1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ



14 травня 2020 року

м. Київ



Справа № 927/580/19



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду: Баранця О. М. - головуючий, Кондратової І. Д., Студенця В. І.,

за участю секретаря судового засідання Низенко В. Р.,



розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу Управління Чернігівської єпархії Української Православної Церкви (Православної Церкви України)

на рішення Господарського суду Чернігівської області

у складі судді Федоренко Ю. В.

від 19.09.2019

та постанову Північного апеляційного господарського суду

у складі колегії суддів: Майданевича А. Г., Суліма В. В., Пономаренка Є. Ю.

від 20.01.2020



за позовом Релігійної громади Української Православної Церкви Свято-Покровської парафії с. Ковпита Чернігівського району

до Ковпитської сільської ради Чернігівського району Чернігівської області,

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача: Управління Чернігівської Єпархії Української Православної Церкви,

треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача: 1) Управління Чернігівської Єпархії Української Православної Церкви (Православної Церкви України), 2) Михайло-Коцюбинська селищна рада Чернігівського району Чернігівської області,

про визнання незаконним та скасування рішення



за участю представників:

позивача: Захаров Є. М.

відповідача: не з`явилися

третьої особи на стороні позивача: Шамко О. Б.

третіх осіб на стороні відповідача: 1) Луєнко Ю. В.

2) не з`явилися

ВСТАНОВИВ:

1. Короткий зміст позовних вимог.

У липні 2019 року Релігійна громада Української Православної Церкви Свято-Покровської парафії с. Ковпита Чернігівського району звернулася до Господарського суду Чернігівської області з позовом до Ковпитської сільської ради Чернігівського району Чернігівської області про визнання незаконним та скасування рішення Ковпитської сільської ради Чернігівського району Чернігівської області від 22.02.2019 "Про скасування рішення сільської ради від 11 лютого 2003 року "Про безоплатну передачу колишнього приміщення сільської ради, що належить до комунальної власності територіальної громади с. Ковпита".

В обґрунтування вимог позивач послався на те, що відповідач, прийнявши спірне рішення скасував своє попереднє рішення, яке було ненормативним правовим актом одноразового застосування, було виконане, чим вичерпало свою дію і не може бути скасовано відповідачем через 16 років після прийняття; спірне рішення порушує права та інтереси позивача на користування переданим йому у 2003 році майном, прийняте з порушенням вимог Законів України "Про місцеве самоврядування в Україні" та "Про доступ до публічної інформації" без оприлюднення проекту рішення та самого рішення, а також з порушенням Закону України "Про свободу совісті та релігійні організації" та статуту позивача за відсутності рішення загальних зборів позивача про зміну підлеглості.

2. Короткий виклад обставин справи, встановлених судами попередніх інстанцій.

11.02.2003 Ковпитська сільська рада Чернігівського району Чернігівської області на п`ятій сесії двадцять четвертого скликання прийняла рішення "Про безоплатну передачу бувшого приміщення сільської ради, що належить до комунальної власності територіальної громади с. Ковпита", відповідно до якого вирішила:

1) передати безкоштовно колишнє адміністративне приміщення сільської ради Ковпитській общині Української Православної Церкви для подальшого використання під храм;

2) списати з балансу сільської ради вартість об`єкту в сумі 17 592 грн;

3) доручити виконкому сільської ради створити комісію і здійснити передачу об`єкту згідно чинного законодавства України.

28.03.2003 на виконання цього рішення був підписаний акт прийняття-передачі основних засобів типової форми № 03-1 (бюджет), за яким приміщення Ковпитської сільської ради, площею 130 м кв., побудоване у 1972 році, що знаходиться за адресою: Чернігівський район, Чернігівська область, с. Ковпити, вул. Грачова 3, було передане безкоштовно Ковпитській общині Української Православної Церкви у користування для використання під храм. Акт підписаний членами комісії, зокрема бухгалтером, касиром, секретарем сільської ради та секретарем Чернігівського єпархіального управління протоієреєм Ф. Мандзюком, а також затверджений сільським головою.

