ПОСТАНОВА
Іменем України
18 травня 2020 року
Київ
справа №826/16697/17
адміністративне провадження №К/9901/24935/19
№К/9901/26486/19
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючого судді - Гімона М.М. (суддя-доповідач),
суддів: Гусака М.Б., Усенко Є.А.,
за участю секретаря судового засідання: Лупінос Я.В.,
учасники судового процесу:
представник позивача: Куницький В.В.,
представники відповідача: Ларіна Т.М., Станіславський Д.М.,
представник АТ "Укртрансгаз": Нікеруй Т.М.,
представник ТОВ "Бахмут-Енергія": Степанова О.В. (в режимі відеоконференції),
представник КП "Червоноградтеплокомуненерго": Дмуховський С.М. (в режимі відеоконференції),
розглянувши у відкритому судовому засіданні в режимі відеоконференції касаційні скарги Публічного акціонерного товариства "Національна акціонерна компанія "Нафтогаз України", Акціонерного товариства "Укртрансгаз" на рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 30 жовтня 2018 року (суддя Аверкова В.В.) та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 14 серпня 2019 року (головуючий суддя Мельничук В.П., судді: Лічевецький І.О., Костюк Л.О.) у справі №826/16697/17 за позовом Публічного акціонерного товариства "Національна акціонерна компанія "Нафтогаз України" до Офісу великих платників податків Державної фіскальної служби, треті особи: Комунальне підприємство "Теплоенерго" Дніпровської міської ради, Акціонерне товариство "Дніпровська теплоелектроцентраль", Комунальне підприємство "Павлоградтеплоенерго", Публічне акціонерне товариство "Одеська ТЕЦ", Товариство з обмеженою відповідальністю "Бахмут-Енергія", Комунальне підприємство "Червоноградтеплокомуненерго", Комунальне підприємство "Жовтоводськтепломережа", Комунально-побутове підприємство "Тепроенергопостач", Комунальне підприємство Первомайської міської ради "Тепло", Комунальне житлово-експлуатаційне підприємство Глевахівської селищної ради, Комунальне підприємство "Виробниче управління житлово-комунального господарства - 1", Комунальне підприємство Київської обласної ради "Переяслав-Хмельницьктепломережа", Комунальне підприємство "Озерне", Комунальне підприємство управління житлово-комунального господарства міста Славутич, Комунальне підприємство "Південно-Західні тепломережі", Комунальне підприємство "Одеська ТЕЦ-2", Харківське обласне комунальне підприємство "Дирекція розвитку інфраструктури території", Комунальне підприємство теплових мереж Тернопільської обласної ради "Тернопільтеплокомуненерго", Комунальне підприємство "Лисичанськтепломережа", Комунальне підприємство "Васильківтепомережа", Комунальне підприємство "Токмак теплоенергія" Токмацької міської ради, Товариство з обмеженою відповідальністю "Станіславська теплоенергетична компанія", Комунальне підприємство "Бердичівтеплоенерго", Комунальне підприємство "Броваритепловодоенергія", Акціонерне товариство "Укртрансгаз" про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення рішення, -
ВСТАНОВИВ:
У грудні 2017 року Публічне акціонерне товариство "Національна акціонерна компанія "Нафтогаз України" (далі по тексту - позивач, НАК "Нафтогаз України", постачальник) звернулося до суду з позовом до Офісу великих платників податків Державної фіскальної служби, правонаступником якого є Офіс великих платників податків ДПС (далі по тексту - відповідач, ОВПП ДПС), в якому просило визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення від 12 вересня 2017 року №0006494106, яким позивачу визначено грошове зобов`язання з податку на додану вартість в сумі 60426788 грн, у тому числі за основним платежем - 48341430 грн, та за штрафними (фінансовими) санкціями - 12085358 грн.
