ПОСТАНОВА
Іменем України
20 травня 2020 року
Київ
справа №640/11330/19
адміністративне провадження №К/9901/25433/19 (К/9901/26215/19, К/9901/26875/19)
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючого - Шишова О.О.,
суддів: Дашутіна І.В., Яковенка М.М.,
розглянув у порядку письмового провадження в касаційній інстанції справу
за позовом Акціонерного товариства "Нікопольський завод феросплавів" до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору: Приватне акціонерне товариство "Національна енергетична компанія "Укренерго", Акціонерне товариство "Дніпроазот", Акціонерне товариство "Марганецький гірничо-збагачувальний комбінат", Акціонерне товариство "Покровський гірничо-збагачувальний комбінат", Акціонерне товариство "Запорізький завод феросплавів", Державне підприємство "Гарантований покупець", Товариство з обмеженою відповідальністю "Акванова Девелопмент", Товариство з обмеженою відповідальністю "Ренджи Сарата", Товариство з обмеженою відповідальністю "Сивашенергопром", Ватутінське комунальне виробниче підприємство "Водоканал" про визнання протиправним та скасування постанов, провадження в якій відкрито
за касаційними скаргами Приватного акціонерного товариства "Національна енергетична компанія "Укренерго", Державного підприємства "Гарантований покупець", Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг на ухвалу Окружного адміністративного суду міста Києва 27.06.2019, прийняту у складі головуючого судді Смолія І.В., та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 21.08.2019, постановлену у складі колегії суддів: Епель О.В. (головуючий), Пилипенко О.Є., Степанюка А.Г.
І. Обставини справи
1. АТ "Нікопольський завод феросплавів" до пред`явлення позову звернулося до Окружного адміністративного суду м. Києва із заявою про забезпечення позову в адміністративній справі за позовом АТ "Нікопольський завод феросплавів" до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, треті особи, які не заявляють самостійні вимоги на предмет спору: ПАТ "Національна енергетична компанія "Укренерго", АТ "Дніпроазот", АТ "Марганецький гірничо-збагачувальний комбінат", АТ "Покровський гірничо-збагачувальний комбінат", АТ "Запорізький завод феросплавів", ДП "Гарантований покупець", ТОВ "Акванова Девелопмент", ТОВ "Ренджи Сарата", ТОВ "Сивашенергопром", Ватутінське комунальне виробниче підприємство "Водоканал" про визнання протиправними та скасування постанов НКРЕКП від 07.06.2019 №№ 954, 955.
2. Зазначена заява вмотивована тим, що невжиття таких заходів забезпечення позову може призвести до ускладнення або навіть унеможливлення ефективного захисту або поновлення його порушених прав та законних інтересів, оскільки прийняття НКРЕКП вказаних постанов призвело до зростання тарифу на передачу електроенергії більше ніж у 6 разів (з 5,926 коп./кВт.год. до 35,633 коп./кВт.год.), що для нього, як найбільшого в Європі виробника марганцевих феросплавів, є критичним, оскільки впливає на кінцеву вартість продукту та його конкурентоспроможність і може призвести до повної зупинки його діяльності, зменшення або навіть припинення сплати відрахувань до бюджетів міста та України, заробітної плати працівникам, а також до нестабільної роботи в усіх металургійних та енергетичних галузях промисловості України тощо.
3. Крім того, заявник наполягав на тому, що зазначені постанови НКРЕКП мають очевидні ознаки протиправності, оскільки НКРЕКП не має відповідних повноважень щодо встановлення (зміни) тарифів (цін) на послуги у сфері енергетики, що створення такого органу є неконституційним (рішення КСУ від 13.06.2019 р. № 5-р/2019), а також, що прийняті Комісією спірні постанови №№ 954, 955, якими збільшено тариф на передачу електроенергії, нічим не обґрунтовані та безпідставні, допускають перехресне субсидіювання між користувачами системи, що є недопустимою дискримінаційною обставиною та прямо суперечить частині третій статті 7 Закону України "Про ринок електричної енергії", і що такими постановами НКРЕКП затверджено тарифи не на календарний рік, як таке передбачено відповідними Порядками №№ 585, 586, а лише на ІІ півріччя 2019 року.
4. Окружний адміністративний суд міста Києва ухвалою від 27.06.2019 заяву АТ "Нікопольський завод феросплавів" про забезпечення позову задовольнив. Зупинив дію постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 07.06.2019 №954.
5. Зупинив дію постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 07.06.2019 №955.
6. Приймаючи рішення про забезпечення позову в цій справі, суд першої інстанції керувався статтею 150 КАС України та встановив, що невжиття таких заходів може істотно ускладнити чи унеможливити виконання рішення суду, ефективний захист чи поновлення порушених, оспорюваних прав та інтересів позивача, за захистом яких він має намір звернутися до суду, а також, що в цьому випадку існують очевидні ознаки протиправності оскаржуваних постанов НКРЕКП.
7. Шостий апеляційний адміністративний суд ухвалою від 21.08.2019 підтримав позицію суду першої інстанції та за результатом апеляційного перегляду залишив рішення суду першої інстанції без змін.
ІІ. Провадження в суді касаційної інстанції
8. У касаційних скаргах ПАТ "Національна енергетична компанія "Укренерго", ДП "Гарантований покупець", Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг посилаються на порушення судами попередніх інстанцій норм процесуального права, а саме приписів статті 150 КАС України. Просять скасувати рішення судів першої та апеляційної інстанцій та відмовити позивачу у задоволенні заяви про вжиття заходів забезпечення позовів.
