ПОСТАНОВА
Іменем України
19 травня 2020 року
Київ
справа №803/1053/18
адміністративне провадження №К/9901/995/19
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючого судді-доповідача: Васильєвої І.А.,
суддів: Бившева Л.І., Юрченко В.П,
розглянувши у порядку письмового провадження
касаційну скаргу Волинського обласного благодійного фонду "МИРТА"
на рішення Волинського окружного адміністративного суду від 06.07.2018 року (Суддя Ковальчук В.Д.)
та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 05.12.2018 року (Судді: Шевчук С.М., судді: Кухтей Р.В., Нос С.П.),
у справі № 803/1053/18
за позовом Волинського обласного благодійного фонду "МИРТА"
до Волинської митниці ДФС
про визнання протиправним рішень та зобов`язання вчинити дії,
ВСТАНОВИВ:
В червні 2018 року Волинський обласний благодійний фонд "МИРТА" (далі - позивач, ВОБФ "Мирта") звернувся до Волинського окружного адміністративного суду з позовом до Волинської митниці ДФС (далі - відповідач, Волинська митниця), в якому просив:
1) визнати протиправним рішення про відмову у наданні дозволу на припинення митного режиму відносно товарів гуманітарної допомоги вагою 1 277 837 кг, які внаслідок пожежі були безповоротно знищені, а також про відмову у наданні дозволу на поміщення в митний режим знищення або руйнування непридатних для вживання залишків вантажів гуманітарної допомоги вагою 59 630 кг, що знаходяться за адресою с . Рованці, вул. Промислова,1;
2) зобов`язати Волинську митницю ДФС України надати дозвіл на поміщення в митний режим знищення або руйнування непридатних для вживання залишків вантажів гуманітарної допомоги вагою 59 630 кг, що знаходяться за адресою: с. Рованці, вул. Промислова,1, а також вчинити дії згідно п. 5 розділу VIII Наказу № 657 Міністерства фінансів України від 31.05.2012 року "Про виконання митних формальностей відповідно до заявленого митного режиму" - невідкладно припинити митний режим відносно товарів гуманітарної допомоги вагою 1 277 837 кг, які внаслідок пожежі були безповоротно знищені.
Рішенням Волинського окружного адміністративного суду від 06.07.2018, залишеним без змін постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 05.12.2018, у задоволенні позову відмовлено.
Не погодившись з вищенаведеними рішеннями судів попередніх інстанцій позивач звернувся до Верховного Суду з касаційною скаргою, в якій просив скасувати вищенаведені судові рішення та прийняти нове, яким задовольнити позов.
В обґрунтування доводів касаційної скарги посилався на порушення судами норм матеріального та процесуального права у зв`язку з не врахуванням, що позивачем, з метою поміщення в митний режим знищення або руйнування непридатних для вживання залишків вантажів гуманітарної допомоги вагою 59 630 кг на виконання вимог розділу VI Порядку № 657 подана відповідачу відповідна заява в якій визначена вага товару з відповідними підтверджуючими документами. При цьому, посилання суду апеляційної інстанції в постанові на те, що подана заява та підтверджуючі документи не містять всіх обов`язкових даних, передбачених п. 6 розділу VIII Порядку № 657 є помилковими, оскільки вказаний розділ порядку регулює припинення митного режиму, а поміщення товарів у митний режим знищення або руйнування регулюється саме розділом VI зазначеного Порядку № 657 і не вимагає надання таких документів. До того ж, на виконання розділу VIII Порядку № 657 з метою припинення митного режиму відносно товарів гуманітарної допомоги вагою 1 277 837 кг, які внаслідок пожежі були безповоротно знищені позивачем була подана відповідачу окрема заява з додатковими підтверджуючими документами. При цьому митним органом проігноровані вимоги абз. 2, 5 п. 5 розділу VIII вказаного Порядку № 657, оскільки митницею було відмовлено в заяві керівника ВОБФ "МИРТА" від 01.02.2018 року про надання інспектора для складання акту огляду території і приміщень складів тимчасового зберігання в зоні митного контролю за адресою с. Рованці, вул. Промислова,1.