Позов вмотивовано тим, що НАК "Нафтогаз України" у березні 2017 року не здійснювало операцій з постачання товару (газу природного) на користь: КП "Теплоенерго" Дніпровської міської ради, ПАТ "Дніпровська теплоелектроцентраль", КП "Павлоградтеплоенерго", ТОВ "Бахмут-Енергія", ХОКП "Дирекція розвитку інфраструктури території", КП "Червоноградтеплокомуненерго", КП "Лисичанськтепломережа", КП "Жовтоводськтепломережа", ТОВ "Станіславська теплоенергетична компанія", КП УЖГ міста Славутич, КП "Бердичівтеплоенерго", КП "Васильківтепломережа", КП "Теплоенергопостач", КП КОР "Переяслав-Хмельницьктепломережа", КП "Одеська ТЕЦ-2", КП "Токмак теплоенергія" Токмацької міської ради, КП теплових мереж "Тернопільтеплокомуненерго", КП "Озерне", КЖЕП Глевахської селищної ради, КП Первомайської міської ради "Тепло", КП "Виробниче управління житлово-комунального господарства-1", КП "Південно-західні тепломережі", КП Броварської міської ради "Броваритеплоенергія", ПАТ "Одеська ТЕЦ" (далі - споживачі, треті особи). Номінації оператору газотранспортної системи стосовно обсягу газу та споживачів позивачем не надавались, відповідні акти приймання-передачі не оформлювались. При цьому споживачі несанкціоновано відібрали природний газ з газотранспортної системи, який не належав позивачу, а був власністю Акціонерного товариства "Укртрансгаз" (далі - АТ "Укртрансгаз", оператор ГТС). За таких обставин позивач вважає, що господарські операції, за якими відповідач нарахував грошові зобов`язання, не відбулись, відповідна первинна документація відсутня, що свідчить про помилковість висновків контролюючого органу про заниження НАК "Нафтогаз України" у періоді, що перевірявся, зобов`язань з податку на додану вартість (далі - ПДВ).
Рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 30 жовтня 2018 року, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 14 серпня 2019 року, у задоволенні позову відмовлено.
Вирішуючи спір між сторонами, суди встановили, що посадовими особами ОВПП ДФС проведено документальну позапланову виїзну перевірку НАК "Нафтогаз України" з питань, що були предметом заперечень до акта камеральної перевірки даних, задекларованих у податковій декларації з податку на додану вартість за березень 2017 року, за результатами якої складено акт від 18 серпня 2017 року № 2817/28-10-41-06/20077720.
Перевіркою встановлено порушення вимог підпункту "а" пункту 185.1 статті 185, пункту 187.1 статті 187, пункту 198.2 статті 198 ПК України, частини п`ятої статті 9 Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні", частини першої розпорядження Кабінету Міністрів України від 5 жовтня 2016 року №742-р, внаслідок чого занижено податок на додану вартість у сумі 48341430,17 грн (з урахуванням змін, внесених за наслідками розгляду заперечень на акт перевірки).
Таких висновків контролюючий орган дійшов, оскільки вважав, що НАК "Нафтогаз України" не віднесло до об`єкту оподаткування за звітний період - березень 2017 року, операції з постачання ним природного газу на митній території України підприємствам-виробниками теплової енергії (Треті особи у справі), не визначило за цими операціями податкові зобов`язання з ПДВ за ставкою 20% в загальній сумі 48356448,35 грн.
Факт здійснення поставки природного газу позивачем споживачам контролюючий орган обґрунтовує зафіксованими в акті перевірки обставинами, встановленими на підставі отриманих від споживачів копій первинних документів: договорів, актів розподілу природного газу, актів транспортування газу, актів приймання-передачі газу, підписаних споживачами, а також на підставі отриманих від операторів газорозподільних мереж копій звітів про фактичні обсяги розподілу природного газу, наданих до АТ "Укртрансгаз", інформації щодо розподілу фактичного обсягу природного газу (алокацій) з ресурсу НАК "Нафтогаз України" в розрізі споживачів.
