ПОСТАНОВА
Іменем України
15 травня 2020 року
м. Київ
справа №826/2287/16
адміністративне провадження №К/9901/32578/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача Кравчука В.М., суддів Єзерова А.А., Стародуба О.П.,
розглянув у попередньому судовому засіданні адміністративну справу
за касаційною скаргою Підприємства з іноземними інвестиціями "Амік Україна"
на постанову Окружного адміністративного суду міста Києва від 26.09.2016 (суддя Аблов Є.В.) та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 15.05.2017 (колегія у складі суддів Коротких А.Ю., Літвіної Н.М., Файдюка В.В.)
у справі №826/2287/16
за позовом Підприємства з іноземними інвестиціями "Амік Україна"
до Держспоживінспекції у Чернігівській області
про визнання протиправною та скасування постанови про накладення стягнень.
I. РУХ СПРАВИ
1. До Окружного адміністративного суду міста Києва звернулось Підприємство з іноземними інвестиціями "Амік Україна" з позовом до Держспоживінспекції у Чернігівській області, в якому просило суд визнати протиправною та скасувати постанову про накладення стягнень від 30.12.2015 №0011 Держспоживінспекції у Чернігівській області.
2. Постановою Окружного адміністративного суду міста Києва від 26.09.2016, залишеною без змін ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду від 15.05.2017, у задоволенні позову відмовлено.
3. У касаційній скарзі підприємство з іноземними інвестиціями "Амік Україна" із посиланням на порушення судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального та процесуального права, просило скасувати оскаржувані судові рішення та постановити нове, яким позов задовольнити.
II. ОБСТАВИНИ СПРАВИ
4. Судами попередніх інстанцій встановлено та матеріалами справи підтверджено, що на підставі наказу Інспекції з питань захисту прав споживачів у Чернігівській області №02-16/105-п від 09.12.2015 та направлення №02-14/105 від 09.12.2015 на проведення перевірки, за згодою Державної інспекції України з питань захисту прав споживачів на проведення позапланових заходів зі здійснення державного контролю Держспоживінспекція у Чернігівській області №01/72161/2015 від 13.11.2015, відповідачем було здійснено перевірку АЗС АЗС ППІ "Амік - Україна" (місце знаходження здійснення діяльності Чернігівська область, Ніжинський район, с. Григоро-Іванівка, вул. Колхозна, б. 14).
5. За наслідком проведення перевірки відповідачем складено акт перевірки дотримання законодавства про захист прав споживачів №0089.
6. Відповідно до змісту акту перевірки судом вбачається, що Держспоживінспекцією у Чернігівській області встановлено наступні порушення:
- позначення нафтопродуктів, які реалізуються на АЗС, з порушенням вимог "Технічного регламенту щодо вимог автомобільних бензинів, дизельного, судових, котельних палив", затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 01.08.2013 №927 (п. 1-3 додатку 7 до акту перевірки), чим порушено п. 9, п. 14 "Правил роздрібної торгівлі нафтопродуктами", затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 20.12.1997 №1442 та ст. 4 Закону України "Про захист прав споживачів";
- прийняття на реалізацію продукції та реалізація бензину А-95 Єкто Плюс (п. 3 додатку 7 до акту перевірки), що підлягає обов`язковій сертифікації в державній системі сертифікації, але у документах, згідно з якими її передано на реалізацію, відсутні реєстраційні номери сертифіката відповідності, чи порушено п. 27, п. 32 "Правил роздрібної торгівлі нафтопродуктами", затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 20.12.1997 №1442;
- відсутня необхідна доступна, достовірна, своєчасна інформація про дату виготовлення на продукцію: бензин А-95 Єкто Плюс, отриманого по ТТН №BR-4281 від 06.10.2015 та на бензин А-92 Євро, отриманого по ТТН № BR-5176 від 30.11.2015, чим порушено п. 9, п. 14 "Правил роздрібної торгівлі нафтопродуктами", затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 20.12.1997 №1442 та ст. 15 Закону України "Про захист прав споживачів";
- відсутні на АЗС копії паспортів якості на бензин А-95 Єкто Плюс, отриманого по ТТН №BR-4281 від 06.10.2015 та на бензин А-92 Євро, отриманого по ТТН № BR-5176 від 30.11.2015, чим порушено п. 9, п. 27 "Правил роздрібної торгівлі нафтопродуктами", затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 20.12.1997 №1442 та ст. 4 Закону України "Про захист прав споживачів".