22.02.2019 Ковпитська сільська рада Чернігівського району Чернігівської області на двадцять першій сесії сьомого скликання прийняла рішення "Про скасування рішення сільської ради від 11 лютого 2003 року "Про безоплатну передачу колишнього приміщення сільської ради, що належить до комунальної власності територіальної громади с. Ковпита", відповідно до якого вирішила:

1) скасувати рішення п`ятої сесії четвертого скликання Ковпитської сільської ради від 11.02.2003 "Про безоплатну передачу колишнього приміщення сільської ради, що належить до комунальної власності територіальної громади с. Ковпита";

2) створити комісію для прийняття у комунальну власність Ковпитської територіальної громади будівлі за адресою с. Ковпита вул. Квітнева, 1, що використовувалась під церкву та затвердити склад комісії;

3) здійснити організаційно-правові заходи щодо передачі у власність територіальної громади с. Ковпита будівлі, що знаходиться за адресою: с. Ковпита вул. Квітнева, 1;

4) секретарю сільської ради Пустовойт Н. В. надіслати копію рішення до Чернігівської Єпархії УПЦ.

5) контроль за виконанням цього рішення покласти на постійну комісію з питань бюджету, фінансів, комунальної власності та соціально-економічного розвитку.

Не погодившись із прийнятим 22.02.2019 Ковпитською сільською радою Чернігівського району Чернігівської області рішенням "Про скасування рішення сільської ради від 11 лютого 2003 року "Про безоплатну передачу колишнього приміщення сільської ради, що належить до комунальної власності територіальної громади с. Ковпита", Релігійна громада Української Православної Церкви Свято-Покровської парафії с. Ковпита Чернігівського району у липні 2019 року звернулась до Господарського суду Чернігівської області з позовом до Ковпитської сільської ради Чернігівського району Чернігівської області про визнання цього рішення незаконним та його скасування.

3. Короткий зміст рішення місцевого та постанови апеляційного господарських судів і мотиви їх прийняття.

Господарський суд Чернігівської області рішенням від 19.09.2019 позов задовольнив повністю. Визнав незаконним та скасував рішення Ковпитської сільської ради Чернігівського району Чернігівської області від 22.02.2019 "Про скасування рішення сільської ради від 11 лютого 2003 року "Про безоплатну передачу бувшого приміщення сільської ради, що належить до комунальної власності територіальної громади с. Ковпита". Стягнув з Ковпитської сільської ради Чернігівського району Чернігівської області на користь Релігійної громади Української Православної Церкви Свято-Покровської парафії 1 921,00 грн судового збору.

Місцевий господарський суд виходив з того, що спірне рішення:

- було прийняте відповідачем з перевищенням наданих йому повноважень та всупереч чинному законодавству, оскільки відповідач спірним рішенням скасував своє ж попереднє рішення від 11.02.2003, яке було ненормативним правовим актом, було виконане з моменту передачі позивачу адміністративного приміщення сільської ради за актом приймання-передачі основних засобів від 28.03.2003, чим вичерпало свою дію;

- порушує законні права та інтереси позивача на користування переданим йому у 2003 році майном, які виникли на підставі рішення Ковпитської сільської ради від 11.02.2003;

- прийняте з порушенням вимог Законів України "Про місцеве самоврядування в Україні" та "Про доступ до публічної інформації" без оприлюднення проекту рішення та самого рішення, а також з порушенням Закону України "Про свободу совісті та релігійні організації" та статуту позивача за відсутності рішення загальних зборів Релігійної громади Української Православної Церкви Свято-Покровської парафії с. Ковпита Чернігівського району про зміну підлеглості.

19.11.2019 особа, яка не брала участі у справі, але яка вважає, що суд вирішив питання про її права, інтереси та обов`язки, - Управління Чернігівської Єпархії Української Православної Церкви (Православної Церкви України) звернулося до Північного апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, в якій просить скасувати рішення Господарського суду Чернігівської області від 19.09.2019 і ухвалити нове рішення, яким відмовити у позові повністю.

В обґрунтування апеляційної скарги Управління Чернігівської Єпархії Української Православної Церкви (Православної Церкви України) зазначає, що оскаржуване ним рішення Господарського суду Чернігівської області від 19.09.2019 у цій справі стосується його прав, інтересів та обов`язків, він не був залучений до участі у справі та був позбавлений можливості реалізації своїх процесуальних прав у процесі, зокрема щодо подачі заяв по суті спору та з процесуальних питань, подачі доказів.

У зв`язку з цим зазначає, що загальні збори віруючих Свято-Покровської парафії с. Ковпита і с. Жидиничі прийняли рішення, оформлене протоколом від 26.01.2019, про перехід Свято-Покровської парафії с. Ковпита і с. Жидиничі до парафії Православної Церкви України, а також вирішили звернутися до депутатів Ковпитської сільської ради про відміну рішення сільської ради від 11.02.2003 щодо передачі приміщення колишньої сільської ради Церковній парафії Української православної церкви Московського патріархату.