Так, використовуючи інформаційні ресурси ДФС України, інформацію та зазначені документи, контролюючий орган установив факти укладення між позивачем (постачальником) та споживачами (виробники теплової енергії) низки договорів на постачання природного газу у 2016-2017 роках для використання споживачами з метою виробництва теплової енергії для надання послуг з опалення та постачання гарячої води населенню, для виробництва теплової енергії, яка споживається бюджетними установами/організаціями та релігійними організаціями, пунктами 2.1 яких визначено планові обсяги, які, як вважає контролюючий орган, з огляду на умови пункту 2.1, 2.3, 2.4 для споживача є узгодженими. Вказані договори, якими визначено плановий обсяг природного газу для цих споживачів, були укладені з терміном дії до 31 березня 2017 року. Контролюючий орган на підставі зазначених вище документів визначив обсяг природного газу, який позивач, на його переконання, фізично поставив споживачам.
Згідно з актом перевірки розрізі покупців (споживачів) газу за цими операціями зазначені заниження показників податкового обліку мають такий зміст:
1) КП "Теплоенерго" Дніпровської міської ради: обсяг - 17097,735 тис.м3, вартість - 101396407,64 грн., у тому числі ПДВ - 16899401,27 грн.;
2) ПАТ "Дніпровська теплоелектроцентраль": обсяг - 4467,80 тис.м3, вартість - 26494990,10 грн., у тому числі ПДВ - 4415831,68 грн.;
3) КП "Павлограденерго": обсяг - 3463,214 тис.м3, вартість - 20538244,32 грн., у тому числі ПДВ - 3423040,72 грн.;
4) ТОВ "Бахмут-Енергія": обсяг - 2573,00 тис.м3, вартість - 15258910,20 грн., в тому числі ПДВ - 2543153,20 грн.;
5) ХОКП "Дирекція розвитку інфраструктури території": обсяг - 2519,985 тис.м3, вартість - 14944519,04 грн., у тому числі ПДВ - 2490753,17 грн.;
6) КП "Червоноградтеплокомуненерго": обсяг - 2101,661 тис.м3, вартість - 12463690,39 грн., у тому числі ПДВ - 2077281,73 грн.;
7) КП "Лисичанськтепломережа": обсяг - 2185,494 тис.м3, вартість - 12960853,62 грн., у тому числі ПДВ - 2159935,51 грн.;
8) КП "Жовтоводськтепломережа": обсяг - 1956,865 тис.м3, вартість - 11604992,20 грн., в тому числі ПДВ - 1934165,37 грн.;
9) ТОВ "Станіславська теплоенергетична компанія": обсяг - 1908,415 тис.м3, вартість - 11317664,34 грн., у тому числі ПДВ - 1886277,39 грн.;
10) КП УЖКГ міста Славутич: обсяг - 1883,475 тис.м3, вартість - 11169760,14 грн, у тому числі ПДВ - 1861626,69 грн.;
11) КП "Бердичівтеплоенерго": обсяг - 1863,155 тис.м3, вартість - 11049254,41 грн., у тому числі ПДВ - 1841542,40 грн.;
12) КП "Васильківтепломережа": обсяг - 1064,498 тис.м3, вартість - 6359839,67 грн., у тому числі ПДВ - 1059973,28 грн.;
13) КП "Теплоенергопостач": обсяг - 928,988 тис.м3, вартість - 5509270,44 грн., у тому числі ПДВ - 918211,74 грн.;
14) КП КОР "Переяславхмельницьктепломережа": обсяг - 660,193 тис.м3, вартість - 3915 208,57 грн., у тому числі ПДВ - 652534,76 грн.;
15) КП "Одеська ТЕЦ-2": обсяг - 639,178 тис.м3, вартість - 3790581,21 грн., у тому числі ПДВ - 631763,54 грн.;
16) КП "Токмактеплоенергія": обсяг - 581,733 тис.м3, вартість - 3538342,17 грн., у тому числі ПДВ - 589723,69 грн.;
17) КП "Тернопільпеплокомуненерго": обсяг - 454,192 тис.м3, вартість - 2693540,23 грн., у тому числі ПДВ - 448923,37 грн.;
18) КП "Озерне": обсяг - 324,960 тис.м3, вартість - 1927142,78 грн., в тому числі ПДВ - 321190,46 грн.;
19) КЖЕП Глевахської селищної ради: обсяг - 239,239 тис.м3, вартість - 1418782,97 грн., у тому числі ПДВ - 236463,83 грн.;