З приводу посилання судів першої та апеляційної інстанції на виявлені розбіжності в заяві, подані для поміщення товарів в режим знищення або руйнування та експертному висновку позивач спростовував тим, що вага товару, який декларувався за заявою позивача в режим знищення або руйнування як "непридатні для вживання залишки" складає 59 630 кг, а частина товару в обсязі 19 180 кг повністю знищена внаслідок дії зовнішніх факторів, що разом утворює первинну вагу непридатних для вживання залишків в загальному розмірі 78 810 кг, що підтверджується експертним висновком Волинської Торгово-промислової палати за № В-2651 від 07.12.2016 року. Крім цього, суд апеляційної інстанції неправильно встановив стан товарів на момент розгляду справи, вказуючи в рішенні: "непридатними для вживання залишків товарів загальною масою 78810 кг", оскільки у всіх поданих документах, а також у заяві про поміщення товарів у митний режим "знищення або руйнування" вказувалось 59 630 кг. При цьому стан 19 180 кг є повне знищення від процесу тління та дії атмосферних факторів товару (одягу, який був у вжитку), а не "непридатний для вжитку стан", як вказав суд. Вищенаведені обставини скаржник просив взяти до уваги, їх врахувати та задовольнити позов.
Відповідач не реалізував своє процесуальне право подання відзиву на касаційну скаргу.
У відповідності до норм частини 1 ст. 341 КАС України суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.
Перевіривши правильність застосування судами попередніх інстанцій норм матеріального та процесуального права, юридичної оцінки обставин справи, колегія суддів Верховного Суду приходить до висновку, що касаційна скарга підлягає частковому задоволенню з наступних підстав.
Як встановлено судами, Волинський обласний благодійний фонд "МИРТА" зареєстрований як юридична особа 11.07.2012 року, що підтверджується випискою з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців серії ААВ №712751 від 11.07.2012 року (а.с. 23).
19 січня 2016 року між Командитним товариством "Волиньбудкомплект" (орендодавець) та ВОБФ "МИРТА" (орендар) укладено договір № 2 оренди нежитлового приміщення, відповідно до якого орендодавець передає, а орендар приймає у безоплатне тимчасове користування складське приміщення, розташоване у с. Голишів Луцького району Волинської області, по вул. Промислова, 1, загальною площею 300 кв. м. Договір укладено з терміном його дії до 19 січня 2018 року (а.с. 24-25).
На адресу ВОБФ "МИРТА" з січня по липень 2016 року з-за кордону через митний пост "Луцьк" Волинської митниці ДФС надійшли вантажі благодійної допомоги загальною вагою 1337467 кг (одяг, взуття, іграшки, предмети домашнього вжитку тощо), що підтверджується копіями супровідних документів на вантажі, що містяться в електронній формі на компакт-диску (а.с.10). Зазначені вантажі були розміщені у складських приміщеннях, що знаходяться за адресою: с. Голишів (с . Рованці) Луцького району Волинської області по вул. Промислова, 1, де була створена тимчасова зона митного контролю відповідно до рішення митного поста "Луцьк" Волинської митниці ДФС від 05.02.2016 року №20507/0102т про створення зони митного контролю, строком дії - на період розміщення і зберігання товарів під митним контролем, але не довше 19.01.2018 року (а.с. 26).
20 жовтня 2016 року приблизно в 02 годині 30 хвилин в складському приміщенні тимчасової зони митного контролю, яка знаходилась за адресою: Волинська область, Луцький район, с. Голишів (Рованці), вул . Промислова 1, виникла пожежа, внаслідок якої було знищено 2 тонни вторинної сировини ПВХ плівки та 10 тонн картону (макулатура), одяг в тюках, орієнтовно 200 метрів покрівлі будівлі та пошкоджено металеві конструкції будівлі. Зазначене підтверджується копіями акта про пожежу від 20.10.2016 року та звіту Луцького міськрайонного відділу Управління ДСНС України у Волинській області про причину виникнення пожежі від 20.10.2016 року (а.с. 28-29).
