ПОСТАНОВА
Іменем України
19 травня 2020 року
м. Київ
справа №2а-8336/10/1370
адміністративне провадження №К/9901/40607/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючого - Шипуліної Т. М.,
суддів: Бившевої Л. І., Хохуляка В. В.
розглянувши в порядку письмового провадження касаційну скаргу Залізничної об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління Державної фіскальної служби у Львівській області на постанову Львівського окружного адміністративного суду (суддя Братичак У. В.) від 02 березня 2016 року та ухвалу Львівського апеляційного адміністративного суду (головуючий суддя - Нос С. П., судді: Кухтей Р. В., Клюба В. В.) від 06 квітня 2017 року у справі № 2а-8336/10/1370 за позовом Державної податкової інспекції у Франківському районі м. Львова до ОСОБА_1 про стягнення податку з власників транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів,
УСТАНОВИВ:
У вересні 2010 року Державна податкова інспекція у Франківському районі м. Львова (далі правонаступник - Залізнична ОДПІ ГУ ДФС у Львівській області) звернулася до Львівського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до ОСОБА_1, у якому просила стягнути з відповідача податок з власників транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів в розмірі 62 090,00 грн.
Постановою Львівського окружного адміністративного суду від 02 березня 2016 року, залишеною без змін ухвалою Львівського апеляційного адміністративного суду від 06 квітня 2017 року, у задоволені позову відмовлено.
Відмовляючи в задоволенні позову, суд першої та інстанції інстанцій виходили з того, що державній реєстрації транспортного засобу передує обов`язкова процедура сплати відповідних платежів. Своєю чергою, ненадходження сплаченої суми податку до бюджету зумовлене виключно діяльністю установ у сфері обігу грошових коштів та не залежить від платника, тому підстави для застосування до нього (платника) негативних наслідків за таке ненадходження є необґрунтованим.
Не погодившись із вказаними вище судовими рішеннями, Залізнична ОДПІ ГУ ДФС у Львівській області подала до Вищого адміністративного суду України касаційну скаргу, у якій просить скасувати постанову Львівського окружного адміністративного суду від 02 березня 2016 року та ухвалу Львівського апеляційного адміністративного суду від 06 квітня 2017 року і прийняти нове судове рішення про задоволення позову.
В обґрунтування касаційної скарги, позивач посилається на наявність доказів ненадходження податку до бюджету, у той час як відповідачем не надано доказів в підтвердження протилежних обставин. Так, згідно з інформацією Західного головного регіонального управління "ПриватБанк" від 16 липня 2010 року № 2867 до місцевого бюджету не сплачено податку за першу реєстрацію в Україні транспортних засобів, належних ОСОБА_1 . Крім того, скаржник зазначає, що судами попередніх інстанцій не взято до уваги та обставина, яка є підтвердженням того, що при реєстрації відповідачем транспортних засобів не сплачено податок, відображена у вироку Шевченківського районного суду м. Львова від 01 липня 2013 року у справі № 1-233/11, згідно якого начальника Львівського відділу реєстраційно-екзаменаційної роботи Управління Державтоінспекції УМВСУ у Львівській області засуджено за вчинення службових злочинів одним з епізодів яких є реєстрація автомобілів відповідачем у справі без сплати податку з власників транспортних засобів та інших самохідних машин та механізмів.
Вищий адміністративний суд України ухвалою від 24 травня 2017 року відкрив провадження у цій справі за вказаною касаційною скаргою.
15 грудня 2017 року розпочав роботу Верховний Суд і набрав чинності Закон України від 03 жовтня 2017 року № 2147-VIII "Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України та інших законодавчих актів", яким Кодекс адміністративного судочинства України (далі - КАС України) викладено в новій редакції.
Відповідно до підп. 4 п. 1 розд. VII "Перехідні положення" КАС України касаційні скарги (подання) на судові рішення в адміністративних справах, які подані і розгляд яких не закінчено до набрання чинності цією редакцією Кодексу, передаються до Касаційного адміністративного суду та розглядаються спочатку за правилами, що діють після набрання чинності цією редакцією Кодексу.
Верховний Суд у складі судді Касаційного адміністративного суду ухвалою від 19 травня 2020 року прийняв цю справу до провадження та призначив її до розгляду.
Дослідивши наведені в касаційній скарзі доводи та перевіривши матеріали справи, колегія суддів встановила таке.
Як убачається з матеріалів справи, 25 вересня 2009 року Львівським відділом реєстраційно-екзаменаційної роботи Управління державної автомобільної інспекції Головного управління Міністерства внутрішніх справ України у Львівській області на ім`я ОСОБА_1 зареєстровано транспортні засоби марки Mercedes Benz 814 (1997 року випуску, державний номерний знак НОМЕР_1 ) та CITROEN JUMPER (2001 року випуску, державний номерний знак НОМЕР_2 ).
Довідкою ДПІ у Франківському районі м. Львова від 17 вересня 2010 року № 20425/17-115 про результати перевірки зафіксовано, що при проведенні першої реєстрації в Україні вказаних вище транспортних засобів ОСОБА_1 не було сплачено податок з власників транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів у загальній сумі 62 090,00 (19 600,00 та 42 490,00) грн.