20) КП Первомайської міської ради "Тепло": обсяг - 216,964 тис.м3, вартість - 1286683,31 грн, у тому числі ПДВ - 214447,22 грн.;
21) КП "Виробниче управління житлово-комунального господарства - 1": обсяг - 184,50 тис.м3, вартість - 1094158,80 грн., в тому числі ПДВ - 182359,80 грн.;
22) КП "Південно-західні тепломережі": обсяг - 106,06 тис.м3, вартість - 1001121,55 грн., утому числі ПДВ - 166853,59 грн.;
23) КП "Броваритеплоенергія": обсяг - 120,817тис.м3, вартість - 1140415,82 грн., у тому числі ПДВ - 190069,30 грн.;
24) ПАТ "Одеська ТЕЦ": обсяг - 8091,915 тис.м3, вартість - 47952191,41 грн., у тому числі ПДВ - 7992031,90 грн.
Враховуючи наведене, контролюючий орган вважав, що позивач у рамках укладених між ним та зазначеними споживачами - виробниками теплової енергії договорів у березні 2017 року поставив природний газ, однак не відобразив такі операції в бухгалтерському обліку та не визначив податкові зобов`язання з податку на додану вартість в загальній сумі 48356448 грн.
За наслідками розгляду заперечень на акт перевірки контролюючий орган врахував додатково надані документи та у зв`язку з цим вніс зміни до пункту 1 розділу 4 "Висновок" акта перевірки і вказав, що сума заниження позивачем податку на додану вартість за березень 2017 року становить 48341430,17 грн.
На підставі вказаного акта перевірки відповідач прийняв податкове повідомлення-рішення від 12 вересня 2017 року №0006494106, яким позивачу визначено грошове зобов`язання з податку на додану вартість в сумі 60426788 грн, у тому числі за основним платежем - 48341430 грн, та за штрафними (фінансовими) санкціями - 12085358 грн.
Приймаючи рішення про відмову в задоволенні позову, суд першої інстанції дійшов висновку, що позивач зобов`язаний був видати номінації споживачам незалежно від стану їх розрахунків за поставлений газ відповідно до вимог Розпорядження КМУ від 5 жовтня 2016 року №742-р "Деякі питання опалювального сезону 2016/17 років" (далі - Розпорядження №742-р), яким встановлено обов`язок позивача до початку опалювального сезону 2016/17 років видати номінації теплогенеруючим і теплопостачальним організаціям відповідно до договорів, які укладені з ними згідно з Постановою КМУ від 29 квітня 2016 року № 357 "Про затвердження Примірного договору про постачання природного газу виробникам теплової енергії для виробництва теплової енергії" (далі - Примірний договір) та з дотриманням принципу недискримінації. Враховуючи публічний характер господарського зобов`язання, реалізація виробниками теплової енергії (третіми особами) права на придбання природного газу у березні 2017 року не залежала від дій позивача щодо волевиявлення на постачання газу, а їх невчинення не свідчить про відсутність господарського зобов`язання між позивачем та зазначеними виробниками теплової енергії. Суд на підставі документів, складених третіми особами для оформлення господарських операцій з позивачем, вказав на підтвердження факту переходу матеріального активу позивача до третіх осіб. При цьому суд відхилив наданий АТ "Укртрансгаз" висновок експерта за результатами проведення судово-економічної експертизи від 17 серпня 2018 року №15082001 (далі - Висновок №15082001) з посиланням на положення частини першої статті 108, частини третьої статті 90, частини третьої статті 73 та статті 74 КАС України, оскільки замовник не надав пояснень із документами на підтвердження наявності правових підстав передачі АТ "Укртрансгаз" копій належних позивачу первинних документів та не повідомив причин звернення до експертної установи.