На підставі звернення ВОБФ "МИРТА" від 25.10.2016 року № 72 Волинською торгово-промисловою палатою був складений експертний висновок № В-2357 від 27.10.2016 року, з якого слідує, що пред`явлений експерту товар, а саме гуманітарна допомога (речі домашнього вжитку (одіяла, постільна білизна) б/в, одяг б/в, взуття б/в, іграшки б/в) на складі тимчасового зберігання товарів під митним контролем за адресою: Волинська область, Луцький район, с. Рованці, вул. Промислова, 1, має механічні пошкодження внаслідок впливу негативних факторів пожежі, яка виникла 20.10.2016 року, та не може бути використаний за прямим призначенням (а.с. 31-32). Також на підставі звернення ВОБФ "МИРТА" від 02.12.2016 року Волинською торгово-промисловою палатою був складений експертний висновок №В-2651 від 07.12.2016 року, з якого вбачається, що пред`явлений експерту непридатний до використання залишок товару, а саме гуманітарної допомоги (речі домашнього вжитку (одіяла, постільна білизна) б/в, одяг б/в, взуття б/в, іграшки б/в) на складі тимчасового зберігання товарів під митним контролем за адресою: Волинська область, Луцький район, с. Рованці, вул. Промислова, 1, без індивідуальної упаковки, з механічними пошкодженнями, викликаними впливом негативних факторів внаслідок пожежі, яка виникла 20.10.2016 року, має орієнтовану вагу 78810 кг, з них: 6680 кг - речі домашнього вжитку (одяг, постільна білизна) б/в, 130 кг - іграшки б/в, 32000 кг - одяг б/в, 40000 кг - взуття б/в (а.с. 33).
Волинською торгово-промисловою палатою Волинському обласному благодійному фонду "МИРТА" був виданий сертифікат №7012 про форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) від 07.11.2017 року щодо зобов`язань перед Волинською митницею ДФС відповідно до ст. 204 Митного кодексу України (здійснення декларування вантажів гуманітарної допомоги), які унеможливлюють їх виконання (внаслідок пожежі) у становлений строк (а.с. 34).
14 лютого 2018 року БФ "МИРТА" звернувся до Волинської митниці ДФС із заявою про надання дозволу на поміщення товару в митний режим "знищення або руйнування". Однак, рішенням митного органу від 20.02.2018 року №2544/12/03-70-18 відмовлено у наданні такого дозволу з тих підстав, що відсутні визначені пунктом 2 частини 2 ст.176 МК України та частиною 1 розділу VІ Порядку № 657 документи, а саме: дозволи на знищення (руйнування) товарів від державних органів, до повноважень яких належить контроль за переміщенням таких товарів; копія відповідного дозвільного документа, що засвідчує право суб`єкта господарювання провадити діяльність зі знищення (руйнування) відповідних категорій товарів (ліцензія) (а.с. 49-50).
1) Як встановлено судом касаційної інстанції з наявних у справі документів, 27 березня 2018 року ВОБФ "МИТРА" звернувся до Волинської митниці ДФС із заявою № 12 щодо припинення тимчасового зберігання товарів під митним контролем, в якій просив надати дозвіл на припинення тимчасового зберігання товарів по документах згідно таблиці № 2 вагою 1 258 657 кг. та вказав, що враховує вантаж вагою 19 180 кг. - тобто загальна вага 1 277 837 кг (арк. справи 11). До заяви позивачем додані додатки-копії наступних документів: звіт про причини пожежі від 20.10.2016 року, висновок Луцького відділення поліції Луцького відділу поліції ГУНП у Волинській області від 21.10.2016 року, акт про пожежу від 20.10.2016 року, Сертифікат № 7012 від 07.11.2016 року про форс-мажорні обставини, таблиця № 1, таблиця № 2, диск з сканкопіями пакетів документів (арк. справи 11-12).