Також, відповідно до листа Територіального сервісного центру 4641 РСЦ у Львівській області від 11 лютого 2016 року № 27/13 зазначено, що матеріали на підставі яких проводилася реєстрація, перереєстрація та зняття з обліку транспортних засобів за ОСОБА_1 знищені по закінченню терміну зберігання згідно п. 506 наказу Міністерства внутрішніх справ України від 2002 року № 519 (акт списання від 20 лютого 2015 року № 9/830).
За висновком контролюючого органу, оскільки при проведенні першої реєстрації транспортних засобів в Україні Mercedes Benz 814 (1997 року випуску, державний номерний знак НОМЕР_1 ) та CITROEN JUMPER (2001 року випуску, державний номерний знак НОМЕР_2 ) сплата податку з власників транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів у загальній сумі 62 090,00 грн до бюджету від ОСОБА_1 не надійшла, то ця сума підлягає стягненню з нього в судовому порядку.
Переглядаючи оскаржувані судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, перевіряючи дотримання судами першої та апеляційної інстанцій норм процесуального права при встановленні фактичних обставин у справі та правильність застосування ними норм матеріального права, Верховний Суд дійшов висновку, що касаційна скарга підлягає частковому задоволенню з огляду на таке.
Згідно зі ст. 1 Закону України від 11 грудня 1991 року № 1963-XII "Про податок з власників транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів" (далі - Закон № 1963-XII у редакції, чинній на час виникнення спірних відносин) платниками податку з власників транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів є підприємства, установи та організації, які є юридичними особами, іноземні юридичні особи, а також громадяни України, іноземні громадяни та особи без громадянства, які здійснюють першу реєстрацію в Україні, реєстрацію, перереєстрацію транспортних засобів та/або мають зареєстровані в Україні згідно з чинним законодавством власні транспортні засоби, які відповідно до ст. 2 цього Закону є об`єктами оподаткування.
Відповідно до ч. 1 ст. 5 Закону № 1963-XIІ податок з власників транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів сплачується фізичними особами - перед проведенням першої реєстрації в Україні транспортних засобів.
За приписами ч. 4 ст. 5 Закону № 1963-XIІ визначено, що фізичні особи - платники податку зобов`язані пред`являти органам, що здійснюють першу реєстрацію в Україні, реєстрацію, перереєстрацію, зняття з обліку або технічний огляд транспортних засобів, квитанції або платіжні доручення про сплату податку за попередній (у разі здійснення сплати) та за поточний роки, а платники, звільнені від сплати цього податку, - відповідний документ, що дає право на користування цими пільгами.
Частиною 6 ст. 5 згаданого Закону установлено, що у разі відсутності документів про сплату податку або документів, що дають право на користування пільгами, перша реєстрація в Україні, реєстрація, перереєстрація, зняття з обліку і технічний огляд транспортних засобів не провадяться.
У відповідності до абз. 11 пункту 8 Порядку державної реєстрації (перереєстрації), зняття з обліку автомобілів, автобусів, а також самохідних машин, сконструйованих на шасі автомобілів, мотоциклів усіх типів, марок і моделей, причепів, напівпричепів, мотоколясок, інших прирівняних до них транспортних засобів та мопедів", затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 07 вересня 1998 року № 1388, державна реєстрація транспортних засобів проводиться за умови сплати їх власниками передбачених законодавством податків і зборів (обов`язкових платежів), а також внесення в установленому порядку платежів за проведення огляду транспортних засобів, державну реєстрацію (перереєстрацію), зняття з обліку, відшкодування вартості бланків реєстраційних документів та номерних знаків.
Згідно з абз. 1 п. 8 вказаного Порядку державна реєстрація транспортних засобів проводиться на підставі заяв власників, поданих особисто, і документів, що посвідчують їх особу, підтверджують правомірність придбання, отримання, ввезення, митного оформлення (далі - правомірність придбання) транспортних засобів, оцінку їх вартості (проводиться спеціалістом, що пройшов необхідну підготовку в порядку, встановленому МВС, Мін`юстом, Мінпромполітики, Держмитслужбою та Фондом державного майна, і має відповідні документи), відповідність конструкції транспортних засобів установленим вимогам безпеки дорожнього руху, а також вимогам, які є підставою для внесення змін до реєстраційних документів.
Системний аналіз наведених норм законодавства дає підстави для висновку, що платником податку з власників транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, які вперше реєструються в Україні, є юридичні та фізичні особи, які здійснюють першу їх реєстрацію.
Так, у порушення вищенаведених процесуальних вимог судами попередніх інстанцій не було досліджено питання щодо здійснення податковим органом першої реєстрації транспортних засобів марки Mercedes Benz 814 та CITROEN JUMPER на ім`я ОСОБА_1 без належної сплати податку з власників транспортних засобів, враховуючи, що така реєстрація є порушенням вимог законодавства.