Апеляційний суд, погоджуючись з наведеними висновками суду першої інстанції, додатково вказав на те, що рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 6 лютого 2019 року у справі №826/16107/18, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 22 травня 2019 року, відмовлено в задоволенні позову НАК "Нафтогаз України" про скасування Розпорядження №742-р. Крім того, на розгляді господарських судів також перебували спори щодо припинення постачання природного газу, зумовлені відсутністю узгодження НАК "Нафтогаз України" планових обсягів природного газу шляхом видачі номінацій. У цих справах Верховний Суд у складі Касаційного господарського суду вказав, що НАК "Нафтогаз України" зобов`язане було виконати вимоги Розпорядження №742-р та видати їх до початку опалювальних сезонів 2016/17 років (справи №922/345/17, №911/656/17, №904/2092/17, №904/5094/17, №904/5621/17, №911/656/17).
Разом з тим, апеляційний суд не погодився з висновками суду першої інстанції про відхилення Висновку №15082001, оскільки відповідно до приписів КАС України висновок експерта міг бути замовлений АТ "Укртрансгаз". При цьому зазначене підприємство пояснювало, що причиною звернення останнього до експертної установи стало те, що рішення у цій справі прямо стосується прав та інтересів АТ "Укртрансгаз", через якого як оператора газотранспортної системи (далі - ГТС) здійснюється постачання газу. Надаючи правову оцінку Висновку №15082001, суд апеляційної інстанції вказав, що експертний висновок не спростовує установленого судами факту поставок природного газу позивачем споживачам, за якими НАК "Нафтогаз України" зобов`язане було відобразити операції з постачання у податковому обліку із формуванням відповідних податкових зобов`язань з ПДВ.
Не погодившись з рішеннями судів, НАК "Нафтогаз України" подало касаційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судами норм матеріального і процесуального права, просить скасувати вказані судові рішення та ухвалити нове про задоволення позову.
Щодо допущених судами порушень норм процесуального права скаржник послався на наступне:
1) у суді апеляційної інстанції була проведена зміна складу суду, а саме замість судді Бужак Н.П. введено суддю Лічевецького І.О. Втім, незважаючи на вказані обставини, судом апеляційної інстанції не було виконано вимоги статті 35 КАС України щодо розгляду цієї справи новим складом суду спочатку;
2) суди не надали належної правової оцінки тому факту, що сума податкового зобов`язання, вказана у акті перевірки (48356448,35 грн) не відповідає сумі, на яку збільшено податкове зобов`язання в оскаржуваному податковому повідомленні-рішенні (48341430 грн). Разом з тим, підставою для винесення податкового повідомлення-рішення є лише акт перевірки. Той факт, що визначення в оскаржуваному рішенні контролюючого органу меншої суми не порушує права платника, не наділяє відповідача повноваженнями діяти з таким ступенем свободи;
3) судом апеляційної інстанції не надано оцінки низці аргументів скаржника, а саме щодо:
- обставин стосовно фактичного руху природного газу в ГТС у березні 2017 року;
- ігнорування клопотань позивача від 6 лютого 2018 року №14/3-272 (щодо приєднання копій первинних документів, які підтверджують факт постачання позивачем до ГТС та відібрання з неї газу у березні 2017 року), листа АТ "Укртрансгаз" від 14 серпня 2018 року №1001ВИХ-Н-18-1981 (щодо спожиття газу споживачами з ресурсу АТ "Укртрансгаз");
- не з`ясування обставин взаємовиключності даних, вказаних відповідачем у довідці від 15 серпня 2017 року №2762/28-10-41-06/30019801, та в акті перевірки стосовно обсягів поставки газу;
- вказівки на відсутність дебіторської заборгованості зі сторони споживачів, що не відповідає дійсності;
4) суди залишили поза увагою обставини надсилання споживачами листів з актами приймання-передачі природного газу. В порушення пункту 3.5 укладених договорів із споживачами останні не надіслали або надіслали з порушеннями такі акти, що свідчить про відмову третіх осіб від постачання природного газу;
5) не з`ясовано дату початку опалювального сезону 2016/17 року.