Рішенням від 30.03.2018 року № 5022/12/03-70 відповідач відмовив в припиненні митного режиму відносно товарів гуманітарної допомоги, які внаслідок пожежі були безповоротно знищені, вказавши, що таке рішення може бути прийняте тільки відносно частини (різниці) товарів гуманітарної допомоги, які внаслідок пожежі були безповоротного знищені (різниця між ввезеними товарами та залишками), після поміщення залишків (відходів товарів, що потрапили під дію обставин непереборної сили) у митний режим знищення або руйнування, надання відповідного акту та достовірного визначення тієї частини товарів щодо яких митний режим припиняється (повністю знищені) (а.с.13).
2) Також 27.03.2018 року ВОБФ "МИРТА" звертався до Волинської митниці ДФС з заявою № 11 про надання дозволу (відповідно до ст. 176, 180 Митного кодексу України та Наказу Мінфіну від 31.05.2012 року № 657) на поміщення в митний режим "знищення або руйнування" непридатних до вживання залишків вантажів гуманітарної допомоги вагою 59630 кг. Вказану заяву обґрунтував тим, що на день пожежі утворились залишки загальною вагою 78810 кг, з них: 6680 кг - речі домашнього вжитку (одяг, постільна білизна), 130 кг - іграшки б/в, 32000 - одяг б/в, 40000 кг - взуття б/в. під час пожежі залишки товарів були переміщені зі складу на вулицю. Утворилися не придатні до вживання залишки 59630 кг. Частина вантажу вагою 19 180 кг безповоротно втрачена через продовження процесу тління, погодні умови та дію атмосферних опадів (залишки знаходились на вулиці протягом 17 місяців). Об`єми пошкодженої благодійної допомоги вказані у експертному висновку Волинської ТПП № В-2651 від 7.12.2016 року. Комісією з інвентаризації товарно-матеріальних цінностей встановлено повне знищення під час пожежі 19 180 кг бувшого у вжитку одягу. Додатково до заяви БФ "МИРТА" надав актуальний акт огляду залишків гуманітарної допомоги, яка зберігається на складі за адресою с. Голишів (с. Рованці), вул. Промислова,1 з фотографіями, наказ про призначення інвентаризаційної комісії та результати її робот. Крім цього зазначили, що пропонували представникам митного поста "Луцьк" взяти участь у комісійному огляді залишків товарів на складі, але отримали від митниці листа про закінчення терміну функціонування зони митного контролю. Також, для виконання вимог, передбачених п. 1 ст. 176 МК України, уклали з Луцьким спеціальним комунальним автотранспортним підприємством "Луцькспецкомунтранс" договір №83 від 13.02.2018 року про знищення пошкодженого бувшого у вживанні і не придатного до використання одягу, взуття, речей домашнього вжитку шляхом захоронення на полігоні в с. Брище Луцького району. Крім того, Луцьким спеціальним комунальним автотранспортним підприємством "Луцькспецкомунтранс" надало ВОБФ "МИРТА" довідку №1-1.8/1096 від 21.12.2016 року про те, що підприємство має право здійснювати захоронення твердих побутових відходів четвертого класу не безпеки, в т.ч. одягу, взуття, речей домашнього вжитку на полігоні твердих побутових відходів в с. Брище Луцького району (а.с. 14-17, 35, 36). До вказаної заяви надані наступні документи: акт ДНС України від 20.10.2016 року про пожежу, копію звіту Луцького міськрайонного відділу ДНС України у Волинській області про причину виникнення пожежі від 20.10.2017 року, висновок начальника Луцького відділення поліції ЛВП ГУНП від 21.10.2016 року, копію експертного висновку Волинської ТПП № В-2357 від 27.10.2016 року, копію експертного висновку Волинської ТПП № В-2651 від 7.11.2016 року, копію Сертифікату № 7012 від 7.11.2016 року про форс-мажорні обставини, копію договору №83 від 13.02.2018 року, копію довідки ДП "Луцькспецкомунтранс" від 21.12.2016 року № 1-1.8/1096, копію ліцензії підприємства ДП "Луцькспецкомунтранс" про роботу з відходами, копію постанови Комісії № 1141 від 19.09.2017 року, погодження екологічного контролю від 27.03.2018 року, копію договору оренди складу № 2 від 19 січня 2016 року з додатковою угодою, копію рішення Волинської митниці ДФС про створення зони митного контролю № 20507/0102т від 5.02.2016 року; таблиця № 3, акт огляду товарів на складі с. Рованці, вул. Промислова,1, лист м. п. Луцьк від 5.02.2018 року № 248/12/03-70-66/34, копію наказу про інвентаризацію, копію інвентаризаційного опису (а.с. 17).
