко Т.В., Кузьменко Л.В.) у справі № 806/540/15 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Корнинсир" до Андрушівської об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Житомирській області (Попільнянське відділення) про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення, -
встановив:
Товариство з обмеженою відповідальністю "Корнинсир" (далі - ТОВ "Корнинсир") звернулось до Житомирського окружного адміністративного суду з позовом, в якому просило визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Андрушівської об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Житомирській області (далі - Андрушівська ОДПІ) від 05.01.2015 №00000122200.
Постановою Житомирського окружного адміністративного суду від 08.07.2015, залишеною без змін ухвалою Житомирського апеляційного адміністративного суду від 30.09.2015, позов задоволено.
Приймаючи рішення про задоволення позовних вимог, суд першої інстанції, з висновками якими погодилась колегія апеляційного суду, виходив з того, що висновки, викладені в акті перевірки є необґрунтованими та не відповідають дійсним обставинам справи, доказів на спростування доводів позивача суб`єктом владних повноважень не надано, а отже оскаржуване податкове повідомлення-рішення прийнято контролюючим органом безпідставно.
Не погодившись з висновками судів першої та апеляційної інстанцій, ГУ ДФС у Житомирській області оскаржила їх у касаційному порядку.
У касаційній скарзі відповідач просить скасувати постанову Житомирського окружного адміністративного суду від 08.07.2015, ухвалу Житомирського апеляційного адміністративного суду від 30.09.2015 та прийняти нове рішення, яким відмовити позов.
Доводи касаційної скарги відображають зміст акту перевірки, в тому числі висновки, які були підставою для прийняття оспорюваного податкового повідомлення-рішення.
Так, в обґрунтування своїх доводів ГУ ДФС у Житомирській області зазначає, що судами попередніх інстанцій не враховано те, що ТОВ "Корнинсир" не веде окремого обліку з постачання продукції, виготовленої з поставленого молока сільськогосподарськими товаровиробниками та продукції, виготовленої із імпортованої сировини, що не є сировиною власного виробництва сільськогосподарських товаровиробників.
Позивач не скористався своїм правом та не надав відзив на касаційну скаргу, що не перешкоджає розгляду даної касаційної скарги.
Переглядаючи оскаржувані судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, перевіряючи дотримання судами першої та апеляційної інстанцій норм процесуального права при встановленні фактичних обставин у справі та правильність застосування ними норм матеріального права, Верховний Суд дійшов висновку, що касаційна скарга задоволенню не підлягає з огляду на наступне.
Як з`ясовано судами попередніх інстанцій, Андрушівською ОДПІ проведено позапланову виїзну перевірку ТОВ "Корнинсир" з питань дотримання вимог податкового та іншого законодавства при нарахуванні та відображенні в податковому обліку сум податку на додану вартість за період січень-травень 2014 року.
За результатами проведеної перевірки складено акт від 23.12.2014 № 000071/06-01-22/31962786, в якому відображено висновок про порушення ТОВ "Корнинсир":
підпункту 4 пункту 1 підрозділу 2 розділу ХХ Податкового кодексу України від, в результаті чого підприємством занижено податок на додану вартість по декларації з ПДВ (загальна) на загальну суму 37817,00 грн.,
підпункту 4 пункту 1 підрозділу 2 розділу ХХ Податкового кодексу України, в результаті чого підприємством завищено податок на додану вартість по декларації з ПДВ (переробного підприємства) на загальну суму 37817,00 грн.
В обґрунтування своєї позиції контролюючий орган посилався на те, що відповідно до наданих до перевірки документів показники, зазначені ТОВ "Корнинсир" у Деклараціях з податку на додану вартість (спеціальний режим оподаткування переробного підприємства) не відповідають сумі податкового кредиту, визначеної відповідно до частки використання отриманих товарів та послуг в операціях з постачання продукції виготовленої поставленого молока сільгосппідприємствами, що призвело до завищення податкового кредиту з податку на додану вартість по р. 10.1 "Придбання з ПДВ на митній території України товарів (послуг) та основних фондів з метою їх використання у межах господарської діяльності платника податку "Декларації з ПДВ за період з 01.01.2014 по 31.05.2014).
ТОВ "Корнинсир" на порушення підпункту 4 пункту 1 підрозділу 2 розділу ХХ Податкового кодексу України не вірно визначено частку податкового кредиту придбаних товарів та послуг, які використовуються для виготовлення продукції - молочних продуктів, виготовлених з поставленого молока сільськогосподарськими підприємствами.
На підставі названого акту перевірки, Андрушівською ОДПІ прийнято податкове повідомлення-рішення № 00000122200 від 05.01.2015, згідно з яким збільшено суму грошового зобов`язання з податку на додану вартість в розмірі 56726,00 грн., у тому числі: 37817,00 грн. - за основним платежем та 18909,00 грн. - за штрафними (фінансовими) санкціями.
Підпунктом 4 пункту 1 підрозділу 2 розділу ХХ Податкового кодексу України встановлено, що у період до 1 січня 2015 року податок на додану вартість юридичними особами, які зареєстровані платниками податку на додану вартість, при здійсненні ними операцій з постачання власної виробленої продукції (молока, молочної сировини, молочних продуктів, м`яса, м`ясопродуктів, іншої продукції переробки тварин (шкур, субпродуктів, м`ясо-кісткового борошна), виготовленої з поставлених молока або м`яса в живій вазі сільськогосподарськими підприємствами, визначеними розділом V Кодексу, іншими юридичними і фізичними особами, у тому числі фізичними особами - підприємцями, які самостійно вирощують, розводять, відгодовують продукцію тваринництва, визначену розділом V Кодексу (далі - переробні підприємства), справляється з урахуванням таких особливостей, зокрема, переробне підприємство суму сплаченого (нарахованого) податкового кредиту по виготовлених та/або придбаних товарах/послугах, основних засобах, які використовуються частково для виготовлення продукції, а частково для виготовлення інших товарів/послуг, розподіляє виходячи з частки використання таких товарів/послуг, основних засобів в операціях з постачання продукції та відповідно в операціях з постачання інших товарів/послуг, з урахуванням вимог розділу V Кодексу.
Відповідно до підпункту 209.15.1 пункту 209.15 статті 209 Податкового кодексу України, у разі якщо товари/послуги, основні фонди, виготовлені та/або придбані, використовуються сільськогосподарським підприємством частково для виготовлення сільськогосподарських товарів (послуг), а частково для інших товарів/послуг, то сума сплаченого (нарахованого) податкового кредиту розподіляється виходячи з питомої ваги вартості сільськогосподарських товарів/послуг у загальній вартості усіх товарів/послуг, поставлених за 12 попередніх послідовних звітних (податкових) періодів.
У разі зміни напряму використання товарів/робіт, основних фондів платник податку проводить коригування податкового кредиту виходячи з вартості придбання товарів/послуг, балансової (залишкової) вартості основних фондів, що склалася станом на початок звітного (податкового) періоду, протягом якого здійснено зміну напряму використання.
Згідно пункту 8 Порядку заповнення і подання податкової звітності з податку на додану вартість, затвердженого наказом Міністерства доходів і зборів України 13.11.2013 N 678 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 11.12.2013 за N 2094/24626 (чинного на момент подачі платником звітності з податку на додану вартість за період з січня по травень 2014 року), платники податку - переробні підприємства, які згідно з пунктом 1 підрозділу 2 розділу XX Кодексу застосовують особливий порядок сплати податку на додану вартість за реалізовані ними молоко, молочну сировину та молочні продукти, м`ясо та м`ясопродукти, іншу продукцію переробки тварин, закуплених у живій вазі (шкури, субпродукти, м`ясо-кісткове борошно), крім декларації 0110, подають податкову декларацію з позначкою "0140" (далі - декларація 0140), яка є невід`ємною частиною звітності за відповідний звітний період. До такої податкової декларації включаються лише ті операції, що стосуються установленого пунктом 1 підрозділу 2 розділу XX Кодексу режиму, з урахуванням порядку, визначеного Кабінетом Міністрів України.