Також скаржником наведено у касаційній скарзі аргументи про незастосування судами або неправильне застосування норм матеріального права, а саме:
1) пункту 1 першого Протоколу до Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, статті 41 Конституції України, статей 316, 317, 319 ЦК України, частини третьої статті 321 ЦК України, статті 658 ЦК України в частині заборони примусового відчуження майна за виключенням певних винятків; здійснення особою права власності за власною волею та незалежно від волевиявлення інших осіб; належності права продажу товару саме його власнику. Наголошено, що у березні 2017 року власником природного газу, спожитого третіми особами, було АТ "Укртрансгаз", що підтверджується листом останнього від 14 серпня 2018 року №1001ВИХ-Н-18-1981 та Висновком експерта №15082001. Скаржник також не погоджується із твердженням судів про публічний характер договірних зобов`язань між ним та споживачами;
2) не застосування пункту 17 Постанови КМУ від 1 жовтня 2015 року №758, якою затверджено Положення про покладення спеціальних обов`язків на суб`єктів ринку природного газу для забезпечення загальносуспільних інтересів у процесі функціонування ринку природного газу (далі - Положення №758). Враховуючи приписи вказаної правової норми та наявність у споживачів дебіторської заборгованості, позивач вважає, що у нього був відсутній обов`язок із постачання природного газу. Скаржник звертає увагу на розбіжності у рішеннях судів попередніх інстанцій. Так, судом першої інстанції вказано про факт скасування Положення №758 Розпорядженням №742-р, тоді як апеляційний суд, обґрунтовуючи своє рішення, вибірково послався на приписи пункту 17 вказаного Положення;
3) неправильне застосування Розпорядження №742-р. Дату початку опалювального сезону 2016/17 років практично у всіх регіонах діяльності третіх осіб було встановлено відповідним органом місцевого самоврядування до 19 жовтня 2016 року (дата оприлюднення Розпорядження №742-р), тому НАК "Нафтогаз України" не могло виконати його вимоги про видачу номінацій до початку опалювального сезону. При цьому Розпорядження №742-р не передбачало видачу номінацій протягом усього опалювального сезону, в тому числі і в березні 2017 року, як не було і передбачено обов`язку щодо видачі номінацій для виробництва тепла для бюджетних організацій та комерційних споживачів. Крім того, на думку скаржника, обов`язок НАК "Нафтогаз України" щодо виконання Розпорядження №742-р не може автоматично свідчити про здійснення позивачем поставки газу;
4) неправильне застосування абзацу 41 пункту 5 глави 1 розділу І Кодексу газотранспортної системи, затвердженого постановою Національної комісії, що здійснює регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 30 вересня 2015 року №2493 (далі - Кодекс ГТС), відповідно до якого саме відбір природного газу за відсутності номінації слід вважати несанкціонованим;
5) підпункту 14.1.191 пункту 14.1 статті 14 ПК України, пункту 185.1 "а" статті 185 ПК України, що виявилось у не встановленні вчинення позивачем будь-яких вольових дій щодо передачі права розпорядження природним газом споживачем і протиправному, на думку скаржника, визнанні факту поставки газу таким, що відбувся.
АТ "Укртрансгаз" також не погодилось з судовими рішенням та подало касаційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судами норм матеріального та процесуального права, просить судові рішення скасувати та прийняти нове про задоволення позову.