Рішенням від 30.03.2018 року №5032/12/03-70 митний орган відмовив позивачу у наданні дозволу на поміщення у митний режим "знищення або руйнування" непридатних до вживання залишків вантажів гуманітарної допомоги вагою 59630 кг з тих підстав, що ВОБФ "МИРТА" не заявлено точних відомостей про товари (залишки товарів, пошкоджених під час пожежі), які поміщуються у митний режим знищення або руйнування та не надано документів, що підтверджують ці відомості, виданих уповноваженими на це державними органами або уповноваженими на це підприємствами, установами та організаціями відповідно до їх компетенції (арк. справи 18).
До того ж, в листі від 02.04.2018 року №1906/10/03-70-18-01, адресованому керівнику ВОБФ "МИРТА" митниця повідомила, що для надання дозволу на поміщення зазначених вище товарів у митний режим знищення або руйнування, враховуючи те, що ВОБФ "МИРТА" неодноразово змінювались відомості щодо кількісних характеристик (ваги) залишків товарів, що потрапили під дію обставин непереборної сили, митниця з посиланням на вимоги п. 9 розділу VIII Порядку № 657, ч. 1 статті 257 Митного кодексу України, наполягає на заявлені точних відомостей про товари, які поміщуються у зазначений митний режим із наданням відповідних документів, виданих уповноваженими підприємствами, які підтверджують кількість (вагу): остаточних залишків товарів, що потрапили під дію обставин непереборної сили та перебувають під митним контролем; товарів, які були безповоротно втрачені через дії обставин непереборної сили (продовження процесу тління, погодні умови та дію атмосферних опадів). Зазначено також і на тому, що документальне підтвердження факту аварії чи дії обставин непереборної сили врегульовано положеннями розділу VIII Порядку № 657, відповідно до яких, засвідчення форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили) за зверненням суб`єктів господарської діяльності та фізичних осіб надається Торгово-промисловою палатою України, відповідно до положень п. 3 ст. 14 Закону України "Про торгово-промислові палати в Україні". Також, проінформовано позивача, що з метою визначення належності товарів, їх кількості, вартості, якісних змін товарної продукції здійснюються товарознавчі експертизи та дослідження. І додатково проінформовано, що згідно вимог пункту 6 розділу VIII Порядку рішення про припинення (завершення) митного режиму приймається лише щодо транспортних засобів або товарів (їх частини), які внаслідок факту аварії чи дії обставин непереборної сили були знищені, повністю та безповоротно пошкоджені, втрачені або зіпсовані (а.с.19-22).
Відмовляючи у задоволенні позову, суди попередніх інстанцій виходили з того, що позивач разом із заявами відповідачу надав повний перелік документів, проте у заяві не надано точних відомостей про товари (залишки товарів, пошкоджених під час пожежі), які переміщуються у митний режим знищення або руйнування та не надано документів, що підтверджують ці відомості, виданих уповноваженими на це державними органами або уповноваженими на це підприємствами, установами та організаціями відповідно до їх компетенції, відтак, відповідач не має змоги ідентифікувати знищений пожежею товар.