7. З урахуванням зазначених висновків, що викладені в акті перевірки, відповідачем складено постанову про накладення стягнень передбачених статтею 23 Закону України "Про захист прав споживачів" від 30.12.2015 №0011, відповідно до якої на підприємство з іноземними інвестиціями "Амік Україна" накладено штраф у розмірі 60 680, 64 грн.
8. Вважаючи незаконною зазначену постанову, позивач звернувся до суду.
IIІ. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
9. Відмовляючи у задоволенні позову, суд першої інстанції, з позицією якого погодився суд апеляційної інстанції, виходив з того, що виявлені перевіркою порушення законодавства про захист прав споживачів знайшли підтвердження під час розгляду справи у суді. Наведені позивачем твердження та долучені документи висновків інспекції не спростовують. Факт наявності порушень зафіксований належним чином. Відтак, спірна постанова відповідача є законною.
IV. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ
10. Позивач у касаційній скарзі наголошує, що висновки судів попередніх інстанцій не відповідають фактичним обставинам справи, докази досліджені судами поверхнево та не об`єктивно. Наголошує, що перелічені в акті порушення насправді відсутні, а підприємство здійснює діяльність в рамках закону.
11. Відповідач відзиву на касаційну скаргу не подав.
V. ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ
12. Верховний Суд перевірив доводи касаційної скарги, правильність застосування судами норм матеріального та процесуального права та дійшов таких висновків.
13. Колегія суддів звертає увагу, що доводи касаційної скарги щодо відсутності в роботі підприємства порушень законодавства про захист прав споживачів, дублюють позицію позивача, викладену в позові та в апеляційній скарзі. Ці аргументи були ретельно перевірені та проаналізовані судами першої та апеляційної інстанції та їм було надано належну правову оцінку.
14. Так, згідно з частиною 1 статті 4 Закону №1023-XII споживачі під час придбання, замовлення або використання продукції, яка реалізується на території України, для задоволення своїх особистих потреб мають право на: 1) захист своїх прав державою; 2) належну якість продукції та обслуговування; 3) безпеку продукції; 4) необхідну, доступну, достовірну та своєчасну інформацію про продукцію, її кількість, якість, асортимент, а також про її виробника (виконавця, продавця); 5) відшкодування майнової та моральної шкоди, завданої внаслідок недоліків продукції (дефекту в продукції), відповідно до закону; 6) звернення до суду та інших уповноважених державних органів за захистом порушених прав; 7) об`єднання в громадські організації споживачів (об`єднання споживачів).
15. Відповідно до п. 3, 7 частини 1 статті 23 Закону №1023-XII у разі порушення законодавства про захист прав споживачів суб`єкти господарювання сфери торговельного та інших видів обслуговування несуть відповідальність за: реалізацію продукції, що підлягає обов`язковій сертифікації в державній системі сертифікації, але у документах, згідно з якими її передано на реалізацію, відсутні реєстраційні номери сертифіката відповідності або свідоцтва про визнання відповідності, - у розмірі п`ятдесяти відсотків вартості одержаної для реалізації партії товару, виконаної роботи, наданої послуги, але не менше десяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, а у разі, коли відповідно до закону суб`єкт господарської діяльності не веде обов`язковий облік доходів і витрат, - у розмірі десяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян; відсутність необхідної, доступної, достовірної та своєчасної інформації про продукцію або продавця (у випадках, визначених Законом України "Про електронну комерцію") - у розмірі тридцяти відсотків вартості одержаної для реалізації партії товару, виконаної роботи, наданої послуги, але не менше п`яти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, а у разі, коли відповідно до закону суб`єкт господарської діяльності не веде обов`язковий облік доходів і витрат, - у розмірі п`яти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
16. Постановою Кабінету Міністрів України від 01.08.2013 №927 відповідно до статті 14 Закону України "Про стандарти, технічні регламенти та процедури оцінки відповідності" затверджено Технічний регламент щодо вимог до автомобільних бензинів, дизельного, суднових та котельних палив (далі - Технічний регламент), який встановлює вимоги до автомобільних бензинів, дизельного, суднових та котельних палив (далі - палива), що виробляються, вводяться в обіг та реалізуються на території України, з метою захисту життя та здоров`я людини, тварин, рослин, національної безпеки, охорони навколишнього середовища та природних ресурсів.