В обґрунтування вимог касаційної скарги скаржник вказав, що суди помилково вважали Розпорядження №742-р актом законодавства, посилаючись на обов`язок позивача щодо постачання газу в розумінні положень підпункту 14.1.191 пункту 14.1 статті 14 ПК України. Наголошено, що відбір газу третіми особами за відсутності поданих на них позивачем номінацій є несанкціонованим відбором, а не господарською операцією з постачання природного газу. З огляду на обставини такого несанкціонованого відбору АТ "Укртрансгаз" як оператором ГТС було надано операторам газорозподільчої системи (далі - оператори ГРС) відповідно до своїх функціональних обов`язків послуги балансування, за наслідками чого АТ "Укртрансгаз" звернулось з відповідними судовими позовами до таких операторів ГРС про стягнення коштів за надані послуги. Інші доводи касаційної скарги є аналогічним доводам, наведеним у касаційній скарзі позивача.
У додаткових поясненнях на касаційну скаргу АТ "Укртрансгаз" посилається на постанову Західного апеляційного господарського суду від 9 квітня 2019 року у справі №921/39/18, в межах якої судом встановлено факт відсутності постачання у березні 2017 року природного газу зі сторони НАК "Нафтогаз України" до КП "Тернопільтеплокомуненерго". Скаржник вважає дану обставину преюдиційною.
У поданих відзивах на касаційні скарги відповідач просив залишити їх без задоволення, а рішення судів попередніх інстанцій - без змін як законні та обґрунтовані. Зокрема, ОВПП ДПС зауважив, що розбіжність між сумами заниження податкового зобов`язання, зазначеними у акті перевірки та в оскаржуваному податковому повідомленні-рішенні, пояснюється тим, що за наслідками розгляду поданих НАК "Нафтогаз України" заперечень контролюючий орган частково погодився з наведеною позивачем інформацією щодо регістрів бухгалтерського обліку позивача по рахунках 36 та 68 і відповідно зменшив суму податкового зобов`язання. Наголошено, що факт переходу матеріального активу позивача до третіх осіб, обсяги та вартість поставки встановлені контролюючим органом на підставі документів, отриманих в межах компетенції, в тому числі первинних документів, складених третіми особами для оформлення господарських операцій з позивачем. На думку відповідача, НАК "Нафтогаз України", стверджуючи про несанкціонований відбір споживачами газу, не надало жодних доказів на підтвердження таких обставин. За наявності договорів про постачання природного газу, укладених з позивачем відповідно до Примірного договору, треті особи правомірно реалізували своє право в публічному господарському зобов`язанні щодо придбання природного газу в березні 2017 року в обсязі, встановленому договором.
Також своїм правом на надання відзиву на касаційні скарги скористались Комунальне підприємство "Червоноградтеплокомуненерго", Комунальне підприємство "Озерне" Новогуйвинської селищної ради, Акціонерне товариство "Дніпровська теплоелектроцентраль", в яких останні просили відмовити в їх задоволенні, а судові рішення залишити без змін.
Подані відзиви, зокрема обґрунтовані тим, що наявність договірних відносин з НАК "Нафтогаз України" виключає укладення споживачами договору з іншим постачальником. Наголошено, що на спеціальний рахунок позивача також надходили грошові кошти в оплату за придбаний природний газ.
Інші учасники справи не скористались правом на подання відзиву на касаційні скарги.
Заслухавши доповідь судді-доповідача, пояснення учасників справи, обговоривши доводи касаційних скарг та відзивів на них, а також долучених в ході касаційного розгляду додаткових пояснень від учасників справи, перевіривши правильність застосування судами норм матеріального та процесуального права, колегія суддів вважає, що касаційні скарги підлягають частковому задоволенню з огляду на таке.