Колегія суддів суду не погоджується з такими висновками судів попередніх інстанцій виходячи з наступного.
I. Щодо поміщення товарів у митний режим "знищення або руйнування".
Відповідно до статті 175 МК України, знищення або руйнування - це митний режим, відповідно до якого іноземні товари під митним контролем знищуються або приводяться у стан, який виключає можливість їх використання, з умовним повним звільненням від оподаткування митними платежами, установленими на імпорт цих товарів, та без застосування заходів нетарифного регулювання зовнішньоекономічної діяльності.
Відповідно до ч. 1, 2, 6 статті 176 МК знищення або руйнування товарів допускається з письмового дозволу органу доходів і зборів за заявою власника товарів чи уповноваженої ним особи. Дозвіл на поміщення товарів у митний режим знищення або руйнування видається органом доходів і зборів, якщо власником чи уповноваженою ним особою: 1) укладено договір на знищення (руйнування) товарів з підприємством, уповноваженим відповідно до законодавства України на знищення (руйнування) відповідних категорій товарів; 2) отримано дозволи на знищення (руйнування) товарів від державних органів, до повноважень яких належить контроль за переміщенням таких товарів.
Дозвіл на поміщення товарів у митний режим знищення або руйнування видається органом доходів і зборів безоплатно протягом трьох робочих днів з дати реєстрації відповідної заяви. У разі відмови у видачі дозволу орган доходів і зборів зобов`язаний у зазначений строк письмово або в електронній формі повідомити особу, яка звернулася за отриманням дозволу, про підстави відмови. Поміщення товарів у митний режим знищення або руйнування здійснюється органом доходів і зборів, у зоні діяльності якого проводяться операції зі знищення або руйнування.
За приписами частин 2, 3 статті 180 МК України орган доходів і зборів має право здійснювати у будь-який час перевірку товарів, поміщених у митний режим "знищення або руйнування" (до моменту їх фактичного знищення), а також залишків і відходів, одержаних у результаті здійснення операцій із знищення або руйнування (до моменту їх декларування у відповідний митний режим чи видалення відповідно до законодавства України). Відповідні посадові особи органів доходів і зборів та інших державних органів, до повноважень яких належить контроль за переміщенням товарів, що знищуються, мають право бути присутніми під час здійснення операцій із знищення (руйнування) таких товарів.
Відповідно до пункту 1 Розділу VI Порядку виконання митних формальностей відповідно до заявленого митного режиму № 657 (далі - Порядок № 657) дозвіл на поміщення товарів у митний режим "знищення або руйнування" надається за заявою декларанта керівником або вповноваженою ним посадовою особою митного органу, у зоні діяльності якого фактично будуть проводитися операції зі знищення або руйнування таких товарів.
Разом із заявою митному органу подаються: договір на знищення (руйнування) товарів з підприємством, уповноваженим відповідно до законодавства України на знищення (руйнування) відповідних категорій товарів; дозволи на знищення (руйнування) товарів від державних органів, до повноважень яких належить контроль за переміщенням таких товарів; копія відповідного дозвільного документа, що засвідчує право суб`єкта господарювання провадити діяльність зі знищення (руйнування) відповідних категорій товарів; товаротранспортні та інші товаросупровідні документи; інші документи, що стосуються проведення операцій зі знищення або руйнування товарів (за бажанням заявника).
До надання дозволу на поміщення товарів у митний режим знищення або руйнування митний орган відповідно до статті 180 Кодексу має право провести огляд місця проведення операцій зі знищення (руйнування) товарів з метою перевірки можливості проведення таких операцій відповідно до вимог законодавства. Рішення щодо проведення такого огляду приймається в установленому порядку посадовою особою митного органу, якою згідно з Кодексом та цим Порядком надається дозвіл на поміщення товарів у митний режим знищення або руйнування, з урахуванням номенклатури товарів, що піддаються операціям зі знищення (руйнування), характеристики таких операцій та інших обставин із визначенням завдань для такого огляду. За результатами огляду складається відповідний акт.