Указом Архієпископа Чернігівського і Ніжинського Євстратія № 02/19 від 26.01.2019 було засвідчене прийняття Релігійної громади Свято-Покровської парафії с. Ковпита Чернігівського району Чернігівської області до складу Чернігівської єпархії Української Православної Церкви (Православної Церкви України), а указом № 30/19 від 09.09.2019 настоятелем (за сумісництвом) цієї релігійної громади був призначений протоієрій Євген Орда .

З 26.01.2019 колишнє приміщення сільської ради с. Ковпита, про яке йдеться в рішенні сільської ради від 11.02.2003 "Про безоплатну передачу бувшого приміщення сільської ради, що належить до комунальної власності територіальної громади с. Ковпита", використовується для Богослужінь священниками Чернігівської єпархії Української Православної Церкви (Православної Церкви України).

Північний апеляційний господарський суд ухвалою від 20.11.2019 залучив до участі у справі Управління Чернігівської Єпархії Української Православної Церкви (Православної Церкви України) в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача, а також відмовив у задоволенні клопотання представників Релігійної громади Української Православної Церкви Свято-Покровської парафії с. Ковпита Чернігівського району та Управління Чернігівської Єпархії Української Православної Церкви про закриття апеляційного провадження.

При цьому суд апеляційної інстанції визнав обґрунтованими доводи Управління Чернігівської Єпархії Української Православної Церкви (Православної Церкви України) в апеляційній скарзі та дійшов висновку, що рішення Господарського суду Чернігівської області від 19.09.2019 у справі № 927/580/19 про визнання незаконним та скасування рішення стосується прав та інтересів Управління Чернігівської Єпархії Української Православної Церкви (Православної Церкви України).

Розглянувши апеляційну скаргу Управління Чернігівської Єпархії Української Православної Церкви (Православної Церкви України), Північний апеляційний господарський суд ухвалив постанову від 20.01.2020 якою залишив без змін рішення Господарського суду Чернігівської області від 19.09.2019 у цій справі, погодившись з висновками місцевого господарського суду по суті спору.

4. Короткий зміст вимог касаційної скарги.

У касаційній скарзі третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача - Управління Чернігівської єпархії Української Православної Церкви (Православної Церкви України) просить скасувати рішення Господарського суду Чернігівської області від 19.09.2019 та постанову Північного апеляційного господарського суду від 20.01.2020 та ухвалити нове рішення, яким відмовити у задоволенні позовних вимог.

5. Узагальнені доводи особи, яка подала касаційну скаргу.

В обґрунтування вимог касаційної скарги скаржник посилається на порушення господарськими судами попередніх інстанцій норм процесуального права. За твердженням скаржника суди попередніх інстанцій:

- залишили поза увагою обставини об`єднання територіальних громад сіл Ковпити, Жидиничі, Шульгівка та селища Ревунів Круг, внаслідок якого згідно з рішенням 32-ї сесії 7-го скликання Михайло-Коцюбинської селищної ради Чернігівського району Чернігівської області була розпочата процедура реорганізації Ковпитської сільської ради шляхом приєднання до Михайло-Коцюбинської селищної ради, а згідно з рішенням 32-ї сесії 7-го скликання Михайло-Коцюбинської селищної ради Чернігівського району Чернігівської області були припинені повноваження голови Ковпитської сільської ради (відповідача) Печерної А. А. ;

- вирішили справу по суті спору за участю голови Ковпитської сільської ради Чернігівського району Чернігівської області Печерної А. А., яка на дати ухвалення оскаржуваних судових рішень у цій справі не мала повноважень голови сільської ради, оскільки такі припинилися з 23.07.2019, не була наділена повноваженнями представляти відповідача в суді;

- не залучили до участі у справі Михайло-Коцюбинську селищну раду Чернігівського району Чернігівської області як правонаступника Ковпитської сільської ради Чернігівського району Чернігівської області та належного відповідача, чим порушили принципи диспозитивності та змагальності сторін;

- залишили поза увагою обставини місцезнаходження переданої позивачу спірної будівлі, адреса якої, зазначена в акті приймання-передачі основних засобів, не відповідає адресі, зазначені в спірному рішенні відповідача;

- не дослідили та не встановили, на яких умовах позивачу була передана спірна будівля, яке саме право виникло у позивача на спірну будівлю: право користування чи право власності, чи було зареєстроване це право;

- не дослідили належним чином спірне рішення, зокрема його преамбулу та підстави його прийняття.