Відповідно до пункту 2 розділу ІІ "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України від 15 січня 2020 року № 460-IX "Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України щодо вдосконалення порядку розгляду судових справ" ці касаційні скарги розглядаються в порядку, що діяв до набрання чинності цим Законом (до 8 лютого 2020 року).
За позицією позивача, у нього були відсутні правові підстави для визначення сум податкових зобов`язань з ПДВ у господарських операціях із споживачами, оскільки останні є такими, що не відбулись. НАК "Нафтогаз України" у березні 2017 року з огляду на наявність заборгованості перед ним зі сторони третіх осіб не надало оператору ГТС відповідних номінацій, відповідний об`єм природного газу не був переданий АТ "Укртрансгаз" на точці входу до газотранспортної системи. Той об`єм газу, який було передано оператору ГТС відповідно до номінацій, виданих на інше коло споживачів, в повному обсязі було реалізовано таким споживачам, що підтверджується відповідними актами приймання-передачі. Фактичного руху належного йому матеріального активу між позивачем та третіми особами не відбулось, акти приймання-передачі природного газу зі сторони НАК "Нафтогаз України" підписані не були, тому переходу права власності на газ від нього до споживачів не відбулось.
АТ "Укртрансгаз" підтримано позицію позивача і зазначено, що внаслідок ненадання НАК "Нафтогаз України" номінацій для споживачів оператор ГТС здійснював балансування ГТС внаслідок несанкціонованого відбору природного газу споживачами.
За позицією відповідача та третіх осіб, у НАК "Нафтогаз України" був визначений законодавством обов`язок щодо видачі номінацій споживачам на постачання природного газу у березні 2017 року. За наявності укладених договорів на постачання природного газу та фактичного його постачання в об`ємах, визначених у договорах, невиконання позивачем обов`язку із видачі номінацій не свідчить про відсутність факту вчинення спірних господарських операцій, тому контролюючим органом правильно встановлено факт заниження позивачем податкових зобов`язань у спірний період.
Відповідно до підпункту 14.1.191 пункту 14.1 статті 14 ПК України постачання товарів - будь-яка передача права на розпоряджання товарами як власник, у тому числі продаж, обмін чи дарування такого товару, а також постачання товарів за рішенням суду. З метою застосування терміна "постачання товарів" електрична та теплова енергія, газ, пар, вода, повітря, охолоджене чи кондиційоване, вважаються товаром.
Згідно з підпунктом "б" частини третьої підпункту 14.1.191 пункту 14.1 статті 14 ПК України постачанням товарів також вважається передача права власності на матеріальні активи за рішенням органу державної влади або органу місцевого самоврядування чи відповідно до законодавства.
Підпунктом "а" пункту 185.1 статті 185 ПК України встановлено, що об`єктом оподаткування є операції платників податку з постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу, у тому числі операції з безоплатної передачі та з передачі права власності на об`єкти застави позичальнику (кредитору), на товари, що передаються на умовах товарного кредиту, а також з передачі об`єкта фінансового лізингу в користування лізингоотримувачу/орендарю.
Згідно з пунктом 187.1 статті 187 ПК України датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:
а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;
б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.
Абзацом сьомим пункту 198.2 статті 198 ПК України визначено, що для товарів/послуг, постачання (придбання) яких контролюється приладами обліку, факт постачання (придбання) таких товарів/послуг засвідчується даними обліку.
За змістом частини першої статті 9 Закону України від 16 липня 1999 року №996-XIV "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні" (далі - Закон №996-XIV) підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій є первинні документи, які у розумінні абзацу одинадцятого статті 1 цього Закону є документами, які містять відомості про господарську операцію та відповідно до частини другої статті 9 цього ж Закону повинні мати такі обов`язкові реквізити: назву документа (форми); дату складання; назву підприємства, від імені якого складено документ; зміст та обсяг господарської операції, одиницю виміру господарської операції; посади осіб, відповідальних за здійснення господарської діяльності і правильність її оформлення; особистий підпис або інші дані, що дають змогу ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції.