ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
14 травня 2020 року
м. Київ
справа № 922/1433/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:
Малашенкової Т.М. (головуючий), Бенедисюка І.М., Колос І.Б.,
за участю секретаря судового засідання Барвіцької М.Т.,
представників учасників справи:
позивача - Комунального підприємства "Муніципальна охорона" (далі - КП "Муніципальна охорона", позивач, скаржник) - не з`явились,
відповідача - Харківського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України (далі - Відділення, відповідач) - не з`явились,
третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача - Приватного підприємства "Охорона і захист" (далі - ПП "Охорона і захист") - не з`явились,
розглянув у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу КП "Муніципальна охорона"
на постанову Східного апеляційного господарського суду від 19.12.2019 (головуючий - суддя Істоміна О.А., судді Барбашова С.В., Пелипенко Н.М.),
у справі № 922/1433/18
за позовом КП "Муніципальна охорона"
до Відділення,
третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача: ПП "Охорона і захист"
про визнання недійсним рішення.
ІСТОРІЯ СПРАВИ
1. Короткий зміст позовних вимог
1.1. КП "Муніципальна Охорона" звернулося до Господарського суду Харківської області з позовом до Відділення про визнання недійсним рішення адміністративної колегії Харківського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України від 29.03.2018 №26-р/к у справі №2/01-47-17 "Про порушення законодавства про захист економічної конкуренції та накладення штрафу" (далі - Рішення АМК).
1.2. Позовна заява мотивована тим, що висновки Відділення, наведені у рішенні щодо порушення КП "Муніципальна охорона" законодавства про захист економічної конкуренції, базуються на припущеннях та не підтверджуються фактичними обставинами справи, а в діях КП "Муніципальна Охорона" відсутній склад правопорушення, передбачений пунктом 4 частини другої статті 6, пунктом 1 статті 50 Закону України "Про захист економічної конкуренції" від 11 січня 2001 року № 2210-III (далі - Закон № 2210-III), а тому рішення АМК є незаконним та таким, що підлягає скасуванню.
2. Короткий зміст рішення суду першої інстанції та постанови суду апеляційної інстанції
2.1. Справа розглядалася судами неодноразово.
2.2. Рішенням Господарського суду Харківської області від 25.09.2018, залишеним без змін постановою Східного апеляційного господарського суду від 04.02.2019, позов задоволено частково; визнано недійсним пункт 1 резолютивної частини рішення АМК у частині стосовно КП "Муніципальна охорона"; визнано недійсним пункт З резолютивної частини рішення АМК щодо накладення штрафу у розмірі 68 000 грн на КП "Муніципальна охорона"; стягнуто з Відділення на користь КП "Муніципальна охорона" 1 762 грн. витрат зі сплати судового збору. В іншій частині позовних вимог відмовлено.
2.3. Постановою Верховного Суду від 18.06.2019 рішення Господарського суду Харківської області від 25.09.2018 та постанова Східного апеляційного господарського суду від 04.02.2019 скасовані, а справу передано на новий розгляд до Господарського суду Харківської області.
2.4. За результатами нового судового розгляду справи № 922/1433/18 рішенням Господарського суду Харківської області від 18.09.2019 позов задоволено частково. Визнано недійсним пункт 1 резолютивної частини рішення АМК в частині стосовно КП "Муніципальна охорона"; визнано недійсним пункт 3 резолютивної частини Рішення АМК щодо накладення штрафу у розмірі 68000 грн на КП "Муніципальна охорона" та стягнуто з Відділення на користь КП "Муніципальна охорона" витрати зі сплати судового збору у сумі 1 762 грн. В іншій частині позовних вимог відмовлено.
2.5. Постановою Східного апеляційного господарського суду від 19.12.2019 скасовано рішення Господарського суду Харківської області від 18.09.2019 та прийнято нове рішення, яким у задоволенні позовних вимог відмовлено у повному обсязі.
3. Короткий зміст вимог касаційної скарги
3.1. КП "Муніципальна охорона", посилаючись на неправильне застосування судом апеляційної інстанції норм матеріального та процесуального права, просить суд касаційної інстанції оскаржуване судове рішення у справі скасувати та залишити в силі рішення суду першої інстанції.
АРГУМЕНТИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
4. Доводи особи, яка подала касаційну скаргу:
4.1. Апеляційний господарський суд:
4.1.1. неповно з`ясував обставини, що мають значення для правильного вирішення справи, чим порушив норми процесуального права, а саме статті 86, 236, 269 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України);
4.1.2. неправильно застосував норми матеріального права, а саме частину першу статті 59 Закону України "Про захист економічної конкуренції" від 11 січня 2001 року № 2210-III.
5. Позиція інших учасників справи
5.1. У відзиві на касаційну скаргу Відділення заперечує проти доводів скаржника, зазначаючи про їх незаконність та необґрунтованість, і просить скаргу залишити без задоволення, а постанову суду апеляційної інстанції - без змін.
РОЗГЛЯД СПРАВИ ВЕРХОВНИМ СУДОМ
Ухвалою Верховного Суду від 31.01.2020 відкрито касаційне провадження за касаційною скаргою КП "Муніципальна охорона" на постанову Східного апеляційного господарського суду від 19.12.2019 у справі № 922/1433/18 та призначено до розгляду у судовому засіданні на 27 лютого 2020 року.
Ухвалою Верховного Суду від 27.02.2020 розгляд касаційної скарги КП "Муніципальна охорона" відкладено на 19 березня 2020 року.
Ухвалою Верховного Суду від 17.03.2020 у справі №922/1433/18 з огляду на ведення карантинних та обмежувальних заходів на території України відкладено розгляд касаційної скарги КП "Муніципальна охорона" на постанову Східного апеляційного господарського суду від 19.12.2019 у справі №922/1433/18; вказано, що про дату та час розгляду касаційної скарги сторони будуть повідомлені додатково, у тому числі телефонограмами.
Ухвалою Верховного Суду від 06.04.2020 у справі №922/1433/18 призначено до розгляду касаційну скаргу КП "Муніципальна охорона" на 27 квітня 2020 року.
23.04.2020 на електронну адресу Верховного Суду надійшло клопотання КП "Муніципальна охорона" про відкладення розгляду справи, яке підписано ЕЦП. Клопотання мотивоване тим, що Підприємство позбавлене можливості направити в судове засідання свого представника у зв`язку з дією карантину на всій території України.
27.04.2020 до Верховного Суду надійшло клопотання Відділення про відкладення розгляду справи у зв`язку з неможливістю його представнику приймати участь у судовому засіданні через введення в Україні карантинних заходів.
Ухвалою Верховного Суду від 27.04.2020 у справі №922/1433/18 відкладено розгляд касаційної скарги КП "Муніципальна охорона" на 14.05.2020 на 15:45.
В судове засідання, призначене на 14.05.2020, сторони не з`явились, клопотання до Суду не надходили. З огляду на межі розгляду справи судом касаційної інстанції, враховуючи принцип диспозитивності та принцип рівності всіх сторін перед Законом та судом у господарському судочинстві, а також те, що учасники справи на власний розсуд користуються наданими їх процесуальними правами, Верховний Суд доходить висновку про розгляд справи за відсутності сторін.
6. СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
6.1. На підставі подання другого відділу досліджень і розслідувань від 08.06.2017 №252 про початок розгляду справи за ознаками вчинення ПП "Охорона і захист" та КП "Муніципальна охорона" порушення законодавства про захист економічної конкуренції, передбаченого пунктом 4 частини другої статті 6, пунктом 1 статті 50 Закону № 2210-III, у вигляді антиконкурентних узгоджених дій, що стосуються спотворення результатів торгів, адміністративною колегією Відділення видано розпорядження від 13.06.2017 № 90-рп/н про початок розгляду справи № 2/01-47-17.
6.2. 29.09.2018 адміністративною колегією Відділення прийнято рішення № 26-р/к у справі № 2/01-47-17 "Про порушення законодавства про захист економічної конкуренції та накладення штрафу".
6.3. Рішенням АМК:
- визначено, що ПП "Охорона і захист" та КП "Муніципальна охорона", погодивши під час підготовки та участі у торгах на закупівлю охоронних послуг, проведених комунальним спеціалізованим підприємством "Харківгорліфт", своїх конкурсних пропозицій з метою забезпечення перемоги КП "Муніципальна охорона", вчинили порушення законодавства про захист економічної конкуренції, передбачене пунктом 4 частини другої статті 6, пунктом 1 статті 50 Закону № 2210-III, у вигляді антиконкурентних узгоджених дій, що стосуються спотворення результатів торгів;
- за порушення законодавства про захист економічної конкуренції, зазначене в пункті 1 резолютивної частини цього рішення, відповідно до статті 52 Закону № 2210-III накладено на ПП "Охорона і захист" штраф у розмірі 68 000 грн;
- за порушення законодавства про захист економічної конкуренції, зазначене в пункті 1 резолютивної частини цього рішення, відповідно до статті 52 Закону № 2210-III накладено на КП "Муніципальна охорона" штраф у розмірі 68 000 грн.
6.4. Приймаючи рішення, Відділення обґрунтувало свої висновки про єдність інтересів учасників торгів такими обставинами:
- учасники торгів під час підготовки та участі в торгах здійснювали господарську діяльність за однією адресою: м. Харків, вул. Червоношкільна набережна, 16;
- у мережі Інтернет за посиланнями: http://kpmo.com.ua; http:// zoon.com. ua / kharkov/ building/ kompamya_munitsipalnaya_ohrana_kp ) вказано номер телефону НОМЕР_1 як номер телефону для здійснення зв`язку з КП "Муніципальна охорона". Разом з тим у мережі Інтернет за посиланнями: http://safetvpro.com.ua; http :// ohrana-zashita.etov. ua; http://kharkov.info/place/45747; http://secure.in.ua/companies/1742; http://all-alls.org/spravka_bezopasnost.htm; http://ois.org.ua. spravka/ois/safetypro.htm. ), номер телефону НОМЕР_1 значиться як контактний номер телефону ПП "Охорона і захист";
- за інформацією ТОВ "ХОСТІНГ УКРАЇНА" (лист від 13.11.2017 № 1344), Інтернет-ресурс з доменним ім`ям "kpmo .com.uа" зареєстровано за КП "Муніципальна охорона" (далі - Веб - сайт КП "Муніципальна охорона ");
- за інформацією ТОВ "ІНТЕРНЕТ ІНВЕСТ" (лист від 08.11.2017 № 751), Інтернет-ресурс з доменним ім`ям "safetypro .com .ua " зареєстровано за ПП "Охорона і захист" (далі - Веб - сайт ПП "Охорона і захист");
- на веб-сайті ПП "Охорона і захист" та в мережі Інтернет (за посиланням http://oh.rana-zashita.etov.ua/contacts) міститься інформація про можливість здійснення зв`язку з менеджером ПП " Охорона і захист" ОСОБА_1 за допомогою електронної пошти НОМЕР_2. Водночас на Веб-сайті КП "Муніципальна охорона" у розділі " Контактная информация руководящего состава охранной компании КП "Муніципальна охорона" (мова оригіналу) значиться контактний номер телефону НОМЕР_3 начальника відділу маркетингу ОСОБА_2 ;
- згідно з додатком № 1 до договору від 30.09.2011 № И04102, укладеного КП "Муніципальна охорона" та КП "МІСЬКИЙ ІНФОРМАЦІЙНИЙ ЦЕНТР", телефонні номери: (НОМЕР_9, НОМЕР_10 та НОМЕР_11 є телефонними номерами КП "Муніципальна охорона". При цьому зазначені номери телефонів використовуються у господарській діяльності ПП "Охорона і захист". Отже, ПП "Охорона і захист" та КП "Муніципальна охорона" у господарській діяльності спільно використовують номери телефонів: НОМЕР_12, ( НОМЕР_13, НОМЕР_14 та НОМЕР_15 ;
- контактний номер телефону КП "Муніципальна охорона" НОМЕР_1, що одночасно є контактним номером телефону начальника відділу маркетингу КП "Муніципальна охорона" ОСОБА_2, є аналогічним електронній поштовій скриньці " НОМЕР_2 " менеджера ПП "Охорона і захист" ОСОБА_3 . Зазначене свідчить, що одна й та сама особа є уповноваженою на здійснення обслуговування клієнтів, а, отже, є обізнаною щодо здійснення господарської діяльності ПП "Охорона і захист" та КП "Муніципальна охорона". Водночас цією особою здійснюється надання інформації щодо господарської діяльності обох учасників торгів за одним і тим же номером телефону. Крім того, як вбачається з листа Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області від 10.11.2017 № 24280-04/20, у період 2015 - 2017 років ОСОБА_2 є найманим працівником КП "Муніципальна охорона"; разом з тим ПП "Охорона і захист" не перебувало у трудових відносинах з жодною особою на ім`я та по батькові " ОСОБА_4 ";
- КП "Муніципальна охорона" у господарській діяльності використовує електронну поштову скриньку e-mail:kp_ohrana@ukr.net, що підтверджується, зокрема, довідкою "Відомості про учасника" від 10.02.2017 № 94, поданою КП "Муніципальна охорона" у складі тендерної пропозиції, що вбачається з інформації, розміщеної в базі даних публічних закупівель "Clarity Progekt", яка розповсюджується в мережі Інтернет за посиланням http://clarit у-progekt.info/edr/39455269/hіstory;
- з контактної інформації, вказаної ПП "Харківська міська охорона" в договорах від 14.03.2016 № 090317/2М та від 10.03.2017 № 090317/12, укладених з Департаментом адміністративних послуг та споживчого ринку Харківської міської ради, електронні поштові скриньки: е-mail:kp_ohrana@ukr.net використовує у своїй діяльності ПП "Харківська міська охорона";
- згідно з витягами з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань від 30.01.2018 № 1003546914 та №1003546914 станом на 01.03.2017 (період проведення торгів) ОСОБА_5 одночасно є керівником та підписантом ПП "Харківська міська охорона" та ПП "Охорона і захист". Разом з тим, відповідно до інформації ТОВ "УКРНЕТ" (лист від 15.12.2017 № 318/01/01-08) за період з 01.11.2016 по 31.03.2017 на електронну поштову скриньку e-mail:kp_ohrana@ukr.net здійснювався вхід 4676 разів виключно з однієї ІР - адреси, з якої, зокрема, подавались тендерні пропозиції учасників торгів та здійснювався вхід ПП "Охорона і захист" до системи "Приват 24". Отже, враховуючи те, що КП "Муніципальна охорона" та ПП "Харківська міська охорона", використовуючи у господарській діяльності одну електронну поштову скриньку, спільно здійснюють господарську діяльність та є обізнаними щодо діяльності один одного, та зважаючи на те, що директором/підписантом ПП "Харківська міська охорона" та ПП "Охорона і захист" є одна й та ж особа, а саме ОСОБА_5, під час підготовки та участі у торгах ПП "Охорона і захист" та КП "Муніципальна охорона" мали можливість доступу до інформації один одного, спільність інтересів та відсутність змагальності між ними;