6. Узагальнений виклад позиції інших учасників справи.

У відзиві на касаційну скаргу позивач просить закрити касаційне провадження за касаційною скаргою Управління Чернігівської Єпархії Української Православної Церкви (Православної Церкви України), посилаючись на те, що рішення Господарського суду Чернігівської області від 19.09.2019 у цій справі не стосується прав та інтересів Управління Чернігівської Єпархії Української Православної Церкви (Православної Церкви України), місцевий господарський суд не вирішував питання про права та обов`язки Управління, жодна частина судового рішення не містить ні прямих, ні опосередкованих висновків суду про права та обов`язки Управління Чернігівської Єпархії Української Православної Церкви (Православної Церкви України), а суд апеляційної інстанції безпідставно залучив цю особу до участі у справі в якості третьої особи на стороні відповідача.

Щодо прийнятих судами попередніх інстанцій по суті спору оскаржуваних судових рішень позивач у відзиві на касаційну скаргу зазначає, що суди попередніх інстанцій в повному обсязі дослідили матеріали справи, встановили всі обставини, що мають значення для справи, скаржник не зазначає, які норми процесуального права порушили суди попередніх інстанцій та в чому полягає їх порушення, доводи касаційної скарги зводяться до переоцінки наявних в матеріалах справи доказів, до довільного та неправильного тлумачення норм матеріального та процесуального права.

В спростування доводів заявника касаційної скарги щодо необхідності залучення до участі у справі Михайло-Коцюбинської селищної ради Чернігівського району Чернігівської області в якості відповідача позивач зазначає, що незалучення цієї особи до участі у справі в якості відповідача може розглядатися лише у випадку оскарження рішень судів першої та апеляційної інстанції самою Михайло - Коцюбинською селищною радою Чернігівського району Чернігівської області, не є підставою для скасування ухвалених у справі рішень, ця обставина не впливає на права та обов`язки Управління Чернігівської Єпархії Української Православної Церкви (Православної Церкви України).

Відповідач, третя особа на стороні позивача та третя особа-2 на стороні відповідача відзиви на касаційну скаргу не надали.

Третя особа-2 на стороні відповідача - Михайло-Коцюбинська селищна рада Чернігівського району Чернігівської області подала до Касаційного господарського суду клопотання, в якому зазначає про те, що у розгляді касаційної скарги покладається на розсуд суду та просить провести розгляд справи в суді касаційної інстанції без його участі.

Позиція Верховного Суду

7. Оцінка аргументів учасників справи і висновків місцевого господарського суду та суду апеляційної інстанцій.

Касаційний господарський суд, обговоривши доводи касаційної скарги, перевіривши матеріали справи, юридичну оцінку обставин справи та повноту їх встановлення судами, дослідивши правильність застосування судами попередніх інстанцій норм матеріального та дотримання норм процесуального права, вважає, що касаційна скарга не підлягає задоволенню.

Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

За змістом частини 1 статті 140 Конституції України місцеве самоврядування є правом територіальної громади самостійно вирішувати питання місцевого значення у межах Конституції і законів держави.

Згідно зі статтею 144 Конституції України органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов`язковими до виконання на відповідній території.

Систему та гарантії місцевого самоврядування в Україні, засади організації та діяльності, правового статусу і відповідальності органів та посадових осіб місцевого самоврядування визначає Закон України "Про місцеве самоврядування в Україні".

У частині 3 статті 24 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" визначається, що органи місцевого самоврядування та їх посадові особи діють лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією і законами України, та керуються у своїй діяльності Конституцією і законами України, актами Президента України, Кабінету Міністрів України, а в Автономній Республіці Крим - також нормативно-правовими актами Верховної Ради і Ради міністрів Автономної Республіки Крим, прийнятими у межах їхньої компетенції.

Сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання (стаття 25 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні").

За змістом пунктів 30, 31 частини 1 статті 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" до виключної компетенції сільських, селищних, міських рад належить, зокрема прийняття рішень щодо відчуження відповідно до закону комунального майна, прийняття рішень про передачу іншим органам окремих повноважень щодо управління майном, яке належить до комунальної власності відповідної територіальної громади, визначення меж цих повноважень та умов їх здійснення.


................
Перейти до повного тексту