9. У запереченнях на касаційні скарги сторони наводить доводи щодо безпідставності їх вимог та вважають рішення судів про вжиття заходів забезпечення позову у цій справі обґрунтованими.
ІІІ. Релевантні джерела права й акти їх застосування
10. Приписами статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод встановлено, що кожен має право на справедливий і публічний розгляд його справи упродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом, встановленим законом, який вирішить спір щодо його прав та обов`язків цивільного характеру або встановить обґрунтованість будь-якого висунутого проти нього кримінального обвинувачення.
11. Статтею 150 КАС України (в редакції, чинній до 08.02.2019) встановлено, що суд за заявою учасника справи або з власної ініціативи має право вжити визначені цією статтею заходи забезпечення позову.
12. Забезпечення позову допускається як до пред`явлення позову, так і на будь-якій стадії розгляду справи, якщо:
12.1. а) невжиття таких заходів може істотно ускладнити чи унеможливити виконання рішення суду або ефективний захист або поновлення порушених чи оспорюваних прав або інтересів позивача, за захистом яких він звернувся або має намір звернутися до суду; або
12.2. б) очевидними є ознаки протиправності рішення, дії чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень, та порушення прав, свобод або інтересів особи, яка звернулася до суду, таким рішенням, дією або бездіяльністю.
13. Ухвалу про забезпечення позову постановляє суд першої інстанції, а якщо розпочато апеляційне провадження, то таку ухвалу може постановити суд апеляційної інстанції.
14. Подання позову, а також відкриття провадження в адміністративній справі не зупиняють дію оскаржуваного рішення суб`єкта владних повноважень, якщо суд не застосував відповідні заходи забезпечення позову.
15. Відповідно до статті 151 КАС України позов може бути забезпечено:
15.1. а) зупиненням дії індивідуального акта або нормативно-правового акта;
15.2. б) забороною відповідачу вчиняти певні дії;
15.3. в) встановленням обов`язку відповідача вчинити певні дії;
15.4. г) забороною іншим особам вчиняти дії, що стосуються предмета спору;
15.5. д) зупиненням стягнення на підставі виконавчого документа або іншого документа, за яким стягнення здійснюється у безспірному порядку.
16. Суд може застосувати кілька заходів забезпечення позову. Заходи забезпечення позову мають бути співмірними із заявленими позивачем вимогами. Суд також повинен враховувати співвідношення прав (інтересу), про захист яких просить заявник, з наслідками вжиття заходів забезпечення позову для заінтересованих осіб.
17. Згідно з частиною першою статті 156 КАС України ухвала суду про забезпечення позову має відповідати вимогам до виконавчого документа, встановленим законом. Така ухвала підлягає негайному виконанню з дня її постановлення незалежно від її оскарження і відкриття виконавчого провадження.
18. Відповідно до пункту 2 розділу ІІ "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України від 15.01.2020 № 460-IX "Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України щодо вдосконалення порядку розгляду судових справ" (далі - Закон № 460-IX) касаційні скарги на судові рішення, які подані і розгляд яких не закінчено до набрання чинності цим Законом, розглядаються в порядку, що діяв до набрання чинності цим Законом.
19. Статтею 3 Закону Закон України від 22.09.2016 № 1540-VIII "Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг" (із змінами і доповненнями) встановлено, що до повноважень Комісії належить, зокрема, формування цінової і тарифної політики у сферах енергетики та комунальних послуг та реалізація відповідної політики у випадках, коли такі повноваження надані Комісії законом (пункт 3 частини другої); реалізація цінової і тарифної політики у сферах енергетики та комунальних послуг є одним з основних завдань Комісії (пункт 6 частини третьої).
20. Пунктом 1.2 Порядку формування тарифу на послуги з диспетчерського (оперативно-технологічного) управління, затверджений постановою НКРЕКП від 22.04.2019 №586 (далі - Порядок № 586) вжиті наступні терміни:
20.1. встановлення (формування) тарифу - встановлення рівня тарифу на послуги з диспетчерського (оперативно-технологічного) управління для суб`єкта господарювання, у тому числі його структури, за заявою суб`єкта господарювання на прогнозний рік;
20.2. перегляд тарифу - зміна раніше встановленого тарифу на послуги з диспетчерського (оперативно-технологічного) управління для суб`єкта господарювання серед прогнозного року за заявою суб`єкта господарювання або ініціативою НКРЕКП.
21. Приписами розділу 3 Порядку № 586 визначений порядок та строки розгляду заяви.
22. Відповідно до пункту 3.1 Порядку № 586 для встановлення тарифу на послуги з диспетчерського (оперативно-технологічного) управління заява та додані до неї документи згідно з положеннями, передбаченими главою 2 цього Порядку, та нормами Порядку проведення відкритого обговорення подаються до НКРЕКП не пізніше ніж до 01 жовтня базового року.
23. Згідно з пунктом 3.2 Порядку № 586 для перегляду тарифу на послуги з диспетчерського (оперативно-технологічного) управління заява та додані до неї документи згідно з положеннями, передбаченими главою 2 цього Порядку, подаються до НКРЕКП не пізніше ніж за 75 днів до запропонованої заявником дати набрання ним чинності.
24. Пунктом 3.4 Порядку № 586 встановлені строки розгляду заяв для встановлення тарифу на прогнозований рік та для перегляду тарифу серед прогнозованого року.