- згідно з інформацією Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області, наданою листом від 10.11.2017 № 24280-04/20, ОСОБА_5 у 2015 році, перебуваючи на посаді директора ПП "Охорона і захист", одночасно перебував у трудових відносинах з КП "Муніципальна охорона", що підтверджується, зокрема, наказом ПП "Охорона і захист" від 17.06.2015 № 1/1-к/тр про призначення директором ПП "Охорона і захист". ОСОБА_5, який одночасно є керівником/підписантом ПП "Охорона і захист" та ПП "Харківська міська охорона", має також безпосередній вплив на ОСОБА_6, - особу, яка готувала тендерні пропозиції, подані на торги КП "Муніципальна охорона";
- крім того, учасники торгів у 2017 році перебували у трудових відносинах з одними й тими ж фізичними особами, що свідчить про спільність інтересів учасників торгів та можливість доступу до інформації один одного;
- між ПП "Охорона і захист" та КП "Муніципальна охорона" існують господарські відносини, що не обумовлені специфікою ринку охоронних послуг, а саме: щодо надання/отримання безвідсоткових позик, надання охоронних послуг за договорами субпідряду;
- відповідно до інформації ДП "ПРОЗОРРО" (лист від 21.04.2017 № 206/1223/07) учасники торгів подавали тендерні пропозиції з одного електронного майданчика;
- листом від 24.05.2017 № 240517-1 ТОВ "ДЕРЖЗАКУПІВЛІ.ОНЛАЙН" повідомило, що тендерні пропозиції учасників торгів подано 21.02.2017 (в останній день подання за декілька годин до кінцевого строку подання) з часовим інтервалом 63 хвилини з однієї ІР - адреси, що свідчить про обмін інформацією між ПП "Охорона і захист" та КП "Муніципальна охорона";
- згідно з договором від 01.09.2016 № 650/16/п, укладеним ПП "Охорона і захист" та КП "Муніципальна охорона", КП "Муніципальна охорона" здійснює спостереження за станом та технічним обслуговуванням охоронно-тривожної сигналізації, що встановлена на об`єктах ПП "Охорона і захист"; загальна кількість об`єктів, що підлягає обслуговуванню, складає 576 одиниць. Як вбачається з інформації, наданої ПП "Охорона і захист", загальна кількість об`єктів, що обслуговувалась за 2016 рік, складає 603 одиниці. Отже, КП "Муніципальна охорона" за 2016 рік обслуговувала 95% об`єктів ПП "Охорона і захист";
- завдяки єдності інтересів та пов`язаності відповідачі не могли бути не обізнані з діяльністю один одного та мали можливість доступу до інформації один одного та обміну інформацією між ними щодо господарської та фінансової діяльності, у тому числі й щодо участі в торгах;
- за результатами порівняльного аналізу пропозицій конкурсних торгів встановлено, що документи мають нехарактерну схожість, а у деяких випадках ідентичність у зовнішньому оформленні, структурі, текстовому змісті, тощо, які в їх сукупності свідчать про спільну підготовку зазначеними учасниками своїх пропозицій конкурсних торгів. Схожості були б виключені за умови самостійної підготовки документів.
6.5. Адміністративна колегія Відділення у спірному рішенні зазначила, що матеріалами справи у їх сукупності доведено, що дії ПП "Охорона і захист" та КП "Муніципальна охорона", які полягають у погодженні під час підготовки та участі у торгах на закупівлю охоронних послуг, проведених Комунальним спеціалізованим підприємством "ХАРКІВГОРЛІФТ" (ідентифікатор закупівлі в системі "Ргozогго" UА-2017-01-26-000353-b), своїх конкурсних пропозицій з метою забезпечення перемоги КП "Муніципальна охорона", є порушенням законодавства про захист економічної конкуренції, передбаченого пунктом 4 частини другої статті 6, пунктом 1 статті 50 Закону № 2210-III, у вигляді антикокурентних узгоджених дій, що стосуються спотворення результатів торгів.